Help! Ik ontvang geen inzendingen
Iemand (of jijzelf) vult jouw formulier in, maar je ontvangt geen inzending ervan in je mailbox. Waar kan dat aan liggen?
CHECKS
Werkt jouw e-mailadres uberhaupt nog?
Test eerst of het e-mailadres waarop je de inzendingen hoort te ontvangen, uberhaupt nog goed werkt door rechtstreeks (dus zonder contactformulier ertussen) een mailtje te versturen naar dit e-mailadres.
Als je dat mailtje ook niet ontvangt*, ligt het probleem niet aan je formulier of website, maar aan het e-mailadres zelf.
* Is je webhost-email gekoppeld met gmail? Dan kan die koppeling eruit liggen en het probleem veroorzaken. Check hier.
Werkt jouw e-mailadres prima? Dan kun je de volgende dingen checken:
Staat de melding correct ingesteld?
Per formulier wordt onder Meldingen ingesteld naar welk emailadres de inzendingen gestuurd moeten worden. Check:
- Staat de melding uberhaupt geactiveerd?
(Zo niet, activeer hem) - Zo ja, verstuurt de melding naar het juiste emailadres?
(Zo niet, corrigeer het emailadres onder “Versturen naar”) - Zo ja, vul een ander emailadres in en test nog een keertje.
(Ontvang je op dat andere emailadres de inzendingen wel? Dan weet je dat bij het oude e-mailadres iets misgaat.)
Gebruik je het juiste “van” emailadres?
WordPress stuurt de mailtjes met de inzendingen op geautomatiseerde wijze in jouw naam vanuit jouw domeinnaam. Om te voorkomen dat jouw mailbox deze mailtjes voor spam aanziet, moet het “van” emailadres in de melding jouw domeinnaam bevatten:
Geeft Gravity Forms een error? (zie Inzendingen)
Inzendingen worden opgeslagen in WordPress onder Formulieren > Inzendingen. Wanneer je op een inzending klikt, zie je onderin bij Opmerkingen of de inzending succesvol verstuurd is of niet.
- Zie je een error die je niet zelf kan oplossen? Maak een screenshot en stuur deze naar Linsey (info@branderbrander.nl)
- Zie je geen error staan? Dan wordt het mailtje met inzending wel correct verzonden, maar gaat het ergens daarna ergens mis, bijvoorbeeld omdat jouw mailbox het mailtje voor spam aanziet.*
* Probeer in dit geval eerst de andere oplossingen op deze pagina. Lukt niets? Stuur dan een mailtje naar info@branderbrander.nl en leg uit wat er misgaat en wat je al geprobeerd hebt. Dan gaat Linsey er verder achteraan.
Vul je wel geldige test-inzendingen in?
Wanneer je zelf een inzending invult ter test, zorg dat je niet de spamfilter triggert! Vul een realistisch bericht in met een realistische naam en emailadres.
Bijvoorbeeld:
- Goed: “Hi, dit is eventjes een check.”
- Goed: “Ik zou graag je brochure willen aanvragen.”
- Slecht: “test”
- Slecht: “fgfdgryet”
Inzendingen zoals “fretrt” horen namelijk ook tegengehouden te worden.
Gebruik je Google Workspace?
Verloopt jouw e-mailadres via Google Workspace? Dan kan het helpen om bij Versturen naar achter je emailadres .test-google-a.com in te voeren. Dat kan voorkomen dat inzendingen tegengehouden worden:

Binnen Google Workspace onder Accounts > Domains > Manage Domains hoor je dan ook dit .test-google-a.com domein te zien staan.
Werkt niets? Laatste redmiddel: een SMTP plugin inzetten
Ontvang je geen errors en staat alles correct ingesteld? Dan kan het zijn dat de inzendingen wel goed verzonden worden, maar jouw mailbox ze toch stug voor spam blijft aanzien en blijft blokkeren.
De oplossing? Dan zet Linsey de SMTP plugin van Gravity Forms op jouw website. Deze koppelen we met Brevo (gratis account). Door deze tussenkomst worden de mailtjes vanuit WordPress door de meeste mailboxes als betrouwbaarder gezien en worden ze niet meer tegengehouden.
Wat is de volgende stap? Stuur een mailtje naar info@branderbrander.nl en leg uit wat er misgaat, wat je geprobeerd hebt en dat je graag SMTP wilt. Je kunt alvast zelf een Brevo account maken en de benodigde info sturen, zie deze instructies.