9 tips voor goede call-to-actions (met voorbeelden)

Call-to-actions (afgekort tot CTA) bestaan in allerlei vormen en kleuren. Ze horen bezoekers tot een bepaalde actie aan te zetten zoals bestellen, contact opnemen of een afspraak maken. 

Allereerst moet de call-to-action opvallen zodat bezoekers er überhaupt naar kijken in plaats van voorbij scrollen. Daarnaast moet de button (en de omliggende content) jouw bezoekers aanmoedigen om daadwerkelijk te klikken. Want op een link klikken is een drempel, hoe groot of klein dan ook.

Lees mijn 9 tips om meer kliks op call-to-actions te krijgen!

Inhoudsopgave

  1. Kies voor complementaire kleuren
  2. Plaats op strategische plekken
  3. Herhaal op langere pagina’s
  4. Doe de “vertaalde pagina” test
  5. Maak duidelijk wat er gebeurt als je klikt
  6. Geef aan wat het de lezer oplevert
  7. Neem onzekerheden weg
  8. Plaats reviews of USP’s in de buurt
  9. Laat bezoekers een keuze maken
Voorbeeld van een pagina met en zonder CTA
Opvallende CTA’s helpen focus aan een pagina te geven.

Tip 1: Kies voor complementaire kleuren

Allereerst moet de button opvallen. De juiste kleur kiezen speelt hierin een belangrijke rol. Er is geen perfecte CTA kleur — het gaat om contrast. 

De kleur moet genoeg afwijken van de rest van de pagina om in het oog te springen zonder te vloeken met het ontwerp van jouw site. Hiervoor kun je het beste een complementaire kleur gebruiken.

Complementaire kleuren zijn 2 kleuren die tegenover elkaar staan in het kleurenwiel, zoals blauw en oranje of rood en groen. Ze geven het grootste contrast wat betreft kleurcombinaties, zonder te vloeken. 

Stel, jouw huisstijl gebruikt vooral blauwe tinten, dan kun je jouw call-to-actions oranje maken.  

Site met complementaire kleuren met kleurenwiel ernaast
Ahrefs gebruikt de complementaire kleuren oranje en blauw.

Tip 2: Plaats op strategische plekken

Plaats een call-to-action op het punt dat de bezoeker genoeg informatie verkregen heeft om tot actie (kopen, account aanmaken, etc.) over te gaan. 

Stel, jij verkoopt een cursus. Bezoekers moeten hiervoor hun portemonnee trekken dus er is een hoge drempel. Als potentiële klant wil ik eerst weten wat de cursus inhoudt en wat ik ervan ga leren. Je moet me eerst overtuigen van de waarde van jouw cursus voordat ik op “Ja, ik doe mee!” ga klikken.

Zie bijvoorbeeld Charlotte van C.Academy. Op haar Unlimited Me productpagina belicht ze eerst de kenmerken, voordelen en opbouw van haar cursus. Pas onderaan de pagina staat de verkoopknop:

CTA onderaan de pagina
VB. Deze CTA verschijnt pas onderaan de pagina.

Bepaal op welk punt jouw bezoeker genoeg informatie heeft verkregen om tot actie over te gaan. Daar zet je de call-to-action.

Dit hoeft trouwens niet per se één plek op de pagina te zijn. Verschillende mensen vallen voor verschillende dingen. Zo zou je op een langere pagina een CTA kunnen plaatsen onder een sectie over de geweldige voordelen van jouw aanbod en later een keertje herhalen onder een reeks van reviews. 

Tip 3: Herhaal de CTA op langere pagina’s

Het kan slim zijn om een call-to-action te herhalen op de pagina. Je kunt de button zowel bovenaan, ergens tussenin als onderaan de pagina plaatsen. 

Sommigen bezoekers zullen sneller bereid zijn om te klikken dan anderen. Door een call-to-action op diverse posities aan te bieden, maak je het gemakkelijker voor de gebruiker om tot actie over te gaan. 

Voorkom dat een bezoeker moet gaan zoeken of omhoog moet scrollen om de call-to-action (terug) te vinden.

Een CTA halverwege de pagina
VB. Loom herhaalt hun CTA halverwege de pagina, onder een lijst van de features.

Tip 4: Doe de “vertaalde pagina” test

Mensen scannen vaak vliegensvlug een pagina. Twijfel je of het ontwerp en/of de plaatsing van jouw CTA genoeg opvalt? Je kunt dit makkelijk checken met de “vertaalde pagina” test.

Gooi de tekst op jouw pagina door een vertaalprogramma (bv. Nederlands naar Hawaïaans) of knip-en-plak een willekeurige Latijnse tekst op de pagina. Laat daarna iemand anders de pagina bekijken (jij kunt de weg op jouw website waarschijnlijk al blindelings vinden). Kan hij of zij binnen een paar seconden de belangrijkste call-to-action aanwijzen? Dan zit je goed. 

Voorbeeld: Hieronder zie je de Over Ons pagina van de Japanse betaalapp Origami. Ook als je niet kunt lezen wat er staat, is het heel duidelijk dat de blauwe link met pijl de CTA is:

CTA op een Japanse site
Het design maakt goed duidelijk wat de CTA is.

Tip 5: Maak duidelijk wat er gebeurt als je klikt

Een call-to-action moet een beknopte en accurate beschrijving geven van de gelinkte pagina. Een link is als een gesloten deur. Een goede linktekst vertelt bezoekers wat er gebeurt als ze de deur zouden openen.

Voorkom verrassingen. De gebruiker moet weten: Wat gebeurt er als ik op deze link klik? Ga ik direct afrekenen? Mezelf inschrijven voor een nieuwsbrief? Een afspraak maken? Een e-book downloaden? Meer informatie lezen? 

Ga naar de gelinkte pagina en kijk nog een keertje naar het doel ervan. Dit helpt je bepalen welke sleutelwoorden je kunt gebruiken. Bijvoorbeeld “Maak een afspraak” is beter dan “Ga naar de contactpagina”. De eerste legt de focus op wát je gaat doen op die pagina.  

Omdat call-to-actions anders opgemaakt zijn (felle kleur, vorm, etc), trekken ze de aandacht van gebruikers. Dat is ook de bedoeling, maar als gevolg daarvan lezen mensen de omliggende content niet altijd en behandelen ze de call-to-action als een losstaand element. 

Daarom moet een linktekst ook op zichzelf kunnen staan. Liever “ontdek alle functies” dan een nietszeggende “lees verder”.

De paarse CTA’s van Stripe staan op zichzelf. Je hoeft de tekst erboven niet gelezen te hebben om te snappen waar de CTA heenleidt.

Tip 6: Geef aan wat het de lezer oplevert

Duidelijk maken waar de call-to-action heenleidt betekent nog niet dat iemand gaat klikken. De actie die jij voorstelt moet waardevol klinken.

De meeste van ons zijn praktisch ingesteld, voordat we klikken willen we weten: “Waarom zou ik? Wat heb ik hieraan?”   

Focus op wat het de gebruiker oplevert als hij of zij klikt. Benoem de voordelen. Bijvoorbeeld, liever “Ontvang nu jouw gratis tips” dan “Schrijf je in” en liever “Neem een gratis proefabonnement” dan “Maak een account”.  

Homepage van Disney Plus met duidelijke call-to-action
Disney Plus heeft een voordeel-gerichte call-to-action.

En als iemand eenmaal geklikt heeft, moet de bestemmingspagina ook meteen duidelijk maken dat de bezoeker inderdaad op de goede plek terecht gekomen is. Begin met een heldere kopregel. 

Tip 7: Neem onzekerheden weg

De gesloten deur is al minder eng: de bezoeker weet wat er gebeurt als hij of zij erop klikt (tip 5) en welke voordelen het oplevert (tip 6). 

Denk nu bij jezelf: Welke onzekerheden kunnen mijn bezoekers weerhouden om te klikken? Gebruik de omringende content om deze onzekerheden zo veel mogelijk weg te nemen.

Neem de call-to-action “Start jouw gratis proefperiode”, bijvoorbeeld. 

Ik denk dat de meeste van ons wel eens een zogenaamd gratis proefaccount hebben gehad die daarna zeer moeilijk opzegbaar bleek te zijn. Dus een paar onzekerheden die bij mij opkomen zijn:

  • Kan ik na de proefperiode makkelijk opzeggen?
  • Moet ik nu al mijn betaalgegevens opgeven?

Netflix neemt de eerste twijfel weg met de tekst “Kijk waar je wilt. Altijd opzegbaar.” boven hun inschrijfbutton:   

Netflix CTA met de tekst Altijd Opzegbaar erboven
De tekst “Altijd opzegbaar” geeft vertrouwen.

Shopify neemt juist de tweede twijfel weg met de tekst “Try Shopify free for 90 days, no credit card required.” onder hun inschrijfbutton:

Landingspagina van Shopify's free trial

Tip 8: Plaats reviews of USP’s in de buurt

Naast onzekerheden wegnemen, kun je de omliggende content ook gebruiken om extra vertrouwen op te bouwen. Dit is vooral belangrijk bij call-to-actions waar geld een rol speelt.

Hoe doe je dat? Plaats mooie reviews, testimonials of officiële keurmerken vlakbij je CTA. Hiermee straal je vertrouwen en autoriteit uit. 

Ook kan een tekst zoals “Meer dan 500 mensen gingen je voor” twijfelaars over de streep trekken.

Deze elementen vallen namelijk onder social proof — het concept dat wij mensen bewijs zoeken of we de juiste keuze aan het maken zijn op basis van de acties van anderen.  

Een CTA onder testimonials op Zapier
Zapier herhaalt hun CTA onder een serie van overtuigende testimonials.

Verstuur je fysieke producten? Dan is het slim om USP’s zoals “gratis verzending”, “1 werkdag levertijd” en “gratis verzending” te herhalen:

CTA met garanties eronder
CoolBlue somt USP’s op zoals gratis bezorging en retourneren, garantie en goede reviews

Tip 9: Laat bezoekers een keuze maken

Soms is het nuttig om een secundaire CTA toe te voegen, naast of onder de primaire CTA. Het biedt een alternatief pad voor bezoekers die nog niet klaar zijn om de primaire actie te vervullen (zoals een account maken of bestellen).

Vooral productpagina’s hebben vaak 2 verschillende call-to-actions om zo twee soorten bezoekers te kunnen faciliteren. 

Aan de ene kant heb je potentiële klanten die klaar zijn om een account aan te maken of te bestellen. Je moet ze een call-to-action aanbieden die ze naar een checkout, formulier, inschrijfpagina of iets dergelijks stuurt. 

Aan de andere kant zullen veel bezoekers nog aan het oriënteren zijn. Ze willen meer over jouw product weten; wat de kenmerken en voordelen zijn. Geef ze dit in de vorm van een features pagina, video, webinar, etc.

Op ChartMogul kun je een account maken (Start your free trial) of eerst een demo bekijken.

Geef de tweede CTA een minder opvallend ontwerp. Maak duidelijk welke van de twee de prioriteit heeft.

Val op, leg uit, overtuig

Dat waren mijn tips! Je kunt call-to-actions op heel veel verschillende manieren vormgeven en inzetten.

Ik stel mezelf altijd deze 3 vragen:

  1. Trekt de call-to-action de aandacht?
    (e.g. kleur, vorm, witruimte, locatie)
  2. Is het duidelijk wat er gebeurt je erop klikt?
    (e.g. duidelijke linktekst, relevante content eromheen)
  3. Zou de bezoeker op dit punt klaar zijn om te klikken?
    (e.g. overtuigende linktekst en content eromheen, logische plek)

Een call-to-action is immers pas succesvol als bezoekers er echt op klikken.

Linsey, auteur, webdeveloper

Geschreven door