9 fouten die ondernemers maken op hun website (en de oplossingen)

Een eigen website hebben hoort erbij als ondernemer en heeft veel voordelen. En tegenwoordig kan iedereen er eentje in elkaar klikken met handige software zoals WordPress. Maar dit betekent nog niet dat je weet hoe een succesvolle website in elkaar zit. Welke fouten maken ondernemers vaak op hun website en hoe kun jij ze oplossen?

Het doel van een bedrijfswebsite

Uiteindelijk probeer jij als ondernemer een of meerdere services of producten te verkopen. Je probeert nieuwe potentiële klanten aan te trekken en deze te overtuigen van de waarde van jouw aanbod zodat ze de volgende stap gaan zetten (bestellen, contact opnemen, brochure aanvragen, etc.). Daarnaast moeten bezoekers jou vertrouwen; zonder vertrouwen geen klant.

Daarom is het belangrijk dat jouw website goed duidelijk maakt:

  • Wat doe jij en wat levert het mensen op?
  • Voor wie is jouw aanbod geschikt?
  • Wie ben jij en waarom ben jij te vertrouwen?
  • Waarom ben jij de juiste keuze?
  • Waarom moet iemand bij jou zijn en niet bij de concurrent?
  • Hoe zet iemand de volgende stap?

Fout 1: Schrijven voor jezelf of collega’s in plaats van voor jouw klanten

Hou tijdens het schrijven altijd jouw klant in gedachten. Wat willen zij weten? Zij kopen jouw product of dienst alleen als het een van hun problemen oplost of als het een van hun behoeftes vervult. Het moet dus duidelijk zijn wat jouw product of dienst is en wat het iemand oplevert.

Voorkom zo’n vage homepage zoals: “We verzorgen innovatieve oplossingen en gepigmenteerde vloeistoffen om de esthetiek van woonhuizen te verbeteren.” Een bezoeker met een probleem zoekt naar: “Wij schilderen huizen.”

Probeer jezelf in de schoenen van de lezer te zetten wanneer je schrijft. Meestal komen klanten juist bij jou omdat ze al die moeilijke termen niet kennen. Benoem liever de voordelen. Voor jou zijn die misschien overduidelijk, maar jouw klant kan die vertaalsprong waarschijnlijk nog niet maken.

Vergelijk:

  • Abstract en vol met vakjargon: “WordPress is een open-source content management systeem voor het realiseren van websites.”
  • Concreet en gefocust op de voordelen: “Met WordPress kun je eenvoudig en gratis een website maken; je hebt geen technische kennis nodig.”

Fout 2: Geen losse pagina per dienst of product maken

Deze fout heeft invloed op jouw bezoekers én op ranken in Google.

Vanuit het oogpunt van Google

Google wil de beste resultaten bovenaan tonen. Dat zijn de webpagina’s die een relevant en volledig antwoord op de zoekopdracht leveren.

Als iemand googelt naar ‘trouwfotografie’, dan zal Google een pagina die daarover een volledig antwoord geeft (wat is het? voor wie? hoe werkt het?) hoger ranken dan een pagina die er drie zinnetjes aan weidt en daarnaast nog vijf andere types fotografie benoemt.

Maak een gefocuste, volledige pagina per dienst of product als je daar los op wilt kunnen ranken in Google.

Vanuit het oogpunt van potentiële klanten

Het is ook fijner voor bezoekers om op één overzichtelijke plek alles te kunnen lezen over het product of de dienst waar zij misschien interesse in hebben.

Jouw website is een kans om bezoekers te charmeren. Ze moeten zich kunnen oriënteren nu ze geïnteresseerd zijn en niet afgescheept worden met drie zinnetjes en “neem contact op voor meer informatie”. Dan dwing je bezoekers om te wachten. En grote kans dat ze jou op basis van die summiere informatie nog niet genoeg vertrouwen (“straks krijg ik van die irritante sales mailtjes…”).

Vertel liever per dienst of product hoe het in elkaar steekt. Bijkomende voordeel is dat jij ook niet steeds dezelfde vragen hoeft te beantwoorden. (En ja, sommige mensen lezen niets en nemen wel gelijk contact op. Maar je denkt nu ook aan de 90% die wel op hun gemakje wil rondneuzen op vrijdagavond).

Lees verder: Hoe maak je een succesvolle salespagina?

Fout 3: Geen expert status uitstralen

We willen niet van de eerste de beste kopen. We willen iemand die weet waar hij of zij het over heeft. We willen de persoon achter het bedrijf vertrouwen.

Je kunt jouw status als expert onderstrepen door o.a. te vertellen over jouw ervaring en/of relevante achtergrond. Misschien heb je wel iets anders gestudeerd dan dat je nu doet, maar zorgt die unieke combinatie van skills juist voor een extra dimensie binnen jouw werk.

Bedenk dus hoe jouw verhaal overkomt. Beginnen met “Op mijn 12e ontdekte ik… en deze hobby groeide uit tot…” zet de hobby modus voorop. Liever vertel je eerst over waar je nu staat (“Ik ben al X jaar werkzaam als Y en heb al…”). Geef mensen het gevoel dat ze bij jou in veilige handen zijn.

Lees verder: Hoe schrijf je een goede over mij-pagina?

Fout 4: Geen social proof geven

Jij kunt natuurlijk van alles over jezelf beweren. Het liefst laat je ook anderen aan het woord over jouw kunde.

Social proof is het concept dat: wanneer we niet zeker zijn van een keuze, dan kijken we naar wat anderen doen of gedaan hebben. Dus wanneer jij twijfelt of je beter bij Jan of Truus een fotoshoot kunt boeken, en Truus al 90 tevreden klanten heeft en Jan slechts eentje, dan zal Truus een streepje voor hebben.

Naast her en der op de website testimonials of reviews tonen van tevreden klanten, kun je ook op andere manieren social proof geven. Denk aan behaalde keurmerken of awards tonen, publicaties vermelden of logo’s van bekende klanten tonen (“wow ze heeft voor ING gewerkt, ze zal wel goed zijn”).

Fout 5: Onprofessionele uitstraling

Je kunt wel de beste teksten en enorm veel social proof hebben, maar als jouw website eruit ziet alsof het in 1990 gebouwd is of van die neppe “tanden zo wit dat ze er pijnlijk uitzien” stockfoto’s heeft, sta je gelijk 10-0 achter. We baseren een groot deel van onze eerste indruk op hoe een website eruit ziet.

Je hoeft hiervoor niet gelijk 20.000 euro aan een vormgever uit te geven. Er zijn veel mooie templates op de markt. Minimalisme is nog steeds populair, dus een duidelijke huisstijl aanhouden doet al veel:

  • Kies een of twee (goed leesbare!) lettertypes;
  • Hou een vast kleurenpalet aan;
  • Professionele fotografie zorgt voor herkenbaarheid en vertrouwen.

Kijk vooral uit met een overvloed aan tierelantijntjes en onnodige animaties.

Toen ik nog bij een marketingbureau werkte, hadden we ooit een klant op wiens oude website er willekeurig een spin over het scherm van links naar rechts zweefde. Omdat ze “als een spin in web waren in het proces” …Tja. Ze hadden nog een hele serieuze doelgroep – gemeentes – ook. Je kunt begrijpen dat de spin sneuvelde in het nieuwe ontwerp.

Fout 6: Design boven functionaliteit

Om nog even in de design sfeer te blijven. Denk aan wat fijn is voor jouw bezoeker. Jouw website wordt actief gebruikt. Je kunt hele toffe dingen doen met animaties, maar als mensen telkens vijf secondes moeten wachten voordat ze een nieuwe pagina kunnen lezen, schiet je jezelf in de voet.

Jouw bezoeker is op doorreis; je bent één van de tientallen andere websites die hij of zij bezoekt vandaag. Hou je aan de ongeschreven regels zoals bovenaan een navigatiemenu, zodat mensen zich intuïtief door jouw site kunnen bewegen.

Fout 7: De volgende stap in het proces niet duidelijk maken

Oké, iemand heeft interesse, wat nu? Kunnen ze een call plannen, moeten ze een formulier invullen, kunnen ze gelijk bestellen of..? Maak de call-to-action zo duidelijk voor bezoekers dat er geen ruimte is voor twijfel.

Stel, je bent fotograaf en bezoekers moeten het contactformulier invullen om een shoot te boeken. Dan wil je op de meerdere plekken op de website tenminste iets hebben staan zoals: “Wil je mij boeken voor een fotoshoot? Neem contact op [link]”. En op de contactpagina zelf kun je ook een inleidende tekst schrijven zoals: “Wil je een fotoshoot boeken? Vul het formulier hieronder in of stuur me een mailtje. Ik kom binnen 48 uur bij je terug”.

Kijk ook of je de stap makkelijker kan maken. Werk je bijvoorbeeld met calls? Je kunt mensen gelijk een beschikbare datum laten boeken via tools zoals Calendly (scheelt jou ook heen en weer mailen). Of geef meerdere opties, zoals een contactformulier, e-mailadres, bellen of whatsappen. Hierbij moet je natuurlijk wel je eigen grenzen bewaren. De ene is een beller en de ander niet.

Als je juist meer klanten hebt dan je aankan, kan de moeilijkheidsgraad verhogen met bijvoorbeeld een uitgebreid formulier (want invullen kost tijd) juist de casual shoppers van de echt geïnteresseerden onderscheiden.

Lees verder: Tips voor betere call-to-actions

Fout 8: De informatie op de website niet up-to-date houden

Het gebeurt vaak, iemand heeft zijn of haar nieuwe website gelanceerd en kijkt er vervolgens twee jaar niet meer naar om. Maar jouw onderneming blijft continu groeien (hopelijk wel, tenminste). Je verbetert, krijgt nieuwe ideeën en stuurt bij op basis van feedback van klanten. Zorg ervoor dat jouw website meegroeit en bij jou blijft passen.

Je wilt niet dat bezoekers een vertekend beeld krijgen tussen wat jouw website ze voorspiegelt en hoever jouw onderneming echt is.

Loop dus tenminste elk kwartaal een middag door jouw website heen en schaaf hier en daar de teksten bij, breid uit en/of upload nieuwe foto’s.

En toon je ook een portfolio? Hou deze ook up-to-date. Vergeet niet dat je niet alles hoeft te tonen. Je kunt oud werk weghalen. Toon het werk waar jij trots op bent en wat vaker zou willen doen. Toon wat je vaker wilt aantrekken.

Fout 9: Extreem slome laadsnelheid

Tot slot een inkoppertje, maar hij blijft waar: Als jouw website heel langzaam laadt, heb je kans dat potentiële bezoekers al afhaken voordat ze jouw website ook maar gezien hebben.

Je kunt o.a. via Google PageSpeed Insights de laadsnelheid van jouw website testen. En krijg je een lage score? De test is streng, vooral op mobiel, dus schrik niet van 60/100 of iets dergelijks. Ik geef in dit artikel tips en uitleg over de score en adviezen die de test geeft.

De 9 veelvoorkomende fouten op bedrijfswebsites (en de oplossingen)

Dus samengevat, voorkom deze fouten op jouw website:

  1. Schrijven voor jezelf of collega’s in plaats van voor jouw klanten;
  2. Geen losse pagina per dienst of product maken;
  3. Geen expert status uitstralen;
  4. Geen social proof geven;
  5. Onprofessionele uitstraling;
  6. Design boven functionaliteit;
  7. De volgende stap in het proces niet duidelijk maken;
  8. De informatie op de website niet up-to-date houden;
  9. Extreem slome laadsnelheid.

En doe liever:

  1. Schrijf in de taal van jouw doelgroep – bedenk wat zij willen weten;
  2. Maak per dienst of product een aparte pagina die goed uitlegt wat het is, voor wie het geschikt is, wat de voordelen zijn en hoe het werkt;
  3. Vertel waarom mensen juist bij jou in veilige handen zijn;
  4. Geef ook bewijs van anderen dat jij de expert bent (d.m.v. reviews, testimonials, keurmerken, bekende klanten noemen, etc.);
  5. Kies voor een overzichtelijk design en professionele fotografie;
  6. Zorg dat ze de website fijn werkt voor bezoekers;
  7. Maak duidelijk wat de volgende stap is, en maak die stap gemakkelijk;
  8. Werk jouw website bij wanneer jouw aanbod verandert;
  9. Zorg dat de website redelijk snel laadt.

Behandel jouw website als verlengstuk van jouw onderneming

Een goede website kan jou nieuwe klanten opleveren en veel tijd besparen door 24/7 het verkopen al zoveel mogelijk voor je te doen.

Een professionele website bouwt vertrouwen op bij nieuwe potentiële klanten, vertelt ze waarom ze jouw aanbod nodig hebben, en waarom ze juist bij jou moeten wezen. Zo trek je de klanten aan die passen bij jouw bedrijf.

Lees verder: Wat zijn de voordelen van een eigen bedrijfswebsite?

Toch liever een professionele website laten maken?

Wij maken websites voor ondernemers. Je krijgt een website die bezoekers het vertrouwen geeft: ik zit hier goed. Verkoop jezelf (nog) makkelijker met je eigen professionele website.

  • Mooi en overzichtelijk webdesign
  • High-end fotografie die je divers kunt inzetten
  • Volgens de laatste SEO/Google richtlijnen
  • Een WordPress website die technisch klopt

Je werkt met Linsey en Mandy, twee zussen. De een webdeveloper & webdesigner, de ander fotograaf.

Ook pakkende webteksten nodig? We werken samen met twee leuke en ervaren copywriters.

Linsey, auteur, webdeveloper

Geschreven door