Aan het laden…

Je gebruikt Internet Explorer. Deze website ondersteunt alleen moderne browsers. Gebruik alsjeblieft Chrome, Firefox, Safari of Edge.

Menu
Sluiten

Pakkende blogtitel schrijven: 9 tips met voorbeelden

Heb jij ook een haat-liefde relatie met het bedenken van titels? Ze zijn onwijs belangrijk maar ook o zo moeilijk! De titel is de belangrijkste zin van jouw hele blog. Het is de eerste (en mogelijk enigste) indruk die je op een lezer achterlaat in Google.

Wat is een goede titel voor SEO? De titel moet beknopt en accuraat vertellen waarover jouw artikel gaat en daarbij de toegevoegde waarde benadrukken. Zoals “zonder sollicitatiebrief” in “7 manieren om een baan te krijgen zonder sollicitatiebrief”. Zie jouw titel als een belofte aan de lezer.

Makkelijker gezegd dan gedaan. Laten we kijken hoe je een pakkende titel opbouwt en of je je nog zorgen om Google moet maken.

Inhoudsopgave

  1. Verleid lezers met de 4U-formule
  2. Mijn 9 tips voor een pakkende titel
    1. Wees concreet (en maak een werktitel)
    2. Gebruik lijstjes met getallen
    3. Benoem het soort content
    4. Zet jezelf als expert neer
    5. Speel in op gemak
    6. Maak vragen ondubbelzinnig
    7. Ga niet overdrijven
    8. Vergelijking met iemand of iets beroemds
    9. Schrijf een aparte titel voor social media
  3. Hoe zit het met Google en titels?
  4. Schrijf meerdere titels
  5. Samengevat

Verleid lezers met de 4U-formule

De 4U-formule is een populair hulpmiddel bij het bedenken van een pakkende titel. Het is bedacht door de Amerikaanse ondernemer Michael Masterson. Volgens deze formule moet een titel urgent, unique, useful en/of ultra-specific zijn. 

Oftewel, je moet bij elke titel jezelf vragen: 

  1. Is het nuttig of waardevol voor de lezer? (useful)
  2. Moet de lezer dit dringend lezen? (urgent)
  3. Creëert het het idee dat jij unieke voordelen biedt? (unique)
  4. Vertelt de titel specifiek waar het artikel over gaat? (ultra-specific)

Urgent

Er zijn zo veel dingen die onze aandacht vragen tegenwoordig. Door een gevoel van urgentie in jouw titel te verwerken denken mensen dat ze iets missen als ze jouw artikel niet lezen. Dit verleidt ze om verder te klikken.

Voorbeelden:

  • Solliciteren: 6 veelvoorkomende blunders die jij kunt voorkomen  
  • De enigste 3 manieren om meer Instagram volgers te krijgen
  • Waarom een blog onmisbaar is op een website 

Useful

Als jouw titel en content niet nuttig is, maakt het niet uit hoe urgent je het laat voelen. Je moet mensen het gevoel geven dat jouw artikel ze iets gaat opleveren. Hiervoor moet je jouw doelgroep begrijpen. Je moet weten tegen welke problemen zij aanlopen en ze met jouw titel het vertrouwen geven dat jouw artikel oplossingen biedt. 

Voorbeelden:

  • Een lekkende kraan repareren zonder gereedschap
  • Hoe je een kerstmaal op tafel zet in 20 minuten
  • Trouwen in Parijs: 10 geldbesparende tips

Unique

Als mensen ergens anders al precies dezelfde titel of voordelen gezien hebben, zullen ze niet snel geneigd zijn om jouw artikel te lezen. Breng duidelijk over wat jouw artikel apart zet van de rest. 

Voorbeelden:

  • Wat kost een makelaar? We hebben 33 offertes opgevraagd
  • 7 manieren om een baan te krijgen zónder sollicitatiebrief

Ultra-specific

Is het je wel eens opgevallen dat populaire blogs vaak getallen in de titel hebben? Dat is omdat getallen een makkelijke manier zijn om super specifiek te worden. 

  • 15 manieren om jezelf te motiveren
  • 7 tips om je kleding langer als nieuw te houden

Zulke titels scoren goed omdat wij lezers graag gelijk willen weten waar een artikel over gaat voordat we bepalen of het lezenswaardig is of niet. We willen precies weten wat we kunnen verwachten.

Voorbeelden:

  • De 5 beste apps tegen stress (uitgebreide review)  
  • Bloggen voor beginners: Een succesvolle blog in 7 stappen

Mijn 9 tips voor een pakkende titel

De 4 U’s lopen vaak in elkaar over.

Neem een titel zoals “Trouwen in Parijs: 10 geldbesparende tips”. Geld besparen is de invalshoek van het artikel; het maakt het nuttig en uniek wat betreft trouwen in Parijs. En het gevoel dat je zonder dit artikel te veel geld uitgeeft brengt ook een gevoel van urgentie over. 

Daarom stel ik altijd 2 eisen aan mijn titels:

  1. Het moet beknopt duidelijk maken waarover het artikel gaat,
  2. en het moet de toegevoegde waarde van het artikel uitlichten.

Met toegevoegde waarde bedoel ik hetgeen wat jouw artikel uniek, nuttig en/of urgent maakt.

Zie jouw titel als een belofte aan de lezer. Waarom moet iemand dit artikel lezen? Wat kan de lezer als hij of zij jouw artikel gelezen heeft? De meeste titels falen omdat ze geen specifieke belofte doen.

Tip 1. Wees concreet (en maak een werktitel)

Een titel moet op de eerste plaats concreet zijn. Een lezer moet gelijk weten waar een artikel over gaat.

Het is niet genoeg om alleen het onderwerp te vermelden. Denk maar eens aan het onderwerp “kinderen opvoeden”. Je kunt hier heel verschillende artikelen over schrijven. Over regels en sociaal gedrag, maar ook over gezond eten, de laatste kindermodetrends, enzovoorts.   

Slecht: Het groene monster

Gaat dit over jaloezie, een of andere machine of misschien over Mike van Monsters Inc..? En als het over jaloezie gaat, welke invalshoek pakt het? Legt het uit hoe jaloezie ontstaat? Hoe ik ervan afkom? De voor- en nadelen? Jaloezie in een vriendschap, tussen familieleden of in relaties? Geen idee.

Beter: Hoe je jaloezie overwint in je relatie

Best: 7 tips om jaloezie in je relatie te herkennen en overwinnen

Met een werktitel beginnen

Ik begin altijd met een werktitel. Deze vat beknopt het doel van mijn artikel samen. Dit helpt om focus te houden wanneer ik mijn artikel aan het schrijven ben. Voor dit artikel was de werktitel: “Hoe je een goede blog titel schrijft”. Pas wanneer mijn artikel klaar is, kom ik terug bij de titel om de toegevoegde waarde erin te verwerken.  

Tip 2. Gebruik lijstjes met getallen

Je bent deze tip vast al tegengekomen, maar hij hoort erbij: Lijstjes met getallen doen het goed. Kijk maar eens op populaire sites zoals BuzzFeed en BoredPanda, de getallen vliegen je om de oren. Getallen helpen om de inhoud van een artikel samen te vatten. 

Voorbeelden:

  • 17 budget tips om geld te besparen
  • Professionele video’s voor slechts €75 aan apparatuur

Volgens een studie van marketingbedrijf Conductor kunnen populaire titels in 5 soorten opgedeeld worden:

  1. Normaal (Manieren om betere foto’s te maken)
  2. Vraag (Op welke manieren kun je betere foto’s maken?)
  3. How-to (Hoe je betere foto’s maakt)
  4. Getallen (30 manieren om betere foto’s te maken)
  5. De lezer aanspreken (Manieren waarop jij nu betere foto’s gaat maken)

Getallen bleken verreweg de voorkeur te hebben met 36%. Gevolgd door de lezer afspreken (21%), hoe (17%), normaal (15%) en vragend (11%).

De meeste mensen hebben voorkeur voor titels met getallen.

Tip 3: Benoem het soort content

Tussen haakjes het soort content achter je titel vermelden helpt ook duidelijkheid te creëeren. Dit zijn woorden zoals interview, infographic, review, onderzoek en verslag. Bijvoorbeeld:

  • De ingrediënten voor de perfecte blog [Infographic]
  • 7 verhalen over leven met een handicap [Interview]
  • Waarom 88% van goede voornemers elk jaar falen [Onderzoek 2019] 

Onderzoek van HubSpot onder 3,3 miljoen titels toonde aan dat zulke titels tot wel 38% beter scoorden dan titels zonder een verduidelijking.

Tip 4: Zet jezelf als expert neer

Veel bloggers herkauwen informatie van andere bloggers. Je kunt uniek en betrouwbaarder overkomen door jouw eigen ervaringen, expertise of onderzoek te gebruiken. Bonus: Google is ook fan van unieke content.

  • Trouwen zonder stress? Tips van een weddingplanner 
  • Gemiddelde makelaarskosten? We hebben 30 offertes opgevraagd

Dit soort titels geven het gevoel dat de schrijver moeite heeft gedaan om onderbouwde informatie te vinden.

Tip 5: Speel in op gemak

Mensen googelen doorgaans om een probleem op te lossen. Biedt jouw artikel de oplossing? Maak in jouw titel duidelijk dat een oplossing in handbereik ligt.  

  • In 1 maand 5x meer volgers op Instagram
  • Een sollicitatiebrief schrijven in 5 eenvoudige stappen

Tip 6: Maak vragen ondubbelzinnig 

Moet je jouw titel als vraag of als stelling opstellen? De meningen zijn verdeeld. Vragen kunnen de lezer intrigreren, maar je moet opletten dat er geen duidelijkheid verloren gaat.

Stel, je hebt een artikel geschreven over de 5 dingen die jij geleerd hebt over het plannen van een bruiloft in het buitenland.  

  • Vragend: Ga jij trouwen in het buitenland?
  • Stellend: 5 tips voor trouwen in het buitenland

Bij de eerste titel weet je niet zeker of het je helpt om in het buitenland te trouwen. Misschien bespreekt het juist de nadelen. Bij de tweede titel weet je het wel zeker.

Vragen kunnen natuurlijk wel ondubbelzinnig zijn, zoals:

  • Maak jij een van deze 7 veelvoorkomende schrijffouten?  

Tip 7: Ga niet overdrijven

Tenzij jij een sensationele website hebt die per klik geld verdient, wil je dat jouw lezers tevreden zijn over wat ze voor hun neus krijgen. Je moet de belofte in jouw titel nakomen.

Als ik dit artikel “Leer blogtitels te schrijven die elke maand DUIZENDEN euro’s opleveren!” genoemd had, zou de inhoud teleurstellend geweest zijn. Waarschijnlijk had je niet eens geklikt omdat het te ongeloofwaardig klinkt.

Probeer pogosticking te voorkomen.

Pogo..? Stel, je zoekt naar iets in Google. Je klikt op een resultaat, maar die beantwoordt jouw vraag niet volledig. Dus je gaat terug naar Google en klikt op een ander resultaat. Dat is pogosticking. Het is voor Google een teken dat het eerste resultaat niet bevredigend was. 

Jouw titel is een belofte over de inhoud. Ja, je wilt het in z’n mooiste jasje steken, maar ga niet overdrijven of leugens vertellen.

Het onderzoek van Conductor toonde ook aan dat 51% de voorkeur aan 0 of 1 superlatieven (beste, mooiste, snelste) heeft. Meer wordt onbetrouwbaar.

Tip 8: Vergelijking met iemand of iets beroemds

Door een beroemdheid of bekend merk in jouw titel te vermelden, kun je meeliften op die bekendheid. Het associëren van jouw artikel met zo’n persoon, fenomeen of merk roept een gevoel van herkenbaarheid op.

Matig: De wetenschap van kleuren in marketing 

Goed: Waarom Facebook blauw is: de wetenschap van kleuren in marketing

Tip 9: Schrijf een aparte titel voor social media

Ik focus me in dit artikel op het schrijven van blog titels die goed scoren op Google. Daarbij is duidelijkheid belangrijker dan sensatie. Op Google zijn mensen gericht op zoek naar het antwoord op een specifieke vraag.

Maar op social media kun je veel meer spelen. Daar zullen mensen eerder toevallig over jouw bericht struikelen en kun je ze verleiden met humor en sensatie. Daarom kun je ervoor kiezen om meerdere titels te schrijven; eentje voor zoekmachines en een of meer voor social media. 

  • SEO titel: 5 redenen waarom een blog onmisbaar is op jouw website
  • Social media titel: Is bloggen dood anno 2020? Wij denken van niet! 

De meeste mensen zitten op WordPress dus dat neem ik als voorbeeld. Titels in de zoekresultaten worden gebaseerd op een HTML element genaamd de title tag. WordPress vult deze automatisch in op basis van jouw pagina titel. Dit kun je echter overschrijven met een plugin zoals Yoast SEO. Ga naar Google Preview > Snippet Bewerken en pas de SEO titel aan. In het Sociaal tabje kun je ook de titels voor Facebook en Twitter overschrijven.

Een SEO titel invullen in de Yoast SEO plugin
Een SEO titel invullen in de Yoast SEO plugin.

Hoe zit het met Google en titels?

Nu heb je hopelijk een idee gekregen van wat belangrijk is om mensen op jouw titel te doen klikken, maar hoe zit het met Google’s algoritme? Moet je daarvoor oppassen?

Vroeger was het belangrijk dat je precies de juiste zoektermen gebruikte in titels. Je moest jezelf in rare bochten wringen om enigszins menselijk te blijven klinken. Dat is niet meer nodig. Google is inmiddels aardig slim geworden.

Google is heel goed in raden wat mensen bedoelen.

Geef voldoende context

Je moet in jouw titel woorden gebruiken waar mensen naar zoeken. Maar je hoeft niet meer krampachtig te speuren naar het pérfecte woord. Google snapt bijvoorbeeld dat “trouwfotograaf” en “bruidsfotograaf” allebei gaan over iemand die bruiloften fotografeert. Ze werken allebei.

Neem zoekwoorden op die uitleggen waar de blogpost of pagina over gaat […] om de positie van je blogposts en pagina’s in de zoekresultaten te verbeteren. 

Google Support over titels

Dat komt omdat Google richting semantisch zoeken gaat. Semantiek houdt zich bezig met betekenis. Semantisch zoeken gaat voorbij losse zoektermen. Google wordt steeds beter in weten wat de context is en wat iemands zoekintentie is.

Maar je wilt het Google ook weer niet te moeilijk maken.

Stel, je hebt een artikel geschreven over de kracht van jaloezie. Je geeft het de titel “Waarom buurmans gras is altijd groener mag zijn”.

Tja… Nu maak je het wel erg vaag. Je hoeft niet aan de zoekterm “de kracht van jaloezie” vast te houden, maar zorg wel voor voldoende context. Titels zoals “De positieve kant van afgunst” of “Hoe je jaloezie positief benadert” geven veel beter aan waar de tekst over gaat. Voor Google en de lezer.

Let op de lengte van jouw titels

Je moet wel op de lengte van jouw titel letten. Google kapt titels na 600 pixels af. Het is aan te raden om jouw titel tussen de 50 en 60 karakters te houden. Of in ieder geval onder de 70 karakters om te voorkomen je dat jouw titel afgekapt wordt. 

“Zorg dat je titels ongeveer 60 tekens lang zijn. Een korte, duidelijke titel is beter leesbaar voor gebruikers en wordt niet afgekapt.”

Google Support voor blogs

Te lang: Denk jij dat videogames mensen agressiever maken? Hier zijn 10 onderzoeken die het tegendeel bewijzen 

Goed: Onderzoek bewijst: Videogames leiden niet tot agressie (10x)

De eerste titel is met 101 karakters veel te lang en de kern van het verhaal (onderzoekt bewijst dat videogames níet agressief maken) wordt daarmee afgekapt. De tweede is short and sweet. Je snapt gelijk waar het over gaat.

Google kapt te lange titels af
Google kapt te lange titels af.

Schrijf meerdere titels

Oké, dat was een hoop informatie. De ene tips zal beter werken dan de ander afhankelijk van het onderwerp en het doel van jouw artikel. 

Daarom brainstorm ik altijd een paar minuutjes. Geef jezelf 5 minuten om een reeks titels om papier te krabbelen. Schrijf wat in je opkomt en loop ook een paar keer de regels langs. Heb je er een zooitje? Vergelijk ze. Ben je specifiek genoeg? Ben je overtuigend genoeg? Te lang?

Een aantal pogingen voor de titel van dit artikel waren:

  1. Hoe je een goede blog titel schrijft
  2. Pakkende blogtitel schrijven: de hoe, wat en waarom
  3. Betere titels: 9 tips om voor meer kliks
  4. Hoe schrijf je een pakkende blog titel? (met duidelijke voorbeelden)
  5. Pakkende blogtitel schrijven: 9 tips met duidelijke voorbeelden

De eerste is de werktitel. Duidelijk, maar niet overtuigend. Er zit geen onderscheidend element in. De tweede vat mijn artikel niet goed samen. Ik heb het vooral over de ‘hoe’, niet over de ‘wat’ en ‘waarom’. De derde geeft specifiek het aantal tips aan, maar het blog gedeelte in weggevallen. Mijn artikel gaat over blog titels niet titels in het algemeen. De vierde heeft een onderscheidend kenmerk (duidelijke voorbeelden), maar geen getal meer.

Ik heb de vijfde gekozen. Het vat de kernboodschap samen (pakkende blogtitels schrijven) en benadrukt de onderscheidende kenmerken (tips en voorbeelden) met een getal erbij.

Vergeet ook niet om even in Google te checken of jouw gekozen titel niet al bestaat. Anders verlies je het unieke aspect.

Je kunt resultaten limiteren met de intitle filter.
Gebruik de intitle filter om te checken of jouw blogtitel al bestaat.

Samengevat

Een pakkende titel bedenken is een kunst. Maar als je er de tijd voor neemt, kan het het verschil maken tussen een blog die veel of weinig gelezen wordt.

Doe een belofte aan de lezer. Jouw titel moet uitleggen wat iemand te lezen krijgt en waarom zou hij of zij het moet lezen.

In het kort:

  • Een titel moet duidelijk en beknopt de inhoud samenvatten: Waar gaat jouw artikel over?
  • Een titel moet de onderscheidende elementen benadrukken: Wat maakt jouw artikel uniek, urgent en/of nuttig?
  • Een titel moet woorden bevatten waar mensen naar zoeken.
  • Een titel hoort zo’n 60 karakters of korter zijn.
  • Laat jouw titel opvallen met: lijstjes met getallen, het soort content tussen haakjes zetten, jezelf als expert positioneren, op gemak inspelen of meeliften op een beroemd persoon of merk.
  • Een titel moet accuraat zijn: overdrijf niet te veel.
  • Schrijf eventueel een andere titel voor social media.
Home » Blog » SEO » Pakkende blogtitel schrijven: 9 tips met voorbeelden