Aan het laden…

Je gebruikt Internet Explorer. Deze website ondersteunt alleen moderne browsers. Gebruik alsjeblieft Chrome, Firefox, Safari of Edge.

Menu
Sluiten

Content SEO: Betere teksten schrijven

Om mensen naar jouw website te trekken, heb je content nodig die hun vragen beantwoordt. Je moet content schrijven over de dingen waar jouw doelgroep naar googelt. Ik leg je uit hoe en waarom.

Inhoud

  1. Wat is Content SEO?
  2. Het belang van content
  3. De voordelen van bloggen
  4. Onderwerpen bedenken
  5. Vergroot je bereik met zoekanalyse
  6. Leesbaarheid
  7. Conclusie

Wat is Content SEO?

Content SEO is het maken van content dat jouw webpagina’s hoger in de zoekresultaten doet komen. Met content bedoel ik alle informatie op jouw website, dus tekst, beeld en video.

Je wilt content maken over onderwerpen die jouw doelgroep aantrekken en verder helpen. Dat is immers waarom ze aan het googelen geslagen zijn.

Het belang van content

Wist je dat 90% van alle pagina’s in Google 0 bezoekers krijgt? Nul, noppes, nada. En dat terwijl we met z’n allen 3,5 miljard keer per dág op Google zitten. Dit toont wel aan hoe belangrijk het is dat jouw website uitsluit op wat en hoe mensen zoeken. Daarvoor moet je wel überhaupt genoeg content op jouw website hebben staan.

Genoeg content op je website hebben is belangrijk. Hoe meer waardevolle informatie je deelt, hoe meer Google heeft om mee te werken. Eén of twee productpagina’s is niet genoeg. Je wilt waarde bieden en informatie delen. Hoe beter jouw content aansluit op de vragen van jouw doelgroep, hoe eerder je gevonden wordt.

Vergeet niet dat Google losse pagina’s toont. Je rankt per pagina, niet per website. Om een pagina hoog in Google te krijgen moet het antwoord geven op de zoekopdracht. Het moet goede en relevante content bieden.

Lees meer: Hoe werkt Google?

Deze rozenkwekerij trekt bezoekers door tips te geven over rozen.
Deze rozenkwekerij trekt bezoekers door tips te geven over rozen.

De voordelen van bloggen

Een blog is een makkelijke manier om regelmatig nieuwe content te plaatsen. En om oude content te actualiseren of te verwijderen.

Dankzij platforms zoals WordPress kan je eenvoudig een blog beginnen. Je moet wel diepgang blijven bieden! Eén populair artikel levert meer op dan honderden artikelen waar niemand naar kijkt. Blog liever 1 keer per maand een geweldig artikel dan elke week dan een matige.

Een evergreen artikel kan jaren na publicatie bezoekers trekken vanuit zoekmachines. Ook is het veel makkelijker om hoog te ranken op concrete zoekvragen dan op producten of diensten waar de competitie moordend is.

Lees meer over de voordelen van zakelijk bloggen

Onderwerpen bedenken

Tja, maar waar moet je nou over schrijven? 

Los een probleem op

Denk altijd bij jezelf: “Waar is mijn ideale klant naar op zoek? Welk probleem wil hij of zij oplossen?” Ik verkoop website reviews. Mijn ideale klant is geïnteresseerd in het verbeteren van zijn of haar website. Vandaar dit artikel en mijn andere artikelen over SEO. Ik wil je verder te helpen. En hopelijk kom ik daarmee ook op jouw radar terecht.

Je wilt content schrijven over dingen die jouw doelgroep verder helpen. En hopelijk uiteindelijk omzetten tot klanten.

Haak in op alle facetten van jouw onderwerp

In de meeste gevallen heb je één hoofdonderwerp. Voor mij is dat websites. Voor een bruidsfotograaf is dat bruiloften, voor een bloemist bloemen, voor een advocaat de wet, etcetera. Elk onderwerp kun je van tientallen kanten belichten. Je kunt subonderwerpen uitlichten. Haak overal op in.

Stel, je bent een bruidsfotograaf. Je kunt bloggen over de voordelen van een professional en waarom bruidsparen daarop niet moet besparen. Hiermee los je het probleem “Heb ik een bruidsfotograaf nodig?” op. 

Een bruiloft is meer dan fotografie. De jurk, locatie, ceremonie, het eten… Als fotograaf heb je tientallen bruiloften meegemaakt en alles al een keer gezien. Gebruik die kennis om artikelen te schrijven met tips, voorbeelden en do’s en don’ts. Bijvoorbeeld de 10 meeste fotogenieke locaties in de regio Utrecht. Met jouw foto’s erbij natuurlijk. Zo koppel je de locaties aan jouw fotografie. 

Dit kun je op elk bedrijf toepassen. Ben je een bloemist? Blog over jouw kennis van bloemen. Gebruik jouw expertise. Welke bloemen passen bij welk seizoen? Welke bloem heeft welke betekenis? Hoe zorg ik ervoor dat mijn boeket niet na 2 dagen verlept? Wat zijn de voordelen van bloemen in huis? Terwijl je jouw doelgroep informeert, overtuig je ze (al dan niet onbewust) van het belang van een mooi boeket.

Maak een woordenwolk

Vind je het lastig om nieuwe ideeën te bedenken? Je kunt een ouderwetse woordenwolk maken rondom jouw hoofdonderwerp. 

Heb jij dit ook geleerd op de basisschool? Voordat ik een werkstuk schreef, moest ik eerst mijn onderwerp op een papiertje schrijven en omcirkelen. Bijvoorbeeld, dolfijnen. Buiten de cirkel schreef ik woorden die bij me opkwamen als ik dacht aan dolfijnen. Bijvoorbeeld, zoogdier, zee en haai. 

Die woorden gebruikte ik om de hoofdstukjes van mijn werkstuk te bepalen. Ik legde uit dat dolfijnen geen vissen maar zoogdieren zijn. Dat ze in alle wereldzeeën voorkomen. Dat ze sociale dieren zijn en soms zwemmers tegen haaien beschermen. Ga zo maar door. Ik gebruik die tactiek nog steeds om ideeën te bedenken.  

Een woordenwolk helpt je onderwerpen te bedenken.
Een woordenwolk helpt je onderwerpen te bedenken.

Ga zelf googelen naar ideeën

En vergeet niet om zelf ook van Google gebruik te maken. Wanneer je googelt naar “blog ideas for …” krijg je een heleboel suggesties. Op Ahrefs vind je bijvoorbeeld een lijst van 86 soorten blogs je kunt schrijven (in het Engels).

Je kunt ook tools zoals Answer The Public en Ubersuggest gebruiken om aan ideeën te komen. Hier kun je woorden intypen en dan krijg je te zien waar mensen naar zoeken.

Vergroot je bereik met zoekanalyse

Hopelijk beginnen er al ideeën te broeien, maar wacht nog even met schrijven. Voordat je een artikel gaat schrijven, moet je eerst weten hoe je het moet inrichten. Met welke woorden en welke intentie zoekt jouw doelgroep? En is de huidige top 10 niet te sterk?

Je moet de zoekresultaten analyseren.

Bepaal jouw zoekopdracht

Probeer blogs te schrijven met een bepaalde zoekopdracht in gedachten. Dit kan een vraag zijn (“Hoe schrijf je een blog?”) of een topic (“Blogs schrijven”).

Je hoeft je niet blind te staren op de perfecte zoekopdracht.

Google is slim genoeg om te snappen dat de woorden “SEO cursus”, “SEO workshop” en “SEO training” praktisch hetzelfde betekenen. Zo lang jouw pagina de boodschap “Ik onderwijs mensen over SEO” aanhoudt, rank je op die termen. Focus op het onderwerp.

Dat gezegd hebbende, helpt een (of meerdere) zoekopdrachten in gedachten houden om je te focussen. Ook kun je de resultatenpagina(s) analyseren.

Is de zoekopdracht rendabel?

Je wilt eerst weten of mensen überhaupt naar jouw gekozen onderwerp googelen. Google er zelf naar. Pakt autocomplete het op? Dan weet je zeker dat er naar gezocht wordt. Spiek ook of er onderaan de pagina handige gerelateerde zoekopdrachten staan.

Google auto-complete voor promotie foto's
Google’s autocomplete geeft je hints waarop mensen zoeken.

En blijf logisch nadenken. Gaat jouw pagina over iets waar tijdschriften, winkels of complete Youtube kanalen over bestaan? Waar al veel webpagina’s over zijn geschreven? Dan is er zeker een publiek.

Daarnaast moet de moeilijkheidsgraad ook redelijk zijn. Als de topresultaten allemaal bekende namen zijn of artikelen van 3000 woorden (zonder af te dwalen), is het moeilijker om daar tussen te komen.

Je kunt er voor kiezen om op een niche met weinig competitie te richten in plaats van op een algemene term. Bijvoorbeeld “zwangerschapsfotografie in Zwolle” in plaats van “fotografie”.

Lees meer: Alles over zoekwoorden

Bepaal de zoekintentie

Zoekintentie is de reden waarom iemand een zoekopdracht uitvoert. Wil diegene een vraag beantwoord krijgen? Wil diegene iets kopen? Zoekt hij of zij een bepaalde website? Google gebruikt zoekintentie om te gissen wat voor soort informatie iemand wil hebben. 

4 soorten zoekintentie

Google interpreteer per zoekopdracht wat de zoekintentie is. Wanneer ik zoek naar “appel” krijg ik definities te zien. Google denkt dat ik wil weten wat een appel is. Maar wanneer ik zoek naar “laptop” krijg ik webshops te zien. Google denkt nu dat ik wil kopen.

We spreken van 4 verschillende zoekintenties:

  1. Informatief: Iemand wil meer informatie over een onderwerp. Bijvoorbeeld “Wat is een backup disk?”;
  2. Navigationeel: Iemand zoekt een bepaalde website. Bijvoorbeeld, “seagate backup” of “facebook”;
  3. Commercieel: Iemand weet wat hij of zij wil hebben en zoekt naar meer informatie over het aanbod. Vaak zijn het vergelijkingen of reviews. Bijvoorbeeld, “beste backup disks” of “instagram vs facebook”. 
  4. Transactioneel: Iemand wil kopen. Bijvoorbeeld “backup disk kopen”.

Gebruik zoekintentie in jouw voordeel

Google laat per zoekintentie andere content zien. Bij een informatieve intentie zie je veel artikelen, bij een transactionele veel webshops. Je hebt dus meer kans om te verschijnen als jouw content matcht aan de zoekintentie.

Stel, je verkoopt pizza’s in Utrecht. Op jouw productpagina wil je ranken voor de woorden “pizza bestellen Utrecht”. En een artikel over thuis pizza’s bakken wil je laten ranken op “hoe bak ik een pizza?”.

Nu denk je misschien, “Ik wil verkopen dus ik ga alleen op transactioneel focussen”. Dat is zonde. De meeste zoekopdrachten worden in de andere 3 fases gedaan. Je mist dus kansen om te verschijnen als zoekresultaat. In die fases kun je ook vertrouwen en autoriteit opbouwen zodat mensen bij jou terugkomen als ze klaar zijn om te kopen.

Lees meer: Alles over zoekintentie  

De zoekopdracht 'wat is een pokebowl' heeft een informatieve zoekintentie.
Een informatieve zoekintentie toont definities en een Knowledge Graph.

Leesbaarheid

Hopelijk heb je nu een beter idee van hoe jouw content hoger in Google kan komen. Maar uiteindelijk zijn jouw lezers mensen. Je wilt dat jouw artikel fijn leest. Daarom gaan we tot slot in op leesbaarheid.

Begrijpelijke taal

BureauTaal stelt dat 60% van de bevolking moeite heeft met het lezen van teksten in gevorderd Nederlands (taalniveau C1). Hoe goed onderbouwd dit onderzoek is is te betwisten, maar je wilt wel teksten die lekker weglezen. Zelfs een universitair opgeleide doelgroep zit niet te wachten op teksten die lezen als een medische bijsluiter. 

  • Gebruik veelvoorkomende woorden
    Je hoeft geen jip-en-janneketaal te gebruiken, maar denk wel aan je doelgroep. Snapt iedere mogelijke klant wat je bedoelt? Gebruik alleen jargon als dit past bij jouw doelgroep. In dit artikel geef ik ook per term een korte “wat is…?” uitleg.
  • Beperk de zinslengte
    Korte zinnen lezen makkelijker. Kijk of je lange samengestelde zinnen kunt opknippen in 2 of 3 enkelvoudige zinnen. 
  • Hapklare alinea’s
    Maak alinea’s niet te lang of onduidelijk. Ga voor alinea’s van 3-5 regels en houdt 1 onderwerp per alinea aan. Als je dit moeilijk vindt, kun je met de kernzin beginnen. Die bevat de hoofdgedachte van de alinea. De rest van de alinea gebruik je om de kernzin te beargumenteren. Meer over alinea’s schrijven.
  • Signaalwoorden
    Signaalwoorden zijn woorden zoals “ten eerste, ten tweede, vervolgens, echter, ten slotte, dus, omdat”. Ze geven het verband tussen verschillende alinea’s (of zinnen) aan. Daarmee helpen ze de lezer vat op een tekst te krijgen.

Tip, bekijk jouw tekst ook een keertje op mobiel. Door het smalle scherm lijken alinea’s een stuk langer en dat nodigt minder uit om te lezen. In dat geval kun je lange alinea’s opbreken in twee of drie kortere.

Scanbare teksten 

Niemand wordt blij van een muur van tekst. Zeker niet online. Soms zeggen mensen dat we online niet lezen. Dat is te zwartwit. We lezen wel, maar zijn selectiever. We scannen de pagina totdat we vinden wat we zoeken en gaan dan pas lezen. Daarom is het belangrijk om je pagina scanbaar te maken.

  • Pakkende inleiding
    Maak meteen duidelijk waar jouw artikel over gaat en welk probleem het oplost. Vertel de lezer wat hij of zij kan verwachten. Overtuig lezers dat jij de tijd waard bent. 
  • Koppen
    Koppen en subkoppen zijn de wegwijzers van een tekst. Een goede koptekst geeft aan waar de volgende alinea(s) over gaan.
  • Opsommingen
    Een opsomming (zoals deze!) leest vlotter dan een blok tekst.
  • Tekstgrootte
    Let erop dat jouw leestekst groot genoeg. Een tekstgrootte van 16 of 18 pixels leest doorgaans het prettigst.
  • Kleurcontrast
    Heb je er ook zo’n hekel aan als tijdschriften een witte tekst op een lichtgele achtergrond drukken? Test of het kleurcontrast tussen jouw tekstkleur en achtergrondkleur sterk genoeg is. Dit kan met tools zoals Colorable.
  • Regellengte
    Naast beknopte alinea’s (zie begrijpelijke taal), is ook regellengte belangrijk. Je wilt tussen de 50 en 100 karakters per regel blijven, inclusief spaties. Daarmee blijven lezers in een regelmatig leesritme. 
  • Visuele data
    Een grafiek, infographic of afbeelding kan een tekst ondersteunen. 
  • Inhoudsopgave
    Schrijf je een lang artikel zoals deze? Voeg bovenaan een inhoudsopgave toe zodat mensen gelijk zien of en waar hun vraag beantwoord wordt.

Conclusie

Goede content is essentieel om hoger in de zoekresultaten te komen. Je wilt schrijven over de dingen waar jouw doelgroep naar zoekt. Bedenk welke problemen jouw ideale klant heeft en hoe jij deze kunt oplossen. 

Om jouw doelgroep te bereiken, moet je onderzoeken welke woorden ze gebruiken en welke zoekintentie erachter schuilt. Met deze informatie kun je jouw content perfectioneren.

Lees meer: SEO handleiding

Home » Blog » SEO » Content SEO: Betere teksten schrijven