Tegenwoordig zijn er talloze manieren om het gedrag van je website bezoekers bij te houden, zoals Google Analytics en Hotjar.
Maar hiervoor moeten eerst stukjes code (“tags”) aan je website toegevoegd worden. Dit kan snel een chaos worden en vereist technische kennis. Wil je deze tags liever op één centrale plek hebben staan? En zelf kunnen regelen? Dan is Google Tag Manager misschien iets voor jou.
Inhoud
- Wat doet Google Tag Manager?
- Account maken en installeren op WordPress
- Tags instellen
- Cookie banner triggers maken
- Tot slot
Wat doet Google Tag Manager?
Google Tag Manager (afgekort GTM) heeft een aantal voordelen.
Websites bevatten vaak stukjes code (ofwel “tags”) die informatie verzamelen over hun bezoekers. Google Analytics is hier een bekend voorbeeld van.
Als jouw website veel verschillende tags nodig heeft, kan het beheer een zooitje worden en veel plugins vereisen. Google Tag Manager lost deze problemen op: je kunt ermee alle tags op jouw website beheren via één gebruikerspaneel.
Je hoeft alleen de tag van Tag Manager op jouw website te installeren. Alle andere tags zoals Google Analytics, Google Adwords, Facebook Pixel en Hotjar regel je via Google Tag Manager.
Heb een WordPress website van ons? Dan is Google Tag Manager installeren helemaal makkelijk. Vul in de Customizer jouw tracking ID in en klaar!

Account maken en installeren op WordPress
Laten we eerst kijken hoe je een Google Tag Manager account maakt en installeert op een WordPress website.
Stap 1. Inloggen
Ga naar tagmanager.google.com en log in met een Gmail account.
Stap 2. Account creëren
Klik op de ‘Account maken’ knop (Engels: Create Account).

Stap 3. Account instellen
- Vul een Accountnaam in (bv. jouw bedrijfsnaam);
- Kies Nederland als Land;
- Vul je domeinnaam als Containernaam in (bv. branderbrander.nl)
- Kies Web als Doelplatform.
- Klik op Maken (Engels: Create) en ga akkoord met de voorwaarden.

Stap 4. Tracking ID kopiëren
- Klik de popup met code weg;
- Kopieer het GTM tracking ID in de menubalk (bv. GTM-A1A11A1).

Stap 5. Tag Manager activeren op jouw website
Heb je een WordPress website van ons?
- Ga in WordPress naar Weergave > Customizer > Extra – Google Tracking;
- Plak jouw GTM tracking ID en klik op Publiceren.


Gebruik je ons thema niet, maar wel WordPress? Dan kun je ook een plugin gebruiken, bijvoorbeeld die van Thomas Geiger.
Gebruik je Wix? Dan kun je in de Marketing Integrations tab jouw tracking ID doorgeven. Lees verder.
Klaar! Google Tag Manager is nu actief op jouw website
Maar je hebt natuurlijk nog geen tags ingesteld dus Tag Manager doet nog niets. Laten we kijken hoe je een paar populaire tags toevoegt.
Tags instellen
We hebben nu een leeg account. Laten we tags gaan toevoegen!
Google Analytics 4 tag toevoegen
Met Google Analytics kun je het surfgedrag van je website bezoekers bijhouden. Je kunt zien hoeveel bezoekers een pagina krijgt, hoe lang ze blijven plakken, vanaf welke browser en apparaat, en meer.
Stap 1. Metings-ID vinden
Je zal het metings-ID van jouw Google Analytics property nodig hebben. Bijvoorbeeld G-3AA2B8C44D.
Ga in Google Analytics via Beheerder naar Property > Gegevensstreams. Klik daar op jouw webgegevensstream. Een deelvenster zal zich openen met het metings-ID in de rechterbovenhoek.
Lees verder: Metings-ID vinden
Stap 2. Analytics tag maken in Google Tag Manager
- Ga naar de Google Tag Manager werkruimte;
- Klik op Tags > Nieuw;
- Klik op Tagconfiguratie;
- Kies ‘Google Analytics: GA4-configuratie’ als tag type;
- Vul jouw metings-ID (zie vorige stap) in onder Metings-ID;
- Klik op Triggers en kies ‘All Pages’ als trigger;
- Klik op Opslaan en geef de tag een naam.
Klik in de werkruimte op Verzenden om alles live te gooien en klaar!
Universal Analytics tag toevoegen
Universal Analytics is de oudere versie van Google Analytics. Je kunt ermee het surfgedrag van je website bezoekers bijhouden.
Stap 1. Tracking ID vinden
Je zal het tracking ID van jouw Universal Analytics property nodig hebben. Bijvoorbeeld UA-112233445-2.
Het ID vind je in Google Analytics via Beheerder > Property > Tracking-info > Tracking code > Tracking ID.
Stap 2. Analytics tag maken in Tag Manager
- Ga naar de Google Tag Manager werkruimte;
- Klik op Tags > Nieuw;
- Klik op Tagconfiguratie;
- Kies ‘Google Analytics: Universal Analytics’ als tag type;
- Klik bij ‘Google Analytics-instellingen’ > ‘Nieuwe variabele’;
- Plak je Tracking ID (zie vorige stap) en geef jouw variabel een naam;
- Klik op Opslaan;
- Klik op Triggers en kies ‘All Pages’ als trigger;
- Klik op Opslaan en geef de tag een naam.
Klik in de werkruimte op Verzenden om alles live te gooien en klaar!
Optioneel: IP adressen anonimiseren
Standaard houdt Universal Analytics ook de IP adressen van bezoekers bij. Maar je kunt dit ook anonimiseren, zodat je geen cookie toestemming hoeft te vragen aan bezoekers.
- Ga naar Variabelen en klik op jouw tracking ID variabel;
- Klik op ‘Meer Instellingen’ > ‘Velden die moeten worden ingesteld’;
- Klik op ‘Veld toevoegen’;
- Vul “anonymizeIp” als Veldnaam en “true” als Waarde in;
- Klik op Opslaan;
- Klik in de werkruimte op Verzenden om de aanpassing live te maken.
Losse code toevoegen
Soms moet je een stukje code (vaak tussen <script></script> tags) toevoegen op je website. Dit kan ook met Tag Manager.
- Maak een nieuwe tag (Tags > Nieuw)
- Kies “Aangepaste HTML” als type tag bij Tagconfiguratie. Plak daarin jouw code.
- Maak een trigger en kies “All Pages” om de code op elke pagina te laden.
- Klik op Opslaan;
- Klik in de werkruimte op Verzenden om de aanpassing live te maken.


Facebook Pixel toevoegen aan Google Tag Manager
Met Facebook Pixel kun je de effectiviteit van advertenties meten en inzicht krijgen in de acties die jouw bezoekers uitvoeren.
Handleiding: Facebook Pixel toevoegen aan GTM
Hotjar toevoegen aan Google Tag Manager
Met Hotjar kun je inzicht in het bezoekersgedrag op jouw website krijgen. Het verzamelt data met o.a. heatmaps, funnel tracking en surveys.
Handleiding: Hotjar toevoegen aan GTM
Cookie banner triggers maken
Tegenwoordig hebben veel websites een cookie banner die bezoekers kunnen accepteren of weigeren. En op basis van die keuze mogen dan bepaalde tags (stukjes codes) wel of niet geladen worden.
In de onderstaande video leg ik uit hoe je cookie banner triggers maakt en daarmee een tag alleen laadt als de cookie banner geaccepteerd is:
Tot slot
Zoals je ziet, maakt Google Tag Manager het mogelijk om een of meerdere tags op je website te plaatsen, ook zonder technische kennis.
Een echte aanrader!