Wat moet op de website homepage staan? (voorbeelden & tips)

Hoe ziet een goede homepage eruit? Een effectieve homepage betrekt nieuwe bezoekers, bouwt vertrouwen op en leidt mensen naar de juiste volgende stap. Lees verder hoe je dit bereikt op jouw website.

Is de homepage nog belangrijk?

De homepage is niet langer de enige manier voor bezoekers om jouw website te bezoeken. Velen zullen via Google, nieuwsbrieven of social media rechtstreeks op een dieper gelegen pagina belanden.

Toch blijft de homepage een belangrijke pagina. Nieuwe bezoekers die via een andere pagina binnengekomen zijn, navigeren alsnog vaak naar de homepage om zich te oriënteren. Ook verwijzen we in onze offline communicatie doorgaans naar de homepage.

Zie de homepage als de introductie tot jouw bedrijf en de springplank naar de rest van jouw website, zoals de lobby in een hotel.

De drie rollen van de homepage

Om te weten wat erop jouw homepage moet staan, moet je eerst begrijpen welke belangrijke doelen een homepage kan vervullen:

  1. Aan nieuwe bezoekers duidelijk maken wat jij doet en voor wie;
  2. Vertrouwen kweken dat jij de juiste keuze bent;
  3. Bezoekers naar de juiste volgende stap te leiden (zoals een specifieke pagina bezoeken of contact opnemen).

Hou deze vragen in gedachten wanneer je jouw homepage opstelt:

  • Wat doe ik en voor wie doe ik het?
  • Waarom moet een klant mij verkiezen boven een ander?
  • Bied ik bewijs voor het feit dat ik beter ben?
  • Bied ik de bezoeker een manier om klant te worden?
  • Verwijs ik de bezoeker naar behulpzame content? 

Je wilt mensen overtuigen naar dieper gelegen pagina’s op jouw website te gaan en/of de volgende stap in de sales funnel te zetten.

De gemiddelde homepage indeling

Met de 3 rollen in gedachten, bouw ik de homepage meestal zo op:

  1. Introductie sectie: Begin concreet en vertel wat jij doet en voor wie, en welke voordelen jij biedt. Vaak in de vorm van een duidelijke kopregel, 1-4 zinnen ter toelichting en een link naar de belangrijkste call-to-action.
  2. Aanbod sectie: Vertel kort over jouw service(s) of product(en) en link door naar de specifieke dienst- of productpagina voor meer informatie. Heb je heel veel producten? Dan kun je ook alleen de overkoepelende categorieën uitlichten om zo het overzicht te behouden.
  3. Krachten sectie: Heb jij 1-4 krachten die jou onderscheiden of die klanten vaak waarderen? Bijvoorbeeld veel ervaring of een unieke combinatie van skills? Zet jouw unique-selling-points in het zonnetje zodat bezoekers weten waarom ze juist bij jou moeten wezen.
  4. Over-mij sectie: Tenzij jij iets heel onpersoonlijks zoals paperclips verkoopt, willen de meeste mensen weten van wie ze kopen. Vertel een beetje over waarom jij de expert bent, en link weer door naar de over mij-pagina.
  5. Social proof: Licht een of meerdere testimonials uit om te tonen dat je al tevreden klanten hebt om zo extra vertrouwen bij de bezoeker te kweken.
  6. Herhaal het einddoel: Herhaal eventueel onderaan de belangrijkste call-to-action (zoals een intakegesprek inplannen) omdat op dit punt de homepage alleen bezoekers al overtuigd kan hebben.

Rol 1: Jezelf introduceren aan nieuwe bezoekers

De homepage is een populair referentiepunt voor nieuwe bezoekers die willen weten op wat voor soort website ze beland zijn. Maak duidelijk wie jij bent, wat je doet, waarom en voor wie.

Duidelijke kopregel

Begin met een kopregel die in één zin uitlegt wat jij aanbiedt en/of welk voordeel jij biedt. Hou het simpel en concreet. Dus geen vage slogan zoals “think different” totdat je net zo bekend bent als Apple.

Voorbeelden:

  • Dropbox: Alles wat teams nodig hebben, allemaal op één plek
  • Grammarly: Great Writing, Simplified
  • Stripe: The new standard in online payments
  • Shopify: Maak je webshop groots
  • Brander & Brander: Wij maken WordPress websites voor ondernemers

Introducerende alinea

Ondersteun de kopregel met een paar zinnen waarin je verdere uitleg biedt. Je kunt bijvoorbeeld inzoomen op een bekend pijnpunt dat jouw product of dienst oplost. Richt je op jouw doelgroep en hun behoeftes. 

Voorbeelden:

  • Dropbox: “Dropbox Business is meer dan een veilige opslagplaats voor bestanden, het is een smart workspace waar teams, tools en materialen samenkomen.”
  • Grammarly: “Compose clear, mistake-free writing that makes the right impression with Grammarly’s writing assistant.”
  • Stripe: “Stripe is the best software platform for running an internet business. We handle billions of dollars every year for forward-thinking businesses around the world.”
  • Brander & Brander: “Wij maken professionele websites voor ambitieuze ondernemers. Je krijgt een aantrekkelijke, goedgevulde website die jouw doelgroep aanspreekt en fijn werkt voor bezoekers én Google.”
De homepage van Uber
Uber legt de nadruk op het voordeel voor de gebruiker.

Ondersteun met beeld

De meeste mensen zijn visueel. Kies een authentieke foto die bezoekers een idee geeft van wat jouw bedrijf aanbiedt en jouw boodschap versterkt. 

Je kunt ook een korte video plaatsen op de homepage. Leg bijvoorbeeld uit wat jouw onderneming doet, demonstreer jouw product of dienst, laat tevreden klanten aan het woord, toon jouw winkel of introduceer jezelf.

De homepage van Oval Money
Oval Money is een app en wat is duidelijker dan een illustratie van de app zelf?

Beschrijf de voordelen

Jouw homepage moet dus beginnen met een duidelijke kopregel en alinea, eventueel ondersteund door fotografie of video. Daarnaast wil je niet alleen beschrijven wat je doet, maar ook waarom het belangrijk is. Vertel bezoekers ergens op de pagina welke voordelen jij ze biedt.

Heb jij bepaalde krachten die jou onderscheiden of die klanten waarderen? Bijvoorbeeld veel ervaring of een unieke combinatie van skills? Zet jouw unique-selling-points in het zonnetje zodat bezoekers weten waarom ze juist bij jou moeten wezen.

Homepage van Dropbox
Dropbox beschrijft de voordelen van hun product.

Rol 2: Vertrouwen opbouwen

Je moet bewijzen dat jij de beloftes van jouw aanbod ook waar kan maken. Bijvoorbeeld met testimonials en keurmerken. Geef bezoekers het gevoel dat jij te vertrouwen bent. Zonder vertrouwen geen klant. 

Geef social proof via testimonials

Testimonials of klantreviews zijn een krachtige manier om te bewijzen dat jij levert wat jij zegt te leveren. Deze vorm van social proof toont nieuwe bezoekers dat jij succes levert en andere mensen jouw product aanraden. Ze geven een positieve eerste indruk. 

Volgens een studie van BrightLocal vertrouwt zelfs 88% van consumenten online reviews evenveel als aanbevelingen van vrienden of familie. 

Testimonials op de homepage van The Social Brand
Testimonials op de homepage van The Social Brand.

Geef social proof via jouw klantenkring

Heb je een grote klantenkring? Mensen vinden het een geruststellend idee als jij al een groot aantal mensen geholpen hebt. Vallen daaronder ook een paar bekende namen? Geef die een beetje extra aandacht op jouw homepage.

Bijvoorbeeld, Stripe belicht het feit dat ze klanten over de hele wereld hebben én met bekende bedrijven zoals Booking.com gewerkt hebben:

Social proof op de Stripe homepage
Social proof op de Stripe homepage

Kom respectabel over (keurmerken, etc.)

Met keurmerken en awards kun je aantonen dat jij erkend wordt binnen jouw branche. Dit stelt bezoekers gerust dat jij een respectabel bedrijf bent. Of misschien heb je een keertje in de pers gestaan? Probeer zulk soort informatie op jouw homepage te verwerken. 

Mailchimp vermeldt op de homepage een award die ze gewonnen hebben
Mailchimp vermeldt op de homepage een award die ze gewonnen hebben.

Limiteer risico met garanties

Bij elke aankoop riskeren we de kans dat het tegenvalt. Hierdoor kunnen we huiverig zijn om onze portemonnee te trekken. Je kunt deze huivering bij klanten wegnemen door ze gerust te stellen met garanties (“gratis retourneren”) of vrijblijvendheid (“vrijblijvende offerte”). 

Rol 3: Naar de volgende stap leiden

De homepage is meestal geen eindbestemming. Je wilt bezoekers naar de volgende stap leiden. Dit kan voor oriënterende bezoekers een pagina met meer informatie zijn, en voor kopers de link naar het ultieme doel (zoals: bestellen of contact opnemen).

Link naar het einddoel

Jouw homepage zal bezocht worden door mensen in verschillende fases van het koopproces. Hoewel niet iedereen meteen tot het einddoel over zal gaan, wil je wel de mogelijkheid bieden. Bijvoorbeeld:

  • Neem contact op
  • Bestel nu
  • Probeer gratis uit
  • Plan nu jouw call in
  • Vrijblijvende offerte aanvragen
Call-to-actions op de homepagina van Zeroqode
Zeroqode heeft één opvallende call-to-action voor het hoofddoel (‘get free templates’), en drie kleinere call-to-actions voor informatieve pagina’s.

Introduceer de belangrijkste pagina’s

De meeste bezoekers zullen niet gelijk klaar zijn om klant te worden. Ze zullen eerst meer informatie willen inwinnen of verder overtuigd moeten worden.

Voor de meeste kleine ondernemers betekent dit een kleine sectie per product of dienst op de homepage: een foto, concrete kopregel, 2-5 zinnen uitleg en een link naar de bijbehorende dienst- of productpagina.

Vaak plaats ik ook een korte over-mij/ons sectie op de homepage, want vrijwel elke klant wil weten: Wie zit er achter het bedrijf? Krijg ik er een goed gevoel bij? Dit betekent: een foto, kopregel, 2-5 zinnen en link naar de over mij-pagina.

Sla niet door. Het is verleidelijk om voor elke pagina op jouw website een sectie te maken, maar blijf gefocust. Te veel secties zorgt juist voor afleiding en verwarring. Vraag jezelf: Helpt deze sectie de bezoeker zich voor te bereiden op het uitvoeren van mijn ultieme doel?

Intuïtieve menubalk

Navigatie moet duidelijk zijn. Elke website hoort een menubalk te hebben die verwijst naar de belangrijkste pagina’s. Het menu is niet een plek om creatief te doen. Bezoekers moeten gelijk kunnen vinden wat ze zoeken.

Geef prioriteit aan pagina’s die het meest bezocht worden. Maar geef niet te veel opties om keuzestress en verwarring te voorkomen.

Lees meer: Tips voor een overzichtelijk navigatiemenu

Samenvattend: De 3 rollen van een effectieve homepage

De homepage is meestal geen eindbestemming. Het is een springplank naar de rest van jouw website.

De drie rollen van een effectieve homepage:

  1. Nieuwe bezoekers moeten in overtuigd raken van de waarde van jouw bedrijf. Een goede homepage maakt duidelijk wat jij aanbiedt en voor wie, en wat jouw aanbod apart zet van de concurrent. 
  2. Daarna moet je bewijzen dat jij die beloftes ook waar kan maken. Je bouwt geloofwaardigheid op met social proof en andere erkenningen.
  3. Tot slot moet je bezoekers leiden naar de juiste content. Nieuwe bezoekers zullen andere content willen zien dan prospects. Dit doe je met heldere secties, call-to-actions en duidelijke navigatie.

Of korter gezegd: Een effectieve homepage betrekt nieuwe bezoekers, bouwt vertrouwen op en leidt mensen naar de juiste volgende stap.

Wil jij een professionele website laten maken?

Misschien denk je erover om een nieuwe website te laten maken na het lezen van dit artikel.

Wij zijn er voor de ondernemer die zich professioneler wil presenteren aan zijn ideale klant. Voor een website die in lijn is met waar jij nu staat. Wij regelen jouw website van a tot z, omdat professionaliteit en kwaliteit uitstralen hem zit in een kloppend geheel. Je krijgt:

  • Mooi en overzichtelijk webdesign
  • Webteksten o.b.v. copywriting & marketing principes
  • High-end fotografie die je divers kunt inzetten
  • Volgens de laatste SEO/Google richtlijnen
  • Een WordPress website die technisch klopt

Je werkt met Linsey en Mandy, twee zussen. De een webdeveloper en copywriter, de ander fotograaf.

Home » Blog » Website » Wat moet op de website homepage staan? (voorbeelden & tips)