Hoe werkt Google onder de motorkap? SEO beter begrijpen

Je wilt natuurlijk dat jouw website hoog rankt. Daarvoor moet je Google blij maken, maar hoe doe je dat? Ik leg je uit hoe zoekmachines werken zodat je beter snapt wat Google wil.

Zie Google als een bibliotheek

Google is een zoekmachine. Het speurt het internet af naar webpagina’s en slaat ze op in een gigantische database.

Bij elke zoekopdracht vist Google bijpassende webpagina’s uit die database. Het toont dus niet rechtstreeks resultaten van het internet. Zoekmachines hebben niet eens toegang tot alle websites op het internet.

Zie Google als een bibliotheek.

Het verzamelt continu nieuwe boeken (webpagina’s) om te plaatsen in de bibliotheekcatalogus (database). Over elk boek verzamelt het informatie: inhoud, genre, publicatiedatum, auteur, hoe vaak het uitgeleend is, etcetera. Daardoor kan het gerichte voorstellen doen wanneer iemand vraagt om “Italiaanse kookboeken”. 

Wist je dat 95% van de Nederlanders Google als zoekmachine gebruikt?

Hoe werken zoekmachines?

Zoekmachines bestaan grofweg uit 3 onderdelen:

  1. Crawlers vinden nieuwe pagina’s door linkjes te volgen;
  2. De zoekindex analyseert alle pagina’s en slaat ze op;
  3. Zoekalgoritmes rangschikken de zoekresultaten.

Onderdeel 1. Crawlers

Crawlers (ook wel spiders of Googlebots) helpen Google erachter te komen welke pagina’s op het internet staan. Miljoenen crawlers zoeken voortdurend naar nieuwe pagina’s. Ook herbezoeken ze bijgewerkte pagina’s.

Crawlers volgen links 

Hoe vinden crawlers nieuwe pagina’s? Ze volgen linkjes. Zo kruipen ze van de ene naar de andere pagina. Hierdoor ontstaat een enorme lijst van pagina’s die Google kan gaan indexeren (= 2e stap).

Waarom is dit belangrijk om te weten? Als crawlers niet naar jouw pagina kunnen “kruipen” omdat je er nergens naar linkt… dan kan Google die pagina ook niet als zoekresultaat tonen.

Crawlers kunnen niet overal bij

Crawlt Google elke pagina die het tegenkomt? Nee, de crawler kan geen pagina’s doorzoeken die afgeschermd zijn met een wachtwoord. Ook kun je Google verzoeken om bepaalde pagina’s niet te crawlen in een robots.txt.

Crawlers doorzoeken dus alleen openbaar beschikbare pagina’s.

Onderdeel 2. Zoekindex

Google krijgt elke seconde miljoenen pagina’s binnen dankzij crawlers. De index is waar de verzamelde pagina’s worden verwerkt en opgeslagen. Het is eigenlijk een gigantische database.

Indexeren

Google probeert in de index elke pagina te begrijpen. Het analyseert de content, maar kijkt ook naar dingen zoals hoe recent de pagina is, hoe snel, etcetera. Dit proces noemen we “indexeren”.

Pagina’s weren uit de index

Wil je dat een pagina niet in de zoekresultaten verschijnt? Bijvoorbeeld een bedankpagina? Je kunt zoekindexering blokkeren met een noindex. Op een WordPress website kun je dit bijvoorbeeld instellen met de Yoast SEO plugin.

Onderdeel 3. Zoekalgoritmes

Wanneer iemand een zoekopdracht invoert, zoekt Google in de index naar overeenkomende pagina’s. Relevante en betrouwbare resultaten worden vervolgens gerangschikt en geretourneerd. 

Zoekalgoritmes beoordelen jouw pagina’s

Een simpele zoekopdracht naar ‘taart’ geeft al 20 miljoen resultaten. Hoe bepaalt Google welke pagina hoog scoort en welke laag? Met zoekalgoritmes.

Je kunt die zoekalgoritmes zien als beoordelingsfactoren. Er zijn er meer dan 200! Factoren zoals:

  • Geeft de pagina antwoord op de zoekvraag?
  • Is de website betrouwbaar?
  • Laadt de pagina snel?
  • Linken andere websites naar de pagina?

Al die factoren samen bepalen welke resultaten de beste kwaliteit hebben.

Continu in ontwikkeling

De zoekalgoritmes zijn niet statisch. Het verschilt per zoekopdracht of een zoekalgoritme meetelt en hoe zwaar. Zo zal een bericht over de laatste voetbaluitslagen recent geschreven moeten zijn om te kloppen, maar mag een appeltaart recept gerust een paar jaar oud zijn.

Ook komen er steeds nieuwe algoritmes bij. Bijvoorbeeld, door de opmars van smartphones is een goede mobiele weergave belangrijk geworden. Want Google wil websites tonen die ook goed te gebruiken zijn.

Google’s richtlijnen: Ga voor kwaliteit

Google geeft niet prijs hoe hun algoritme precies is opgebouwd. We kunnen wel een aantal richtlijnen lezen in hun documentatie:

  • Zorg ervoor dat je pagina geschikt is voor mobiele apparaten.
  • Beveilig de verbindingen van je website met HTTPS. 
  • Zet nuttige content op je pagina en houd je pagina actueel.
  • Zorg voor een goede gebruikerservaring en misleid je gebruikers niet.
  • Zorg ervoor dat je pagina snel wordt geladen.

Je wilt de algoritme niet met slimme trucjes om de tuin leiden. Je scoort dan misschien eventjes beter op één factor, maar verpest dan weer je ranking op tien andere factoren. Goede SEO vereist een lange adem. 

Kies voor kwaliteit. De richtlijnen focussen op veilige en nuttige websites die fijn om te gebruiken zijn. Google wil simpelweg goede websites retourneren zodat mensen Google blijven gebruiken. Zo simpel is het.

Goede SEO stelt Google tevreden

Hoe helpt deze kennis je jouw SEO te verbeteren? SEO is het proces om je website te verbeteren voor zoekmachines. Je moet:

  1. Zorgen dat Google je webpagina’s kan vinden en begrijpen.
    (denk: crawler en index)
  2. Zorgen dat Google jouw webpagina’s als goed zoekresultaat ziet.
    (denk: algoritme)

Ten eerste moet Google jouw pagina’s kunnen vinden en begrijpen. Want anders kunnen ze überhaupt niet als zoekresultaat verschijnen. We weten nu dat de crawler en de index daar verantwoordelijk voor zijn. Zolang je jouw website niet actief afschermt of vol met errors staat gaat deze stap wel goed.

Ten tweede wil je dat jouw pagina’s hóóg in de zoekresultaten verschijnen. We weten nu dat zoekalgoritmes de rangschikking bepalen: honderden factoren die bepalen hoe goed een pagina is. Jouw pagina’s moeten nuttig, snel, veilig, populair en gebruiksvriendelijk zijn.

Je rankt per pagina, niet per website  

Veel mensen realiseren zich niet dat Google losse webpagina’s retourneert. Je rankt per webpagina, niet per website. Google kijkt wel naar de hele website, maar die ene webpagina moet een goed antwoord op de zoekvraag geven.

De ene pagina zal beter scoren dan de ander. En dat is prima. Een contact-pagina hoeft niet #1 te worden, maar bovenaan Google ranken voor de dienst die jij aanbiedt (bv. fotografie of coaching) is natuurlijk wel heel effectief.

Tot slot…

Met SEO probeer je hoger de zoekresultaten te komen. En dit doe je door Google tevreden te stellen.

Het voordeel hiervan? Nou, Google wil goede websites tonen, dus elke SEO verbetering die je doorvoert, is ook goed voor jouw bezoekers. Je slaat twee vliegen met één klap!

Toch liever een professionele website laten maken?

Wij maken websites voor ondernemers. Je krijgt een website die bezoekers het vertrouwen geeft: ik zit hier goed. Verkoop jezelf (nog) makkelijker met je eigen professionele website.

  • Mooi en overzichtelijk webdesign
  • High-end fotografie die je divers kunt inzetten
  • Volgens de laatste SEO/Google richtlijnen
  • Een WordPress website die technisch klopt

Je werkt met Linsey en Mandy, twee zussen. De een webdeveloper & webdesigner, de ander fotograaf.

Ook pakkende webteksten nodig? We werken samen met twee leuke en ervaren copywriters.

Linsey, auteur, webdeveloper

Geschreven door