Hoe je makkelijk iDEAL als betaalmethode toevoegt aan je website of webshop

Als je in Nederland online producten of diensten wilt verkopen, is het een must dat je klanten kunnen afrekenen met iDEAL. We zijn het gewend.

Of je nou een complete webshop wilt of alleen een losse betaallink hoe voeg je iDEAL als betaalmethode toe aan jouw website?

Heb je alleen een checkout of heb je een complete webshop nodig?

Er zijn verschillende manieren om producten en diensten online te verkopen.

Laten we eerst bepalen of je een complete webshop nodig hebt of genoeg hebt aan een losse checkout:

  • Als je alleen losse producten (cursus, e-book, event, etc.) wilt verkopen online, kun je kiezen voor een losse checkout (= formulier met betaallink). De klant vult een aantal gegevens in, klikt op de betaallink, rekent af en klaar.
  • Wil je dat mensen een account kunnen maken en meerdere producten in een winkelwagen kunnen plaatsen? Dan heb je een webshop nodig.

Maar welke optie je ook kiest, je zult een payment provider nodig hebben.

iDEAL betalingen ontvangen via een betalingsprovider

Als bedrijf kun je niet eventjes jouw website rechtstreeks aansluiten bij iDEAL. Hiervoor schakel je een betalingsprovider in. Deze maakt iDEAL betalingen via onze verschillende Nederlandse banken mogelijk.

Zie de betalingsprovider als tussenpersoon: jij > betalingsprovider < iDEAL

Populaire iDEAL betalingsproviders

De bekendste betalingsprovider van Nederlandse bodem is Mollie. Daarnaast is het Amerikaanse Stripe een grote speler. Bij Mollie betaal je €0,32 per iDEAL transactie, bij Stripe betaal je €0,29. Zelf gebruik ik Mollie.

Andere providers zijn bijvoorbeeld Paypro, Adyen en Buckaroo.

Naast iDEAL bieden ze vaak ook andere betalingsmethodes aan, zoals PayPal, Bancontact (België) en verschillende creditcards.

Mollie dashboard: Je ziet de iDEAL betalingen van klanten. Mollie stort deze bedragen dan weer op jouw rekening, minus de transactiekosten.

Welke betalingsprovider moet je kiezen?

Verdiep je in de kosten. Meestal betaal je een klein vast bedrag per iDEAL transactie. Rond de €0,25 – €0,45 is normaal. Maar soms hebben ze ook aansluitkosten of abonnementskosten.

Daarnaast is het belangrijk dat de betalingsprovider aan jouw webshop of formulier gekoppeld kan worden (daarover meer in de volgende sectie). Zo werkte Plug & Pay bijvoorbeeld vroeger alleen met Mollie (nu ook met Stripe).

Hoe werkt zo’n betalingsprovider?

Klinkt het allemaal nog te abstract? Dit zijn de stappen:

  1. Jij maakt een account aan bij een betalingsprovider, zoals Mollie;
  2. De betalingsprovider checkt of jij een geldig bedrijf bent;
  3. Je koppelt jouw webshop of formulier met de betalingsprovider (daarover hierna meer). Klanten kunnen nu met iDEAL afrekenen;
  4. De betalingen komen binnen in jouw account bij de betalingsprovider;
  5. De provider stort het bedrag op jouw bankrekening, minus de transactiekosten.

Die 3e stap missen we duidelijk nodig: Hoe maak je een checkout op je website en hoe koppel je die dan weer aan de iDEAL betalingsprovider?

Verkopen via een losse checkout

Als jij losse producten – zoals een online cursus of fotodag – verkoopt, kun je kiezen voor een losse checkout per product. De klant vult een aantal gegevens in, klikt op de betaallink, rekent af en klaar.

Je kunt het op twee manieren aanpakken:

Optie 1: Betaalpagina tool

Hoe werkt het?
Binnen de tool maak je een checkout per product o.b.v. een template. Op jouw website link je naar die checkout pagina (“bestel nu!”). Na betaling komt de klant weer uit op een bedankpagina op jouw website.

ToolsPlug & PayPayPro, KennisShopMoneybird Online Verkopen

Kosten: Gem. €15 – €59 per maand

Voordelen: Makkelijk in te stellen. Veel extra’s zoals facturatie, automatische e-mails, upselling, kortingscodes, etc.

Nadelen: Niet 100% vrijheid in design. Kan duur zijn als je veel producten of transacties hebt (meestal: hoe meer, hoe duurder het abonnement).

Koppelen met betalingsprovider:
Plug & Pay en Moneybird koppel je via een Mollie account. Plug & Pay kan je ook met Stripe koppelen. PayPro is zelf al een iDEAL betalingsprovider.

Optie 2: WordPress formulier plugin

Hoe werkt het?
Je maakt binnen je WordPress website een formulier met betaalmogelijkheden, en plaatst deze op je webpagina.

WordPress pluginsGravity FormsPaytium Forms

Kosten: Gratis – €5 per maand

Voordelen: De checkout pagina staat op je eigen website en je hebt dus 100% controle over het design. Meestal ook goedkoper als je veel producten of transacties hebt.

Nadelen: Meestal iets meer werk om in te stellen dan een betaalpagina-tool. Functies zoals facturatie vereisen extra plugins.

Koppelen met betalingsprovider:
Paytium Forms koppel je (zonder extra plugin) met een Mollie account. Gravity Forms kan je koppelen via hun Mollie add-on of Stripe add-on als je een pro-license hebt, maar de gratis Pronamic Pay: Mollie for Gravity Forms plugin werkt ook met een basic-license.

Checkouts: Mijn advies

Heb je 3 of minder producten en wil je snel beginnen zonder in documentaties te hoeven duiken?

Dan raad ik Plug & Pay aan. Het werkt redelijk intuïtief en het heeft alle basisstappen t/m facturatie ingebouwd. Ook zonder technische kennis, kom je er wel uit met hun uitleg als je een middagje de tijd neemt.

Hun prijzen schieten wel omhoog als je meer dan 3 producten wilt verkopen. Misschien draait het al snel zo lekker dat je die kosten er al snel weer uithaalt, maar het is iets om in gedachten te houden.

Verkoop je veel producten en/of wil je geld besparen, en vind je het oké om meer tijd aan het opzetten te besteden?

Dan is Gravity Forms in combinatie met de gratis Pronamic Pay: Mollie for Gravity Forms plugin een goede optie (zie voorbeeld). Dan ben je alleen zo’n 59 dollar per jaar (of $4,92 per maand) kwijt aan het basic license* van Gravity Forms en kun je daarna eindeloos producten maken.

Het correct opzetten bestaat wel uit iets meer losse onderdelen dan bij Plug & Pay:

  1. Met de Pronamic plugin link je eerst jouw website met Mollie.
  2. Daarna kun je binnen Gravity Forms per product een formulier maken met de juiste productvelden plus het “betaalmethode” veld van Pronamic (uitleg) om daarmee jouw formulier tot checkout om te toveren.
  3. En met de Gravity PDF plugin (gratis versie is voldoende) kun je ook geautomatiseerd facturen laten versturen naar jezelf en jouw klant.

* De Gravity Forms pro-license heeft een eigen Mollie add-on, maar die ondersteunt geen terugkerende iDEAL betalingen (voor als je een abonnement wilt verkopen of “betalen in termijnen” wilt aanbieden), dus ik raad de Pronamic plugin aan.

Verkopen via een webshop

Wil je dat mensen een account kunnen maken en meerdere producten in een winkelwagen kunnen plaatsen? Dan heb je een webshop nodig.

Je kunt het op een paar verschillende manieren aanpakken:

Optie 1: WordPress e-commerce plugin

Tover WordPress om tot webshop met een e-commerce plugin zoals WooCommerce.

Kosten: Gratis

PluginsWooCommerceEasy Digital Downloads

Voordelen: WordPress kun je eindeloos uitbreiden.

Nadelen: Extra functies vereisen vaak betaalde extensies.

Koppelen met betalingsprovider:
WooCommerce koppel je via de Mollie Payments plugin, en Easy Digital Downloads met de Mollie Gateway plugin.

Optie 2: Webshop software

Kies een platform dat puur gericht is op webwinkels maken, zoals Shopify.

Kosten: Vanaf €21 per maand

Partij: Shopify

Voordelen: Fijne werking, veel ingebouwde functies.

Nadelen: Minder vrijheid dan WordPress. Beperkt aanbod gratis thema’s.

Koppelen met betalingsprovider:
Shopify gebruikt Shopify Payments om zelf met Stripe te koppelen.

Optie 3: Wix e-commerce

Tover Wix om tot webwinkel met een premium pakket.

Kosten: €22 – €36 per maand

UitlegWix webshop bouwer

Voordelen: Eenvoudige werking, veel keuze in thema’s.

Nadelen: Minder vrijheid en minder geschikt voor complexe webwinkels.

Koppelen met betalingsprovider:
Wix koppel je via een Stripe account.

Webshop: Mijn advies

Wil je puur een webwinkel beginnen? Dan zou ik voor webshop software zoals Shopify gaan, omdat die echt met webwinkel als doel gebouwd zijn. Ze zijn volledig en werken soepeler dan bijvoorbeeld WooCommerce, naar mijn mening. En met één of twee sales haal je de kosten er al weer uit.

Naast Shopify, heb je nog meer partijen zoals Magento en BigCommerce. Ik heb alleen ervaring met Shopify, maar er staan veel vergelijkingen online.

En iDEAL betalingen op SquareSpace dan?

Je kunt SquareSpace websites koppelen aan Stripe. Maar helaas ondersteunt het Amerikaanse SquareSpace de iDEAL functionaliteit van Stripe (nog) niet… Dus ik zou dan de losse checkout optie inzetten.

En iDEAL betalingen op Kajabi dan?

Je kunt met Kajabi online cursussen maken. Je kunt binnen Kajabi een checkout maken met Stripe als betalingsprovider, maar helaas ondersteunt Kajabi de iDEAL functionaliteit van Stripe (nog) niet. En dus kom je weer op de checkout optie uit.

Wat ik deed toen ik nog Kajabi gebruikte: Via een Plug & Pay checkout de iDeal betalingen ontvangen en dan Plug & Pay via Zapier met Kajabi koppelen. Zodat, na een succesvolle betaling, automatisch een nieuwe cursist gemaakt werd binnen Kajabi op basis van de gegevens die tijdens de betaling ingevuld zijn.

FYI: De Plug & Pay linkjes in dit artikel zijn affiliate links. Dit betekent dat wij een kleine commissie ontvangen als iemand via onze link P&P aanschaft. Ik raad P&P aan omdat ik het oprecht een heel handig systeem vind (ik gebruik het zelf ook), maar dan weet je dat.

Samenvattend

Was het meer werk dan je dacht? Helaas is iDEAL niet zo populair wereldwijd als bijvoorbeeld PayPal en creditcard, dus vereist ondersteuning meer moeite.

Maar samengevat heb je meestal je 3 dingen nodig:

  1. Een iDEAL betalingsprovider
  2. Een checkout of webshop
  3. Een koppeling tussen de betalingsprovider en de checkout
Linsey, auteur, webdeveloper

Geschreven door