Home » Kennisbank » Customizer

Customizer

In de Customizer kun je dingen instellen die voor je gehele website gelden, zoals een cookie banner.

Hoe werkt de Customizer?

  1. Ga naar Weergave > Customizer om in de Customizer te komen.
  2. In de linkerbalk kun je kiezen welke sectie je wilt bewerken, bijvoorbeeld Kleuren.
  3. Aan de rechterkant krijg je een “live preview” van de wijzigingen te zien.

Wijzigingen worden pas echt doorgevoerd op jouw website als je bovenaan op ‘publiceren’ klikt.

Blog weergave

Je kunt de weergave van het overzicht aanpassen.

  1. Ga naar Weergave > Customizer
  2. Ga naar Blog
  3. Maak jouw keuzes

Pas bijv. de achtergrondkleur aan, verander het aantal berichten per rij of verberg de publicatiedatum van de berichten.

blog customizer

WhatsApp Chat knop

Je kunt een WhatsApp chat button tonen. Als iemand erop klikt, opent de app van WhatsApp op mobiel, en de web-versie van WhatsApp op desktop.

  1. Ga naar Weergave > Customizer
  2. Ga naar “Extra – WhatsApp Chat knop”
  3. Vul de internationale notatie* van je telefoonnummer in

* Een Nederlands mobiel nummer moet met 31 beginnen. Laat speciale tekens en spaties weg.

Back To Top knop

Deze knop verschijnt als de bezoeker naar beneden gescrold is. Door erop te klikken kom je weer bovenaan de pagina uit. Handig voor lange pagina’s.

  1. Ga naar Weergave > Customizer
  2. Ga naar “Extra – Back To Top knop”
  3. Kies waar de knop moet verschijnen

Site Notice

Toon een korte melding op elke pagina. Bijvoorbeeld, “We zijn het Pinksterweekend open vanaf 10:00”.

  1. Ga naar Weergave > Customizer
  2. Ga naar “Extra – Site Notice”
  3. Vul jouw bericht in en pas bijv. de kleuren aan.
  4. Klaar? Vink “de notice aanzetten” aan

Site Popup

Toon na 3 seconden een popup midden op de pagina. Bijvoorbeeld om een freebie of actie te promoten.

  1. Ga naar Weergave > Customizer
  2. Ga naar “Extra – Site Popup”
  3. Vul jouw bericht in en pas bijv. de kleuren aan.
  4. Klaar? Vink “de popup aanzetten” aan

Een cookie banner voor tracking cookies.

  1. Ga naar Weergave > Customizer
  2. Ga naar “Extra – Cookie Banner”
  3. Vul jouw bericht in en link naar de privacyverklaring
  4. Klaar? Vink “cookie banner aanzetten” aan

Werking

Er worden twee cookies gezet voor 60 dagen:

Cookie 1: db_cookie_notice_accepted

De cookie db_cookie_notice_accepted wordt gelijk bij de eerste weergave met de waarde false gezet. (Omdat een bezoeker nog niet geaccepteerd kan hebben.)

Wanneer iemand de cookies afwijst, blijft de waarde op false staan. Wanneer iemand de cookies accepteert verandert de waarde naar true.

Cookie 2: db_cookie_notice

De cookie db_cookie_notice wordt pas gezet NADAT een bezoeker op accepteren of afwijzen klikt.

Wanneer iemand de cookies afwijst, krijgt deze cookie de waarde rejected. Wanneer iemand de cookies accepteert krijgt het de waarde accepted.

Waarom twee verschillende cookies?

Om aan verschillende gebruiksgevallen tegemoet te komen. Soms heb je alleen de waarde true of false nodig (cookie 1). Maar dan kun je niet bezoekers die nog geen keuze gemaakt hebben apart targetten (cookie 2). Vandaar twee verschillende cookies.

Op basis van deze waardes kun je tracking cookies wel of niet laden via o.a. een Google Tag Manager trigger.

Instellen op Google Tag Manager

Google Analytics of Tag Manager toevoegen

  1. Ga naar Weergave > Customizer
  2. Ga naar “Extra – Google Tracking”
  3. Vul jouw metings-ID in

Hoe werkt Google Tag Manager?

Wat betekenen de extra instellingen?

“Voeg css class toe aan header menu links”
Als je dit aanvinkt krijgen de header menu links .menu-link als css class mee. Standaard geeft WordPress geen css class mee aan menu links, waardoor het moeilijker is om ze een trigger te geven in Google Tag Manager.

“Push postType en loginState naar de dataLayer”
Als je dit inschakelt, geeft WordPress aan Google Tag Manager door of een bezoeker ingelogd is en op wat voor type pagina ze staan. Zo kun je bijvoorbeeld het verkeer tussen pagina’s (page) en blogberichten (post) vergelijken. Maak data layer variables van postType en loginState om ze naar Google Analytics door te sturen.

  • postType waardes: page, post, attachment, home, blog, archive, search, notfound
  • loginState waardes: true, false

Voeg ?enablejsapi=1 toe aan Youtube embeds”
Als je dit aanvinkt, kun je in Google Analytics 4 bijhouden of bezoekers jouw video’s afspelen a.d.v. video_start, video_complete en video_progress gebeurtenissen.

“anonymize_ip=true voor Universal Analytics inschakelen”
In Google Analytics 4 worden automatisch geen ip-adressen bijgehouden, maar in Universal Analytics moet je dit handmatig inschakelen. Dat doet deze instelling.

“DNS-prefetch inschakelen”
Als je dit aanvinkt wordt een dns-prefetch link voor googletagmanager.com in de head geplaatst. Dit kan de laadsnelheid verbeteren.

Home » Kennisbank » Customizer