Aan het laden…

Je gebruikt Internet Explorer. Deze website ondersteunt alleen moderne browsers. Gebruik alsjeblieft Chrome, Firefox, Safari of Edge.

Menu

De beste positie voor een call-to-action (herhalen mag!)

Om te beginnen, een call-to-action is een link (vaak een felgekleurde button) die bezoekers moet overhalen om een specifieke actie te ondernemen.

Een call-to-action (CTA) is pas succesvol als er ook daadwerkelijk op geklikt wordt. Je moet weten wanneer bezoekers klaar zijn om tot actie over te gaan. En locatie heeft daar een grote rol in.

Het korte, klinische antwoord op de beste CTA locatie: 

Plaats een call-to-action op het punt dat de bezoeker genoeg informatie verkregen heeft om tot de gewenste actie over te gaan. Aangezien sites bezoekers uit diverse koopfases ontvangen, kan een product CTA vaak bovenaan, tussendoor en onderaan herhaald worden. 

Maar hoe pak je dat nou precies aan?

Inhoudsopgave

  1. Bovenaan versus onderaan de pagina
  2. Dezelfde call-to-action herhalen
  3. De voordelen van een secundaire call-to-action 
  4. Vergeet de basis niet: kleur en tekst
  5. Conclusie

Bovenaan versus onderaan de pagina

De vouw. Misschien ken je hem al. Boven de vouw is het paginadeel dat direct zichtbaar is. Onder de vouw is het deel waarvoor we moeten scrollen.

Daarom is het advies doorgaans: alle belangrijke elementen (zoals call-to-actions) moeten boven de vouw en alle secundaire info mag eronder.

Maar het plaatje is niet altijd zo zwartwit.

Het feit dat we de meeste tijd boven de vouw besteden (57% in 2018) betekent niet dat we er nooit voorbij komen. Daarnaast zul je eerst een goed verhaal moeten vertellen om bezoekers te overtuigen wanneer jouw CTA veel van ze vraagt (e.g. iets kopen, een account aanmaken).

De complexiteit van de pagina hoort leidend te zijn voor de locatie van een call-to-action. Aan de ene kant, als jouw voorstel complex is en jouw potentiële klant veel informatie tot zich moet nemen om tot een onderlegde beslissing te komen, zal een CTA onder de vouw beter werken.

Bijvoorbeeld, wanneer jij een cursus verkoopt, moet jij mensen eerst informeren over de inhoud, de kenmerken benoemen en de voordelen ervan toelichten om ze te overtuigen tot actie over te gaan. Pas wanneer ze de cursus nuttig achten, zullen ze een bestelling willen plaatsen.

Aan de andere kant, als jouw voorstel heel simpel is en de bezoeker hoogst waarschijnlijk alle voordelen al kent, kan een call-to-action boven de vouw de beste resultaten genereren.  

Bepaal op welk punt de bezoeker genoeg informatie heeft verkregen om tot de gewenste actie over te gaan. Daar zet je de call-to-action.

Een CTA is het succesvolst als je het plaatst daar waar de gebruiker er klaar voor is. Vraag niet te veel te vroeg. Maar ook niet te laat, wanneer de interesse alweer afgenomen is.

CTA op een homepage met duidelijke introductie
Grammarly ondersteunt de CTA met een introductie (focus op de voordelen), social proof en een video. Je weet meteen wat je krijgt.

Dezelfde call-to-action herhalen

Je hoeft een call-to-action niet alleen bovenaan of onderaan de pagina te plaatsen. Je mag dezelfde link zeker herhalen op een pagina. Je kunt hem zowel bovenaan, ergens tussenin als onderaan plaatsen. Dit is gebruikelijk op pagina’s met veel content waar gebruikers moeten scrollen.

Door de link op diverse posities aan te bieden, maak je het gemakkelijker voor de gebruiker om tot actie over te gaan. Je wilt niet dat iemand moet gaan zoeken of omhoog moet scrollen om de call-to-action (terug) te vinden. 

Jouw publiek zal vaak bestaan uit mensen die in verschillende fases van het koopproces zitten. Sommigen zullen klaar zijn om tot actie over te gaan, anderen zullen nog aan het twijfelen zijn of jij de juiste keuze voor hen bent en meer aanmoediging nodig hebben.

Zelf plaats ik (minimaal) 3 call-to-actions op mijn langere productpagina’s:

  1. Bovenaan geef ik een korte introductie van het product. Daarin staat een duidelijke kopregel, een paar regels tekst (of een lijstje), een relevante foto en mijn eerste call-to-action. 
  2. Voorbij de introductie maak ik secties voor de kenmerken, voordelen, enzovoorts. De voordelen is bijvoorbeeld een punt dat twijfelaars over de streep kan trekken, dus daar plaats ik ook een call-to-action. 
  3. Tot slot plaats ik onderaan de pagina (boven de footer) nog een call-to-action. Als iemand zo ver gelezen heeft, heeft diegene immers alle informatie die beschikbaar is gelezen.  
Een CTA onder testimonials op Zapier
Zapier toont een rode CTA onder een serie van overtuigende testimonials.

De voordelen van een secundaire CTA

Naast dat je dezelfde CTA kunt herhalen op een pagina, kan het ook voordelig zijn om een tweede toe te voegen. Zo’n secundaire call-to-action biedt een alternatief pad voor bezoekers die nog niet klaar zijn om de primaire actie te vullen.

Zoals gezegd zal jouw publiek bestaan uit mensen uit verschillende fases van het koopproces. Sommige bezoekers zijn simpelweg nog niet klaar om te kopen waar je jouw call-to-action ook plaatst. Maar je kunt ze wel alvast aan jou binden — met een gratis secundair aanbod. 

Productpagina’s hebben vaak minimaal 2 verschillende call-to-actions om zo de twee grootste groepen bezoekers te kunnen faciliteren. 

Aan de ene kant heb je bezoekers die al zo ver in het koopproces zitten dat ze klaar zijn om in gesprek te gaan of te bestellen. Daarvoor heb je een prominente CTA nodig die ze snel naar de goede plek loodst.

Aan de andere kant hebben nieuwe bezoekers eerst meer informatie nodig. Door ze bijvoorbeeld een ebook, webinar of gratis demo aan te bieden — in ruil voor hun e-mailadres — zorg je ervoor dat je ze in ieder geval kunt benaderen.

Doorgaans plaats je de secundaire call-to-action rechts van of onder de primaire call-to-action.

Homepage met 2 CTA's
MailerLite heeft een primaire en secundaire CTA

Je ziet hierboven dat MailerLite twee call-to-actions heeft. Een primary button om je gelijk in te schrijven en een secundaire button om eerst meer informatie op te doen via een demo.

Let wel op dat jouw ontwerp duidelijk onderscheid maakt tussen de primaire en secundaire button. Bijvoorbeeld met kleur, positie, grootte, enzovoorts.

Lees meer over verschillende CTA’s op 1 pagina

Vergeet de basis niet: kleur en tekst

Je moet dus de juiste CTA op het juiste moment aanbieden. Maar daarvoor is meer dan een goede plaatsing nodig. De link moet ook duidelijk en opvallend zijn. Voorkom dat mensen er voorbij scrollen of verward raken. 

Vraag jezelf:

  1. Kunnen gebruikers de call-to-action duidelijk vinden?
  2. Begrijpen gebruikers wat het klikken op de call-to-action ze oplevert? 

Wij mensen scannen vaak alleen de minimale hoeveelheid die nodig is om verder te gaan de volgende taak. Call-to-actions moeten opvallen binnen de pagina. Trek de aandacht met kleur, vorm, grootte, enzovoorts. 

De makkelijkste methode is om een kleur te gebruiken die complementair is aan de basiskleuren op de pagina. Complementaire kleuren zijn kleuren die tegenover elkaar liggen in de kleurcirkel. Bijvoorbeeld oranje en blauw.

Daarnaast hoort de CTA tekst een beknopte maar accurate beschrijving van de gelinkte pagina te geven. Een link is een gesloten deur naar een andere pagina. De linktekst moet de gebruiker vertellen: Wat gebeurt er als ik op deze link klik? En wat levert het me op? 

Zie het als een belofte. Bijvoorbeeld “bereken jouw premie in 3 stappen” of “maak een gratis proefabonnement aan”. 

Lees meer over de juiste kleur kiezen en linktekst bedenken

De homepage van Hotjar met een opvallende rode call-to-action
De rode kleur doet de call-to-action opvallen

Conclusie

Een call-to-action is het succesvolst als je hem plaatst waar de gebruiker er klaar voor is. Waar is die plek? Boven of onder de vouw? Hier is geen one-size-fits-all antwoord op.

Bepaal per pagina op welk punt jouw bezoeker genoeg informatie heeft verkregen om tot de gewenste actie over te gaan. Daar zet je de CTA.

Dit hoeft trouwens niet één plek te zijn. Je kunt dezelfde CTA herhalen op langere pagina’s, en bovenaan, middenin en onderaan de pagina plaatsen.

Daarnaast kun je een secundaire CTA plaatsen (rechts van of onder jouw primaire link). Dit biedt een alternatief pad voor bezoekers die nog niet klaar zijn om de primaire actie te vullen. Bijvoorbeeld een gratis demo of e-book met meer informatie. 

Tot slot, waar je ze ook plaatst: een call-to-action moet opvallen (denk complementaire kleuren) en duidelijk maken wat er gebeurt als je erop klikt.

Lees meer snelle tips voor sterkere call-to-actions

Home » Blog » SEO » De beste positie voor een call-to-action (herhalen mag!)