Aan het laden…

Je gebruikt Internet Explorer. Deze website ondersteunt alleen moderne browsers. Gebruik alsjeblieft Chrome, Firefox, Safari of Edge.

Menu
Sluiten

SEO handleiding voor beginners

Heb je een website? Dan heb je vast van SEO of zoekmachine-optimalisatie gehoord. Hoe werkt dat nou? Is het haalbaar? Ik leg je uit hoe je in 7 stappen jouw SEO verbetert.

Inhoud

  1. Wat is SEO?
    1. On-page en off-page factoren
    2. Google blij maken is bezoekers blij maken
  2. Jouw SEO in 7 stappen verbeteren
    1. Help Google jouw pagina te begrijpen
    2. Beveilig jouw website
    3. Schrijf vindbare content
    4. Verbeter de zoekresultaatweergave
    5. Verbeter de laadsnelheid
    6. Geef een goede gebruikerservaring
    7. Verzamel links en reviews

Wat is SEO?

SEO, voluit Search Engine Optimization, is het proces om je website te verbeteren voor zoekmachines. Je wilt hoger in de zoekresultaten komen. Google heeft 95% van het marktaandeel in handen in Nederland (wereldwijd 90%). Dus in ons geval geldt: zoekmachine = Google.

Welke websites scoren goed in Google? Een website die antwoord geeft op de zoekopdracht en de gebruiker ten goede komt. Dus eigenlijk een website die de juiste informatie geeft op het juiste moment en prettig is om te gebruiken. Het is een van die dingen die makkelijker gezegd dan gedaan is.

Smartphone met Google aan

On-page en off-page factoren

In SEO spreken we van on-page en off-page factoren. Dit zijn factoren die je op je website (on-page) en buiten je website kunt verbeteren (off-page). Bij on-page moet je denken aan een snelle laadtijd, gebruiksgemak en goede content. Bij off-page aan reviews en links verkrijgen.

Waar baseren we deze factoren op? Algoritmes. Zoekmachines struinen het internet af naar nieuwe pagina’s en slaan ze op in databases. Wanneer iemand een zoekopdracht invult retourneren ze al de matchende pagina’s. Algoritmes bepalen hoe hoog of laag iets als resultaat verschijnt. Google’s algoritme bestaat uit honderden beoordelingsfactoren, uit on-page en off-page factoren. Zoals, laad de pagina snel? Is de pagina actueel?

Lees meer: Hoe werkt Google?

De algoritme bestaat uit meer dan 200 factoren die beoordelen of een webpagina goed is.

Google blij maken is bezoekers blij maken

Google is continu bezig om hun algoritme te verbeteren. Geloof niet in rare trucjes die zogenaamd de algoritme te slim af zijn. Je scoort dan misschien beter op één factor, maar verpest dan weer tien andere.

Ga voor kwaliteit.

Google wil simpelweg goede websites retourneren zodat mensen Google blijven gebruiken. Daarom zijn niet alleen relevantie, maar ook dingen zoals snelheid en gebruikerservaring beoordelingsfactoren.

Build good content for users and you’ll be fine!

Martin Splitt, Google medewerker

Google geeft niet prijs hoe de algoritme precies is opgebouwd en hoe factoren tot elkaar verhouden. Er staan wel een aantal richtlijnen in hun documentatie:

  • Zorg ervoor dat je pagina snel wordt geladen.
  • Zorg ervoor dat je pagina geschikt is voor mobiele apparaten en correct wordt weergegeven in verschillende browsers.
  • Beveilig de verbindingen van je site met HTTPS. 
  • Zorg ervoor dat alle pagina’s op de site kunnen worden bereikt via een link vanaf een andere vindbare pagina.
  • Gebruik korte maar beschrijvende bestandsnamen en alt-teksten voor afbeeldingen.
  • Zet nuttige content op je pagina en houd je pagina actueel.
  • Optimaliseer content voor je gebruikers en niet voor zoekmachines.
  • Zorg voor een goede gebruikerservaring en misleid je gebruikers niet.

Je ziet dat het gros van deze punten over nuttigheid, snelheid, veiligheid en gebruikerservaring gaan. Allemaal dingen die bezoekers blij maken.

Je hoeft SEO dus niet te zien als iets super technisch of abstracts. Het is een proces om je website te verbeteren voor iedereen.

Jouw SEO in 7 stappen verbeteren

SEO gaat dus om het verbeteren van een website voor zoekmachines én voor mensen (want zoekmachines willen gebruikersvriendelijke websites). Je moet jouw website op diverse vlakken verbeteren. Ik bekijk SEO vanuit 7 stappen:

  1. Help Google jouw pagina te begrijpen
  2. Beveilig jouw website
  3. Schrijf vindbare content
  4. Verbeter de zoekresultaatweergave
  5. Verbeter de laadsnelheid
  6. Geef een goede gebruikerservaring
  7. Verzamel links en reviews

Stap 1. Help Google jouw website te begrijpen

Websites bestaan doorgaans uit meerdere pagina’s. Je wilt Google laten weten welke pagina’s jij hebt en welke jij het belangrijkst vindt. Daarvoor kun je de volgende dingen afvinken:

Maak een sitemap

In een sitemap staan alle openbare pagina’s van jouw website. Zo weet Google altijd welke pagina’s jij wilt laten crawlen. Check dus of je een sitemap hebt en Google erover verteld hebt.

Lees meer: Een sitemap maken en versturen

Maak een sterke linkstructuur

Google en bezoekers moeten makkelijk door jouw hele website kunnen wandelen. Je wilt dat alle pagina’s binnen enkele kliks bereikbaar zijn. Zo voorkom je geïsoleerde pagina’s.

Lees meer: Jouw linkstructuur verbeteren

Meld je aan voor Google Search Console

In Search Console kun je de aanwezigheid van jouw website in Google onderhouden. Het toont welke pagina’s Google gevonden heeft, hoeveel links ontvangen zijn (intern en extern) en of er fouten gevonden zijn.

Ahrefs heeft een gids voor beginners geschreven, in het Engels. Google heeft ook Nederlandse documentatie over hoe je een site toevoegt aan de console.

Stap 2. Beveilig jouw website

Nu weet je zeker dat Google jouw website kan vinden. Maar het moet je ook vertrouwen. Een veilige website is een ranking factor binnen Google.

Activeer HTTPS

Je maakt jouw website veiliger maken door HTTPS te activeren. Het is een beveiligde manier om gegevens te versturen. Je krijgt er zo’n slotje voor je domeinnaam door.

Lees meer: Website beveiligen met HTTPS

Wel of geen https website
De bovenste heeft geen HTTPS, de onderste wel.

Hou hackers buiten de deur

De meeste websites gebruiken een CMS zoals WordPress of SquareSpace. Bescherm jezelf tegen zwakheden en brute-force aanvallen.

Lees meer: Website beveiligen tegen hackers

Stap 3. Schrijf vindbare content

Wist je dat 90% van alle pagina’s in Google 0 bezoekers krijgt? Om jouw doelgroep naar jouw website te trekken vanuit Google, moet jouw website wel eerst content bevatten waarnaar zij googelen.

Denk bij jezelf: “Waar is mijn ideale klant naar op zoek? Welk vragen of problemen hebben ze? Welke antwoorden kan ik bieden?” 

Vergeet niet: Google wil een zo correct mogelijk antwoord geven op een zoekopdracht. Om te ranken moet een pagina content bevatten dat een correct en compleet antwoord geeft op de zoekopdracht.

Focus op één onderwerp per pagina

Probeer per pagina een zoekopdracht in gedachten te houden. Dit kan een vraag zijn (“Hoe schrijf je een blog?”) of een topic (“Blogs schrijven”).

Google ernaar. Pakt autocomplete het op? Dan weet je zeker dat er naar gezocht wordt. Spiek ook of er onderaan de resultatenpagina handige gerelateerde zoekopdrachten staan.

Daarnaast moet je de concurrentie inschatten.

Zijn de topresultaten allemaal bekende namen? Dan is het moeilijk om die te verslaan als jouw website nog weinig autoriteit heeft.

Is de nummer 1 een artikel van 3000 woorden (zonder af te dwalen)? Dan moet jij iets nog beters en uitgebreiders schrijven. Bepaal voordat je gaat schrijven of je dat wil en/of kan.

Te sterke competitie? Je kunt er voor kiezen om op een niche te richten in plaats van op een algemene term, zoals “zwangerschapsfotografie in Zwolle” in plaats van “fotografie”. Een niche heeft doorgaans minder concurrentie.

Staar je trouwens niet blind op de pérfecte zoekopdracht. Google snapt dat woorden zoals “cursus” en “workshop” bijna hetzelfde betekenen. Ook kan een artikel op veel variaties ranken. Gebruik de zoekopdracht ter referentie.

Lees meer: Alles over zoekwoorden

Bepaal de zoekintentie

Zoekintentie is waarom iemand een zoekopdracht uitvoert. Wil hij of zij meer informatie? Een product kopen? Google gebruikt intentie om te raden wat voor soort informatie iemand wil hebben en past daar de resultaten op aan.

Bijvoorbeeld, wanneer je zoekt naar “appel” krijg je definities te zien. Google gaat ervan uit dat je wilt weten wat een appel is. Maar wanneer je zoekt naar “bruidsfotograaf” krijg je allemaal bedrijfspagina’s te zien. Google gaat ervan uit dat je een bruidsfotograaf wilt boeken.

Je hebt veel meer kans om in de zoekresultaten te verschijnen als jouw pagina op de juiste zoekintentie inspeelt.

Lees meer: De 4 soorten zoekintentie

Start een blog

Hoe meer (goede) informatie je deelt, hoe meer Google heeft om mee te werken. Op een blog kun je op simpele wijze regelmatig nieuwe content plaatsen. Je kunt daarmee ook aan de informatieve zoekintentie voldoen — de meeste gebruikte intentie.

Vergeet niet dat Google losse pagina’s toont. Je rankt per pagina, niet per website. Om een pagina hoog in Google te krijgen moet het antwoord geven op de zoekopdracht. Het moet goede en relevante content bieden.

Lees meer over de voordelen van bloggen en content SEO

Stap 4. Verbeter jouw weergave in Google

Je hebt niets aan hoog verschijnen in de zoekresultaten als niemand doorklikt. Je wilt een verleidelijke weergave in Google tonen.

Pakkende pagina titel en meta beschrijving

Schrijf een titel en beschrijving die mensen overtuigt om verder te klikken. Maak duidelijk waar de pagina over gaat en welk probleem je oplost.

Lees meer: Een pakkende titel schrijven

Gebruik structured data

Door structured data aan jouw pagina toe te voegen vertel je Google wat voor type content het bevat. Bijvoorbeeld een review, recept, evenement of product.

Die data kan Google gebruiken om een rich snippet te maken: een zoekresultaat die extra visuele informatie biedt. Dit help je op te vallen.

Traditionele snippet:

Traditionele snippet

Rich snippet:

Google documentatie: Rich snippet voorbeelden

Lees meer: Sterren krijgen in Google

Maak een Google bedrijfspagina

Op Google Mijn Bedrijf kun je een geverifieerd bedrijfsprofiel aanmaken. Dit profiel wordt weergegeven wanneer mensen naar jouw bedrijf in Google Maps of Google Search zoeken.

Je kunt er o.a. contactgegevens, openingstijden, foto’s en reviews plaatsen.

Lees meer: Google Mijn Bedrijf documentatie

Google Mijn Bedrijf homepagina
De homepagina van Google Mijn Bedrijf.

Stap 5. Verbeter de laadsnelheid

Iemand heeft op je website geklikt. Yay. Maar haken ze niet halverwege af omdat de website te langzaam laadt? Dat is voor Google een teken dat jij geen goed resultaat bent. Je wilt dat jouw website snel laadt.

Test jouw laadsnelheid met tools zoals Google PageSpeed, Pingdom en GTMetrix. Ze geven ook suggesties hoe je jouw snelheid kan verbeteren.

De grootste snelheidsslurpers zijn meestal afbeeldingen en video’s. Hoe zwaarder een pagina is, hoe langer de laadtijd. Geoptimaliseerde foto’s en video’s kunnen al snel het verschil tussen een snelle of trage website maken. 

Lees meer over het verbeteren van je laadsnelheid

Stap 6. Geef een goede gebruikerservaring

Je wilt dat bezoekers blijven plakken. Als het gros van jouw bezoekers er na een seconde weer vandoor gaan, is dat geen goed teken.

Sluit aan op de verwachtingen en wensen van gebruikers.

Een mobielvriendelijke website

Zorg dat jouw website goed werkt op alle apparaten. Tegenwoordig komt meer dan 50% van alle zoekopdrachten vanaf een mobiel apparaat. Je kunt niet meer wegkomen met een website die niet op kleine schermen werkt. 

Het ontwerp moet meegroeien met de schermbreedtes en klikbare elementen moeten groot genoeg zijn om met de vinger te tikken.

Doe de Google Mobile Friendly Test

Maak scanbare en vlotte teksten

We zijn selectief online. We scannen de pagina om te zien of het heeft wat we zoeken en gaan dan pas lezen. Voorkom een muur van tekst.

Zorg er ook voor dat het kleurcontrast tussen je tekst en de achtergrond sterk genoeg is en dat de letters niet te klein zijn, voor goede leesbaarheid.

Lees meer: Verbeter jouw leesbaarheid

Stap 7. Verzamel links en reviews

We hebben tot nu toe naar on-page factoren gekeken. Maar aangezien Google betrouwbare resultaten wilt tonen, kijkt het ook naar reputatie.

Het baseert een groot deel van jouw reputatie op wat anderen over jou zeggen, zoals hoeveel vermeldingen, positieve reviews en backlinks jij hebt.

Backlinks

Een backlink is een link van een andere website naar de jouwe. Hoe meer backlinks, hoe meer aanbevelingen je hebt van andere websites in Google’s ogen. Backlinks helpen je daarom om hoger te scoren in Google. 

De ene backlink is de andere niet. Een backlink is sterker als jouw verwijzer een goede reputatie heeft en een relevante website heeft. Ook wil je variatie. Het is beter om van 20 websites 1 link te krijgen, dan 20 links van 1 website.

In Google Search Console kun je zien hoeveel en welke backlinks jouw website heeft. Je kunt backlinks van andere sites checken met tools zoals de Backlink Checker van Ahrefs.

Lees meer over backlinks op Ahrefs (Engels)

Reviews

Google zoekt naar manieren om een onafhankelijk beeld over jou te krijgen en zo jouw reputatie te kunnen bepalen. Reviews lenen zich hier perfect voor.

Als je een Google Mijn Bedrijf profiel hebt, kunnen mensen daar een review achterlaten. Maar je kunt ook 3e partijen zoals Trustpilot, KlantenVertellen en The Perfect Wedding gebruiken.

Reviews zijn vooral belangrijk als je lokaal gevonden wilt worden:

“Het aantal […] reviews en de score worden meegenomen bij de rangschikking van lokale zoekresultaten. Hoe meer reviews en positieve beoordelingen, hoe hoger de positie van een bedrijf waarschijnlijk is in de lokale zoekresultaten.”

Google Support

Lees meer: Lokaal gevonden worden in Google

Conclusie

Met SEO probeer je jouw website hoger in de zoekresultaten te krijgen. Google houdt van websites die antwoord geven op de zoekopdracht en gebruikers ten goede komen.

Je wilt daarom content bieden die gedeeld wordt en de vragen van jouw doelgroep beantwoord. SEO gaat om het maken van een nuttige, veilige, snelle, fijne en populaire website.

Lees verder: Praktijkstudie: Hoe kom ik hoger in Google?

Lees verder: Hoger in Google Afbeeldingen komen

Home » Blog » SEO » SEO handleiding voor beginners