Linsey Brander, webdeveloper

INTERVIEW

Linsey Brander: “Ik wil mensen een website geven waar ze trots op zijn.”

Wie is Linsey is het kort?

“Ik ben webdeveloper en webdesigner, of makkelijker gezegd: ik programmeer en ontwerp websites. Ook weet ik veel van SEO en heb ik me verdiept in tools zoals Google Analytics. Mijn achtergrond is trouwens totaal anders. Ik ben afgestudeerd in Japanese Studies in Leiden en heb ook drie maanden in een museum in Kyushu stage gelopen tijdens mijn master.

Waar Mandy juist altijd op pad is, ben ik meer een huismus.”

Wat vind je leuk aan websites maken? 

“Wat ik zo mooi vind is dat je echt iets creëert. Wanneer je code schrijft, krijg je meteen resultaat. Je bouwt vanaf niets iets op. Voer ABC in en XYZ komt eruit. Ook vind ik de afwisseling tussen de ene keer bezig zijn met techniek en dan weer met design fijn; het verveelt nooit.

Websites maken is eigenlijk een soort van puzzelen. Je hebt allemaal verschillende stukjes die je op de juiste plek moet zien te zetten tot een kloppend geheel.”

Hoe zou jij je eigen webdesign stijl omschrijven? 

“Fris en overzichtelijk. Natuurlijk wil ik iets moois creëren, maar dat moet nooit ten koste gaan van functionaliteit. Geen storende tierelantijntjes voor mij. Ik focus op wat fijn is voor bezoekers, want je hebt weinig aan een out-of-the-box design als het mensen belemmert om de website te gebruiken en te lezen.

Ze zeggen vaak, “Slecht design schreeuwt en goed design is stil”. Het zijn vaak de kleine, onopvallende details zoals de juiste witruimtes en consistentie die zorgen voor een professionele uitstraling. Daar besteed ik veel aandacht aan.

Naast mijn focus op gebruiksgemak voor de bezoeker, wil ik natuurlijk ook dat het webdesign past bij onze klant. Een wedding planner heeft een totaal andere doelgroep dan een evaluatiebureau voor universiteiten. Daar horen dus ook andere designs bij. Ik vind het elke keer weer leuk om met kleur, lettertypes, vorm en fotografie totaal verschillende sites neer te zetten.”

Voorbij design, wat is voor jou een goede website? Waar let je op bij het maken van een website?

“Ik denk vanuit de bezoeker, want die wil je overtuigen om klant te worden. Wat willen ze weten? Welke twijfels hebben ze? Wat moet in de spotlight?

Hierbij hou ik rekening met de verschillende type bezoekers: sommige mensen pluizen alles uit en anderen scrollen vliegensvlug door de pagina’s. Beiden moeten hun ei kwijt kunnen op jouw website. 

En concreet zijn is o zo belangrijk. De valkuil is om de basis van “wie ben ik, wat doe ik en voor wie?” te vergeten. Vertel mensen waarom ze juist bij jou moeten wezen en niet bij Jantje om de hoek. Help ze om jou te kiezen. Bijkomend voordeel is dat Google jouw site dan vaak ook beter beoordeelt.”

Linsey over websites:

“Websites maken is eigenlijk een soort van puzzelen. Je hebt allemaal verschillende stukjes die je op de juiste plek moet zetten.”

Waar krijg je energie van?

“Ik hou ervan om design inspiratie op te doen. Wanneer ik een mooie website tegenkom of een ander slim idee, maak ik er een screenshot van om later zelf uit te proberen. Ik heb mappen vol die ik er altijd bij kan pakken.

Verder wil ik nieuwe dingen blijven leren. Vaak heb ik een soort van thema van de maand, van lettertypes tot beleggen. Daar duik ik dan een paar weken in.”

Je hebt Japans gestudeerd. Waarom heb je de switch naar webdeveloper gemaakt?

“Ik vertaalde ter oefening al simpele Japanse songteksten voor de lol en deelde ze online. Dus mijn idee was om vertaler te worden. Maar tijdens mijn studie merkte ik al snel dat verplicht vertalen me weinig plezier bracht.

Dus ging ik nadenken over wat me dan wel leuk zou lijken en ik was altijd al nieuwsgierig geweest naar programmeren en code schrijven. Ik besloot het uit te proberen, want er is online genoeg over te vinden. En websites worden in verschillende programmeertalen geschreven, dus zo zou ik ook nog steeds met taal bezig zijn.

Mijn eerste projectjes waren heel simpel, maar ik vond het gelijk fascinerend. Wat ik zo leuk vind aan niet-Europese talen is het uitpluizen van de grammatica. Japanse zinnen worden bijvoorbeeld totaal anders opgebouwd en gebruiken concepten die wij niet kennen die je hersenen echt doen kraken. Deze manier van puzzelen komt ook terug bij programmeren.

Mandy was inmiddels ook bezig met fotografie en had natuurlijk een website nodig. Dus haar website werd al snel mijn eerste grote project.”

Doe je nu nog iets met Japans?

“Ik lees nog steeds veel Japans, zoals manga (One Piece is mijn favoriet) en het nieuws. Ook luister ik veel Japanse muziek. Zo zorg ik dat ik de taal niet verlies, maar ik voel er op het moment geen behoefte om er op professioneel vlak iets mee te doen.”

Heb je altijd voor jezelf gewerkt?

“Ik heb eerst mezelf webdevelopment aangeleerd. Daarna heb ik een tijd bij een marketingbureau gewerkt zodat ik sneller en in een team ervaring kon opdoen. Het was leerzaam met een leuk team.

Maar na een paar jaar voelde ik me een beetje uitgegroeid. Ik was in die functie de laatste schakel en ik miste het ontwerpen en meedenken over de inhoud. Toen ze steeds vaker met een ander systeem dan WordPress gingen werken, besloot ik weg te gaan.

Kort daarna kwam Mandy met het idee voor Brander & Brander.”

Waarom werk je met WordPress?

“Vergeleken met andere populaire systemen is WordPress heel flexibel. Je kunt zelf oneindig de code uitbreiden dankzij hun free license. Daarnaast zie ik er een toekomst in, ben ik het gewend en ken ik het van binnen en buiten.”

Linsey en Mandy Brander van Brander & Brander, websites op maat
Linsey over haar werkwijze:

“Afspraak is afspraak, want ik waardeer dat mensen er blind op vertrouwen dat ik weet wat ik doe als webdeveloper.”

Hoog ranken in Google is een goede manier om bezoekers te trekken. Wat is de grootste misvatting over SEO?

“Mensen denken er vaak te moeilijk of juist te makkelijk over. Sommige mensen denken dat het super technisch is. Terwijl goed ranken draait om het vormen van een fijn en betrouwbaar zoekresultaat. Daarbij hoort een beetje techniek, maar de onmisbare basis is het maken van behulpzame pagina’s die de vragen van jouw doelgroep beantwoorden.

Anderen denken dat ranken op #1 binnen een week gepiept is en volledig binnen mijn controle ligt. Helaas niet. Google zoekt ook voorbij jouw eigen website naar positieve signalen over jouw bedrijf. Zo zal een fotograaf met 50 vijf-sterren reviews als betrouwbaarder geschat worden dan eentje zonder.”

Hoe vind je het samenwerken met Mandy?

“Het is fijn om een klankbord te hebben en om samen te kunnen sparren. Ook vullen we elkaar goed aan. Mandy is goed in het eerste contact, netwerken en durft risico te nemen. Ze is meer van het gelijk doen, waardoor we met mijn onderbouwde kennis snel stappen kunnen maken.

Daarnaast ben ik best wel een introvert en niet zo goed in small talk dus het is fijn om op Mandy te kunnen leunen voor het eerste klantcontact. En websites mogen maken met haar prachtige foto’s is natuurlijk heel fijn!”

Wie is jouw ideale klant?

“Het is belangrijk dat mensen al wel een helder idee van hun verhaal, aanbod en doelgroep hebben. We helpen natuurlijk met het verwoorden en uitbeelden hiervan, maar we zijn geen business coaches. Ik kan geen website maken die bij jouw doelgroep past als jij niet weet wie jouw doelgroep is.

Verder vind ik juist de variatie van klanten uit verschillend vakgebieden leuk omdat ik zo ook verschillende webdesigns mag creëren.”

Waarom werk je met jouw eigen WordPress thema? 

“Wij bouwen onze websites met een WordPress thema dat ik geprogrammeerd heb. Er zijn ontzettend veel thema’s te vinden online en sommige zijn nog veel uitgebreider dan de onze. Maar ons thema is zo gemaakt dat alles wat wij belangrijk vinden erin zit. Niet te veel en niet te weinig. 

Ik blijf het thema constant verbeteren en kan het uitbreiden wanneer nodig. Door geen onnodige functies toe te voegen, blijft het thema snel en niet onnodig ingewikkeld. Daarnaast klopt alles (geen gekke witruimtes, mijn pet peeve) en ben ik niet afhankelijk van iemand anders code. 

Al onze klanten (en wijzelf) gebruiken dit thema, want als ik telkens vanaf nul zou moeten coderen, zouden we 10x zo veel moeten vragen voor de opbouw en het onderhoud. Win win dus.”

Wat is nou typisch Linsey?

“Ik kan lang op iets broeden en dan voer ik het opeens met 200km per uur uit. Ook hou ik van duidelijkheid. Niet alleen in mijn design en techniek, maar ook in de communicatie. Vaak krijg ik terug dat dit prettig werkt.

En afspraak is afspraak. Onze klanten kunnen natuurlijk niet programmeren en moeten dus maar blind vertrouwen dat ik weet wat ik doe. Dat vertrouwen waardeer ik. Ik wil mensen een website geven waar ze oprecht trots op kunnen zijn en die hun onderneming echt ondersteunt zoals bij ons.”