Hoe belangrijk is een goede website snelheid voor SEO?

Een snelle website is fijn voor bezoekers. We zijn gewend om steeds minder te hoeven wachten. Maar hoe belangrijk is het voor SEO? Gaat jouw website hoger ranken als je jouw laadsnelheid verbetert?

Nou, ja en nee. Snelheid is ondergeschikt aan content. Als de snelle website A een slechter antwoord geeft op de zoekopdracht dan de slome website B, dan zal website B hoger ranken. Maar als website A en B allebei goed antwoorden, kan de snellere website voorrang krijgen.

Dat was het korte antwoord. Behoefte aan bewijs? Lees dan verder.

Wat zegt Google over laadsnelheid?

Page Experience

Laadsnelheid valt onder Page Experience. Dit is een verzamelnaam voor de signalen die Google gebruikt om te meten hoe gebruikers een pagina ervaren. Daaronder valt bijvoorbeeld ook veiligheid en opdringerige popups.

Het is belangrijk om te snappen dat Google de beste informatie bovenaan wil ranken, ook al is de Page Experience misschien niet al te best. De content oftewel de inhoud van de pagina, weegt zwaarder dan dingen zoals laadsnelheid.

Je ziet dit ook terugkomen in de zoekresultaten. Ter test googelde ik vandaag “lifestyle fotoshoot” en gooide het eerste resultaat door de Google snelheidstest PageSpeed Insights. De scores? 11/100 en 44/100 op mobiel en desktop respectievelijk. Niet bepaald hoge scores.

Google documentatie over Page Experience

Wat medewerkers van Google zeggen

Zoals Google medewerker John Mueller zo mooi schreef: “Racebanden op een verroeste Ford Pinto monteren gaat het geen wedstrijden doen winnen.” Ook schreef hij, “Google maakt verschil tussen normale en hele hele slome websites. Als de jouwe normaal is, zou ik me geen zorgen maken.”

Het is dus niet een gevalletje van website versnellen en daarna achterover leunen en wachten op betere rankings.

Maar! Als je al veel tijd, energie en liefde in je content en reputatie gestopt hebt, kan snelheid je wel een streepje voor geven. Zo zei Google medewerker Martin Splitt, “Als er twee resultaten zijn die allebei prima content leveren, geven we de snellere waarschijnlijk voorrang in de zoekresultaten.”

Lees meer over SEO

Hoe Google laadsnelheid meet: Core Web Vitals

Hoe meet Google laadsnelheid? Het gaat er vooral om hoe snel het laden “voelt”. Soms kan een website nog dingen in de achtergrond aan het laden zijn terwijl al wel alle benodigdheden zichtbaar en interactief zijn. Dat is prima.

Core Web Vitals is de verzamelnaam van Google voor signalen om laadsnelheid te meten, opgesplitst in 3 metrics:

  1. Largest Contentful Paint: Wanneer is de belangrijkste content zichtbaar?
  2. First Input Delay: Wanneer kun je klikken op elementen?
  3. Cumulative Layout Shift: Verschuiven elementen tijdens het laden?

Je ziet dat deze metrics focussen op hoe snel een website “voelt”.

Google documentatie over Core Web Vitals

Hoe test je de laadsnelheid van jouw website?

Google heeft een aantal tools om jouw laadsnelheid (oftewel Core Web Vitals) te meten. De meest toegankelijke is Google PageSpeed Insights. Op deze website kun je een webpagina testen, bijvoorbeeld jouw homepage. Je krijgt een score voor mobiel en voor desktop, en je krijgt een reeks aanbevelingen.

Daarnaast heeft Google nog een aantal andere tools zoals Lighthouse, Chrome DevTools en Search Console.

Staar je niet blind op een perfecte score. PageSpeed Insights is super streng! Ik ga meestal voor minimaal 80 op mobiel en 90 op desktop. Zo zei Google medewerker Martin Splitt: “Als je in het middelste stuk zit, wil je naar het snelle gedeelte, maar het maakt niet uit of jouw score 90 of 95 is. Dat maakt niet echt een verschil.”

Tools om Core Web Vitals te meten

Een voorbeeld van het PageSpeed Insights beginscherm.

Jouw laadsnelheid verbeteren

Oké, een snelle website is dus zeker niet de belangrijkste SEO factor, maar het is wel fijn. Vooral ook voor je bezoekers. Je wilt niet dat ze denken, ‘dit duurt me te lang’ en halverwege het laden afhaken.

Hoe kun je jouw website versnellen? In dit artikel leg ik uit wat de aanbevelingen van de PageSpeed Insights test betekenen en hoe je ze uitvoert.

Toch liever een professionele website laten maken?

Wij maken websites voor ondernemers. Je krijgt een website die bezoekers het vertrouwen geeft: ik zit hier goed. Verkoop jezelf (nog) makkelijker met je eigen professionele website.

  • Mooi en overzichtelijk webdesign
  • High-end fotografie die je divers kunt inzetten
  • Volgens de laatste SEO/Google richtlijnen
  • Een WordPress website die technisch klopt

Je werkt met Linsey en Mandy, twee zussen. De een webdeveloper & webdesigner, de ander fotograaf.

Ook pakkende webteksten nodig? We werken samen met twee leuke en ervaren copywriters.

Linsey, auteur, webdeveloper

Geschreven door