Interview met copywriter Stephanie Doggen

Omdat veel ondernemers hun webteksten liever uitbesteden, werken we samen met een paar copywriters. En eentje daarvan is deze leuke dame: Stephanie van The Beach House Communications.

We hebben haar een paar vragen gesteld over haar stijl en werkwijze, zodat je haar alvast een beetje kan leren kennen.

“Met goede teksten op je website spreek je sneller de juiste mensen aan, en dat bespaart je een hoop tijd en frustratie!”

Kan je jezelf voorstellen?

S: “Mijn naam is Stephanie en sinds enkele jaren bestaat mijn werk uit fulltime teksten schrijven. Ik heb 14 jaar ervaring in het marketingvak, waardoor ik voor veel nationale en internationale merken commerciële teksten heb geschreven.

Daarnaast heb ik een achtergrond in communicatie en marketingpsychologie en die kennis neem ik mee in mijn adviezen en teksten voor klanten.

Ik schrijf voor uiteenlopende bedrijven en ondernemers en help hen om hun verhaal duidelijk te krijgen.”

Wat vind je zo leuk aan copywriting?

S: “Een tekst schrijven is voor mij als het maken van een creatieve puzzel: je wilt eerst weten hoe het plaatje er uiteindelijk uit moet zien, maar daarna is het de kunst om ieder stukje op de juiste plek te leggen. Eerst dat plaatje samen met de opdrachtgever in beeld brengen is een ontzettend leuk onderdeel van mijn werk, omdat het een creatief proces is waarin heel veel inspiratie en inzichten ontstaan.

In het schrijven zelf kan ik al mijn expertises kwijt: van het nadenken over een strategische opzet en commerciële ‘call to actions’, tot inspelen op de juiste triggers van je lezers en dat taaltechnisch zo goed mogelijk onder woorden brengen. Bij iedere tekst is het weer een nieuwe uitdaging!”

Waarom is goede copywriting belangrijk voor een website?

S: “Als je de klanten wil bereiken waar jij graag mee wilt werken, dan is het van belang dat zij een klik met je voelen. Die klik is vooral gevoelsmatig; je krijgt een goed of blij gevoel bij iemand op basis van wat je ziet, hoort en leest van diegene.

Het is dus noodzaak dat je jouw persoonlijkheid (of je nu zelfstandig werkt of met een heel team) zo goed mogelijk overbrengt. Je doet dit enerzijds door middel van beelden, design en kleuren die bij jouw onderneming passen, en anderzijds met teksten die je boodschap vertellen op jouw eigen kenmerkende manier.

Met goede teksten op je website zal je dus sneller de juiste mensen aanspreken, en dat bespaart je een hoop tijd en frustratie!⁠”

Wat is een fout die veel mensen maken in hun webteksten?

S: “Vaak denken we dat wat we schrijven wel duidelijk is voor een ander. Jijzelf zit immers helemaal in de materie van je eigen vak, je bent er dagelijks mee bezig.

Maar een websitebezoeker is juist naar jou en jouw expertise op zoek omdat zij er zelf geen kaas van hebben gegeten. Het is dus belangrijk dat je je verplaatst in je websitebezoeker en in je teksten vragen beantwoordt die zij hebben.

Ga er niet van uit dat het wel duidelijk is wat je doet, of hoe iemand met jou kan samenwerken. Je kunt dan beter een regel teveel schrijven, dan te weinig.⁠”

Hoe zou je je stijl/visie op copywriting omschrijven?

S: “Ik schrijf commerciële teksten, wat inhoudt dat ik lekker leesbare teksten schrijf. Ze zijn vooral bedoeld ter promotie of inspiratie, dus ik houd van vlotte teksten die je lezers activeren.

Mijn visie is dat een tekst vooral moet voelen als jouw tekst; je lezers moeten niet door hebben dat een tekstschrijver je teksten heeft geschreven. Ik blijf dus altijd dicht bij de identiteit van de klant. Dat is waar het bedrijf bekend om staat en maakt het uniek. De teksten moeten weerspiegelen waar het bedrijf voor staat en matchen met de rest van de uitstraling.⁠”⁠

Wat vind je belangrijk in een werkwijze/samenwerking met de klant?

S: “Ik werk redelijk snel en houd van korte lijntjes met mijn klanten. Even gauw bellen om te overleggen, of een appje sturen omdat er nog een vraag is of om te laten weten dat die tekst er vandaag aan komt. Ik zeg altijd maar: het is beter om te veel communiceren dan te weinig. Communicatie is key!”

⁠⁠Wat is typisch Stephanie?

S: “Ik kan me goed en snel verplaatsen in een ander, dus ik kom altijd al gauw met nieuwe ideeën aan over hoe we een tekst of marketinguiting nog beter kunnen maken! En ik vind het heerlijk om door te vragen over iemand zijn plannen, dromen, doelen en vak. Het geeft zoveel inspiratie en ik geloof dat we met inspiratie elkaar verder helpen groeien.”

Je leest meer over Stephanie op haar website.

Linsey en Mandy van Brander & Brander, website laten maken