Aan het laden…

Je gebruikt Internet Explorer. Deze website ondersteunt alleen moderne browsers. Gebruik alsjeblieft Chrome, Firefox, Safari of Edge.

Menu

Google Tag Manager installeren en tags instellen (video)

Tegenwoordig zijn er talloze manieren om het gedrag van je website bezoekers bij te houden, zoals Google Analytics en Hotjar.

Maar hiervoor moeten eerst stukjes code (“tags”) aan je website toegevoegd worden. Dit kan snel een chaos worden en vereist technische kennis. Wil je deze tags liever op één centrale plek hebben staan? En zelf kunnen regelen? Dan is Google Tag Manager misschien iets voor jou.

Inhoudsopgave

  1. Wat doet Google Tag Manager?
  2. Account maken en installeren op WordPress
  3. Tags instellen
    1. Google Analytics toevoegen
    2. Facebook Pixel toevoegen
    3. Hotjar toevoegen
    4. Cookie banner triggers maken
  4. Tot slot

Wat doet Google Tag Manager?

Google Tag Manager (afgekort GTM) heeft een aantal voordelen.

Websites bevatten vaak stukjes code (ofwel “tags”) die informatie verzamelen over onder andere conversie en het surfgedrag van bezoekers. Google Analytics is hier een bekend voorbeeld van.

Als jouw website veel van die tags nodig heeft, kan het beheer een zooitje worden. Bovendien moet je de nodige technische kennis bezitten. Google Tag Manager lost deze problemen op: je kunt ermee alle tags op jouw site beheren via één gebruikerspaneel.

Je hoeft slechts één tag – die van Google Tag Manager – op je website te installeren. Alle andere tags zoals Google Analytics, Adwords en Hotjar kun je dan via Tag Manager instellen en regelen.

Heb een WordPress website van ons? Dan is Tag Manager installeren helemaal makkelijk. Je hoeft je alleen jouw tracking ID in te vullen en klaar!

google tag manager werkruimte
Google Tag Manager werkruimte

Account maken en installeren op WordPress

Laten we eerst kijken hoe je een Google Tag Manager account maakt en installeert op een WordPress website.

Stap 1. Inloggen

Ga naar tagmanager.google.com en log in met een Gmail account.

Stap 2. Account creëren

Klik op de ‘Account maken’ knop (Engels: Create Account).

GTM installeren - account maken
Klik op Create Account.

Stap 3. Account instellen

  1. Vul een Accountnaam in (bv. jouw bedrijfsnaam);
  2. Kies Nederland als Land;
  3. Vul je domeinnaam als Containernaam in (bv. branderbrander.nl)
  4. Kies Web als Doelplatform.
  5. Klik op Maken (Engels: Create) en ga akkoord met de voorwaarden.
GTM installeren - account instellen
Stel je account in.

Stap 4. Tracking ID kopiëren

  1. Klik de popup met code weg;
  2. Kopieer het GTM tracking ID in de menubalk (bv. GTM-A1A11A1).
GTM installeren - tracking code
Kopieer je GTM tracking ID

Stap 5. Tag Manager activeren in WordPress

Heb je een website van ons?

  1. Ga in WordPress naar Weergave > Customizer > Extra – Google Tracking;
  2. Plak jouw GTM tracking ID en klik op Publiceren.

Gebruik je ons thema niet? Dan kun je ook een plugin gebruiken, bijvoorbeeld die van Thomas Geiger.

Klaar! Google Tag Manager is nu actief op jouw website

Maar je hebt natuurlijk nog geen tags ingesteld dus Tag Manager doet nog niets. Laten we kijken hoe je een paar populaire tags toevoegt.

Tags instellen

We hebben nu een leeg account. Laten we tags gaan toevoegen!

  1. Google Analytics toevoegen
  2. Facebook Pixel toevoegen
  3. Hotjar toevoegen
  4. Cookie banner triggers maken

Google Analytics tag toevoegen

Met Google Analytics kun je het surfgedrag van je website bezoekers bijhouden. Je kunt zien hoeveel bezoekers een pagina krijgt, hoe lang ze blijven plakken, vanaf welke browser en apparaat, en meer.

In de video leg ik uit hoe je Google Analytics als tag aan jouw Google Tag Manager toevoegt:

Leer hoe je een Google Analytics tag maakt.

Liever geen video? Ik heb de stappen ook hieronder uitgeschreven:

Stap 1. Google Analytics tracking ID vinden

Je zal het tracking ID van jouw Google Analytics account nodig hebben. Bijvoorbeeld UA-112233445-2. Die vind je in Google Analytics via Beheerder > Property > Tracking-info > Tracking code > Tracking ID.

Stap 2. Analytics tag maken in Tag Manager

  1. Ga naar de Google Tag Manager werkruimte;
  2. Klik op Tags > Nieuw;
  3. Klik op Tagconfiguratie;
  4. Kies ‘Google Analytics: Universal Analytics’ als tag type;
  5. Klik bij ‘Google Analytics-instellingen’ > ‘Nieuwe variabele’;
  6. Plak je Tracking ID (van stap 1) en geef jouw variabel een naam;
  7. Klik op Opslaan;
  8. Klik op Triggers en kies ‘Alle Pages’ als trigger;
  9. Klik op Opslaan en geef de tag een naam.

Klik in de werkruimte op Verzenden om alles live te gooien en klaar!

Optioneel: IP adressen anonimiseren

Wil je ook de IP adressen van bezoekers anonimiseren zodat je niet om toestemming hoeft te vragen in een cookie banner?

  1. Ga naar Variabelen en klik op jouw tracking ID variabel;
  2. Klik op ‘Meer Instellingen’ > ‘Velden die moeten worden ingesteld’;
  3. Klik op ‘Veld toevoegen’;
  4. Vul “anonymizeIp” als Veldnaam en “true” als Waarde in;
  5. Klik op Opslaan;
  6. Klik in de werkruimte op Verzenden om de aanpassing live te maken.

Facebook Pixel toevoegen aan Google Tag Manager

Met Facebook Pixel kun je de effectiviteit van advertenties meten en inzicht krijgen in de acties die jouw bezoekers uitvoeren.

Handleiding: Facebook Pixel toevoegen aan GTM

Hotjar toevoegen aan Google Tag Manager

Met Hotjar kun je inzicht in het bezoekersgedrag op jouw website krijgen. Het verzamelt data met o.a. heatmaps, funnel tracking en surveys.

Handleiding: Hotjar toevoegen aan GTM

Tegenwoordig hebben veel websites een cookie banner die bezoekers kunnen accepteren of weigeren. En op basis van die keuze mogen dan bepaalde tags (stukjes codes) wel of niet geladen worden.

In de onderstaande video leg ik uit hoe je cookie banner triggers maakt en daarmee een tag alleen laadt als de cookie banner geaccepteerd is:

Leer hoe je bepaalde tags wel of niet inlaadt op basis van je cookie banner.

Tot slot

Zoals je ziet, maakt Google Tag Manager het makkelijk om een of meerdere tags op je website te plaatsen, zonder hiervoor telkens bij een website bouwer te hoeven aankloppen.

Een echte aanrader!

Heb je een vraag over Google Tag Manager? Stuur ons een berichtje, misschien kunnen we iets voor je betekenen.

Home » Blog » SEO » Google Tag Manager installeren en tags instellen (video)