De bedragen voor het laten maken van een website zijn heel verschillend. Sommige websitebouwers vragen €500, anderen vragen €5500. Waar betaal je voor en wat is een redelijke prijs voor een goede website?
Inhoud
- Je betaalt voor de juiste kennis
- Hoe kies je een goede websitebouwer?
- Wat is een redelijke prijs? Denk in resultaten i.p.v. in uren
- Voorbeeld: Wat kost een website als jij zelf de input levert?
- Duur? Zie de prijs in perspectief
Je betaalt voor de kennis van een goede websitebouwer.
Als het goed is, heeft jouw toekomstige website een doel. Je wilt relevante bezoekers trekken, ze informeren, ze overtuigen en ze iets verkopen. Daarvoor heb je meer nodig dan 3 zinnetjes tekst en een fotogalerij.
Een succesvolle website bestaat uit veel verschillende onderdelen:
- Snelle en veilige techniek;
- Een aantrekkelijk en overzichtelijk webdesign;
- Een fijne gebruikerservaring (UX) voor bezoekers;
- Goede vindbaarheid in Google (SEO);
- Teksten die jouw doelgroep aanspreken en voldoende informeren;
- Een helder navigatiemenu en logische pagina-indeling;
- Professionele media (fotografie en/of video);
- Eventuele extra functionaliteiten zoals een online afspraaktool.
De persoon (of het bureau) dat jouw website maakt, moet dus veel vakjes aanvinken. Je betaalt voor kennis en kunde die je zelf niet hebt.
Daarom geldt vaak: Hoe goedkoper, hoe meer je zelf moet doen en weten. Hoe duurder, hoe meer jij wordt ontzorgd.
Vereiste 1: Programmeerkennis
Je hebt websitebouwers die kunnen programmeren (webdevelopers) en je hebt websitebouwers zonder programmeerkennis. Dan werken ze met de code van iemand anders. Er zijn veel goede, flexibele templates op de markt waarmee je prachtige websites kunt bouwen, dus dit hoeft geen probleem te zijn.
Wel is het fijn als de websitebouwer enige kennis van programmeren heeft. Want er zit ook veel troep tussen alle templates en plugins op de markt. Een goede websitebouwer kan hierin onderscheid maken en jou adviseren.
Ik maak bijvoorbeeld websites met een template die ik zelf geprogrammeerd hebt. Zo hoef ik niet elke website vanaf nul te programmeren (scheelt heel veel tijd en dus kosten voor mijn klanten). Maar wanneer ik iets mis, kan ik wel makkelijk de template code uitbreiden en verbeteren.
Het is niet zo dat iedereen altijd alles zelf moet programmeren. Doe ik ook niet. Voor formulieren gebruik ik bijvoorbeeld altijd Gravity Forms, omdat ik weet dat hun code goed in elkaar zit. Maar die kennis om te onderscheiden wat goed werkt en wat niet is wel belangrijk.
Note: Ik richt me in dit verhaal op de websitebouwers die veelal in hun eentje werken. Bij de grote bureau’s worden code en design meestal gescheiden. Een webdesigner maakt het design en een webdeveloper schrijft daarna de code ervoor. Het voordeel is dat je twee specialisten krijgt, het bijkomende nadeel is dat het meer geld kost.
Vereiste 2: Kennis over design & gebruikservaring
Zie een website als een huis. De juiste code zorgt voor een sterke fundering. Het dak lekt niet, je hebt dubbel glas, enzovoorts. Maar vergeet de inrichting niet. Niemand wordt blij van een toiletpot middenin de keuken. Daarom is design en user experience ook erg belangrijk op een website.
Een goede website…
- …heeft een gebalanceerd en aantrekkelijk ontwerp met een fijne gebruikerservaring op alle desktop, mobiel en tablet.
- …biedt de juiste informatie op de juiste plek op een wijze die makkelijk te absorberen is.
- …zorgt dat bezoekers hun weg kunnen vinden en makkelijk de volgende stap kunnen zetten (bv. contact opnemen, call inplannen).
Daarom denkt een goede websitebouwer ook mee over zaken zoals welke webpagina’s je nodigt hebt, hoe je het navigatiemenu indeelt, welke informatie waar moet, kleurcombinaties, de layout en uitstraling, enzovoorts.
Per pagina moeten een heleboel beslissingen genomen worden voor een optimaal resultaat. Voor die deskundigheid en het bijbehorende klantcontact betaal je ook.
Vereiste 3: Kennis over SEO
Terug naar het “website als huis” voorbeeld. De fundering is sterk en de inrichting prachtig. Maar… er komt geen bezoek, want je staat niet op de kaart.
SEO gaat om het verbeteren van een website voor zoekmachines om zo hoger te ranken. Google heeft honderden factoren die bepalen of een pagina hoog of laag scoort op een bepaalde zoekopdracht. Dit heeft technische onderdelen (indexatie, sitemaps, https, etc.) en inhoudelijke onderdelen zoals betrouwbare en unieke content van hoge kwaliteit.
Nu is Google open over wat zij hoge kwaliteit beschouwen. Je kunt hun Search Quality Evaluator Guidelines lezen of bijvoorbeeld hun startersgids.
Maar het liefst houdt jouw websitebouwer al rekening met SEO tijdens de bouw van jouw nieuwe website. En geeft je tips waar nodig. Want een goed gevonden website maakt klanten trekken een stuk makkelijker.
Een website die bezoekers omzet tot klanten vereist een combinatie van skills.
Je ziet dat de vereisten in elkaar overvloeien. Bijvoorbeeld, voor gebruiksgemak en SEO wil je een snel ladende website. Daarvoor is programmeerkennis handig.
Een goede website is dus meer werk dan een paar pagina’s in elkaar klikken. Het vereist veel denkwerk en kennis van uiteenlopende gebieden.
In hoeverre jouw websitebouwer dit voor je doet verschilt. Bij de een betaal je voor een compleet gestoffeerd huis waar je zo in kan trekken. Bij de ander krijg je een huis waar je zelf de keukenkastjes nog erin moet schroeven.
Hoe kies je een goede websitebouwer?
Je wilt dus iemand die verstand van zaken heeft. Niet iemand die voor €60 een template van ThemeForest gekocht heeft, jou al het voorwerk laat doen, in twee uurtjes iets in elkaar klikt en jou daarna 3000 euro laat aftikken.
Vraag goed door voordat je met iemand in zee gaat. Denk aan zaken zoals:
- Waar hebben ze allemaal verstand van?
- Hoeveel moet jij zelf aanleveren en in hoeverre ontzorgen ze je?
- Denken ze mee over hoe jij jouw nieuwe website het beste kunt inzetten?
- Hebben ze een portfolio die jij kan bekijken?
- Kun je positieve reviews vinden online?
Kijk, je moet geen torenhoge verwachtingen hebben van een website van €250; jij levert input en zij klikken snel iets in elkaar. Maar voor een paar duizend euro mag je wel verwachten ze met je meedenken.
Wat is een redelijke prijs? Denk liever in resultaten dan in uren.
Voor een goede website betaal je dus niet alleen voor het omhulsel maar vooral ook voor de inhoud en de strategie erachter. En daar gaat veel meer tijd en kunde zitten dan de meeste mensen doorhebben.
Had ik zelf ook een tijdje niet goed in de smiezen. Ik heb in het begin websites gemaakt voor een schijntje. Totdat ik goed ging bijhouden hoeveel uur ik eigenlijk bezig was van start tot finish. Slik. Meer dan het dubbele van wat ik berekend had. Dus de prijs ging omhoog.
En als klant moet je eigenlijk niet te veel in “hoe lang is mijn sitebouwer ermee bezig?” denken. Want een expert werkt meestal veel sneller dan een leek. Zou stom zijn als ik minder zou verdienen omdat ik efficiënter ben gaan werken, toch? Je betaalt voor het eindresultaat, niet voor de uren.
Maar je wil waarschijnlijk een getal horen. Dus laat ik een voorbeeld pakken:
Voorbeeld: Wat zou een website kunnen kosten als jij zelf de input levert?
Het uurtarief van een websitebouwer varieert afhankelijk van ervaring en kunde. Laten we als voorbeeld €75-150 per uur nemen.
Stel, de bouwer werkt met z’n eigen template. Dit is vaak voldoende voor websites die geen unieke technische snufjes nodig hebben. Het template is flexibel genoeg om jouw website een unieke look te geven, maar bespaart de bouwer tegelijkertijd heel veel tijd (en jou dus geld) omdat hij of zij niet telkens een website vanaf nul hoeft te programmeren (want de meeste websites bestaan toch uit dezelfde onderdelen). Je krijgt dus een website op maat binnen de muren van het template.
Dan duurt de maak van een simpele bedrijfswebsite van 7 pagina’s al gauw minimaal 20 uur. Dit klinkt misschien veel, maar onderschat niet hoeveel tijd er naast de bouw, ook in de voorbereiding, het klantcontact, het verzamelen van input en het verwerken van de feedback gaat zitten.
Bijvoorbeeld voor een simpele WordPress website met 7 pagina’s:
- Divers klantcontact (intake, vragen, etc.): 2,5 uur
- Input verzamelen en ordenen: 1 uur
- WordPress installeren en instellen: 1 uur
- Basis huisstijl instellen, header en footer: 2 uur
- 7x pagina ontwerpen en opbouwen: 14 uur (2 uur per pagina)
- 7x feedback verwerken: 3,5 uur (half uur per pagina)
- Livegang: 1 uur
= totaal 25 uur
Dus uitgaande van €75-150 per uur, kom je voor 25 uur werk op €1875-3750 uit voor een professionele bedrijfswebsite. Minimaal.
En vergeet niet: je betaalt niet alleen voor tijd, maar ook voor ervaring. Anders zou iemand die elk jaar beter en efficiënter werkt, elk jaar minder geld gaan verdienen…
Kanttekening:
Deze berekening gaat ervan uit dat jij zelf de input (teksten en foto’s) kant-en-klaar aanlevert en de huisstijl (kleuren, lettertypes, etc.) al klaar hebt liggen. En ook geen extra’s zoals Google Analytics instellen of koppelen met MailBlue.
Wij pakken meer op en daarom zijn onze prijzen een slag hoger. Want het kost ons meer tijd en jij krijgt meer waarde.
Duur? Zie de prijs in perspectief.
Klinkt het te duur? Stel, jij bent trouwfotograaf, kersvers begonnen, dus je rekent slechts €750 per bruiloft. Een website van €2250 heb je dan met 3 bruiloften terugverdiend. Lijkt me de investering waard. Het hele doel van die website is immers dat het jou nog veel meer extra klanten gaat opleveren.
Vraag anders ook of je in termijnen kan betalen. Zo is in één keer €3500 ophoesten misschien te veel, maar vijf keer €700 per maand is behapbaar.
Nu ben ik als webdeveloper natuurlijk wel bevooroordeeld. Maar een goede website verdient zichzelf uiteindelijke weer terug.
Toch liever een professionele website laten maken?
Wij maken websites voor ondernemers. Je krijgt een website die bezoekers het vertrouwen geeft: ik zit hier goed. Verkoop jezelf (nog) makkelijker met je eigen professionele website.
- Mooi en overzichtelijk webdesign
- High-end fotografie die je divers kunt inzetten
- Volgens de laatste SEO/Google richtlijnen
- Een WordPress website die technisch klopt
Je werkt met Linsey en Mandy, twee zussen. De een webdeveloper & webdesigner, de ander fotograaf.
Ook pakkende webteksten nodig? We werken samen met twee leuke en ervaren copywriters.