Aan het laden…

Je gebruikt Internet Explorer. Deze website ondersteunt alleen moderne browsers. Gebruik alsjeblieft Chrome, Firefox, Safari of Edge.

Menu
Sluiten

Keywords: Alles over zoekwoorden

Voordat je over iets schrijft, wil je eerst weten met welke woorden jouw doelgroep daarnaar zoekt. Je wilt de juiste keywords vinden.

Inhoudsopgave

  1. Wat zijn keywords?
  2. Waarom zijn keywords belangrijk?
  3. Spreek een niche aan met long-tail keywords
  4. Wat maakt een keyword goed?
  5. Keywords vinden en vergelijken
  6. Vermijd keyword stuffing
  7. Keyword kannibalisatie
  8. Conclusie

Wat zijn keywords?

Keywords zijn de woorden die mensen gebruiken wanneer ze naar iets zoeken op Google. Stel, ik wil weten waar ik een lekkere pizza in Utrecht kan bestellen. Dan googel ik “beste pizzeria in Utrecht”. Dat zijn mijn keywords

Je kunt ze ook gewoon zoekwoorden noemen op z’n Nederlands.

Waarom zijn keywords belangrijk?

Voordat je een pagina schrijft, moet je eerst bepalen op welke woorden jij gevonden wilt worden. Zoek uit hoe jouw doelgroep googelt.

Als jij appelliefhebbers wil aantrekken, maar nergens over appels schrijft, ga je geen succes hebben.

Voorkom een mismatch

Onderzoek doen naar jouw ideale keywords voorkomt ook een mismatch tussen jouw taalgebruik en die van jouw doelgroep.

Bijvoorbeeld, mijn zus fotografeert bruiloften in het buitenland. In haar kringen noem je dat een “destination wedding”. Had ik nog nooit van gehoord. Ik zou hebben gegoogeld naar “trouwen in het buitenland”. 

Bovendien als je googelt naar “destination wedding” is de top 10 gevuld met resultaten over de film Destination Wedding.

Niet de bedoeling.

Spreek een niche aan met long-tail keywords

Keywords hoeven niet per se woorden te zijn waar elke maand miljoenen mensen naar zoeken. Long-tail keywords gaan over een specifieker onderwerp. Ze bevatten bijvoorbeeld vaak een jaartal of plaats.

Minder competitie

Long-tail keywords gaan in op een niche of subonderwerp. Er is daardoor minder content over geschreven. Dat betekent: minder competitie.

Zo geeft het woord “recepten” 40 miljoen resultaten, terwijl “Hollands gebakrecepten” er slechts 57 duizend geeft. Het is veel makkelijker om daar tussen uit te springen.

Hoger conversiegehalte

Naast minder competitie hebben ze meestal een hoger conversiegehalte (de kans dat iemand klant wordt).

Iemand met een specifieke zoekopdracht heeft een duidelijk beeld van wat hij of zij wil. Wanneer ik zoek op “sushi restaurant Utrecht” ben ik al veel gerichter bezig dan iemand die zoekt op “restaurant”.  

Wat maakt een keyword goed?

Hopelijk ben je inmiddels overtuigd van het belang van keywords. Maar het ene zoekwoord is de andere niet. Je wilt eerst bepalen of een keyword jou wel meer (relevante) bezoekers kan opleveren. 

Eis 1. Relevant aan jouw doelgroep

Je wilt dat jouw keywords relevant zijn aan jouw doelgroep. Ik kan wel een mooi artikel over glasblazen schrijven en kunstenaars in de dop aantrekken, maar dat heeft niets met de rest van mijn website te maken. 

Maar krijg ook geen tunnelvisie. Het hoeft niet direct over jouw service te gaan. Je wilt zoekwoorden die betrekking hebben op de verschillende problemen en behoeften rondom jouw onderwerp.

Lees meer: Schrijven voor verschillende zoekintenties

Eis 2. Zoekvolume hebben

Ten tweede moet jouw keyword zoekvolume trekken.

Iedereen kan op nummer 1 in Google komen. Als ik nu een mooi artikel plaats over rode zebra’s in Atlantis kan ik binnen een paar dagen op de 1e pagina verschijnen wanneer iemand “rode zebra’s in Atlantis” googelt.

Alleen doet niemand dit. En helemaal niet mijn doelgroep.

Hoe bepaal je zoekvolume?

Ten eerste: gewoon logisch nadenken. Gaat jouw pagina over iets waar tijdschriften, winkels of complete Youtube kanalen over bestaan? Waar al veel webpagina’s over zijn geschreven? Dan is er zeker een publiek.

Maar voor de specifiekere keywords… ga googelen!

Google auto-complete voor promotie foto's
Google’s autocomplete geeft je hints waarop mensen zoeken.

Google’s autocomplete en suggesties

Is het je al opgevallen? Wanneer je naar iets googelt, geeft autocomplete een aantal voorspellingen.

In Google’s blog leggen ze uit dat deze suggesties op basis van échte zoekopdrachten worden gegeven. Als jouw zoekwoord in de autocomplete voorkomt weet je dus dat er enig zoekvolume is.

“We look at the real searches that happen on Google and show common and trending ones relevant to the characters that are entered and also related to your location and previous searches.”

Google over autocomplete
Doe ideeën op

Ook zie je onderaan de meeste pagina’s op Google een blokje met gerelateerde zoekopdrachten. Het feit dat er suggesties zijn, toont weer aan dat er zoekvolume is.

Google Trends: Gebruik verstandig

Met Google Trends kun je zien hoeveel mensen in een periode (1 uur tot 15 jaar) naar iets gezocht hebben. Je kunt bijvoorbeeld zien of jouw keyword vooral in de wintermaanden gezocht wordt (zoals “skiën”).

Ook kun je de populariteit van verschillende keywords vergelijken.

Maar staar je niet blind op de statistieken. Test ook wat voor soort informatie je krijgt als je googelt naar een woord.

In Google Trends kun je het zoekvolume van keywords vergelijken.

Hierboven lijkt alsof “trouwen in het buitenland” en “destination wedding” beide goede keywords zijn. Maar de laatste toont dus voornamelijk resultaten over de film Destination Wedding. Niet de doelgroep…

Ten tweede, het blijven trends en schattingen.

Bijvoorbeeld, Mandy heeft een pagina voor “promotie fotografie” die zo’n 270 keer per maand verschijnt op die zoekopdracht. Maar Google Trends geeft aan geen data te hebben!

Het is een leuke tool, maar gebruik het in combinatie met ander onderzoek.

Keyword Explorer tools

Er bestaan ook gratis en betaalde tools om te meten hoeveel mensen per maand (en per land) naar bepaalde woorden zoeken.

Hoe betrouwbaar zijn ze?

Tja, de meningen verschillen. Als Google Trends het soms al fout heeft…

Gratis tools zijn o.a. Ubersuggest en Keyword Surfer. Betaalde tools zijn o.a. Ahrefs Keyword Explorer, SEMrush en MOZ.

Ik vind ze vooral handig om backlinks te checken. Ons volgende punt!

Eis 3. Een acceptabele moeilijkheidsgraad hebben

Als de huidige top 10 gevuld is met sterke pagina’s gaat het moeilijk worden om daar tussen te komen.

Hoe bepaal je of de huidige top 10 sterk is? Google gebruikt honderden factoren om te bepalen of een pagina hoog of laag moet scoren. Maar je kunt wel een globale schatting maken.

Scroll door elke pagina in de top 10 en vraag jezelf per pagina:

  1. Geeft de pagina een correct antwoord op zoekvraag?
    Geeft de pagina je het gevoel “dit is niet wat ik vroeg…”? Dan kun je makkelijk scoren.
  2. Geeft de pagina een zo volledig mogelijk antwoord op zoekvraag?
    Google wil de beste resultaten geven. Dus als jij het gevoel hebt dat je een beter of uitgebreider antwoord kan geven, heb je goede kans.
  3. Heeft de pagina veel backlinks?
    Een backlink is een link van de ene website naar een andere; een soort van positieve stem. Dit kun je testen met bv. Ahrefs Backlink Checker.
  4. Heeft de website veel reviews?
    Vooral bij lokale resultaten kijkt Google naar positieve reviews.
  5. Laadt de pagina snel?
    Dit kun je testen met bv. Google PageSpeed Test en Pingdom Tools.
  6. Is de pagina fijn om te gebruiken?
    Zijn de teksten goed leesbaarheid (kleurcontrast, grootte)? Word je belaagd door popups? Staan er relevante afbeeldingen of video’s op?

Voldoet de top 10 op veel punten niet? Dan is de kans groot dat je een relatief makkelijk zoekwoord te pakken hebt.

Keywords vinden en vergelijken

Heb je moeite met keywords vinden?

In het stukje over zoekvolume bepalen hebben we al Google’s autocomplete en “gerelateerde opdrachten” snippet besproken. Perfect om snel relevante zoekwoorden te vinden.

Autocomplete: Alfabet soep methode

Misschien heb je de term al eens gehoord. De Alfabet Soep methode gebruikt Google’s autocomplete om specifiekere zoekwoorden te vinden.

Je begint met jouw zoekwoord, bijvoorbeeld “trouwalbum”. Je typt “trouwalbum a” en bekijkt de suggesties. Daarna typ je “trouwalbum b” en bekijkt de suggesties. Zo ga je door t/m de letter z.

Houd de woorden die opvallen bij in een spreadsheet. Houd ook bij of er bepaalde trends zijn (bijv. focus op locatie of geld).

Vind nieuwe keywords met autocomplete.

Kijk bij de concurrent

Doorlees de top 10 van jouw keyword en schrijf op welke woorden zij nog meer gebruiken. Je kan dan ook gelijk inspiratie opdoen.

Die pagina’s staan niets voor niets in de top 10.

Google vindt blijkbaar dat ze een correct antwoord geven op de zoekopdracht en zoekintentie.

Lees meer: Wat is zoekintentie?

Content Explorer tools

Je kunt ook tools zoals Ahrefs, Ubersuggest en Keyword Surfer gebruiken.

Ze geven suggesties voor long-tail keywords en laten zien op welke andere zoekwoorden een pagina (kies eentje uit de top 10) rankt.

Zoals eerder gezegd: neem de resultaten met een korreltje zout.

Zoekwoord suggesties met Ahrefs Keyword Explorer (betaald).

Vermijd keyword stuffing

Nu moet je niet teksten volgooien met keywords, ofwel keyword stuffing.

Echt niet.

Google heeft hun algoritme in 2011 geüpdatet om zulk misbruik te leren herkennen en bestraffen. De vuistregel is dat slechts 1 tot 2% van de woorden op een pagina uit zoekwoorden bestaat. 

Je hoeft nu niet panisch woorden te gaan tellen. Als je op een natuurlijke wijze schrijft zul je vanzelf op een gezond percentage komen.

“Ik ben een Utrechtse bruidsfotograaf die Utrechtse bruiloften fotografeert voor bruidsparen die trouwen in Utrecht

Onnatuurlijk veel keywords!

Schrijf voor mensen

Zoekwoorden helpen je jouw doelgroep beter te leren kennen. Om te snappen hoe zij zoeken. Maar je hoeft niet krampachtig aan een bepaald woord vast te houden.

Varieer.

Synoniemen bijvoorbeeld. Google snapt dat ‘bruidsfotograaf’ en ‘trouwfotograaf’ hetzelfde betekenen.

Google wordt slimmer en slimmer. Het focust steeds meer op semantisch zoeken: begrijpen wat iemand bedóelt. Daarom is zoekintentie belangrijk.

Uiteindelijk moeten jouw pagina’s mensen tevreden stellen.

Keyword kannibalisme

Hoewel je een levendige website wilt creëren waarop je elke paar weken een nieuw artikel plaatst, moet je uitkijken dat je niet telkens hetzelfde schrijft.

Heb je 5 artikelen die praktisch hetzelfde vertellen?

Dan moeten die pagina’s ook samen de aandacht verdelen. Je concurreert met jezelf. Keyword kannibalisme noemen we dat. Steek liever aandacht in het maken van één geweldige pagina die hoog in Google gaat scoren. 

Bovendien toont Google bij een zoekopdracht meestal maar een tot drie resultaten van dezelfde website (tenzij je een bedrijf googelt).

Plek is dus gelimiteerd.

Haal de bezem elke paar maanden door je website en check of je bepaalde artikelen kunt fuseren, updaten of verwijderen.

Wanneer moet je artikelen fuseren? 

Vertel je in meerdere artikelen praktisch hetzelfde?

Kies het populairste artikel (vergelijk in Google Analytics of Search Console) en maak er een verbeterde versie van. Verwijder de andere pagina’s en herleidt ze naar het geüpdatete artikel.

Wanneer moet je een artikel updaten? 

Is een oud artikel nog grotendeels van toepassing? Krijgt het veel bezoekers?

Blaas het nieuw leven in.

Update informatie waar nodig. En breng het artikel opnieuw onder de aandacht door de publicatiedatum bij te werken (zodat het bovenaan jouw blog komt) en door het te promoten in een nieuwsbrief of op social media.

Wanneer moet je een artikel verwijderen? 

Gaat het artikel over een actie van een half jaar geleden? Is de informatie incorrect geworden?

Verwijder zulke pagina’s en stel een 301 herleiding in naar een vergelijkbare pagina. Herleid naar de homepagina als er geen vergelijkbare pagina is.

Conclusie

Keywords helpen je beter vindbaar te worden in Google.

Door zoekwoorden te gebruiken die aansluiten op jouw doelgroep, voldoende zoekvolume trekken en niet te sterke competitie hebben, komen jouw pagina’s hoger te staan in Google.

En trek jij meer (relevante!) bezoekers naar jouw website. 

Lees meer over Content SEO

Home » Blog » SEO » Keywords: Alles over zoekwoorden