Aan het laden…

Je gebruikt Internet Explorer. Deze website ondersteunt alleen moderne browsers. Gebruik alsjeblieft Chrome, Firefox, Safari of Edge.

Menu
Sluiten

Betere call-to-actions schrijven: uitleg en voorbeelden

Een call-to-action is een link, meestal zo’n mooie felgekleurde button, die bezoekers moet overhalen een pagina te bezoeken. Er is veel discussie over de beste kleuren en vormen, maar uiteindelijk geeft de linktekst de doorslag. 

Elke link op jouw website is een gesloten deur. De bezoeker weet niet wat aan de andere kant van die deur staat. De linktekst fungeert als een bode die de bezoeker vertelt wat er gebeurt als hij of zij de deur opent. 

Hoe overtuig je mensen om de deur te openen?

Een call-to-action moet een beknopte en accurate beschrijving geven van de gelinkte pagina. Maak duidelijk wat er gebeurt als iemand erop klikt. Maak het niet te lang en leg de focus op wat het de gebruiker oplevert. En wees niet te generiek: niet iedereen zal de content eromheen lezen.   

Een call-to-action moet dus heel, heel duidelijk aangeven waar de link heenleidt. Laten we kijken waarom.

Inhoudsopgave

  1. De gelinkte pagina moet waardevol klinken
  2. Een waardevoorstel geven
  3. De linktekst moet op eigen benen staan
    1. Spotted Pattern: Zuinig lezen
    2. Kijk uit voor misinterpretatie
  4. De bestemmingspagina moet goed zijn
  5. Vergeet niet op te vallen
    1. Val op met kleur
    2. Bijpassende content en context
  6. Conclusie
Homepage van Disney Plus met duidelijke call-to-action
Disney Plus heeft een duidelijke blauwe call-to-action op de homepage.

De gelinkte pagina moet waardevol klinken 

Het doel van een call-to-action is dat bezoekers erop klikken. Voordat we kunnen beredeneren hóe je een effectieve tekst schrijft, moeten we eerst weten wát mensen aanzet om te klikken. 

Daarvoor kunnen we de Informatie Foerageren theorie aanhalen. Deze bekende theorie over hoe mensen op het internet hun informatiebehoeftes voldoen beargumenteert: mensen willen zo veel mogelijk relevante informatie binnenkrijgen in zo weinig mogelijk tijd

We bepalen het nut van de gelinkte pagina door: de waarde van de informatie te delen door de kosten van het verkrijgen ervan. Dit bepalen we op basis van de volgende 2 vragen:

  1. Hoe waarschijnlijk is het dat de pagina antwoord op mijn vraag geeft?
  2. En hoe makkelijk kan ik mijn antwoord verkrijgen op die pagina?   

Hoewel de content eromheen en de context waarin een link gepresenteerd wordt natuurlijk ook een rol spelen, is de linktekst een zeer belangrijke factor waarop bezoekers hun antwoord baseren.

Daarom moet de linktekst een duidelijk en eerlijk voorstel doen

Hoe doe je dat?

Een waardevoorstel geven

De linktekst hoort een beknopte maar accurate beschrijving van de gelinkte pagina geven. Kijk uit met het gebruik van jargon of te geraffineerde woorden die misschien niet goed begrepen worden door jouw doelgroep. De linktekst moet helder en duidelijk zijn zodat de juiste mensen erop willen klikken.

Voorkom verrassingen. De gebruiker moet weten: Wat gebeurt er als ik op deze link klik? Ga ik direct afrekenen? Me inschrijven voor een nieuwsbrief? Een afspraak maken? Een e-book downloaden? Meer informatie lezen? 

Ga naar de gelinkte pagina en kijk nog een keertje naar het doel ervan. Dit helpt je bepalen welke sleutelwoorden je kunt gebruiken. Bijvoorbeeld “Maak een afspraak” is beter dan “Bekijk onze afspraak pagina”. De eerste legt de focus op wát je gaat doen op die pagina.  

Maar maak de tekst niet te lang. Een linktekst zoals “Klik om te zien of jij gaat besparen op jouw autoverzekering” is veel te lang. Mensen zullen afhaken. Bovendien weet ik nog steeds niet wat de gelinkte pagina doet. Krijg ik informatie? Ga ik een formulier invullen om mijn premie te berekenen? In het laatste geval zou iets zoals “Bereken je premie” veel duidelijker zijn.    

Focus op wat het de gebruiker oplevert als diegene klikt. Bijvoorbeeld, “Ontvang nu jouw gratis tips” versus “Schrijf je in”.

MatigBeterKenmerk
Lees verder Bekijk onze prijzenSpecifieker
Meer informatieOntdek alle functiesSpecifieker
VergelijkVergelijk zorgverzekeringenSpecifieker
Maak een accountNeem een gratis proefabonnementFocus op voordeel
Bestel nuKijk een maand gratisFocus op voordeel
Schrijf je inOntvang jouw 12 tipsFocus op voordeel
Call to action voorbeelden

De linktekst moet op eigen benen staan

Een call-to-action bestaat doorgaans niet in een vacuum. De omliggende content helpt om de link te verkopen aan gebruikers. Maar een call-to-action moet ook werken in een isolement. Waarom? 

De meeste mensen scannen een pagina eerst. We pikken stukjes eruit. Juist omdat call-to-actions opvallen, lezen we de omliggende content niet altijd.

Ja, dat deed mij ook even achter te oren krabben.

Laten we eens kijken hoe dit werkt.

Spotted Pattern: Zuinig lezen

Onderzoekbureau Nielsen Norman Group heeft verscheidene grootschalige eye-tracking studies gedaan om te analyseren hoe wij websites bekijken.

Zij concluderen: mensen scannen alleen de minimale hoeveelheid die nodig is om verder te gaan de volgende taak. Met andere woorden, we bezuinigen op hoeveel we lezen.

De Spotted Pattern is een patroon die vaak geobserveerd wordt op pagina’s met een duidelijke opmaak en/of design. Hierbij slaan mensen grote lappen tekst over en scannen ze elementen op de pagina die anders opgemaakt zijn dan de leestekst. Zoals kopjes, lijstjes, en ja… call-to-actions. 

Omdat call-to-actions anders opgemaakt zijn (felle kleur, vorm, etc), trekken ze de aandacht van gebruikers. Dat is ook de bedoeling, maar als gevolg daarvan lezen mensen de omliggende content niet altijd en behandelen ze de call-to-action als een losstaand element. 

Daarom moet een linktekst ook op zichzelf kunnen staan. Liever “maak een afspraak” dan een nietszeggende “lees verder”.

Call-to-action op Stripe met omliggende content
De content naast en boven de paarse call-to-action geeft relevante info, maar de linktekst zelf is ook heel duidelijk over waar het heen leidt (bedrijf: Stripe)

Kijk uit voor misinterpretatie

De Nielsen Norman Group heeft ook een interessant artikel geschreven over het gevaar van “get started” call-to-actions. Ik zal het hier kort samenvatten.

Een veelvoorkomende fout op websites is dat ze ontworpen worden met het idee dat iedereen het bedrijf al kent. Zulke websites beginnen met een prominente “get started” call-to-action die leidt tot het aankoopproces of het maken van een account. 

Maar nieuwe bezoekers willen eerst informatie inwinnen. Ze zijn nog niet klaar om zich te binden. De generieke woorden “get started” werden in het onderzoek veelvuldig verkeerd geïnterpreteerd als de link naar een introductiepagina. Wat leidde tot irritatie wanneer dit niet zo bleek te zijn.  

Kijk dus uit dat je niet verkeerde verwachtingen stelt in jouw call-to-action.

Homepage met get started
“Get started” kan op veel manieren geïnterpreteerd worden.

De bestemmingspagina moet goed zijn

Een call-to-action hoort dus duidelijk te maken wat er gaat gebeuren op de gelinkte pagina. Het moet verkopen waarom iemand moet klikken. En dat gaat veel makkelijk als de bestemmingspagina ook daadwerkelijk nuttig is. 

Je kunt een call-to-action enorm catchy en opvallend maken, maar als iemand geen interesse heeft in het aanbod gaat diegene niet klikken. Een call-to-action zal veel meer kliks krijgen als je relevante content hebt.

En als iemand eenmaal geklikt heeft, moet de bestemmingspagina ook meteen duidelijk maken dat de bezoeker inderdaad op de goede plek is. Schrijf een heldere kopregel bovenaan de pagina en voeg bijvoorbeeld een relevante afbeelding toe. 

Vergeet niet op te vallen

De focus van dit artikel ligt op het schrijven van een effectieve linktekst voor jouw call-to-action. Maar laten we eerlijk zijn: de tekst maakt niet uit als iedereen voorbij jouw link scrolt zonder het te lezen.

Een call-to-action moet opvallen! 

CTA's met een laag en met een hoog kleurcontrast
Het blauw doet de CTA’s veel meer opvallen.

Val op met kleur

Het ontwerp van de CTA moet opvallen en duidelijk maken dat het klikbaar is. Er is discussie over wat de perfecte kleur is (en of die überhaupt bestaat).

Maar het belangrijkste is dat de kleur opvalt tussen al andere elementen op de pagina. Hiervoor kun je een kleur kiezen die complementair is aan de basiskleur van jouw website.

Complementaire kleuren zijn kleuren die tegenover elkaar liggen in de kleurcirkel. Bijvoorbeeld groen en rood of oranje en blauw.

Lees meer: De beste kleur voor jouw CTA kiezen

Bijpassende content en context

We hebben gezien dat mensen soms de omliggende content negeren. Dat gezegd hebbende, spelen de content en de context waarin de link gepresenteerd wordt natuurlijk wel een rol. 

Je moet jouw call-to-action op een logische plek voorschotelen aan de bezoeker. En de content moet matchen aan de boodschap. Bijvoorbeeld, het wekt argwaan op als jouw call-to-action over het bestellen van een iPhone gaat en je erboven een foto van een Samsung toont.

Lees meer: De beste plek voor jouw CTA bepalen

Conclusie

Elke call-to-action linkt ergens naar. Voor bezoekers is het alsof ze voor een gesloten deur staan. Ze weten niet wat aan de andere kant ligt. Een goede linktekst vertelt bezoekers wat er gebeurt als ze de deur zouden openen.

Onderzoek wijst uit dat mensen zo veel mogelijk relevante informatie willen binnenkrijgen in zo weinig mogelijk tijd. We nemen pas de moeite om te klikken als we het gevoel hebben gekregen dat we er iets aan zullen hebben. 

Een effectieve call-to-action maakt duidelijk:

  • Wat gebeurt er als ik op deze link klik?
  • Welk voordeel haal ik uit het bezoeken van deze link? 

Daarom moet je een beknopte maar accurate beschrijving van de gelinkte pagina geven. Maak de tekst niet te lang en focus op wat het de gebruiker oplevert. De tekst moet duidelijk genoeg zijn voor mensen die snel aan het scannen zijn en de omliggende content niet gelezen hebben.

Lees meer tips voor sterkere call-to-actions

Home » Blog » Copywriting » Betere call-to-actions schrijven: uitleg en voorbeelden