Je gebruikt Internet Explorer. Deze website ondersteunt alleen moderne browsers. Gebruik alsjeblieft Chrome, Firefox, Safari of Edge.

Mandy Brander, fotograaf

INTERVIEW

Mandy Brander: “Ik vind het belangrijk dat iemand zichzelf in mijn foto’s herkent.”

Mandy is de fotograaf en copywriter van Brander & Brander.

Wie is Mandy in het kort?

“Ik ben inmiddels al bijna 15 jaar fotograaf. Ik ben gespecialiseerd in personal branding fotografie en ik neem daarnaast elk jaar een geselecteerd aantal bruiloften aan. Mijn werk kenmerkt zich door sfeervolle en esthetische beelden en ik hou van echte kleuren.

Ik ben afgestudeerd in Communicatie te Zwolle. Naast de fotografie verzorg ik daarom ook vaak de copywriting voor onze website klanten.

Daarnaast woon ik met mijn vriend in het gezellige Zeist, in een klushuis dat nooit af lijkt te zijn. Samen reizen we graag de wereld over op de motor, onder de naam We Want Adventure.”

Je bent al jarenlang succesvol actief als fotograaf. Waarom de keuze om meer dan alleen fotografie te doen?

“Ik voel me niet per se alleen fotograaf of kunstenaar; ik zie mezelf echt als ondernemer. Ik kan echt blij worden van nieuwe ideeën bedenken en dingen verbeteren. Mijn grootste drive is mensen helpen.

Van nature ben ik nieuwsgierig en ik vind het leuk om meer over iemands onderneming te horen, om elkaar te versterken. Dit deed ik natuurlijk al als personal branding fotograaf, maar nu kan ik, met Brander & Brander, nog verder de diepte ingaan en ondernemers op meerdere vlakken helpen.”

Waarop let je wanneer je ondernemers fotografeert voor hun website?

“Ik denk goed na over hoe ik iemands verhaal en sterke punten in beeld kan brengen. Dus niet alleen mooie portretten maken, maar ook iemands werkwijze op de foto zetten, bijvoorbeeld met behulp van figuranten. Zo ondersteunen de foto’s de webteksten op visuele wijze. Dit zorgt ervoor dat iemands boodschap sneller en beter overkomt.

Ik vind het tevens belangrijk dat mijn foto’s divers inzetbaar zijn. Zodat de foto’s niet alleen voor de website werken, maar ook op social media, bijvoorbeeld.”

Wat is voor jou een goede foto? 

“Een goede foto ondersteunt het doel. Soms kan dat door alleen decoratief te zijn, maar in mijn geval moet de foto ook iemands verhaal vertellen. Laten zien wie die ondernemer echt is en wat zijn of haar verhaal is. 

Daarbij ga ik voor tijdloos. Zo werk ik niet met filters die over een paar jaar weer ‘uit’ zijn; ik hou van echte kleuren. De werkelijkheid, maar dan net iets mooier. 

Ik vind het belangrijk dat iemand zichzelf in de foto herkent — of juist de persoon waar ze naartoe aan het werken zijn zien. Ik zie het gelijk als iemand niet voldoende ontspannen is of niet zichzelf is. Terwijl dat zo belangrijk is om die connectie met je ideale klant te maken op de foto. Iets waar ik op focus dus! 

Maar voor die perfecte foto zijn ook andere elementen belangrijk. Visagie, haar en kleding bijvoorbeeld, maar ook de locatie. Daar denk ik dus dus ook actief over mee. Het geheel moet kloppen bij het verhaal van de klant.”

Mandy Brander, fotograaf en copywriter
MANDY OVER COPYWRITING

“Ik ga niet onnodig met dure woorden strooien. De tekst moet juist lekker weglezen in plaats van als een opgave voelen.”

Waarom besloot je naast fotografie en video ook copywriting op te pakken?

“We merkten dat klanten vaak vastlopen bij het schrijven, of dat ze teksten aanleveren die te veel aan de oppervlakte blijven. Dit is logisch want ze hebben niet per se de kennis van wat een goede webtekst maakt.

Na te brainstormen over hoe we dit slimmer kunnen aanpakken, opperde ik dat ik de copywriting wel zou willen proberen. Ik heb immers Communicatie gestudeerd, vind het leuk om te schrijven en ik heb altijd met veel plezier mijn eigen webteksten geschreven. Vaak krijg ik terug van klanten dat ze mijn website zo duidelijk vinden. Dus na een succesvolle pilot besloten we al gauw dat ik de teksten voor onze klanten zelf kon oppakken.”

Wat vind je zo leuk aan webteksten schrijven?

“Ik interview onze klanten altijd voordat ik ga schrijven en ik vind het leuk om zo in iemands verhaal te mogen duiken. Dit deed ik al op visuele wijze met mijn fotografie, maar nu kan ik nog dieper gaan.

En waarbij fotografie voor mij inmiddels tweede natuur is, is copywriting een nieuwe uitdaging. Mijn hersenen weer eventjes laten kraken. Want copywriting is echt een puzzel, je moet uit heel veel informatie een concreet en bondig verhaal maken. Ik werk hierbij goed samen met de klant zodat het wel echt hun eigen verhaal wordt.”

Waar maakt voor jou een goede webtekst?

“De teksten moeten goed passen bij wie jij bent én bij jouw doelgroep. Ik ga niet onnodig met dure of moeilijke woorden strooien. Ik vind het juist belangrijk dat de tekst lekker wegleest en een goede flow heeft in plaats van dat het lezen als een opgave voelt. Onderschat niet hoe snel mensen afhaken.

Een goede tekst spreekt bezoekers aan en neemt ze mee in jouw verhaal zodat ze denken, ‘Dit gaat over mij. Dit is geschikt voor mij’.”

MANDY OVER WEBSITES

“Mensen moeten zich veilig bij je voelen. Dit doe je mede door ervoor te zorgen dat alles klopt, ook de kleine details, zodat niets stoort.”

Op jouw fotografie website wordt jij vaak blind geboekt. Waardoor komt dit denk je?

“Ten eerste moet je natuurlijk goed zijn in jouw vak, dat is de basis. Maar als je daarnaast goed weet wat bij jou past en dit duidelijk naar voren komt op jouw website, spreek je al snel de juiste mensen aan.

Hierbij is betrouwbaar overkomen heel belangrijk. Mensen moeten zich veilig bij jou voelen. Dit doe je door ervoor te zorgen dat alles klopt, zelfs de kleine details, zodat er niets stoort. Daarmee benadruk je jouw professionaliteit, al dan niet onbewust. 

En natuurlijk moet je jouw product goed uitleggen. De valkuil is dat je er van uit gaat dat bezoekers jou al kennen en meer weten dan dat ze doen. Ik leg bijvoorbeeld op mijn website ook echt uit wat personal branding fotografie is en welke voordelen het biedt.”

Voorheen deed je vooral bruiloften. Waarom ben je je meer op personal branding en op ondernemers gaan focussen?

“Bruiloften fotograferen is heel mooi, maar het is ook zwaar werk met lange dagen. Daarnaast viel een paar jaar geleden door corona en de bijbehorende maatregelen opeens bijna al mijn werk weg. Gelukkig ging de ondernemer in mij gelijk denken, “Wat kan ik nog wél doen?” 

Personal Branding was in die tijd nog redelijk nieuw dus ik besloot een paar branding shoots te doen. Dit bleek ik heel leuk te vinden! Er is veel afwisseling en ik krijg energie van het werken met andere ondernemers.

Bruiloften fotograferen vraagt vooral een journalistieke aanpak, terwijl je bij een branding shoot meer in concepten kunt denken. Ik fotografeer nog steeds met veel plezier bruiloften, maar nu op een exclusieve basis. Mijn trouwfotografie kun je hier vinden — de website is uiteraard door Linsey gemaakt.”

Wat vind je belangrijk in jouw fotografie?

“De kwaliteit moet goed zijn. Licht speelt hierbij een grote rol. Je moet kunnen zien dat de foto’s door een professional gemaakt zijn. Daarnaast wil ik dat mensen zich op hun gemak voelen tijdens de fotoshoot.

Ik ben nieuwsgierig naar mensen en ik probeer iemand echt te leren kennen. Dit vertaal ik door – al dan niet onbewust – zodat klanten zichzelf terugzien op de foto’s. Het maakt me blij als iemand er echt staat, met rechte schouders, zo van “dit ben ik”. Een mooie fotoshoot kan mensen echt een boost geven.

Daarnaast vind ik het belangrijk dat mensen de foto’s divers kunnen inzetten. Het is leuk om mijn foto’s overal te zien, van hun LinkedIn profielfoto tot hun website. Mensen zeggen ook vaak dat mijn stijl herkenbaar is (“Dat is een echte Mandy foto”). Dit doe ik niet bewust, ik maak waar ik me goed bij voel.” 

Wat zijn jouw favoriete fotoshoots?

“Ik hou van mode en kleur, dus het is leuk als mensen eruit willen springen. Je maakt me heel blij met een shoot op een waanzinnige locatie met toffe styling.

Maar nog belangrijker voor mij is dat iemand zichzelf durft te zijn. Als mensen er plezier in hebben, kunnen we een nog mooier resultaat neerzetten. En ik durf te zeggen dat dit dan kan op vrijwel elke locatie!”

Mandy en Linsey Brander van Brander & Brander, websites op maat
MANDY OVER REIZEN

“Reizen heeft mij een positiever en beter mens gemaakt, omdat je ziet dat iedereen op hun eigen manier iets goeds probeert te doen.”

Wat vind je leuk aan de samenwerking met Linsey?

“Het is fijn om een sparringpartner te hebben. Ook vullen we elkaar aan. Ik heb veel ideeën en mijn chaotische creativiteit kan ik bij haar kwijt, waarna zij vanuit haar rust en kennis er nog iets sterkers van maakt. Zo versterken we elkaar.

Wanneer je alles alleen moet doen, kunnen dingen in je eigen gedachten al snel groter lijken, maar door met elkaar te kunnen overleggen, blijf je relativeren. 

We focussen ook echt op hoe we elkaars krachten kunnen versterken in plaats van dat we op elkaars zwaktes focussen. Ik vind het bijvoorbeeld heel fijn dat zij veel kennis heeft. Ik kan leunen op haar expertise. Ik ben een doener en minder van het uitpluizen, dus het is fijn dat ik daarvoor op haar kan vertrouwen.”

Het is alweer bijna 15 jaar geleden, maar waarom ben je eigenlijk met fotografie begonnen?

“Fotografie is altijd al in mijn leven geweest. Onze vader houdt ook van fotografie en er lagen altijd camera’s in huis die we vrij konden gebruiken. Daarnaast ben ik van nature nieuwsgierig naar mensen, ik hou van verhalen. Geschiedenis was, naast beeldende vorming, altijd mijn favoriete vak.

Met fotografie kun je op snelle wijze creatief zijn en tegelijkertijd onder de mensen zijn. Ik vind het leuk om een kijkje in iemands keuken te krijgen. Daarnaast word ik gewoon blij van iets moois maken en van de technische uitdaging die fotografie met zich meebrengt.”

Waarom ben je zo gek op reizen? 

“Reizen is voor mij ultieme vrijheid, en mijn nieuwsgierigheid en lichte drang naar avontuur wordt ermee gevoed.

Het heeft me ook ontzettend veel geleerd. Hoe goed we het hier in Nederland hebben, hoe gastvrij mensen overal ter wereld zijn en om niet te snel in de stress te raken. Als je met motorpech midden in de woestijn staat, bijvoorbeeld. Stress of paniek helpt je niet verder, creativiteit en positiviteit wel.

We reizen het liefste met de motor. Overgeleverd aan de elementen en de grillen van de oude barrels waarop we vaak rijden. Grenzen opzoeken vind ik interessant en het brengt mij verder. 

India is één van mijn favoriete landen, geweldig om te fotograferen! Maar ook Afrika was geweldig en in Nepal hebben we een tijdje mogen wonen. Daar heb ik de meest kleurrijke bruiloften mogen vastleggen. 

Maanden heb ik al op de motor doorgebracht en we zijn nog zeker niet uitgereisd. Mijn foto’s en avonturen kan je vinden op We Want Adventure.” 

Wat is typisch Mandy?

“Ik ben heel sociaal, enthousiast en mijn hoofd kan echt overuren draaien. Ik heb namelijk continu nieuwe ideeën! Grappig genoeg word ik vaak als rustig omschreven door klanten, waardoor ik mensen makkelijk op hun gemak stel. Ik ben positief ingesteld en ruimdenkend; ik probeer nooit in hokjes te denken. 

En hoewel ik graag op pad en onder de mensen ben, trek ik me van tijd tot tijd terug op de bank met een goed boek om weer eventjes op te laden. Maar niet te lang, want ik ben op mijn best als ik iets te doen heb. 

Daarnaast ben ik dol op reizen om zo nieuwe mensen en culturen te ervaren. Dit heeft mij ook een positiever en beter mens gemaakt, omdat je ziet dat iedereen op hun eigen manier iets goeds probeert te doen.

Ik leer graag, niet per se op de traditionele wijze met mijn neus in de boeken, maar door te zien en door te ervaren.”

Mandy Brander, fotograaf