Hoeveel woorden is een ideale SEO webtekst? Maakt lengte uit?

We willen hoog ranken in Google met onze websites, want dat betekent meer bezoekers. En misschien heb je jezelf wel eens afgevraagd: “Doen lange pagina’s met veel woorden het beter? Hoeveel woorden is genoeg?”

Het korte antwoord: Paginalengte is geen ranking factor volgens Google. Een pagina moet een bevredigend antwoord geven op iemands zoekvraag. Hoeveel woorden daarvoor nodig zijn, ligt aan de omvang van het onderwerp.

Benieuwd waarom dat zo is? En waarop je dan wel moet letten? Lees dan verder.

Waarom denken we vaak dat langer beter is?

Waar komt toch die hardnekkige gedachte dat langere artikelen hoog ranken vandaan? Nou, er zijn verscheidene studies gedaan naar paginalengte en ranking. Daarin komt vaak naar voren dat langere artikelen vaker hoog eindigen. 

Bijvoorbeeld, BackLinko heeft in 2020 bijna 12 miljoen Google zoekresultaten geanalyseerd en constateerde dat pagina’s in de top 10 gemiddeld zo’n 1500 woorden lang zijn.

Maar zulke studies geven alleen correlaties aan. En een correlatie is geen causaliteit. Zo kan er een correlatie gevonden worden tussen een stijging in zonnebrillen verkoop en verdrinkingsslachtoffers. 

Zorgt het dragen van een zonnebril dan voor extra kans op verdrinking? Nee, in een felle hete zomer zetten we simpelweg vaker een zonnebril op en gaan er meer mensen zwemmen. Door dat laatste lopen er meer mensen kans op verdrinking. Een correlatie maar geen causaal verband. 

(Dit geeft BackLinko trouwens zelf ook aan, dus dit is geen kritiek naar hen toe.)

Wat zegt Google zelf over paginalengte?

Laten we eerst naar de bron gaan. Wat zegt Google zelf over paginalengte? 

In hun SEO startersgids staat, “Geef een geschikte hoeveelheid content op voor je onderwerp. Content moet feitelijk accuraat, duidelijk geschreven en volledig zijn.”

Dit wordt bevestigd in hun kwaliteitsrichtlijnen:

“De hoeveelheid content die op een pagina moet staan om bevredigend te zijn, hangt af van het onderwerp en het doel van de pagina. Een hoge kwaliteit pagina over een breed onderwerp met veel informatie beschikbaar zal meer content hebben dan eentje over een smal onderwerp.”

Search Quality Evaluator Guidelines (vertaald uit Engels)

De documentatie is dus duidelijk. Geef zo veel informatie als nodig is om een bevredigend antwoord te kunnen geven op iemands zoekvraag.

Hoeveel dat is, ligt aan de omvang van het onderwerp. Een appeltaart recept zal minder tekst nodig hebben dan een artikel over hoe kernfusie werkt om tot een bevredigend antwoord te komen.

Google medewerkers krijgen ook vaak de vraag of er een perfect aantal woorden is voor SEO. Hun antwoord is altijd nee:

“Het aantal woorden is géén ranking factor. Als jij alles kan zeggen wat de gebruiker moet weten met 50 woorden, geweldig. Als je 100 woorden nodig hebt, prima. Als je 2000 woorden nodig hebt, is dat ook volledig acceptabel. Het gaat om uitvogelen wat de intentie is.”

Martin Splitt in SEO Mythbusting video (vertaald uit Engels)

Ook John Mueller zegt in zijn Google SEO office hours, “We tellen niét het aantal woorden op de pagina. […] Je hoeft je pagina niet te vullen met een lading tekst waar niemand geïnteresseerd in is.” (vertaald vanuit Engels)

Zie topresultaten als inspiratie, niet als wet

Oké, oké, de paginalengte hangt dus af van het onderwerp. Misschien kun je even spieken bij de huidige topresultaten?

Ik ben zeker voorstander van onderzoek doen naar wat momenteel hoog rankt.  Blijkbaar doen ze iets goed. Maar je moet er niet klakkeloos van uitgaan dat die topresultaten álles goed doen. 

Zo kreeg Google medewerker Martin Splitt de vraag, “Ik heb 500 woorden geschreven, maar de topresultaten zijn 4000 woorden. Is dat een indicator?”. 

Hij antwoordde:

“Misschien hebben die lange pagina’s toevallig de juiste stukjes informatie waar gebruikers naar zoeken. En voldoen ze zo beter aan de zoekvraag dan jouw artikel. In dat geval, als je jouw 500 woorden kunt herformuleren om beter te worden, zou ik dat doen.”

Martin Splitt in SEO Mythbusting video (vertaald uit Engels)

Het kan zijn dat een ellendig lang artikel op nummer 1 rankt. Dat betekent nog niet dat jij dat ook moet doen. Het kan zijn dat binnen al die woorden toevallig 1 alinea een geweldig antwoord geeft en dat ze voor de rest aan het zwammen zijn.

Blijf dus kritisch naar anderen (en naar je eigen content).

Verleg de focus naar relevantie en kwaliteit

Een groot aantal woorden zet dus geen zoden aan de dijk. Waar gaat het dan wel om? Ik heb het al een paar keer herhaalt: je moet een volledig en behulpzaam antwoord geven. Geef Google een reden om jou te ranken

Ga voor kwaliteit. Steek tijd en moeite in je content. Als jij herkauwt wat al op het internet staat, heeft Google dan een reden om jou hoger te ranken dan die bestaande resultaten? Nee.

“Het maken van content van hoge kwaliteit vergt een aanzienlijke hoeveelheid van ten minste een van de volgende: tijd, moeite, expertise en talent/vaardigheid.”

Google SEO Startersgids

Vergeet daarbij ook niet om relevante woorden te gebruiken. Woorden waarmee mensen googelen. Google is slim en snapt synoniemen steeds beter, maar hun algoritmes zijn niet helderziend.

Je kunt bijvoorbeeld wel een prachtig staaltje content over trouwen in de stad der liefde geschreven hebben, maar Google zal je niet als relevant voor ‘bruiloft in Parijs’ beschouwen, als je nergens Parijs benoemt.

Bedenk met welke woorden de mensen die je wilt aantrekken googelen. En vergeet niet, een gebruiker die veel over een onderwerp weet gebruikt misschien totaal andere woorden dan een leek.  

Conclusie: Het verschilt per onderwerp hoeveel woorden nodig zijn

Uiteindelijk komt SEO neer op: Om hoog te ranken in Google, moet je Google’s algoritmes tevreden stellen. 

Hoe doe je dat? Hier komt hij weer: Door een zo volledig en behulpzaam mogelijk antwoord te geven op iemands zoekvraag. Soms heb je daarvoor aan 500 woorden genoeg, soms heb je wel 3.000 woorden nodig.

De juiste lengte van je pagina ligt aan de omvang van het onderwerp.

Dit artikel had ook alleen kunnen zijn, “Is er geen ideale lengte. Punt.” Dat zou een correct antwoord zijn, maar niet bepaald behulpzaam. Waarschijnlijk willen lezers weten waarom en wat ze dan wel moeten doen. Daarom wijd ik daarover uit om zo (hopelijk) tot een volledig en behulpzaam artikel te komen. 

Verleg dus liever je focus van paginalengte naar paginawaarde.

Toch liever een professionele website laten maken?

Wij maken websites voor ondernemers. Je krijgt een website die bezoekers het vertrouwen geeft: ik zit hier goed. Verkoop jezelf (nog) makkelijker met je eigen professionele website.

  • Mooi en overzichtelijk webdesign
  • High-end fotografie die je divers kunt inzetten
  • Volgens de laatste SEO/Google richtlijnen
  • Een WordPress website die technisch klopt

Je werkt met Linsey en Mandy, twee zussen. De een webdeveloper & webdesigner, de ander fotograaf.

Ook pakkende webteksten nodig? We werken samen met twee leuke en ervaren copywriters.

Linsey, auteur, webdeveloper

Geschreven door