Aan het laden…

Je gebruikt Internet Explorer. Deze website ondersteunt alleen moderne browsers. Gebruik alsjeblieft Chrome, Firefox, Safari of Edge.

Menu
Sluiten

Hoe vind je de motivatie om te bloggen (en vol te houden) 

Bloggen is, om het maar even te zeggen zoals het is, voor veel mensen een pain in the ass. We kennen het — bloggen is lastig, je vergeet het, je hebt zoveel andere dingen te doen… 

Maar bloggen is een goede manier om meer bezoekers vanuit Google te trekken. En niet alleen dat, het is een uitstekende manier om waardevolle content te delen met jouw (potentiële) klanten! 

Op onze website vind je de belangrijkste redenen om te bloggen en wat nodig er is voor een goede blog. 

Maar wat als je geen motivatie hebt? Jezelf niet tot bloggen kan zetten? Ik deel mijn ervaringen en tips.

Inhoudsopgave

Bloggen kan een opgave voelen

Eerst maar eens de hand in eigen boezem steken, want voor mij was bloggen ook een enorme opgave. En oké, dat is het soms nog steeds.

Ik bracht het er vaak makkelijk van af, door snel een klein tekstje te typen en voornamelijk foto’s te plaatsen. Lekker snel! Of ik vergat het gewoon en bedacht me maanden later dat ik al lang geen blog had gemaakt. 

Oh, en ik heb misschien wel 10 halve blogs als concept staan op mijn fotografie website, tot verbazing van mijn zus en collega Linsey. 

Ergens aan beginnen en het dan niet afmaken, ken je dat? 

En dan moet je ook nog eens bedenken waarover je moet bloggen. 

Kortom ik ken je strijd! 

Lijk jij op Linsey? Dan heb je van jezelf genoeg innerlijke motivatie en zelfdiscipline om te blijven schrijven. 

Ben je zoals mij, dan heb je misschien wat extra motivatie en tools nodig om te bloggen. Toch ben ik er afgelopen tijd steeds beter in geworden en ik deel graag mijn werkwijze met jullie!

Jezelf motiveren: Bedenk wáárom jij blogt

De eerste stap is om jezelf te vragen: Waarom blog ik? Waarom heb ik een website? Wat wil ik bereiken met mijn blog? 

Dit lijken misschien logische vragen, maar heb je wel eens de tijd genomen om deze vragen te beantwoorden? 

Ik was namelijk aan het bloggen omdat ik dacht dat het moest. Punt. 

Tuurlijk, als fotograaf vind ik het leuk om mijn werk te delen met de wereld, maar dat kan ook op social media. 

Ik had er geen vertrouwen in dat veel mensen mijn blogs zouden lezen. Dus het voelde als veel werk voor niks. Maar toch deed ik het, ik had ‘van horen zeggen’ dat het goed was. 

Niet echt de juiste motivatie om eens voor een blog te gaan zitten én de reden dat ik het afraffelde. 

Nu heb ik 4 websites: mijn trouwfotografie, mijn overige fotografie, mijn reisblog en deze website samen met Linsey. 

Godzijdank is Linsey voornamelijk de blogger op Brander & Brander, maar voor die andere 3 sites moet ik zelf voor content zorgen. 

Ik moest dus bij mijzelf ten rade gaan: Wat wil ik bereiken met mijn blogs? 

Voorbeeld: Mijn redenen om te bloggen

Op mijn trouwfotografie website deelde ik vooral blogs van bruidsparen en styled shoots. Ik zag het als een portfolio. 

Is dat een goede reden? Ja, bruidsparen vinden het fijn om meer foto’s van één bruiloft te kunnen zien. 

Een portfolio opbouwen is dus reden één, maar ik besefte mij dat een blog ook een goede platform is om meer informatie te delen. 

Over een bruidsalbum bijvoorbeeld. 

En dat is iets waar ik ook nog eens op gevonden kan worden in Google. Ik wil mijn bezoekers meer geven dan alleen mijn foto’s: ik wil ze informeren. 

Ik wil bezoekers laten zien dat ik een professional ben en ik wil ze informatie en waarde bieden. Om mijn bezoeker aan mij te binden, maar ook omdat dit tijdsbesparing oplevert want ik kan op deze manier veel vragen van klanten beantwoorden via mijn blogs. 

De derde reden is natuurlijk vindbaarheid. 

Ik wil dat mensen mij kunnen vinden op Google. En bloggen is hier een goede manier voor (daarover straks meer). Als je begrijpt hoe dit werkt zal je gemotiveerder raken om een goede blog te maken.

Mijn redenen om te bloggen als fotograaf zijn dus:

  1. Een portfolio opbouwen die mijn fotografie uitlicht 
  2. Informatie delen en een expert status uitstralen
  3. Bezoekers vanuit Google trekken op meerdere zoektermen

Nu ik dit weet wat bloggen mij kan opleveren, heb ik veel meer motivatie om dit ook daadwerkelijk waar te maken.

Bloggen als hoofdactiviteit

Is bloggen de hoofdactiviteit op jouw website? 

Heb je bijvoorbeeld een beautyblog of een reisblog, maar biedt je verder geen product of dienst aan? Dan is het helemaal belangrijk om te bloggen! 

Logisch zou je denken, maar zelfs hier zien we vaak dat dit niet gebeurd. 

Ik ben zelf het grote voorbeeld! 

Mijn reisblog We Want Adventure stond veelal stil. Het was een extra project, maar ook hier had ik ons doel niet helder:

  • Ging het om de foto’s?
  • Voor wie is deze blog?
  • Wat voor teksten moesten erop komen? 

Jezelf motiveren: Leer wat bloggen oplevert

Het is belangrijk om redenen en voordelen helder te hebben! Want sinds ik weet wat ik met bloggen kan bereiken heb ik ten eerste veel meer houvast, maar weet ik ook beter waarvoor ik het doe.

Je hoeft niet elke week te bloggen, maar bijvoorbeeld één goede blog per maand kan je op lange termijn meer bezoekers opleveren. 

En zoals Linsey geschreven heeft over de voordelen van bloggen:

  1. Evergreen blogs brengen jarenlang bezoekers binnen
  2. Je leert jouw doelgroep beter kennen
  3. Je kunt de voordelen van jouw product demonstreren
  4. Je verschijnt in meer zoekopdrachten
  5. Je krijgt meer autoriteit en geloofwaardigheid
  6. Je krijgt meer backlinks
  7. Je verbetert je eigen kennis en communicatie

Bloggen heeft dus zin, maar alleen als je het op de juiste manier doet! En ja dit vraagt dat je je verdiept in bloggen, maar als je dit eenmaal gedaan hebt dan heb je zoveel meer kennis. 

En die kennis maakt het een stuk makkelijker om te gaan bloggen! 

Wij (oké Linsey) hebben het meeste werk al voor je gedaan. Lees onze blogs of vraag ons stappenplan voor bloggen aan! Alles wat je moet weten hebben wij voor je verzameld. 

Geef jezelf dus die schop onder je kont en ga aan de slag. Geloof me, dat is echt een van de sleutels tot het maken van een blog. 

Jezelf motiveren: Hou het leuk

Als het goed is, ben je gaan ondernemen omdat je dat leuk vind. Omdat je iets van jezelf wilde opzetten. Omdat je misschien meer creativiteit wilt in je werk. 

Schrijven is creativiteit! 

En deze zin schrijft iemand die altijd een 5 voor Nederlands had én waarvan de taalbeheersing docent tijdens mijn studie Communicatie zei dat dit toch echt niet mijn sterkste kant was. 

Ik heb altijd te horen gekregen dat schrijven toch echt niks voor mij was. En misschien ben ik geen groot schrijver of zal ik nooit een doorgewinterde journalist worden, dat is helemaal niet mijn doel. 

Ik wil creatief bezig zijn en dat kan ook met woorden! 

Laat al die verwachtingen van anderen en vooral van jezelf los en schrijf op jouw manier. Op een manier waar jij blij van wordt, over onderwerpen waar jij blij van wordt. 

Je hebt tenslotte nu die basiskennis over wat er nodig is voor een goede blog opgedaan. Dus die informatie zit in je achterhoofd. Het vormt de basis en leidraad van jouw blog. 

Dan kan je nu gewoon plezier hebben! 

Daarbij, Google wilt teksten die natuurlijk zijn. Geen tekst vol met verkooppraat en een overload aan keywords. Google — en jij hopelijk ook — wilt jouw bezoeker tevreden stellen! 

Schrijf dus iets met jouw doelgroep in gedachten. 

Zorg er natuurlijk wel voor dat het een leesbare tekst is en probeer spelfouten te vermijden. Laat misschien iemand anders er naar kijken als je niet zo goed bent in speling. 

Ook hiervoor geldt: er zijn veel trucjes die je jezelf kan aanleren. 

Begrijp hoe je website werkt

Naast het schrijven van een tekst en het zorgen voor goede foto’s moet je de blog ook nog daadwerkelijk plaatsen. Het is dan natuurlijk niet motiverend als je niet precies weet hoe je dit het beste doet of niet tevreden bent met je website. 

Je wil geen tijd verliezen aan het uitzoeken hoe je een technisch goede blog maakt. Hoe werkt jouw website? Heb je de juiste formaat foto’s? Maak je gebruik van de juiste headings? 

Veel vragen en logisch als je hier misschien op vast loopt. 

Zorg dus wederom voor die basiskennis én een werkbare website! 

Zo heeft Linsey voor mij een blog gemaakt in het nieuwe WordPress blokkensysteem

Dit werkt fijn en het je kan spelen met de opmaak. Daardoor worden mijn blogs een stuk speelser en vind ik het een stuk leuker om een blog te maken! 

Maak het jezelf niet te moeilijk

Kortom, maak het jezelf niet te moeilijk. 

Dit is misschien een tegenstrijdige uitspraak. 

Een goede blog, die gevonden gaat worden op Google heeft namelijk nogal wat eisen. Maar zodra jij weet wat die eisen zijn en hoe jouw website werkt worden die beren op de weg een stuk kleiner. 

Je gaat toch ook niet fietsen zonder te leren hoe je dit moet doen? 

En lukt het echt niet? Denk dan eens aan uitbesteden!

Want misschien doe jij zelf dagen over het maken van een goede blog, terwijl een ander dit in een paar uur kan doen. Dan kan het opeens een hele waardevolle investering worden. Kan jij iets in die uren gaan doen waar je echt goed in bent. 

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen op dit gebied? 

Met onze WordPress thema heb je een prachtige website, die technisch goed in elkaar zit en ook nog eens mooi is! Leer je van ons hoe je je website optimaal inzet en we kunnen je helpen bij bloggen!

Home » Blog » SEO » Hoe vind je de motivatie om te bloggen (en vol te houden)