Hoe maak je een blog die goed scoort in Google? (SEO)

Op strategische wijze bloggen kan je helpen meer en hoger te ranken in Google om zo meer bezoekers aan te trekken. Maar hoe je dat – bloggen voor SEO?

Inhoud

  1. Wanneer helpt bloggen mijn website?
  2. Waarover moet ik bloggen?
  3. Wat moet ik met mijn oude blogs doen?

Wanneer helpt bloggen mijn website meer bezoekers te trekken vanuit Google?

Misschien heb je wel eens gehoord dat bloggen goed is voor SEO, dus goed om hoger te ranken in Google. Klopt dat? Nou, ja en nee.

Het hebben van een blog an sich doet niets.

Google rankt resultaten per webpagina. Voor Google maakt het weinig uit of iets een blog artikel of een “gewone” pagina is. Een artikel heeft meestal als extra een datum en categorie, maar uiteindelijk zijn het allebei webpagina’s.

Wat maakt dan het verschil?

Pagina’s buiten de blog zijn meestal gefocust op een dienst of product. Ze zijn relevant voor zoekopdrachten met een koopintentie. Daar kijkt Google extra streng of jij wel goed bekend staat als bedrijf. Als nieuw of klein bedrijf met minder reviews en naamsbekendheid is het lastiger om tegen de competitie op te boksen.

Maar in een blogbericht focus je meestal meer op specifieke vragen. Op de informatieve zoekintentie met “wat is…?” en “hoe kan ik…?” vragen. Bij zulke zoekopdrachten is jouw reputatie minder belangrijk (omdat je niet direct iets verkoopt) en moet je vooral een volledig en behulpzaam antwoord geven.

Als jij bloggen op deze manier aanpakt, kan je als kleine website dus makkelijker hoog ranken in Google en zo meer bezoekers trekken.

Waarover moet ik bloggen?

Stap 1. Onderwerpen vinden

Oké, in een blog kun je dus op specifieke vragen en onderwerpen focussen. Zoals..? Denk aan de vragen die je krijgt van klanten. Zitten er gaten in hun kennis die jij kunt opvullen? Onderschat de waarde van jouw kennis niet.

Een woordenwolk helpt je onderwerpen te bedenken.
Een mindmap of woordenwolk kan je helpen categorieën en onderwerpen te bedenken.

Je kunt ook beginnen met een mindmap. Schrijf jouw overkoepelende onderwerp op, zoals “bloemen” voor een bloemist of “bruiloft” voor een trouwfotograaf. Schrijf woorden die bij je opkomen eromheen. Bijvoorbeeld, “gezondheid”, “vaas” en “seizoenen” voor bloemen. Daarbij kun je vragen bedenken zoals:

  1. Waarom is het gezond om bloemen in huis te hebben?
  2. Welke bloemen zijn veilig voor mensen met hooikoorts?
  3. Hoe vind je de perfecte vaas voor jouw boeket?
  4. Deze 5 vaasvormen moet iedereen in huis hebben!
  5. De 6 mooiste winterbloemen voor een kleurrijke winter

Ga zo maar door…

Google autosuggest is gebaseerd op echte zoekopdrachten. Gebruik het ter inspiratie.

Stap 2. Spreek ik mijn doelgroep aan?

Meer bezoekers alleen doet weinig. Je wilt relevante bezoekers die potentiële klanten kunnen worden. Daarom vraag ik mezelf voor het schrijven altijd:

  1. Is dit onderwerp relevant voor mijn doelgroep?
  2. Heeft dit onderwerp een link met mijn aanbod?

Zo ja, schrijven! Zo nee, denk nog even verder.

Bijvoorbeeld, ik ben webdeveloper en zou dus kunnen bloggen over leren programmeren, maar dan trek ik webdevelopers in spe aan. Daar heb ik niets aan want mijn klanten besteden juist het programmeren aan mij uit.

Lees verder: Tips voor een pakkende blogtitel

Stap 3. Geef ik een behulpzaam antwoord?

Vergeet niet: Google probeert altijd de beste antwoorden op de zoekopdracht bovenaan te tonen. Als jouw artikel geen goed antwoord geeft, houdt het op.

En als jij herkauwt wat er al op het internet staat, dan geef je Google geen reden om jou hoger te ranken dan al die bestaande webpagina’s.

Wees kritisch op wat je geschreven hebt:

  1. Geef je een volledig antwoord zonder af te dwalen?
  2. Klopt alles wat je zegt?
  3. Kun je extra waarde bieden met bijvoorbeeld een tabel of illustratie?

Bijvoorbeeld, ik zie fotografen vaak prachtige foto’s van een bruiloft op locatie X tonen in hun blog met 3 zinnetjes over het bruidskoppel. Geeft dat de informatie die mensen zoeken wanneer ze googelen naar iets zoals “winter bruiloft kasteel woerden”? Waarschijnlijk niet.

Lees verder: Hoe lang moeten mijn teksten zijn voor SEO?

Wat moet ik met mijn oude blogs doen?

Misschien heb je al een lading artikelen op je website staan en vraag je je nu af wat je daarmee moet. Verwijderen? Laten staan? Verbeteren?

Ten eerste, het is niet zo dat een oud artikel niet hoog kan ranken. Toen ik laatst naar een lasagna recept zocht, kreeg ik er eentje uit 1999. Als de informatie nog klopt, maakt de publicatiedatum niet uit. Daarom hoef je niet elke week te bloggen of telkens de publicatiedatum bij te werken terwijl niets veranderd is.

Heb je meerdere artikelen die eigenlijk praktisch hetzelfde zeggen?

Dan zou ik ze samensmelten tot één sterk artikel. Meestal verschijnen per zoekopdracht toch maar 1 of 2 pagina’s van dezelfde website in de zoekresultaten (tenzij iemand jouw bedrijfsnaam googelt).

Verwijderen of verbeteren?

Als je Google Search Console of Google Analytics hebt, kun je checken hoe populair de pagina is. Soms heeft een artikel meer potentie dan je denkt.

Google Search Console, Prestaties tab voorbeeld
Onder Prestaties in Search Console kun je per pagina zien hoe het gemiddeld rankt. Dit bericht ontvangt best nog een aantal kliks en kan het dus waard zijn om te verbeteren.

Ga je toch een artikel verwijderen? Dan kun je eventueel een 301 herleiding instellen. Dit voorkomt dat mensen (en Google) die via een oude link toch op die verwijderde pagina uitkomen “404: Pagina niet gevonden” te zien krijgen.

Lees verder: Pagina’s verwijderen 404 errors en 301 herleidingen

Tot slot…

Heb een beetje geduld.

Als jij vandaag een blogbericht publiceert, zal hij niet de volgende ochtend bovenaan Google verschijnen. Een goed artikel kan er weken, zelfs maanden, over doen om bovenaan de zoekresultaten uit te komen.

Linsey, auteur, webdeveloper

Geschreven door