Nieuwe website online: Wat nu? Hoe kun je de website inzetten?

Jouw nieuwe website is klaar en je kunt ermee de wereld in. Maar wat nu? Hoe kun je jouw website inzetten en beter vindbaar maken? In dit artikel benoem ik een aantal stappen die je kunt nemen om het meeste uit jouw website te halen.

Inhoud

Online reputatie verbeteren (SEO)

Wat is een online reputatie?

Als het goed is heb je op jouw website een sterke SEO basis neergezet door een goedgevulde website te maken die per pagina een duidelijk antwoord geeft op voor jou relevante zoekopdrachten. Maar SEO gaat ook voorbij jouw website.

Iedereen kan onwaarheden verkondigen op hun website en daarom zoekt Google ook voorbij jouw eigen website naar signalen dat jij bent wie jij zegt te zijn. Je moet dus een positieve online reputatie gaan opbouwen. Geef bewijs dat jij tevreden klanten hebt en dat jij de expert bent.

Je moet bewijs geven dat relevant is aan jouw vakgebied. Bijvoorbeeld, Heel Holland Bakt winnen is geweldig als je op taartenrecepten wilt ranken, maar doet weinig voor ranken op team-coaching.

Hoe kun je jouw online reputatie verbeteren?

#1. Google Mijn Bedrijf account maken 

Google Mijn Bedrijf geeft je een geverifieerd bedrijfsprofiel binnen Google. Dit geeft Google bevestiging dat jouw bedrijf echt bestaat. 

Maak een gratis account aan en verifieer deze. Vul de link naar jouw website in en vul het profiel verder zo goed mogelijk in. Dit maakt het voor Google ook makkelijker om jou aan de juiste zoekopdrachten te koppelen.

  • Jouw profiel verschijnt wanneer mensen jouw bedrijfsnaam googelen. 
  • Een (bedrijfs)adres en telefoonnummer invullen mag, maar hoeft niet. Bepaal zelf waar jij je prettig bij voelt. Het voordeel van een adres invullen is dat je dan ook in Google Maps verschijnt. 
  • Je kunt bij Servicegebieden invullen in welke regio’s en/of steden je werkt.

#2. Reviews verzamelen

Het hebben van meerdere positieve reviews is een positief signaal aan Google dat jij tevreden klanten hebt en dus betrouwbaar en kundig bent.

Verzamel reviews op een onafhankelijk platform, zoals Google Mijn Bedrijf of Klanten Vertellen of zelfs een eigen openbare Facebook bedrijfspagina. Ik gebruik zelf altijd Google Mijn Bedrijf.

Heb je nog nooit om een review gevraagd? Voel je niet bezwaard. Veel mensen laten met liefde een review achter als ze blij zijn met jouw dienst of product. Wel zullen ze het vaak vergeten. (Dat heb je waarschijnlijk zelf ook wel eens.) Stuur mensen dus gerust een herinnering.

Vooral als je nog haast geen reviews hebt, raad ik aan om hier aandacht aan te besteden zodat je er straks in ieder geval een stuk of vijf hebt. Je kunt er ook iets tegenover stellen, zoals een kleine bedankje (bv. extra foto’s bieden als je fotograaf bent), zodat je in het begin snel een paar reviews kunt verzamelen. Daarna is het iets wat je langzaamaan opbouwt.

Probeer standaard na (of net voor) oplevering om een review te vragen.

Reviews verzamelen via Google Mijn Bedrijf

  • Binnen het dashboard vind je de link naar het review-formulier. Stuur deze link naar tevreden klanten zodat ze makkelijk een review kunnen achterlaten.
  • Let op: Je kunt pas reviews ontvangen nadat jouw account geverifieerd is.

Waarom reviews verzamelen op een onafhankelijk platform?

Als jij een review in de mail krijgt en daarna op jouw website plaatst, kan Google niet checken of jij deze review uit je duim gezogen hebt. Daarom wil je dat de klant zelf de review achterlaat op een platform zoals Google Mijn Bedrijf.

Je wilt trouwens wel een aantal reviews op jouw website tonen voor bezoekers om te lezen, maar voor SEO doet het dus weinig.

#3. Vermeld worden op andere websites (linkbuilding)

Probeer vermeld te worden op andere websites; het liefst met een link terug naar jouw website. Zo bevestigen anderen aan Google dat jij echt doet wat je zegt te doen. Dit kan onder jouw eigen naam of onder jouw bedrijfsnaam.

Je kunt o.a. vermeldingen krijgen door geïnterviewd of geciteerd te worden in een online tijdschrift, krant, vakblad, podcast of blog binnen jouw branche.

Hoe sterker de reputatie van de ander, hoe groter het effect. Zo doet een vermelding op rtlnieuws.nl veel meer dan eentje op een obscure website. Je moet trouwens wel op een relevante wijze vermeld wordt. Ben je trouwfotograaf, dan zal een interview over jou als kaarsenmaker weinig doen voor jouw trouwfotografie website.

Je kunt nu denken: Wat moeilijk, waar moet ik beginnen? De eerst stap is al bewust zijn van de kracht van vermeldingen zodat je ervoor open staat. Je kunt bijvoorbeeld:

  • In de RUM Facebook-groep plaatsen journalisten oproepjes voor interviews en artikelen. Je kunt dan reageren op relevante onderwerpen.
  • Ben je fotograaf? Je kunt een vermelding krijgen als jouw foto’s gebruikt worden in een publicatie of op een blog. Laat bijvoorbeeld een locatie of leverancier foto’s gebruiken op hun website in ruil voor een vermelding.

Zakelijk bloggen

Je kunt ook aan jouw website blijven werken door middel van bloggen. Zakelijk bloggen betekent artikelen schrijven waarbij je een vraag beantwoordt of een onderwerp behandelt dat relevant is voor jouw doelgroep.

Met zakelijk bloggen bedoel ik dus niet ‘dit heb ik vandaag gedaan’-achtige berichten of losse hersenspinsels (daar heb je social media voor).

Voorbeeld: Als wedding planner zou je kunnen bloggen over:

  • De voor- en nadelen van zelf jullie bruiloft regelen versus een wedding planner inschakelen
  • Wat zijn de volgende stappen na een verloving?
  • Hoe kies je de juiste locatie voor jullie bruiloft?
  • De mooiste trouwtrends van 2022

Hiermee spreek je de doelgroep aan, help je ze verder en benadruk je nogmaals de voordelen van het nemen van een wedding planner.

Zie jouw blog als een plek waar jij dieper kan ingaan op onderwerpen binnen jouw vakgebied. Je kunt er informatie kwijt die niet op een productpagina past. Zo kun je ook de mensen trekken die zich nog aan het oriënteren zijn i.p.v. alleen de mensen die gericht naar jouw product of dienst zoeken.

Daarnaast kun je op jouw blog veelgestelde vragen en bezwaren uitgebreider beantwoorden.

Voorbeeld: Ik maak websites. Er zit veel prijsverschil tussen verschillende aanbieders en bezoekers kunnen denken, “Waarom kost zij zoveel meer dan X?” en “Kan ik niet zelf mijn website maken..?” Daarom heb ik o.a. een artikel geschreven over wat een website bouwer allemaal weet en voor je uit handen neemt en waarvoor je dus betaalt.

  • Je kunt de artikelen ook hergebruiken op social media. Een blog met 5 tips kun je bijvoorbeeld opbreken in 5 losse posts.
  • Er is geen perfecte lengte. Een specifieke vraag kan soms in 500 woorden beantwoord zijn, en een brede vraag kan zo 3000 woorden kosten.
  • Je hoeft niet elke week te bloggen. Liever slechts 1x per kwartaal een goed artikel dat een paar jaar goed blijft, dan elke week eentje die vervolgens in de vergetelheid raakt.

Meer leren over zakelijk bloggen?

Ik heb een uitgebreid artikel geschreven: Zakelijk bloggen als ondernemer: Waarom, waarover en hoe?

Bloggen is optioneel

Bloggen kan een toevoeging zijn, maar het is zeker geen verplichting. En als je wel ideeën hebt, maar vastloopt bij het schrijven, kun je dat gedeelte ook uitbesteden. Let dan wel op dat je een schrijver kiest die verstand heeft van SEO.

De website inzetten op social media

De meeste ondernemers zitten ook op social media zoals Instagram, Facebook en/of LinkedIn. Je kunt jouw website ook op deze profielen inzetten. Social media geven verschillende mogelijkheden om te linken naar jouw website.

Waarbij social media goed werkt voor direct contact en om dingen achter de schermen tonen, is het niet heel overzichtelijk en minder geschikt voor grotere hoeveelheden informatie; daar is een website juist beter in.

Veel potentiële klanten zullen dan ook allebei checken: Komen ze eerst op de website, dan checken ze jouw social media voor een blik achter de schermen, en vinden ze je eerst via social media, dan kunnen ze jouw website checken voor een overzichtelijk beeld van jouw aanbod en bedrijf.

Je wilt daarom dat jouw social media en website op elkaar aansluiten en een vergelijkbare feel hebben. Social media is doorgaans meer casual en een website meer professioneel — en dat is prima, dit zorgt voor een volledig beeld — maar het moet geen schokkend contrast zijn.

Link actief naar jouw website

Laat jouw website voor je werken. Link er ten minste naar in jouw social media profielen zodat mensen alles kunnen lezen over jouw aanbod en meer.

Daarnaast kun je jezelf tijd besparen door mensen met vragen over prijzen etc. door te linken naar jouw dienstpagina waarop alles netjes staat.

Het hebben van een goede website toont ook een stukje professionaliteit aan jouw potentiële klanten. Dit kan ze een extra zetje geven om klant te worden.

De website bijhouden

Jouw onderneming blijft groeien en jij blijft ontwikkelen. Zorg ervoor dat de website met je meegroeit en blijft kloppen met jouw verhaal. Probeer in ieder geval elk half jaar of kwartaal door de website te lopen om teksten bij te schaven waar nodig of bijvoorbeeld de FAQ bij te werken.

Zie jouw website niet als iets waar je de komende vijf jaar niets meer aan hoeft te doen; dat is zonde. Stop een beetje liefde in jouw website zodat het een verlengstuk van jouw onderneming blijft.

Succes!

Linsey, auteur, webdeveloper

Geschreven door