Home » Kennisbank » Weergave in Google en op social media

Pagina weergave in Google en op social media

Je kunt aan Google meegeven met welke titel en beschrijving (en soms foto) je per pagina (of bericht) als zoekresultaat getoond wilt worden. Dit doe je door de SEO-titel, meta-beschrijving en uitgelichte afbeelding in te vullen.

Wanneer je jouw pagina deelt op social media, wordt deze informatie ook gebruikt om een preview te maken.

Waar vul je dit in? Bij Yoast SEO, onderaan elke pagina (en bericht):

Vul onder Yoast SEO de SEO-titel en meta-beschrijving in. En vul een mooie (liggende) foto in bij de uitgelichte afbeelding.

Wanneer je dit goed invult, krijg je resultaten zoals hieronder:

Wil je op social media een andere preview foto gebruiken dan de uitgelichte afbeelding?

Gaan van de ‘SEO’ naar de ‘Sociaal’ tab. Daar kun je een andere foto (en titel en beschrijving) voor Facebook en Twitter invullen. Zie screenshot:

yoast seo social

Help! De preview toont de verkeerde foto

Soms deel je een link op Facebook of LinkedIn en gebruikt de preview een oude foto of titel. Dan moet je eerst hun cache legen:

Hey, Google toont een andere beschrijving…

Heb je de titel en beschrijving net pas aangepast? Het kan een paar dagen duren voordat Google de veranderingen overneemt.

Daarnaast zijn de SEO-titel en meta-beschrijving slechts een suggestie van jouw kant. Google kan soms iets anders tonen wanneer het vindt dat dat beter past bij de huidige zoekopdracht.

Home » Kennisbank » Weergave in Google en op social media