Aan het laden…

Je gebruikt Internet Explorer. Deze website ondersteunt alleen moderne browsers. Gebruik alsjeblieft Chrome, Firefox, Safari of Edge.

Menu

Website laten maken: Waar betaal je voor? Waar moet je op letten?

De bedragen voor het laten maken van een website zijn heel verschillend. Sommige websitebouwers vragen €500, anderen vragen €3500. Waar betaal je voor? En waarom niet gewoon zelf eentje in elkaar flansen?

Waarom kost een goede website meer dan een paar honderd euro?

Het korte antwoord: Een goede bedrijfswebsite moet bezoekers trekken, informeren en overtuigen. Om dit te bereiken is kennis nodig van o.a. programmeren, design, UX en SEO. Een goede websitebouwer betaal je dus niet alleen voor de code achter een website, maar ook voor de juiste opbouw, indeling en opmaak ervan.

Zelf een website maken

Tegenwoordig kun je ook zelf een website maken. Dankzij CMS platformen zoals WordPress, SquareSpace of Wix. Je kiest dan een thema voor een bepaalde huisstijl en maakt zelf pagina’s met behulp van online tutorials.

WordPress heeft zelfs gratis thema’s. Deze zijn vaak gelimiteerd, maar op plekken zoals ThemeForest en Creative Market kun je voor €60-120 uitgebreide thema’s kopen. Naast webhosting (€100-200 per jaar), ben je dan heel voordelig uit.  

wordpress gratis themas
WordPress heeft een heel veel gratis thema’s.

Daarnaast dwing je jezelf met een CMS te leren werken; een handige skill om te hebben. Doen dan maar? Nou, er kleven ook nadelen aan. Een werkende website maken is één ding, een effectieve website is andere koek.

Betalen voor kennis

Als het goed is, heeft jouw (toekomstige) website een doel. Je wilt bezoekers trekken, ze informeren, ze overtuigen en ze iets verkopen. 

Daarvoor heb je meer nodig dan een lap tekst en een fotogalerij. Je hebt goede content nodig, maar die content moet ook logisch opgemaakt en ingedeeld worden. Voor gebruikers en zoekmachines. Dit vereist gespecialiseerde kennis.

Een goede websitebouwer moet veel vakjes aanvinken. Je betaalt hem of haar voor kennis en kunde die je zelf niet hebt.

Vereiste 1: Programmeerkennis

Je hebt 2 soorten websitebouwers. Bouwers die zelf code schrijven en bouwers die met een aangeschaft thema een website in elkaar klikken. 

Iemand die zelf code schrijft, noem je een web developer. Onze websites maak ik bijvoorbeeld met een WordPress thema die zelf ik van begin tot einde geprogrammeerd heb. Wanneer ik iets mis, breid ik de code uit. Dat is het grote voordeel van een web developer.

In het tweede geval werkt de “bouwer” met de code van iemand anders. Dit kan prima werken, maar een goede websitebouwer moet wel enige kennis van programmeren hebben. Want, hoewel het fijn is dat er allerlei thema’s en plugins beschikbaar zijn, zit er ook troep tussen.

Een goede websitebouwer kan hierin onderscheid maken en jou adviseren.

Zo wilde een van onze klanten een WhatsApp chat op haar site. Heel simpel; een icoontje die meescrollt en de app opent met een nieuwe chat als je erop klikt. De plugin die ze daarvoor gebruikte had allemaal extra functies die ze niet gebruikte maar wel geladen werden waardoor haar website vertraagde. Ik kon haar hierop wijzen en zelf een simpelere oplossing programmeren. 

Ik wil hiermee niet zeggen dat iedereen altijd alles zelf moet programmeren. Doe ik ook niet. Voor formulieren gebruik ik bijvoorbeeld altijd een bepaalde plugin, omdat ik weet dat hun code goed in elkaar zit. Maar die kennis om te onderscheiden wat goed werkt en wat niet is wel belangrijk.

PageSpeed Insights - Verwijder bronnen die weergave blokkeren aanbeveling
Programmeerkennis helpt je dit soort problemen te voorkomen.

Vereiste 2: Kennis over design & UX

Zie je website als een huis. De juiste code en programmeerkennis zorgt voor een sterke fundering. Het dak lekt niet, je hebt dubbel glas, enzovoorts. Maar vergeet de inrichting niet. Niemand wordt blij van knalgele muren met een pimpelpaarse vloer. Of van een toiletpot middenin de keuken. 

Daarom is design en user experience (UX) ook erg belangrijk op een website.

Een effectieve bedrijfswebsite heeft een gebalanceerd ontwerp met een fijne gebruikerservaring op alle apparaten; desktop, mobiel en tablet.

Het biedt de juiste informatie op de juiste plek op een wijze die makkelijk te absorberen is. Daarmee zorg je dat bezoekers makkelijk hun weg kunnen vinden. En ook snel kunnen converteren (bv. contact opnemen).

Daarom denkt een goede websitebouwer ook mee over zaken zoals welke pagina’s op je website moeten, hoe je je menu structureert, kleurcombinaties, welke informatie waar moet, de layout en uitstraling, enzovoorts. 

Per pagina moeten een heleboel beslissingen genomen worden voor een optimaal resultaat. Voor die deskundigheid en het bijbehorende klantcontact betaal je ook. 

Vereiste 3: Kennis over SEO

Terug naar het “website als huis” voorbeeld. De fundering is sterk en de inrichting is een plaatje. Maarre… er komt geen bezoek, want je staat niet op de kaart.

SEO gaat om het verbeteren van je website voor zoekmachines om zo hoger te ranken. Google heeft honderden factoren die bepalen of een pagina hoog of laag scoort op een bepaalde zoekopdracht. Dit heeft technische onderdelen (indexatie, sitemaps, https, etc.) en meer inhoudelijke onderdelen zoals betrouwbare content van hoge kwaliteit schrijven.

Nu is Google heel open over wat zij hoge kwaliteit beschouwen. Je kunt zelf hun Search Quality Evaluator Guidelines lezen of bijvoorbeeld hun SEO Startersgids. Maar het liefst houdt jouw websitebouwer al rekening met SEO tijdens de bouw van je website. En geeft je tips waar nodig. 

Want een goed gevonden website maakt klanten trekken een stuk makkelijker. 

100% seo score in lighthouse
SEO score in DevTools Lighthouse. Hoog ranken vereist meer dan dit, maar het legt een goede basis.

Het complete plaatje

Je ziet dat deze vereisten in elkaar overvloeien. Bijvoorbeeld, voor gebruiksgemak en SEO wil je een snel ladende website. Daarvoor is programmeerkennis handig.

Een goede website is dus meer werk dan een paar pagina’s in elkaar klikken. Het vereist veel denkwerk en kennis van uiteenlopende gebieden. 

In hoeverre jouw websitebouwer dit voor je doet verschilt. Bij de een betaal je voor een compleet gestoffeerd huis waar je zo in kan trekken. Bij de ander krijg je een huis waar je zelf de keukenkastjes nog erin moet schroeven.  

Kijk uit voor kwakzalvers

Wat ik helaas vaak zie is dat iemand zichzelf websitebouwer noemt, €1500 vraagt, maar snel iets in elkaar klikt met een ThemeForest thema van €60. Dit is nog enigszins redelijk als die persoon zonder programmeerkennis wel een expert is in design, user experience en SEO. Zodat de website wel op correcte wijze opgezet wordt. Maar dat is vaak dan ook niet het geval.  

Let dus op. Wanneer jij iemand of een bureau betaalt om jouw website te maken moet diegene voldoende kennis van programmeren, design, UX en SEO hebben. Van al die gebieden. Niet slechts eentje.

Ik weet zeker dat ik met de officiële gratis thema’s van WordPress* een betere website kan maken dan zulke kwakzalvers. Waarom? Omdat ik de juiste kennis in huis heb. Het design zal dan niet super origineel zijn, maar de fundering en inrichting zal kloppen.

* Bij elke grote update (bv. 5.5 naar 5.6) brengt het WordPress team zijn eigen gratis thema uit, bijvoorbeeld Twenty Twenty. Daar zitten alle basis functionaliteiten in. In hoeverre je het design in jouw huisstijl kan zetten is gelimiteerd, maar de code zit goed in elkaar en wordt bijgehouden.

Tot slot

Wat ik met dit artikel duidelijk wil maken is je voor een goede website niet alleen betaalt voor het omhulsel maar vooral ook voor een sterke inhoud. Er gaat veel meer tijd en kunde zitten dan de meeste mensen doorhebben.

Had ik zelf ook een tijdje niet goed in de smiezen. Ik heb in het begin websites gemaakt voor onder de duizend euro. Totdat ik goed ging bijhouden hoeveel uur ik eigenlijk bezig was van start tot finish. Slik. Het dubbele van wat ik berekend had. Dus omhoog die prijs.

Het uurtarief van een websitebouwer varieert afhankelijk van ervaring en kunde. Laten we als voorbeeld €50-€100 per uur nemen. Nu ben je voor een bedrijfswebsite met vijf tot tien pagina’s zonder speciale foefjes al gauw minimaal 25 uur bezig. Dan kom je al op €1250-€2500. 

Klinkt duur? Stel, je bent trouwfotograaf, kersvers begonnen, dus je rekent slechts €750 per bruiloft. Een website van €1500 heb je dan met 2 bruiloften terugverdiend. Lijkt me de investering waard. Het hele doel van die website is immers dat het jou nog 100 extra bruiloften gaat opleveren! 

Nu ben ik als web developer natuurlijk wel bevooroordeeld 😉 Maar een góéde website verdient zichzelf gewoon weer terug.

Meer weten over onze websites op maat?

Home » Blog » Website » Website laten maken: Waar betaal je voor? Waar moet je op letten?