Aan het laden…

Je gebruikt Internet Explorer. Deze website ondersteunt alleen moderne browsers. Gebruik alsjeblieft Chrome, Firefox, Safari of Edge.

Menu
Sluiten

16 tips voor een effectieve homepage (met voorbeelden)

Maak jij nuttig gebruik van jouw homepage? Alhoewel het niet langer de enige deur naar jouw website is, blijft het een belangrijke pagina. Maar wat moet er nou allemaal op staan? Ik heb 16 tips voor je uitgewerkt. 

Een effectieve homepage betrekt nieuwe bezoekers, leidt iedereen naar de juiste content en zet prospects om in klanten. Het moet informeren met een waardevoorstel, charmeren met social proof en gebruikers richting de juiste content wijzen met heldere navigatie, secties en call-to-actions. 

Inhoudsopgave

  1. Is de homepage nog belangrijk?
  2. Wat hoort een homepage te doen?
  3. Introduceer en charmeer
    • Een waardevoorstel schrijven
    • Tip 1. Duidelijke kopregel
    • Tip 2. Introducerende alinea
    • Tip 3. Ondersteun met beeld
    • Tip 4. Val op met video
    • Tip 5. Beschrijf de voordelen
    • Tip 6. Som de kenmerken op
  4. Bouw vertrouwen op
    • Tip 7. Geef social proof via jouw klantenkring
    • Tip 8. Geef social proof via testimonials
    • Tip 9. Kom respectabel over (keurmerken, etc.)
    • Tip 10. Limiteer risico met garanties
    • Tip 11. Link naar een privacyverklaring
    • Tip 12. Activeer SSL
    • Tip 13. Corrigeer spelfouten
  5. Leid bezoekers naar de volgende stap
    • Help bezoekers vinden wat ze zoeken
    • Tip 14. Call-to-actions voor verschillende taken
    • Tip 15. Maak een sectie per call-to-action 
    • Tip 16. Intuïtieve menubalk
  6. Conclusie

Is de homepage nog belangrijk?

De homepage is niet langer de enige manier is voor bezoekers om jouw website te bezoeken. Velen zullen via Google, nieuwsbrieven of social media rechtstreeks op een dieper gelegen pagina belanden. Toch blijft het een belangrijke pagina. 

Bezoekers die via een andere pagina binnengekomen zijn navigeren alsnog vaak naar de homepage. Ook verwijzen we in onze offline communicatie doorgaans naar de homepage. Het is de springplank naar de rest van een website, zoals de lobby in een hotel die je naar de juiste kamer leidt. 

Wat hoort een homepage te doen?

Om te weten wat erop jouw homepage moet staan, moet je eerst begrijpen welke 3 doelen een homepage hoort te vervullen:

  1. Nieuwe bezoekers snel betrekken;
  2. Bezoekers naar de juiste content leiden;
  3. Bezoekers die klaar zijn om te kopen omzetten in klanten.

Alles wat op jouw homepage staat moet een van die 3 doelen ondersteunen. Als het dat niet doet, hoort het niet op de pagina.

Hou deze vragen in gedachten wanneer je jouw homepage opstelt:

  1. Wat doe ik en voor wie doe ik het?
  2. Waarom moet een klant mij verkiezen boven een ander?
  3. Bied ik bewijs voor het feit dat ik beter ben?
  4. Bied ik de bezoeker een manier om klant te worden?
  5. Verwijs ik de bezoeker naar behulpzame content? 

Je wilt mensen overtuigen naar dieper gelegen pagina’s op jouw website te gaan en/of de volgende stap in de sales funnel te zetten.

Laten we kijken hoe je dat doet.

Introduceer en charmeer

Wanneer bezoekers op jouw homepage belanden, beslissen ze in enkele seconden of ze willen blijven of verder kijken. Je moet meteen alle twijfel wegnemen of iemand op de juiste site beland is. 

Daarom is een waardevoorstel het eerste wat een bezoeker op jouw homepage moet zien. Je moet uitleggen welk probleem jij oplost en voor welke gebruikers. Dit doe je “boven de vouw” (het gedeelte wat mensen kunnen zien zonder te hoeven scrollen).

Zo’n waardevoorstel moet vertellen wat jij aanbiedt (met de focus op wat de gebruiker ermee oplevert, niet exact wat jij doet) en wat jouw aanbod apart zet van de concurrent. 

Een waardevoorstel schrijven

Je hebt een duidelijk beeld van jouw bedrijf nodig om een goed waardevoorstel te kunnen schrijven: Wie ben jij, wie is jouw doelgroep, wat doe jij en wat maakt jou anders dan anderen? 

Hou deze vragen in gedachten wanneer je jouw waardevoorstel schrijft:

  • Wie zijn mijn klanten?
  • Welk grote voordeel krijgen mensen als ze met mij werken?
  • Wat bied ik dat ze nergens anders krijgen?

Hiervoor heb je een duidelijke kopregel met daaronder 2 of 3 zinnen nodig. Het liefst ondersteund met een relevante foto of illustratie.

De homepage van Uber
Uber legt de nadruk op het voordeel voor de gebruiker.

Tip 1. Duidelijke kopregel

Begin met een kopregel die in één zin uitlegt wat jij aanbiedt. Hou het simpel.

Verwar dit niet met een slogan (zoals Apple’s “Think different”). Een slogan is een inspirerende statement om jouw merkpersoonlijkheid te promoten. Dat is leuk voor wereldbekende merken zoals Starbucks en Nike, maar ineffectief voor kleinere merken. Wees liever duidelijk dan origineel.  

Voorbeelden:

  • Dropbox: Alles wat teams nodig hebben, allemaal op één plek
  • Grammarly: Great Writing, Simplified
  • Stripe: The new standard in online payments
  • Shopify: Maak je webshop groots

Tip 2. Introducerende alinea

Ondersteun de kopregel met twee of drie zinnen waarin je verdere uitleg biedt. Je kunt bijvoorbeeld inzoomen op een bekend pijnpunt dat jouw product of dienst oplost. Richt je op jouw doelgroep en hun behoeftes. 

Voorbeelden:

  • Dropbox: “Dropbox Business is meer dan een veilige opslagplaats voor bestanden, het is een smart workspace waar teams, tools en materialen samenkomen.”
  • Grammarly: “Compose clear, mistake-free writing that makes the right impression with Grammarly’s writing assistant.”
  • Stripe: “Stripe is the best software platform for running an internet business. We handle billions of dollars every year for forward-thinking businesses around the world.”

Tip 3. Ondersteun met beeld

De meeste mensen zijn visueel. Kies een authentieke foto die bezoekers een idee geeft van wat jouw bedrijf aanbiedt en jouw boodschap versterkt. 

Veel homepage’s beginnen met een grote foto of illustratie. Dit is prima, maar probeer carrousels te vermijden (beelden die automatisch rouleren). Ze bieden een slechte gebruikerservaring en een nog slechtere conversie (1%).

De homepage van Oval Money
Oval Money is een app en wat is duidelijker dan een illustratie van de app zelf?

Tip 4. Val op met video

Je kunt ook een introductievideo plaatsen op de homepage. Video is een effectieve manier om gebruikers te betrekken. Leg bijvoorbeeld uit wat jouw bedrijf doet, demonstreer het product, toon jouw winkel of introduceer jezelf. 

Hou de video kort zodat je niet de aandacht van de bezoeker verliest. Je kunt het beste onder 2 minuten blijven, volgens onderzoek van Wistia.

De homepage van Shopify
Shopify toont een video van tevreden klanten.

Tip 5. Beschrijf de voordelen

Jouw homepage moet dus beginnen met een duidelijke kopregel en alinea, eventueel ondersteund door beeld of video. Daarnaast wil je niet alleen beschrijven wat je doet, maar ook waarom het belangrijk is. Vertel bezoekers ergens op de pagina welke voordelen jij ze biedt.

Homepage van Dropbox
Dropbox beschrijft de voordelen van hun product.

Tip 6. Som de kenmerken op

Naast de voordelen, wil je ook ergens de belangrijkste kenmerken van jouw product of dienst opsommen. Dit geeft bezoekers een concreet beeld van wat jouw producten of diensten inhouden. 

Hubspot somt bijvoorbeeld populaire features per product op:

Homepage van Hubspot
Hubspot somt de populairste features per product op.

Bouw vertrouwen op

Naast duidelijk maken wat jij aanbiedt, moet je ook bewijzen dat jij die beloftes waar kan maken. Hier komen dingen zoals testimonials en keurmerken om de hoek kijken. Geef bezoekers het gevoel dat jij te vertrouwen bent. Anders zullen ze niet tot de gewenste actie overgaan.  

Er zijn verscheidene manieren om vertrouwen uit te stralen op jouw website. Je kunt ze opdelen in twee categorieën: reputatie en veiligheid.

  1. Reputatie gaat om geloofwaardigheid opbouwen. Heb je al jaren ervaring of met honderden klanten gewerkt? Staan er bekende namen in jouw klantenkring? Heb je awards gewonnen? Kun je testimonials van tevreden klanten tonen? Toon dit soort zaken op jouw homepage.  
  2. Veiligheid gaat om bewijzen dat persoonsgegevens veilig zijn in jouw handen. Je bewijst veiligheid met zaken zoals een SSL certificaat, garantie, privacyverklaring of keurmerk.   

Tip 7. Geef social proof via jouw klantenkring

Heb je een grote klantenkring? Mensen vinden het een geruststellend idee als jij al een groot aantal mensen geholpen hebt. Vallen daaronder ook een paar bekende namen? Geef die een beetje extra aandacht op jouw homepage.

Bijvoorbeeld, Stripe belicht het feit dat ze klanten over de hele wereld hebben én met bekende bedrijven zoals Booking.com gewerkt hebben:

Social proof op de Stripe homepage
Social proof op de Stripe homepage

Ben je net begonnen? Dan zal deze vlieger (nog) niet opgaan. Maar pak je kalender erbij, blader 12 maanden verder en geef jezelf een reminder om dit punt alsnog op je homepage te verwerken. 

Tip 8. Geef social proof via testimonials

Testimonials of klantreviews zijn een krachtige manier om te bewijzen dat jij levert wat jij zegt te leveren. Deze vorm van social proof toont nieuwe bezoekers dat jij succes levert en andere mensen jouw product aanraden. Ze geven een positieve eerste indruk. 

Volgens een studie van BrightLocal vertrouwt zelfs 88% van consumenten online reviews evenveel als aanbevelingen van vrienden of familie. 

Testimonials op de homepage van The Social Brand
Testimonials op de homepage van The Social Brand.

Tip 9. Kom respectabel over (keurmerken, etc.)

Met keurmerken en awards kun je aantonen dat jij erkend wordt binnen jouw branche. Dit stel bezoekers gerust dat jij een respectabel bedrijf bent. Of misschien heb je een keertje in de pers gestaan? Probeer zulk soort informatie op jouw homepage te verwerken. 

Mailchimp vermeldt op de homepage een award die ze gewonnen hebben
Mailchimp vermeldt op de homepage een award die ze gewonnen hebben.

Tip 10. Limiteer risico met garanties

Bij elke aankoop riskeren we de kans dat het tegenvalt. Hierdoor kunnen we huiverig zijn om onze portemonnee te trekken. Je kunt deze huivering bij klanten wegnemen door ze gerust te stellen met garanties (“gratis retourneren”) of vrijblijvendheid (“vrijblijvende offerte”). 

Tip 11. Link naar een privacyverklaring

Praktisch elk bedrijf slaat op een of andere manier persoonlijke gegevens op. Bijvoorbeeld via cookies, een formulier of tijdens een online aankoop. 

Zorg dat je een privacyverklaring opgesteld hebt waarin vermeld staat wat je met deze gegevens doet en link ernaar in de footer (zodat het vanaf elke pagina beschikbaar is). 

De meeste mensen zullen zulke verklaringen niet lezen, maar het feit dat je er eentje hebt komt betrouwbaarder over. Ook bespaar je jezelf een hoop juridisch getouwtrek als iemand wel een keertje ruzie zoekt. 

Een privacyverklaring maken via VeiligInternetten 

De footer van Oval Money homepage
De footer van Oval Money linkt naar juridische pagina’s en verwijst naar een autorisatienummer.

Tip 12. Activeer SSL

Ken je die groene of grijze slotjes voor een domeinnaam? Zo’n slotje betekent dat er een SSL certificaat actief is op de website. Dankzij SSL worden gegevens tussen de website en de gebruiker versleuteld uitgewisseld. Het is veiliger. 

Vroeger was SSL alleen noodzakelijk voor websites die betalingen uitvoerden zoals webshops en banken. Tegenwoordig pushen Google en browsers ervoor dat alle websites het nemen. 

Chrome (de populairste browser in Nederland) toont nu zelfs “niet beveiligd” bij websites zonder SSL. Een doodsdolk voor een goede reputatie. Dus zorg ervoor dat jouw website beveiligd is met SSL.

Lees meer over SSL activeren

Het verschil tussen wel en geen SSL certificaat
Het verschil tussen wel en geen SSL certificaat.

Tip 13. Corrigeer spelfouten

Spelfouten of grammaticale fouten staan slordig en nog veel erger: kunnen aangezien worden voor spam. Een homepage verandert niet vaak, dus neem de tijd om je teksten te corrigeren voordat je ze online zet. Leg ze bijvoorbeeld een dag weg of laat iemand anders het doorlezen. 

Leid bezoekers naar de volgende stap

De homepage is geen eindbestemming. Het is een doorschuifluik dat mensen moet leiden naar het doel van jouw website. 

Je hebt antwoord nodig op de vraag: Wat wil ik dat bezoekers doen nadat ze mijn homepage gezien hebben? Zoals, zich inschrijven voor de nieuwsbrief, een product kopen, een dienst boeken of zich aanmelden voor lidmaatschap. 

De homepage van Airbnb is een voorbeeld van doelgericht ontwerp. Het heeft een duidelijke kopregel en geeft meteen de mogelijkheid om te boeken:

De homepage van Airbnb
De homepage van Airbnb is doelgericht.

Maar…

Help bezoekers vinden wat ze zoeken

Aan de ene kant moet een homepage leiden naar jouw ultieme doel. Aan de andere kant zullen de meeste bezoekers niet nog klaar zijn om klant te worden, als jij nog relatief onbekend bent. Ze zullen eerst meer informatie willen inwinnen.

Gebruik tools zoals Google Analytics, enquêtes (en gezond verstand) om te onderzoeken waar gebruikers hun tijd besteden op jouw website. Die pagina’s bieden blijkbaar de belangrijkste content. Zorg dat jouw homepage een korte route naar die content biedt. 

Jouw homepage moet een helder startpunt zijn voor de 1 tot 4 belangrijkste taken die bezoekers op jouw website uitvoeren.

Tip 14. Call-to-actions voor verschillende taken

Een call-to-action is een visueel dominante link die mensen aanzet tot een bepaalde actie, zoals “neem contact op” of “meld je nu aan”.

Call-to-actions op de homepage van Hotjar
Call-to-actions op de homepage van Hotjar.

Mag een homepage verschillende call-to-actions bevatten? Jazeker. Jouw homepage zal bezocht worden door mensen die in verschillende fases van het koopproces zitten. Niet iedereen zal meteen tot aankoop over willen gaan. Wel is het handig als één call-to-action visueel dominant is.

Verschaf oriënterende bezoekers een pad naar voor hen relevante content op jouw website. En verschaf kopers een pad naar jouw aanbod. 

Call-to-actions op de homepagina van Zeroqode
Zeroqode heeft 1 opvallende call-to-action voor het hoofddoel, en 3 kleinere call-to-actions voor informatieve pagina’s.

Tip 15. Maak een sectie per call-to-action 

Doorgaans begint een homepage met een hero sectie: de kopregel en inleiding plus een ondersteunend beeld. Zo leg je boven de vouw uit waar jouw bedrijf voor staat. Daarin staat ook de belangrijkste call-to-action.

In mijn vorige punt heb ik het over call-to-actions voor oriënterende bezoekers. Deze leiden naar pagina’s over jouzelf, werkwijze, aanbod, enzovoorts. Je wilt deze call-to-actions mooi aankleden en een eigen korte sectie geven, want een losse link inspireert niemand tot actie. 

Zo zal een terugkerende bezoeker die jouw product overweegt, aangetrokken worden door een features sectie (die linkt naar jouw productpagina). En een nieuwe bezoeker die meer over jou wil weten, aangetrokken worden door een about sectie (die linkt naar jouw about- of bedrijfspagina).

Shopify feature secties
Feature secties op de Shopify homepagina.

Het is verleidelijk om voor elke pagina op jouw website een sectie te maken, maar blijf gefocust. Te veel secties zorgt voor afleiding, in plaats van het bevorderen van jouw doelen.

Om te bepalen of je een sectie erbij hoort, vraag jezelf: Helpt deze sectie de bezoeker zich voor te bereiden op het uitvoeren van mijn ultieme doel?

Laten we een voorbeeld pakken.

Stel, ik ben trouwfotograaf. Mijn einddoel is dat bruidsparen mij boeken. Vertrouwd overkomen is essentieel, want ik ga de belangrijkste dag van iemands leven fotograferen. Bezoekers zullen meer over mij willen weten. Een about sectie (korte bio plus foto) op de homepage die leidt naar mijn about-pagina bevordert dus zeker mijn doel.     

Tip 16. Intuïtieve menubalk

Navigatie moet extreem duidelijk zijn. Elke website hoort een menubalk te hebben die verwijst naar de belangrijkste pagina’s. Het menu is niet een plek om creatief te doen. Bezoekers moeten gelijk kunnen vinden wat ze zoeken.

Geef prioriteit aan pagina’s die het meest bezocht worden. Maar geef niet te veel opties. Andy Crestodina raadt aan om onder de 8 items te blijven. Hiermee voorkom je dat bezoekers keuzestress krijgen en afhaken.

Voorbeeld van goede en slechte menubalk
Een menubalk moet niet te veel keuzes hebben.

Heb je een heleboel producten of collecties? Vermeld de overkoepelende categorieën in de menubalk. Je kunt eventueel subnavigatie toevoegen in een “mega menu”. Zo geef je wel keuzes, maar voorkom je dat bezoekers overweldigd worden als ze net op jouw website komen.

   Lees meer: Website navigatiemenu tips

Mega menu op de website van Hubspot
Hubspot heeft een mega menu voor de verschillende about pagina’s

Conclusie

De homepage is geen eindbestemming. Het is een springplank naar jouw einddoel. Je wilt op de homepage bezoekers overtuigen de volgende stap in de sales funnel te zetten.

  1. Nieuwe bezoekers moeten in enkele seconden overtuigd raken van de waarde van jouw bedrijf. Een goede homepage maakt duidelijk wat jij aanbiedt en wat jouw aanbod apart zet van de concurrent. 
  2. Daarna moet je bewijzen dat jij die beloftes ook waar kan maken. Je bouwt geloofwaardigheid op met social proof en andere erkenningen. Ook verzeker je de veiligheid van jouw gebruikers met SSL en garanties. 
  3. Tot slot moet je bezoekers leiden naar de juiste content. Nieuwe bezoekers zullen andere content willen zien dan prospects. Jouw homepage moet een helder startpunt zijn voor de 1 tot 4 belangrijkste taken die gebruikers op jouw website uitvoeren. Dit doe je met call-to-actions, secties en duidelijke navigatie.

Een goede homepage betrekt nieuwe bezoekers, leidt iedereen naar de juiste content en converteert potentiële klanten in echte klanten. 

Home » Blog » SEO » 16 tips voor een effectieve homepage (met voorbeelden)