Personal branding inzetten tijdens je fotoshoot (interview: stylist)

Hoe versterk je jouw personal branding op de foto met de juiste kleding en kleuren? En waarom is dat eigenlijk belangrijk? We vroegen het aan personal branding styliste en communicatiedeskundige Ivanca Maas.

Interview: “Mensen gaan met jou in zee, niet met jouw logo.”

Wie ben je en wat doe je?

“Mijn naam is Ivanca Maas en ik ben personal branding styliste en communicatiedeskundige. Mijn bedrijf IM Genuine Imagecoaching & Personal branding richt zich op ondernemende vrouwen die het belangrijk vinden om hun boodschap zowel verbaal als non-verbaal te communiceren.”

Wat is personal branding voor jou, en waarom is het belangrijk?

Personal branding betekent voor mij dat je in één oogopslag laat zien waarom potentiële klanten voor jóu moeten kiezen. Hierbij is de presentatie van jouzelf als merk essentieel. Dit kan met een kernboodschappen, een goede website of aansprekend logo. Maar mensen gaan met jou in zee, niet met jouw logo.

Met een kloppende personal branding formule waarbij jijzelf het communicatiemiddel bent, versterk je jouw boodschap. 

Ondernemingen en organisaties investeren veel geld in externe communicatie om potentiële klanten te bereiken en de positionering te versterken. Eigenaren, ambassadeurs of voorzitters zijn hierbij essentiële ‘communicatiemiddelen’ voor het winnen van vertrouwen en het motiveren van potentiële klanten of kiezers.

En tóch ontbreekt personal branding, en zeker personal styling, nog vaak op het lijstje van de communicatiedeskundigen.

Gek, want non-verbale communicatie is zoveel sterker dan verbale. Als je wilt dat mensen voor jouw diensten kiezen of naar jouw boodschap luisteren, zorg dan dat wat ze zien, ook is wat ze krijgen. Dit kun je alleen realiseren met sterke personal branding formule met daarbij kloppende styling.”

Ivanca: “Personal branding betekent voor mij dat je in één oogopslag laat zien waarom potentiële klanten voor jóu moeten kiezen.”

Welke rol kan kleding spelen in branding?

“Kleding communiceert, of we dat nu leuk vinden of niet. Kleding kan afleiden van een boodschap, maar deze ook versterken. Een bepaalde kledingstijl kan protest oproepen, maar ook verbondenheid en vertrouwen.

Het is dus essentieel om bewuste keuzes te maken zodat je altijd weet wat je uitdraagt naar potentiële klanten of kiezers.”

En hoe belangrijk zijn kleuren hierin?

“Kleuren spelen een grote rol. Deze roepen gevoelens op bij zowel de drager als degene die er tegenaan kijkt. Er zijn kleuren die je zichtbaar kracht geven of strijdbaar maken. Er zijn ook kleuren die iemand juist betrouwbaar en toegankelijk maken.

Welke kleuren de juiste zijn, is voor iedereen anders en is afhankelijk van eigen pigmentdragers en de boodschap die iemand op dat moment moet of wil delen. Personal branding stylisten zijn hierin gespecialiseerd en weten precies welke kleuren voor welke persoon en voor welke gelegenheid geschikt is.”

Hoe belangrijk is de juiste kleding voor een fotoshoot? 

“Essentieel. Je kunt nog zo’n geweldige fotograaf hebben, als jouw kledingkeuze niet klopt bij het verhaal dat jij te vertellen hebt, kan een fotograaf dat gat niet dichten.

Zo kan een prachtige foto van iemand in een gekreukte blouse, de indruk wekken dat je slordig en gehaast te werk gaat. Te casual kan onserieus overkomen, terwijl te zakelijk weer afstand kan creëren.”

Ivanca: “Je kunt nog zo’n geweldige fotograaf hebben, als jouw kledingkeuze niet klopt bij het verhaal dat jij te vertellen hebt, kan een fotograaf dat gat niet dichten.”

Wat vind je zo leuk aan je vak? 

“Dat wat van binnen bruist, naar buiten halen met respect voor persoonlijke stijlvoorkeuren. Het is een heerlijk gevoel als het plaatje van top tot teen klopt. Mijn klanten zijn vaak gepassioneerde mensen die van binnen bruisen en een verhaal hebben dat het waard is om gehoord te worden. Je ziet het alleen niet aan de buitenkant.

Ik laat mijn klanten zien hoe een persoonlijke stijl- en kleurenpalet bijdraagt aan de overdracht van hun boodschap en idealen.”

Waar denk je dat ondernemers in Nederland nog winst kunnen behalen op gebied van kleding en/of branding?

“Laat zien wie je écht bent en wat jou bijzonder maakt. Een ondernemer hoeft niet in jasje dasje om serieus genomen te worden.

Zwart-wit keuzes zijn heel voor de hand liggend, maar halen ook de personal touch weg en flatteert bijna niemand. Veilige keuzes zijn niet altijd de juiste keuzes, maar ook gewaagde keuzes kunnen een ongewenst effect hebben.

Weet wat je vertelt met je kleding en zet dit communicatiemiddel, net als alle andere middelen, strategisch in.”

Ivanca: “Laat zien wie je écht bent en wat jou bijzonder maakt. Een ondernemer hoeft niet in jasje dasje om serieus genomen te worden.”

Wat kan jij voor onze website klanten betekenen? 

“Klanten die voor Brander & Brander kiezen, kiezen voor een serieuze aanpak van personal branding. Er wordt heel veel zorg besteed aan kleuren, lettertypes, shootlocaties, eigen voorkeuren, stijl van de foto’s en zo kan ik nog wel een poosje doorgaan.

Het enige wat je bij Brander & Brander zelf moet doen, is je kledingkeuze.

En die is juist zo essentieel. Welke boodschap heb je en welke kleding past daarbij? Wie is je doelgroep en met welke kleuren en stijl bereik je jouw potentiële klanten. Wat maakt jou anders en een betere match dan iemand anders uit jouw branche. Wie ben jij in volle glorie?

Als personal branding styliste laat ik het je zien.”

Hoe was de samenwerking met Brander & Brander?

“Ik werk al een tijdje samen met Brander & Brander en sta telkens weer versteld van hun professionele, rustige en persoonlijke manier van werken. Deze werkwijze past bij mij en bij de werkwijze die ik hanteer.

Brander & Brander heeft zelf een sterke personal branding en dat is waar ik op ben gevallen. What you see is what you get, en vaak nog iets meer dan dat.”

Wil je meer weten over Ivanca, haar werkwijze en haar werk?

Linsey, auteur, webdeveloper

Geschreven door