Je gebruikt Internet Explorer. Deze website ondersteunt alleen moderne browsers. Gebruik alsjeblieft Chrome, Firefox, Safari of Edge.

Website laten maken: Waar betaal je voor en wie is goed?

De bedragen voor het laten maken van een website zijn heel verschillend. Sommige websitebouwers vragen €500, anderen vragen €5500. Waar betaal je voor en wat is een redelijke prijs voor een goede website?

Inhoud

Je betaalt voor de kennis van een goede websitebouwer

Als het goed is, heeft jouw toekomstige website een doel. Je wilt relevante bezoekers trekken, ze informeren, ze overtuigen en ze iets verkopen. Daarvoor heb je meer nodig dan een lap tekst en een fotogalerij.

Een succesvolle website bestaat uit veel verschillende onderdelen:

  • Snelle en veilige techniek;
  • Een aantrekkelijk en overzichtelijk webdesign;
  • Een fijne gebruikerservaring (UX) voor bezoekers;
  • Goede vindbaarheid in Google (SEO);
  • Teksten die jouw doelgroep aanspreken en voldoende informeren;
  • Een helder navigatiemenu en logische pagina-indeling;
  • Professionele media (fotografie & video);
  • Eventuele extra functionaliteiten zoals een online afspraaktool.

De persoon (of het bureau) dat jouw website maakt, moet dus veel vakjes aanvinken. Je betaalt voor kennis en kunde die je zelf niet hebt. Daarom geldt vaak: Hoe goedkoper, hoe meer je zelf moet doen en weten, en hoe duurder, hoe meer jij wordt ontzorgd.

Vereiste 1: Programmeerkennis

Je hebt websitebouwers die kunnen programmeren (webdevelopers) en je hebt websitebouwers zonder programmeerkennis. Dan werken ze met de code van iemand anders. Er zijn veel goede, flexibele templates op de markt waarmee je prachtige websites kunt bouwen, dus dit hoeft geen probleem te zijn.

Wel is het fijn als de websitebouwer enige kennis van programmeren heeft. Want er zit ook veel troep tussen alle templates en plugins op de markt. Een goede websitebouwer kan hierin onderscheid maken en jou adviseren.

Ik maak bijvoorbeeld websites met een template die ik zelf geprogrammeerd hebt. Zo hoef ik niet elke website vanaf nul te programmeren (scheelt heel veel tijd en dus kosten voor mijn klanten). Maar wanneer ik iets mis, kan ik wel makkelijk de template code uitbreiden en verbeteren.

Het is niet zo dat iedereen altijd alles zelf moet programmeren. Doe ik ook niet. Voor formulieren gebruik ik bijvoorbeeld altijd Gravity Forms, omdat ik weet dat hun code goed in elkaar zit. Maar die kennis om te onderscheiden wat goed werkt en wat niet is wel belangrijk.

PageSpeed Insights - Verwijder bronnen die weergave blokkeren aanbeveling
Programmeerkennis helpt problemen zoals een trage laadsneltijd te voorkomen.

Note: Ik richt me in dit verhaal op de websitebouwers die veelal in hun eentje werken. Bij de grote bureau’s worden code en design meestal gescheiden. Een webdesigner maakt het design en een webdeveloper schrijft daarna de code ervoor. Het voordeel is dat je twee specialisten krijgt, het bijkomende nadeel is dat het meer geld kost.

Vereiste 2: Kennis over design & gebruikservaring

Zie een website als een huis. De juiste code zorgt voor een sterke fundering. Het dak lekt niet, je hebt dubbel glas, enzovoorts. Maar vergeet de inrichting niet. Niemand wordt blij van knalgele muren met een pimpelpaarse vloer. Of van een toiletpot middenin de keuken. Daarom is design en user experience ook erg belangrijk op een website.

Een goede website…

  • …heeft een gebalanceerd en aantrekkelijk ontwerp met een fijne gebruikerservaring op alle desktop, mobiel en tablet.
  • …biedt de juiste informatie op de juiste plek op een wijze die makkelijk te absorberen is. 
  • …zorgt dat bezoekers hun weg kunnen vinden en makkelijk de volgende stap kunnen zetten (bv. contact opnemen, call inplannen).

Daarom denkt een goede websitebouwer ook mee over zaken zoals welke webpagina’s je nodigt hebt, hoe je het navigatiemenu indeelt, welke informatie waar moet, kleurcombinaties, de layout en uitstraling, enzovoorts. 

Per pagina moeten een heleboel beslissingen genomen worden voor een optimaal resultaat. Voor die deskundigheid en het bijbehorende klantcontact betaal je ook. 

Vereiste 3: Kennis over SEO

Terug naar het “website als huis” voorbeeld. De fundering is sterk en de inrichting prachtig. Maar… er komt geen bezoek, want je staat niet op de kaart.

SEO gaat om het verbeteren van een website voor zoekmachines om zo hoger te ranken. Google heeft honderden factoren die bepalen of een pagina hoog of laag scoort op een bepaalde zoekopdracht. Dit heeft technische onderdelen (indexatie, sitemaps, https, etc.) en inhoudelijke onderdelen zoals betrouwbare en unieke content van hoge kwaliteit.

Nu is Google open over wat zij hoge kwaliteit beschouwen. Je kunt hun Search Quality Evaluator Guidelines lezen of bijvoorbeeld hun startersgids.

Maar het liefst houdt jouw websitebouwer al rekening met SEO tijdens de bouw van jouw nieuwe website. En geeft je tips waar nodig. Want een goed gevonden website maakt klanten trekken een stuk makkelijker. 

100% seo score in lighthouse
SEO score in DevTools Lighthouse. Hoog ranken vereist meer dan dit, maar het legt een goede basis.

Een goede website vereist een combinatie van skills

Je ziet dat de vereisten in elkaar overvloeien. Bijvoorbeeld, voor gebruiksgemak en SEO wil je een snel ladende website. Daarvoor is programmeerkennis handig.

Een goede website is dus meer werk dan een paar pagina’s in elkaar klikken. Het vereist veel denkwerk en kennis van uiteenlopende gebieden. 

In hoeverre jouw websitebouwer dit voor je doet verschilt. Bij de een betaal je voor een compleet gestoffeerd huis waar je zo in kan trekken. Bij de ander krijg je een huis waar je zelf de keukenkastjes nog erin moet schroeven.  

Hoe kies je een goede websitebouwer?

Je wilt dus iemand die verstand van zaken heeft. Niet iemand die voor €60 een template van ThemeForest gekocht heeft, in drie uurtjes iets in elkaar klikt en jou daarna €2500 laat aftikken.

Vraag goed door voordat je met iemand in zee gaat. Denk aan zaken zoals:

  • Waar hebben ze allemaal verstand van?
  • Hoeveel moet jij zelf aanleveren en in hoeverre ontzorgen ze je?
  • Denken ze mee over hoe jij jouw nieuwe website het beste kunt inzetten?
  • Hebben ze een portfolio die jij kan bekijken?
  • Kun je positieve reviews vinden online?

Kijk, je moet geen torenhoge verwachtingen hebben van een website van €250; jij levert input en zij klikken snel iets in elkaar. Maar voor een paar duizend euro mag je wel verwachten ze met je meedenken.

Wat is een redelijke prijs voor een website op maat?

Wat ik met dit artikel duidelijk wil maken is dat je voor een goede website niet alleen betaalt voor het omhulsel maar vooral ook voor een sterke inhoud. Er gaat veel meer tijd en kunde zitten dan de meeste mensen doorhebben.

Had ik zelf ook een tijdje niet goed in de smiezen. Ik heb in het begin websites gemaakt voor onder de duizend euro. Totdat ik goed ging bijhouden hoeveel uur ik eigenlijk bezig was van start tot finish. Slik. Meer dan het dubbele van wat ik berekend had. Dus de prijs ging omhoog.

Voorbeeld: Website op maat via een flexibel template

Het uurtarief van een websitebouwer varieert afhankelijk van ervaring en kunde. Laten we als voorbeeld €75-150 per uur nemen.

Stel, de bouwer werkt met z’n eigen template. Dit is vaak voldoende voor websites die geen unieke technische snufjes nodig hebben. Het template is flexibel genoeg om jouw website een unieke look te geven, maar bespaart de bouwer tegelijkertijd heel veel tijd (en jou dus geld) omdat hij of zij niet telkens een website vanaf nul hoeft te programmeren (want de meeste websites bestaan toch uit dezelfde onderdelen). Je krijgt dus een website op maat binnen de muren van het template.

In dit geval kost de maak van een goedgevulde bedrijfswebsite van 7 pagina’s al gauw minimaal 25 uur. Dit klinkt misschien veel, maar onderschat niet hoeveel tijd er naast de bouw ook in de voorbereiding, het klantcontact, het verzamelen van input en het verwerken van de feedback gaat zitten.

Dus uitgaande van €75-150 per uur, kom je voor 25 uur werk op €1875-3750 uit voor een professionele bedrijfswebsite. Minimaal. (Vergeet niet: je betaalt niet alleen voor tijd, maar ook voor ervaring. Anders zou iemand die elk jaar beter en efficiënter werkt, elk jaar minder geld verdienen…)

Daarnaast zal de websitebouwer al honderden uren in het maken en het testen van zo’n flexibel template gestopt hebben (daarom kunnen 100% custom websites ook tienduizenden euro’s kosten), dus dat kan nog bovenop de prijs gerekend worden.

Zie de prijs in perspectief

Klinkt het te duur? Stel, je bent trouwfotograaf, kersvers begonnen, dus je rekent slechts €750 per bruiloft. Een website van €2250 heb je dan met 3 bruiloften terugverdiend. Lijkt me de investering waard. Het hele doel van die website is immers dat het jou nog veel meer extra klanten gaat opleveren.

Vraag anders ook of je in termijnen kan betalen. Zo is in één keer €3500 ophoesten misschien te veel, maar vijf keer €700 per maand is behapbaar.

Nu ben ik als webdeveloper natuurlijk wel bevooroordeeld. Maar een goede website verdient zichzelf gewoon weer terug.

Wil jij een professionele website laten maken?

Je voelde hem misschien al aankomen. Ja, Mandy (fotograaf) en ik (webdeveloper) maken professionele websites voor dienstverlenende ondernemers, inclusief prachtige fotografie als je dat wilt.

Je krijgt een aantrekkelijke, goedgevulde website die jouw doelgroep aanspreekt en fijn werkt voor bezoekers én Google. 

Home » Blog » Website » Website laten maken: Waar betaal je voor en wie is goed?