Aan het laden…

Je gebruikt Internet Explorer. Deze website ondersteunt alleen moderne browsers. Gebruik alsjeblieft Chrome, Firefox, Safari of Edge.

Menu
Sluiten

Stapsgewijs hoger in Google komen [Praktijkstudie]

Heb jij moeite met hoger in Google komen? Dan maak jij waarschijnlijk pagina’s die niet hun eigen boontjes kunnen doppen. 

Een jaar geleden maakten we een pagina over Mandy’s promotie fotografie. Simpelweg om potentiële klanten te informeren. Zo begon het. Nu staat ze op de eerste pagina van Google en heeft ze elke week een aanvraag. 

Ik heb in 5 stappen uitgewerkt hoe dit gelukt is. 

Ontdek hoe jij ook hoog in Google komt.

Inhoudsopgave

  1. Het belang van pagina 1 van Google
  2. Hoe het verhaal begon
  3. Pagina hoger in Google krijgen
    1. Een sterke fundatie hebben
    2. Een lucratief zoekwoord zoeken
    3. De zoekintentie bepalen
    4. Sterke content maken
    5. Wachten…
  4. Verbeterpunten: Op naar positie 1
    1. Backlinks verzamelen
    2. Betere interne links
    3. De SERP verbeteren
  5. Update: 5 weken later
    1. Een verbeterde SERP
    2. Een paar backlinks
  6. Update: 4 maanden later… op positie 1!
  7. Conclusie

Publicatie: 13 februari 2020 / Bijgewerkt: 18 maart 2020 en 23 juni 2020

Het belang van pagina 1 op Google

Een bekende uitspraak onder SEO kenners is: “De beste plek om een lijk te verstoppen is op pagina 2 van Google”. Slechts 0,78% van gebruikers klikt door naar de tweede pagina. Dit geeft wel aan hoe belangrijk het is om hoog in Google te komen.

De eerste pagina toont gemiddeld 10 websites. Daarbinnen wil je ook hoog komen. De top 3 resultaten ontvangen namelijk gemiddeld 75.1% van de kliks. 

Maar positie 1 is ook niet alles. Ahrefs heeft aangetoond dat het 1e resultaat slechts 49% van de keren de meeste kliks ontvangt.

Verder ligt het aan de zoekopdracht. Wanneer ik iets zo persoonlijk als een fotograaf zoek, vergelijk ik meer resultaten dan als ik printpapier zoek. 

Oké, genoeg statistieken. Gaan met die banaan.

Hoe het verhaal begon

Mandy’s pagina over Promotie Fotografie rankt als 7e op de 1e pagina van Google voor de zoekwoorden “promotie fotografie” en “promotie fotograaf”. 

Dit was verrassend want SEO was niet het eerste doel van de pagina. 

De pagina begon eigenlijk uit gemakzucht. Mandy kreeg wel eens de vraag of ze ook promoties fotografeerde. Ze wilde potentiële klanten naar een pagina kunnen sturen waarop alle informatie stond. Zodat zij geen tijd kwijt was aan communicatie.

Eén mailtje voldoet: “Doe je promotie fotografie?” — “Ja, kijk op deze pagina.”

Ze had natuurlijk wel eerst foto’s nodig. Gelukkig ging een vriendin promoveren. De vriendin kreeg gratis foto’s en Mandy kreeg kennis van promoties, een testimonial en mooie foto’s om te tonen. Nu kon ze haar pagina gaan maken.

Toen Mandy een paar weken geleden tegen me zei dat ze inmiddels elke week een aanvraag binnenkrijgt, ging ik googelen. En wow, ze staat op de 7e plek in Google! [Update: Inmiddels op de 1e plek!]

Ik dacht gelijk: “Hmm, dit zou een goede praktijkstudie zijn…”

Mandy's promotie fotografie pagina

Pagina hoger in Google krijgen

Was het dan een toevalstreffer? Nee.

In dit artikel leg ik uit waarom de pagina zo goed scoort en hoe jij dit in 5 stappen voor jouw eigen website kan gebruiken. Ongeacht het onderwerp. 

Een samenvatting van onze bevindingen:

  1. Het zoekwoord “promotie fotografie” heeft een lage moeilijkheidsgraad. De gemiddelde pagina in de top 10 heeft slechts 2 backlinks. 
  2. Onze pagina is een productpagina en sluit daarmee aan op de transactionele zoekintentie van “promotie fotografie”. 
  3. We geven volledige en relevante informatie.
  4. Onze pagina staat al een jaar online.
  5. Onze pagina staat op een snelle, veilige en error-vrije website.
  6. Er is nog veel winst te behalen met backlinks en interne links. 

Oké, op naar de stappen. 

Stap 1. Een sterke fundatie hebben

Als jouw website kraakt en rammelt aan alle kanten, maak je het jezelf onnodig moeilijk. 

Mandy’s website is snel, veilig, gebruikersvriendelijk en heeft geen technische mankementen. Elke pagina staat op een sterke fundatie. 

Zorg ervoor dat jouw website tenminste heeft:

  • Een sitemap
  • Google Search Console account
  • Beveiligd met HTTPS
  • Laadt snel
  • Mobielvriendelijk
  • Goede user experience (navigatie, leesbaarheid, etc.)
  • Geen of weinig 404 errors
  • Geen overige technische mankementen

Lees meer over deze stappen in mijn SEO handleiding voor beginners.

Laten we nu focussen op de pagina zelf.

Stap 2. Een lucratief zoekwoord kiezen

Het is een inkoppertje: Als Mandy nergens de woorden “promotie fotografie” (of synoniemen) had gebruikt, had niemand haar kunnen vinden. 

Maar het ene zoekwoord is de andere niet. 

Wat is een lucratief zoekwoord?

Zoekwoorden zijn de woorden die mensen gebruiken om iets te vinden op Google. Niet elk zoekwoord is lucratief.

Iedereen kan nummer 1 op Google worden. Als ik bepaal dat “paarse koala’s in Antarctica” mijn zoekwoord is en daarover een pagina schrijf, zal ik super snel ranken want niemand anders heeft het gedaan. Er is geen competitie. 

Maar… ik heb er niets aan, want niemand zoekt ernaar. Er is geen zoekvolume.

Een lucratief zoekwoord:

  1. Spreekt jouw doelgroep aan.
    (als trouwfotograaf ranken op “auto kopen” is tijdverspilling)
  2. Heeft voldoende zoekvolume.
    (als niemand ernaar zoekt, kan je ook geen verkeer trekken)
  3. Heeft een acceptabele moeilijkheidsgraad.
    (als alle top 10 resultaten ijzersterk zijn kom je er niet snel tussen) 

Lees meer: Alles over keywords

Zoekvolume testen: Google it!

Hoe test je of er zoekvolume is?

Gebruik Google autocomplete en de “zoekopdrachten gerelateerd aan…” snippet. Google baseert de suggesties op werkelijke zoekopdrachten.

Google auto-complete voor promotie foto's
Google’s autocomplete geeft je hints waarop mensen zoeken.

Blijkbaar wordt er naar promotie fotografie gezocht. Gelukkig!

Veel suggesties bevatten locaties en universiteiten (Leiden, Rotterdam, UVA). Mandy noemt daarom de locaties waar ze promoties gefotografeerd heeft.

Doe nieuwe ideeën op.

Moeilijkheid bepalen: Backlinks

Hoe bepaal je of de huidige top 10 veel sterke pagina’s heeft? Onderzoek hoeveel backlinks ze hebben.

Een backlink is een link van een andere website naar de jouwe. Het is een positieve stem naar jouw pagina toe. Hoe meer, hoe geloofwaardiger voor Google jij wordt (mits het geen spamsites zijn).

Backlinks zijn slechts 1 factor. Als jouw pagina 100 backlinks heeft, maar de zoekopdracht nauwelijks beantwoordt, zal je nog steeds laag scoren.

Je kunt de backlinks van jouw concurrenten checken met gratis tools zoals Ahrefs Backlink Checker en Ubersuggest.

Backlinks checken in Ahrefs
De top 10 van “promotie fotograaf” heeft weinig backlinks (tool: Ahrefs).

Je ziet dat de top 10 van “promotie fotograaf” nauwelijks backlinks heeft. De helft zelfs 0. Hier heb je dus geen ijzersterke competitie.

Stap 3. De zoekintentie bepalen

Dankzij zoekwoordonderzoek hebben we een lucratief zoekwoord te pakken. Onze doelgroep zoekt ernaar en de top 10 is niet al te sterk. 

Maar wacht, ga nog geen pagina maken. We moeten eerst de zoekintentie bepalen. Die intentie bepaalt wat voor informatie de pagina moet bevatten.  

Wat is zoekintentie?

Is het je wel eens opgevallen? Je krijgt definities te zien als je googelt naar iets als “glutenvrij”, maar je krijgt webshops te zien als je googelt naar “iPhone”.

Dat komt omdat Google er andere zoekintenties aan verbindt. 

Zoekintentie is waarom iemand een zoekopdracht uitvoert. Wil diegene een vraag beantwoord krijgen? Wil diegene iets kopen? Zoekt hij of zij een bepaalde website? 

Google gebruikt zoekintentie om te raden wat voor soort informatie iemand wil hebben.

We spreken van 4 intenties:

  1. Informatief: Iemand wil meer informatie over een onderwerp (“Wat is glutenvrij eten?”, “Wanneer leefden de Inca’s?”). De resultaten zijn blogs en kennisbanken.
  2. Navigationeel: Iemand zoekt een bepaalde website (“Facebook”, “Adidas”). De resultaten zijn vaak homepagina’s. 
  3. Commercieel: Iemand wil meer informatie over het aanbod van producten (“Samsung versus Apple”, “De beste smartphone 2020”). De resultaten zijn vaak artikelen met vergelijkingen en reviews.
  4. Transactioneel: Iemand wil een bepaald product of dienst kopen (“iPhone 11 kopen”, “Trouwfotograaf Groningen”). De resultaten zijn productpagina’s. 

Je hebt veel meer kans om hoog in Google te komen als jouw pagina matcht aan de zoekintentie van jouw zoekwoord. 

Wil je een product verkopen maar heeft jouw zoekwoord een informatieve of commerciële zoekintentie? Schrijf naast jouw productpagina ook behulpzame artikelen (en verwijs daarin naar je product). Zo trek je toch zoekverkeer.

Lees meer: Alles over zoekintentie

Zoekintentie bepalen

Laten we de zoekintentie van “promotie fotografie” bepalen. De zoekresultaatpagina (ofwel SERP) geeft al 2 hints: Je ziet advertenties en een kaartje met bedrijven. Ook zijn de topresultaten fotografen. Dus..?

We hebben met een transactionele zoekintentie te maken.

Promotie fotografie SERP
De resultaten voor “promotie fotografie” toont o.a. advertenties en een bedrijfskaart.

Iemand met een transactionele zoekintentie wil een product kopen. Dus we willen ons product zo goed mogelijk gaan uitlichten. 

We hebben nodig een introductie, informatie over de werkwijze en tarieven, een of meerdere reviews en foto’s. Als fotograaf ben je zelf onderdeel van het product dus we willen ook een kort stukje over Mandy erbij.

Nu weten we welke content op de pagina moet komen!    

Stap 4. Sterke content maken

Oké, genoeg uitzoekwerk. We weten nu op welke zoekwoorden en zoekintentie onze pagina moet focussen. 

Handen uit de mouwen. We gaan de pagina vullen.

Geef antwoord op de zoekopdracht

Hou altijd in gedachten: Google wil haar gebruikers de meest relevante en waardevolle informatie tonen.

Jouw content (tekst, foto’s, video) moeten aansluiten wat mensen willen weten. Geef zo volledig mogelijk antwoord op de zoekopdracht. 

Google rankt jou per pagina, niet per website! 

Maak een ijzersterke pagina die zijn eigen boontjes kan doppen.

Vind je dit moeilijk? Doe alsof je een gesprek voert met een potentiële klant over jouw product of onderwerp. Wat zou je hem of haar vertellen? Hoe ze je hem of haar overtuigen? 

Zo begon onze pagina ook. Mandy wilde een pagina die antwoord gaf op alle vragen over promotie fotografie waar zij geïnteresseerden heen kon sturen. 

Daardoor heeft de pagina alles. Een introductie over waarom zij jouw promotie zou moeten fotograferen, relevante foto’s, een review, informatie over de werkwijze en prijzen, een korte stukje over haarzelf en een aantal “boek mij” call-to-actions.

Neem ook altijd een kijkje bij de andere topresultaten. Welke informatie geven zij? Doe daar nog een schepje bovenop.

Schrijf op natuurlijke wijze

Verwerk jouw lucratieve zoekwoorden op natuurlijke wijze in jouw teksten.  

Gebruik ze niet té vaak! Google ziet dat als spam. De vuistregel is dat slechts 1 tot 2% van de woorden op een pagina uit zoekwoorden bestaat. 

Schrijf voor mensen, niet voor Google.

“Ik ben een promotie fotograaf die promoties fotografeert voor mensen die promoveren en een promotie fotograaf nodig hebben voor hun promotie”. 

Zo moet het NIET

Maak een scanbare pagina

Door al die keuzes online, scannen we een pagina eerst voordat we ergens stoppen om te lezen. Voorkom een muur van tekst.

Een paar tips:

  • Pakkende inleiding
    Maak meteen duidelijk waar de pagina over gaat en welk probleem het oplost. Vertel de lezer wat hij of zij kan verwachten en overtuig ze.
  • Koppen
    Koppen en subkoppen zijn de wegwijzers van een tekst. Een goede koptekst geeft aan waar de volgende secties over gaan.
  • Hapklare alinea’s
    Maak alinea’s niet te lang of onduidelijk. Ga voor alinea’s van maximaal 4-5 regels en houdt 1 onderwerp per alinea aan. 
  • Regellengte
    Je wilt tussen de 50 en 100 karakters per regel blijven, inclusief spaties. Daarmee blijven lezers in een regelmatig leesritme.
  • Opsommingen
    Een opsomming (zoals deze!) leest vlotter dan een blok tekst.

Op Mandy’s pagina staat bijvoorbeeld een klikbare inhoudsopgave. Het scheelt scrollen en mensen zien gelijk uit welke secties de pagina bestaat.

Gebruiksgemak verbeteren met een inhoudsopgave
Gebruiksgemak verbeteren met een klikbare inhoudsopgave.

Stap 5. Wachten… 

Tenzij je de eerste bent die ergens over schrijft (zoals die “paarse koala’s in Atlantis”), kom je niet met 1 dag bovenaan Google. 

Sowieso moet Google de pagina eerst doorzoeken en in hun database opnemen (ofwel crawlen en indexeren). Dat kan al een paar dagen duren. 

Maar je moet de pagina ook de tijd geven om op stoom te komen. De top 10 resultaten zijn gemiddeld minimaal 3 maanden oud.

Aantal klikken zien in Google Search Console
In Google Search Console zie je dat de pagina steeds vaker bezocht wordt.

Verbeterpunten: Op naar positie 1

Onze pagina verschijnt nu op positie 7 in Google. Dan kan natuurlijk beter. [Update: Inmiddels op de 1e plek!]

Er is nog voldoende ruimte voor verbeteringen. Eén belangrijke ranking factor hebben we nog laten liggen: backlinks.

Backlinks lijken op shares en retweets in social media. Als een andere website naar jouw pagina linkt is dat een backlink. Google ziet het als een positieve stem op jouw website. 

Een backlink is sterk als de verwijzende pagina zelf hoog in Google staat en over een relevant onderwerp gaat. Ook heb je liever van 20 websites 1 backlink dan 20 backlinks van 1 website. 

Het actief verzamelen van backlinks noemen we linkbuilding

Linkbuilding is een kunst op zich. Backlinks kopen is tegen Google’s reglementen. Je wilt mensen overtuigen dat jouw pagina geweldig is en een backlink verdient.

Heb je geen idee wie je kunt benaderen? Ga de top 10 langs en check in tools zoals Ubersuggest en Backlink Watch welke websites naar hen linken. 

Lees meer over linkbuilding (Engels)

Backlinks vinden in Ubersuggest
De backlinks van een New York Times artikel via Ubersuggest.

Betere interne links

Backlinks zijn externe links. Wat zijn interne links? Als je linkt naar een andere pagina op jouw eigen website is dat een interne link.

Interne links kunnen een boost geven

In stap 4 zeg ik dat elke pagina zijn eigen boontjes moet kunnen doppen. Dat is waar, maar pagina’s kunnen elkaar wel helpen.

Interne links helpen Google bepalen welke pagina’s het belangrijkst zijn binnen jouw website. De interne hiërarchie, zeg maar. Een pagina die 20 links ontvangt wordt als belangrijker gezien dan een pagina met eentje.

Stel, jij hebt een populair artikel met veel backlinks. Zo’n sterke pagina heeft veel linkwaarde. Als je in dat artikel linkt naar een relevante productpagina, dan krijgt die productpagina een deel van de linkwaarde. 

Een pagina kan dus een boost krijgen door backlinks én interne links. 

Ga nu niet als een malle interne links plaatsen en trucjes uitvoeren. Ze moeten logisch zijn. Als je op een sterke pagina naar heel veel pagina’s of irrelevante pagina’s linkt, zal die linkwaarde verdampen. Anno 2020 is Google niet op zijn achterhoofd gevallen.

Lees meer over interne linkstructuur.

Pagina’s vinden om naar te linken

Hoe vind je relevante pagina’s om naar te linken? Je kunt pagina’s op jouw website over hetzelfde onderwerp vinden met de “site:” filter. 

Zoeken op pagina's binnen 1 website in Google
De zoekopdracht toont alle pagina’s op Brander & Brander die het woord “zoekintentie” bevatten.

Stel, ik heb een nieuw artikel geschreven over zoekintentie. Als ik googel op “site:branderbrander.nl zoekintentie”, krijg ik alle pagina’s te zien waar ik het woord “zoekintentie” gebruik. 

Ik loop dan die pagina’s door en plaats een interne link naar mijn nieuwe artikel (en andersom) waar het logisch is. 

In ons geval…

Ons voorbeeld wijkt af van de norm omdat promoties fotograferen een bijverdienste is voor Mandy. Het is niet het hoofddoel van de website waar elke bezoeker naartoe geleid moet worden.

Er is momenteel alleen een interne link op de homepagina. 

Update: Inmiddels hebben we het menu aangepast en wordt er nu prominent naar de promotie fotografie pagina gelinkt.

Ze zou ook een aantal blogs over de promoties die ze gefotografeerd heeft kunnen schrijven. Daarin kan ze dan weer linken naar de productpagina. 

Het voordeel van een blog is dat deze doorgaans makkelijker backlinks krijgt. Wanneer daardoor die blog sterker wordt, wordt ook de linkwaarde naar de productpagina sterker.

De SERP verbeteren

Laatste verbeterpunt! De zoekresultaatweergave (ofwel SERP) van onze pagina kan ook een extra likje verf gebruiken.

Titel en beschrijving

Een pakkende titel en beschrijving verleidt mensen om te klikken. Tijdens het schrijven van dit artikel zag ik dat Mandy niet eens een meta beschrijving ingevuld heeft… (foei!) Dus dat wordt de eerste stap. 

Zoekresultaatweergave voorbeeld
De beschrijving kan een stuk beter.

Structured data

Structured data vertelt Google wat voor type content jouw pagina bevat. Bijvoorbeeld een review, recept, evenement of product. 

Die informatie kan Google gebruiken om een rich snippet te maken: een zoekresultaat die extra visuele informatie biedt. 

We kunnen dus structured data gebruiken om op te vallen in de resultaten.

Bekijk: Rich snippet voorbeelden en documentatie

Rich snippets voor recepten
Rich snippets maken recepten aantrekkelijker.

Update: 5 weken later

Er zijn inmiddels 5 weken voorbij. En er is succes!

De pagina stond eerst op de 7e plek voor “promotie fotograaf” en “promotie fotografie”, maar stond de laatste 28 dagen gemiddeld op de 5e plek. De afgelopen 7 dagen stond het zelfs op de 3e plek voor “promotie fotografie”.

Prestatie in Google Search Console voor promotie pagina's
De top prestaties van mandybrander.nl in Google Search Console, de afgelopen 7 dagen

Minimaal 2 plekken winst in 5 weken tijd!

Wat hebben we verbeterd?

Een verbeterde SERP

De oude SERP was een beetje magertjes, zonder meta beschrijving en zonder structured data. Dat heb ik verbeterd:

DE SERP heeft nu een relevante beschrijving, sterren en linkjes

Ziet er een stuk aantrekkelijker uit, toch?

Ik heb een meta beschrijving en structured data voor reviews toegevoegd. Ook heb ik elke H2 een ID attribuut meegegeven zodat Google er direct naar kan linken (dat zijn die Investering, Werkwijze en Album linkjes).

Wil je ook van die mooie sterren? Leer een review snippet te maken.

Een ander verbeterpunt was het aantal backlinks. Dat was namelijk 0.

Nu link ik in dit artikel naar Mandy’s promotiepagina dus dat is al één. Maar Brander & Brander gaat totaal niet over fotografie of promoties, dus het zal geen sterke backlink zijn.

Daarnaast hebben we op Veelgestelde Vragen pagina van Mandy’s bruidsfotografie website over haar andere werk een backlink geplaatst naar de promotie pagina. Deze is een stuk relevanter.

Update: 4 maanden later… op positie 1!

Inmiddels zijn er 4 maanden voorbij sinds ik dit artikel geschreven heb, en bijna 3 maanden sinds de laatste update.

En er is weer succes!

De pagina staat nu gemiddeld op nummer 1 van Google voor de zoektermen “promotie fotografie” en op nummer 2 voor “promotie fotograaf”:

Rankings kunnen lichtelijk verschillen per persoon op basis van je huidige locatie, vorige zoekopdrachten, etc.

Dit toont maar weer eens hoe belangrijk wachten is (stap 5). Want we hebben in de tussentijd eigenlijk niets veranderd op de pagina. Geef Google dus de tijd om jouw pagina op waarde te schatten.

We blijven de cijfers in de gaten houden!

Conclusie

Nummer 1 op Google is dus zeker mogelijk! Het vereist wel een strategie en een gezonde dosis geduld.

Hopelijk helpt dit artikel jou om concrete stappen te zetten! Wil je dat Mandy en ik persoonlijk naar jouw website kijken en gericht advies geven? Bestel dan een website review.

Brander & Brander WordPress Thema makers

Wil je een betere website?

Op zoek naar een WordPress website die technisch goed in elkaar zit, snel en gebruiksvriendelijk is, met een mooi design?

Zonder hiervoor de hoofdprijs te betalen? Maar waar je ook terecht kan voor vragen, updates en tips?

Wij helpen je graag verder!

Home » Blog » SEO » Stapsgewijs hoger in Google komen [Praktijkstudie]