Ben je fotograaf? Volg 28 juni onze webinar 'SEO voor fotografen'. Schrijf je in!

Je gebruikt Internet Explorer. Deze website ondersteunt alleen moderne browsers. Gebruik alsjeblieft Chrome, Firefox, Safari of Edge.

Menu

Hoe voeg je iDEAL toe aan je website? (met en zonder webshop)

Als je in Nederland online producten of diensten wilt verkopen, wil je dat klanten kunnen afrekenen met iDEAL. Mensen kunnen dan online betalen via hun eigen bank, het is veilig en we zijn het gewend.

Of je nou een complete webshop wilt of alleen een losse betaallink – hoe voeg je iDEAL als betaalmethode toe aan je website?

Inhoud

  1. Heb je een losse checkout of webshop nodig?
  2. iDEAL betalingen ontvangen via een betalingsprovider
  3. Verkopen via een losse checkout
  4. Verkopen via een webshop

Heb je alleen een checkout of een complete webshop nodig?

Er zijn verschillende manieren om producten en diensten online te verkopen.

Laten we eerst bepalen of je een complete webshop nodig hebt of genoeg hebt aan een losse checkout.

  • Als je losse producten – zoals een online cursus, e-book of fotodag – verkoopt, kun je kiezen voor een losse checkout (formulier met betaallink). De klant vult een aantal gegevens in, klikt op de betaallink, rekent af en klaar.
  • Wil je dat mensen een account kunnen maken en meerdere producten in een winkelwagen kunnen plaatsen? Dan heb je een webshop nodig.

Maar wat je ook kiest, je zult een payment provider nodig hebben.

iDEAL betalingen ontvangen via een betalingsprovider

Als bedrijf kun je niet eventjes jouw website rechtstreeks aansluiten bij iDEAL. Hiervoor schakel je een betalingsprovider in. Deze maakt iDEAL betalingen via onze verschillende Nederlandse banken mogelijk.

Zie de betalingsprovider als tussenpersoon: jij > betalingsprovider < iDEAL

Populaire iDEAL betalingsproviders

De bekendste betalingsprovider van Nederlandse bodem is Mollie. Daarnaast is het Amerikaanse Stripe een grote speler. Bij beide betaal je €0,29 per iDEAL transactie. Zelf gebruik ik Mollie.

Andere providers zijn bijvoorbeeld Paypro, Adyen, Buckaroo en IcePay.

Naast iDEAL bieden ze vaak ook andere betalingsmethodes aan, zoals PayPal, Bancontact (België) en verschillende creditcards.

Welke betalingsprovider moet je kiezen?

Verdiep je in de kosten. Meestal betaal je een klein vast bedrag per iDEAL transactie. Rond de €0,25 – €0,45 is normaal. Maar soms hebben ze ook aansluitkosten of abonnementskosten.

Daarnaast is het belangrijk dat de betalingsprovider aan jouw webshop of formulier gekoppeld kan worden (daarover meer in de volgende sectie). Zo werkt Plug & Pay bijvoorbeeld alleen met Mollie.

Hoe werkt zo’n betalingsprovider?

Klinkt het allemaal nog te abstract? Dit zijn de stappen:

  1. Jij maakt een account aan bij een betalingsprovider, zoals Mollie;
  2. De betalingsprovider checkt of jij een geldig bedrijf bent;
  3. Je koppelt jouw webshop of formulier met de betalingsprovider (daarover hierna meer). Klanten kunnen nu met iDEAL afrekenen;
  4. De betalingen komen automatisch binnen in jouw account bij de provider;
  5. De provider stort het bedrag op jouw bankrekening, minus de transactiekosten.

Die 3e stap missen we duidelijk nodig: Hoe maak je een checkout op je website en hoe koppel je die dan weer aan de iDEAL betalingsprovider?

Verkopen via een losse checkout

Als je losse producten – zoals een online cursus of fotodag – verkoopt, kun je kiezen voor een losse checkout per product. De klant vult een aantal gegevens in, klikt op de betaallink, rekent af en klaar.

Je kunt het op twee manieren aanpakken:

Betaalpagina tool

Hoe werkt het?
Binnen de tool maak je een checkout per product o.b.v. een template. Op jouw website link je naar die checkout pagina (“bestel nu!”). Na betaling komt de klant weer uit op een bedankpagina van jouw website.

Tools:
Plug & Pay, PayPro Betaalpagina

Kosten:
Gem. €15 – €50 per maand

Voordelen:
Makkelijk in te stellen. Veel extra’s zoals facturatie, automatische e-mails, upselling, kortingscodes, etc.

Nadelen:
Niet 100% vrijheid in design.

Koppelen met betalingsprovider:
Plug & Pay koppel je via een Mollie account. PayPro is zelf al een iDEAL betalingsprovider.

WordPress formulier plugin

Hoe werkt het?
Je maakt een formulier op je website via een plugin, en koppelt die weer aan een betalingsprovider. Je maakt je eigen checkout pagina en plaatst daarop het formulier met de betaallink.

WordPress plugins:
Gravity Forms, Paytium Forms

Kosten:
Gratis – €11 per maand

Voordelen:
De checkout pagina staat op je eigen website en je hebt dus 100% controle over het design.

Nadelen:
Moeilijker om in te stellen. Functies zoals facturatie vereisen extra plugins of extra kosten.

Koppelen met betalingsprovider:
Gravity Forms koppel je via de Mollie add-on of Stripe add-on, maar je hebt een pro-license nodig. Paytium Forms koppel je direct met een Mollie account.

Ik raad aan om Plug & Pay te nemen. Het werkt makkelijk, biedt vele extra’s en heeft een goede prijsverhouding. Afhankelijk van jouw prijzen haal je met één of twee sales de kosten er al uit.

Ik gebruik soms Gravity Forms omdat ik toch al een pro-license heb, maar het is meer geregel. Zo heb je voor facturatie een derde plugin, Gravity PDF, nodig. Paytium Forms is gratis voor alleen een betaallink – geen facturatie en e-mails.

Verkopen via een webshop

Wil je dat mensen een account kunnen maken en meerdere producten in een winkelwagen kunnen plaatsen? Dan heb je een webshop nodig.

Je kunt het op drie manieren aanpakken:

WordPress
e-commerce plugin

Tover WordPress om tot webwinkel met een e-commerce plugin.

Kosten:
Gratis

Plugins:
WooCommerce, Easy Digital Downloads

Voordelen:
WordPress kun je eindeloos uitbreiden.

Nadelen:
Extra functies vereisen vaak betaalde extensies.

Koppelen met betalingsprovider:
WooCommerce koppel je via de Mollie Payments plugin. Easy Digital Downloads koppel je met de Mollie Gateway plugin.

Webshop
software

Kies een platform dat puur gericht is op webwinkels maken.

Kosten:
Vanaf €24 per maand

Partij:
Shopify

Voordelen:
Fijne werking, veel ingebouwde functies.

Nadelen:
Minder vrijheid dan WordPress. Slechts 9 gratis thema’s.

Koppelen met betalingsprovider:
Shopify gebruikt Shopify Payments om zelf met Stripe te koppelen.

Wix
eCommerce

Tover Wix om tot webwinkel met een premium pakket.

Kosten:
€17 – €35 per maand

Uitleg:
Wix webshop bouwer

Voordelen:
Eenvoudige werking, veel keuze in thema’s.

Nadelen:
Minder vrijheid en minder geschikt voor complexe webwinkels.

Koppelen met betalingsprovider:
Wix koppel je via een Stripe account.

Wil je puur een webwinkel beginnen? Dan zou ik voor webshop software zoals Shopify gaan, omdat die echt met webwinkel als doel gebouwd zijn. Ze zijn volledig en werken soepeler dan bijvoorbeeld WooCommerce, naar mijn mening. En met één of twee sales haal je de kosten er al weer uit.

Naast Shopify, heb je nog meer partijen zoals Magento en BigCommerce. Ik heb alleen ervaring met Shopify, maar er staan veel vergelijkingen online.

En SquareSpace eCommerce dan?

Je kunt SquareSpace websites koppelen aan Stripe. Maar helaas ondersteunt het Amerikaanse SquareSpace de iDEAL functionaliteit van Stripe niet… Ditzelfde geldt trouwens voor Kajabi.

Samenvattend

Was het meer werk dan je dacht? Helaas is iDEAL niet zo populair wereldwijd als bijvoorbeeld PayPal en creditcard, dus vereist ondersteuning meer moeite.

Maar samengevat heb je meestal je 3 dingen nodig:

  1. Een iDEAL betalingsprovider
  2. Een checkout of webshop
  3. Een koppeling tussen de betalingsprovider en de checkout

Home » Blog » Website » Hoe voeg je iDEAL toe aan je website? (met en zonder webshop)