Interview met copywriter
Lilian Goes

Omdat veel ondernemers hun webteksten liever uitbesteden, werken we samen met een paar copywriters. En eentje daarvan is deze vlotte dame: Lilian van Bold Message.

We hebben haar een paar vragen gesteld over haar stijl en werkwijze, zodat je haar alvast een beetje kan leren kennen.

“Copy moet overtuigend én entertainend zijn. Niemand zit te wachten op slaapverwekkende teksten.”

Kan je jezelf voorstellen?

L: “Mijn naam is Lilian – ik luister ook naar Lil – en ik woon in het mooie Wijk bij Duurstede. Hier heb ik ook mijn kantoor, waar ik me bezig hou met ondernemen en copywriting. Deze plek deel ik trouwens met twee copycats: mijn Brits kortharen.

Mijn focus ligt op het schrijven van converterende – of ‘verkopende’ in normaal Nederlands – copy. Dit doe ik voor ondernemers die een trillend ooglid krijgen van formeel gebrabbel en hun doelgroep vast willen grijpen met epische teksten.”

Wat vind je zo leuk aan copywriting?

L: “Ik vind het pure magie wat je met een tekst kunt doen. Ieder woord moet kloppen, wil je dat de lezer flierefluitend erdoorheen gaat en zin krijgt om een actie te ondernemen, zoals op de koopknop klikken. En juist die uitdaging vind ik megaleuk. Je moet echt in het hoofd kruipen van de doelgroep, snappen hoe tekst werkt, marketing begrijpen en er een creatieve twist aan geven. Love it.”

Waarom is goede copywriting belangrijk voor een website?

L: “Het is de basis, net als een motor van een auto. Hoe sterker die motor is, hoe verder de lezer komt. Dus heb je teksten die wel leuk zijn, maar niet geweldig en overtuigend, dan haalt de lezer de finish niet: de koopknop.”

Wat is een fout die veel mensen maken in hun webteksten?

L: “Ondernemers zijn vaak geneigd om vanuit zichzelf te schrijven. Wat zij belangrijk vinden en waarom zij vinden dat hun doelgroep hun aanbod moet kopen. Dat resulteert al gauw in teksten die vooral over henzelf gaan, veel ‘ik’ en minder ‘jij’.

Daarnaast kun je de plank volledig misslaan als je niet weet wat de doelgroep wil, maar aannames doet.”

Hoe zou je je stijl/visie op copywriting omschrijven?

L: “Copy moet overtuigend én entertainend zijn. Niemand zit te wachten op slaapverwekkende teksten. Daarnaast mag je echt gaan staan voor je aanbod. Als jij goed bent in wat je doet, mag je dat ook de wereld inslingeren.

Mijn stijl is dan ook losjes, pakkend en met humor. Dat in combinatie met weten wat werkt, zorgt voor verkopende copy.”

Heb je favoriete onderwerpen waarover of branches waarvoor je schrijft?

L: “Het leuke van mijn werk vind ik juist dat ik allerlei soorten ondernemers in verschillende branches tegenkom. Veelal schrijf ik voor dienstverleners, maar ik heb eigenlijk geen voorkeur in het type branche.

Het belangrijkst vind ik dat de ondernemer zelf leuk is en natuurlijk dat hij/zij/hen iets aanbiedt waar ik achter sta.”

Wat vind je belangrijk in een werkwijze/samenwerking met de klant?

L: “Ik ga goed op structuur en duidelijkheid. Dat werkt dus twee kanten op, wat voor klanten ook alleen maar fijn is. Zo ontvangen ze bijvoorbeeld een vrolijk document, waarin staat uitgelegd hoe ze feedback kunnen geven. Dan weet de klant wat ‘ie moet doen en ik weet zeker dat ik goede feedback krijg.

Daarnaast vind ik het heerlijk om strategisch mee te denken – ook op andere vlakken – en om daarin net dat beetje extra te bieden. Samen komen we tot toffe ideeën en een waanzinnig eindresultaat.”

⁠⁠Wat is typisch Lilian?

L: “Ik ben een snelle prater en een snelle denker. Ideeën poppen op als popcorn en ik zie al gauw waar de dingen beter kunnen – handig voor klanten, minder handig voor mijn vriend. Daarnaast is het in mijn hoofd vaak een chaos, waardoor ik veel structuur nodig heb. Dat uit zich in hartkloppingen krijgen als iemand de lay-out van mijn document overhoopgooit, niet tegen rondslingerende sokken kunnen en twee agenda’s hebben (papier en digitaal).”

Je leest meer over Lilian op haar website.