Ben je fotograaf? Volg 28 juni onze webinar 'SEO voor fotografen'. Schrijf je in!

Je gebruikt Internet Explorer. Deze website ondersteunt alleen moderne browsers. Gebruik alsjeblieft Chrome, Firefox, Safari of Edge.

Menu

SEO bij een nieuwe website: 7 tips voor een vliegende start

Wanneer je als nieuwe onderneming jouw eerste website lanceert, weet Google nog niets van jou af. Wat doe je? Ben je betrouwbaar? Gelukkig kun je deze vragen snel beantwoorden en Google tevreden stellen zodat jij gaat ranken.

Google gaat zoeken naar signalen dat jouw website hoort bij een legitiem bedrijf. Als nieuw bedrijf moet je duidelijk maken dat jij te vertrouwen bent. Daarnaast moet je ook duidelijk maken wat jij doet en wie jij bent.

Hieronder lees je 7 tips die ik zou uitvoeren als ik in jouw schoenen stond om mijn SEO een vliegende start te geven.

Inhoud

  1. Een goed ingevuld Google Mijn Bedrijf profiel maken
  2. Reviews verzamelen op een onafhankelijk online platform
  3. Maak duidelijk wat wie je bent, wat jij doet, waarom, en voor wie
  4. Denk na over wat jouw bezoeker zou willen weten
  5. Maak contact opnemen makkelijk
  6. Test jouw website voor mobielvriendelijkheid en snelheid
  7. Neem Google Search Console

Tip 1. Een goed gevuld Google Mijn Bedrijf profiel aanmaken

Met Google Mijn Bedrijf (ook bekend als Google Business) kun je gratis een geverifieerd bedrijfsprofiel maken binnen Google.

Je verschijnt ermee in Google Zoeken als iemand jouw bedrijfsnaam googelt. En als je jouw bedrijfsadres ook doorgeeft aan Google, verschijn je ermee in Google Maps op lokale zoekresultaten, zoals “trouwfotograaf Zeist”.

Google Mijn Bedrijf weergave in Google Zoeken
Je ziet rechts ons profiel als je onze bedrijfsnaam googelt.

Je kunt in jouw Google Mijn Bedrijf profiel informatie over jouw bedrijf invullen, zoals contactgegevens, openingstijden, foto’s, berichten, servicegebieden, reviews en natuurlijk een link naar jouw website.

Waarom is het belangrijk om zo’n profiel te maken (en goed in te vullen)? Nou, Google raadt het zelf aan en benoemt als pluspunt: “Bedrijven met volledige en accurate informatie zijn eenvoudig te koppelen aan de juiste zoekopdrachten.”

Google Mijn Bedrijf dashboard
In de dashboard kun je makkelijk jouw bedrijfsgegevens invullen.

Google verifieert jouw account door SMS code of door een brief met de code naar jouw adres te sturen. Met een geverifieerd account geef je Google ook extra bewijs dat jij een legitiem bedrijf bent met echte mensen erachter.

Maak een account door naar de Google Mijn Bedrijf homepage te gaan en op ‘nu beheren’ te klikken.

Tip 2. Reviews verzamelen op een onafhankelijk online platform

Google wil websites van betrouwbare en goede bedrijven voorschotelen. Het hebben van positieve reviews kan hier enorm bij helpen.

Handmatig reviews op je website plaatsen niet goed genoeg, want jij kan natuurlijk een potje jokken. Nee, je wilt reviews op een onafhankelijk platform verzamelen.

Je kunt reviews verzamelen op Trustpilot of KlantenVertellen of zelfs op een openbare Facebook bedrijfspagina, maar ik raad aan jouw Google Mijn Bedrijf profiel (zie vorige tip) te gebruiken.

Binnen jouw Google Mijn Bedrijf dashboard kun je de link naar het reviewformulier kopiëren. Die link kun je naar jouw tevreden klant sturen. Hij of zij kan dan op die pagina een review achterlaten. Die review verschijnt daarna op jouw profiel. Zo weet je zeker dat Google snapt dat jij een review gekregen hebt.

Google Mijn Bedrijf reviewformulier
Klanten kunnen makkelijk een review op jouw Google Mijn Bedrijf profiel achterlaten.

Tip 3. Maak duidelijk wat wie je bent, wat jij doet, waarom, en voor wie

Google is slim, maar niet helderziend. Ga tijdens het vullen van jouw website (vooral de homepage) uit van nieuwe bezoekers – van mensen die nog nooit van jou gehoord hebben. Hoe kan jij ze duidelijk maken wat jij doet en voor wie? Zo is het voor Google makkelijker om jou te koppelen aan de juiste zoekopdrachten.

En weer dat stukje vertrouwen: Vertel ook over jezelf, bijvoorbeeld over jouw achtergrond en het ontstaan en de missie van jouw bedrijf op een Over Mij pagina. Maak duidelijk dat er een persoon van vlees en bloed achter de website zit.

Tip 4. Denk na over wat jouw bezoeker zou willen weten

Vergeet niet het doel van Google: passende antwoorden (webpagina’s) tonen op iemands zoekopdracht. Als geen enkele pagina op jouw website een passend antwoord bevat, ga jij niet ranken.

Denk na over wat relevante bezoekers op jouw website willen lezen. En waar ze naar zouden googelen. Dat kan uitgebreide informatie zijn, maar ook iets banaals zoals of er dichtbij parkeermogelijkheid is.

Tip 5. Maak contact opnemen makkelijk

Een simpele maar belangrijke tip: Zorg dat mensen makkelijk contact met jou kunnen opnemen. Vermeld minimaal een e-mailadres op jouw website. Maar je kunt ook denken aan een telefoonnummer, adres en/of contactformulier.

Geen enkele contact informatie kan een rode vlag zijn voor Google.

Waarom? In hun kwaliteitsrichtlijnen schrijft Google, “Gebruikers moeten contact kunnen opnemen bij vragen of als er zich problemen voordoen.”

Heb je een webshop met fysieke producten? Dan moet je nog beter je best doen en voldoende over jouw winkelbeleid vertellen – zaken zoals betaling, garantie, retourneren en levering.

Tip 6. Test jouw website voor mobielvriendelijkheid en snelheid

Tegenwoordig komen veel bezoekers vanaf mobiele apparaten, zoals een smartphone. Dit betekent een kleiner scherm en soms een tragere verbinding.

Je kunt testen of jouw website goed werkt op mobiel met de Google Mobile Friendly test. En de laadsnelheid kun je testen met Google PageSpeed Insights.

Waarom is “mobielvriendelijk” zijn belangrijk? Google schuift steeds meer naar mobile-first indexing. Dit betekent dat Google uitgaat van de mobiele weergave van jouw website tijdens het analyseren en rangschikken van jouw website.

Laadsnelheid speelt ook een rol tijdens het rangschikken, omdat een snelle website fijn is voor bezoekers en Google graag fijne websites toont. Maar je hoeft zeker geen 100/100 score te halen. Ze maken vooral onderscheid tussen normale en hele trage websites, en uiteindelijk is content veel belangrijker.

Lees verder: Helpt een snelle website mij hoger ranken in Google?

Tip 7. Neem Google Search Console

Nog een handige tool is Google Search Console. Het geeft je inzicht over hoe jouw website in Google weergegeven wordt. Heeft Google problemen met jouw website of een bepaalde pagina? Dan krijg je een seintje!

Google Search Console dekking weergave
Google heeft geen problemen met het indexeren van onze website.

Daarnaast kun je onder Weergave zien op welke zoekopdrachten jouw pagina’s ranken. Dit helpt je bepalen of het voor Google duidelijk is waarover jouw pagina gaat. Als jij met een pagina op ‘trouwfotografie Zeist’ wil ranken, maar je ziet in de console ‘koffiebonen’ staan, dan weet je dat jouw teksten beter moeten.

Maak een account door naar de Google Search Console homepage te gaan en op ‘nu starten’ te klikken. Deze video legt de verificatiemethodes uit.

Tot slot…

Heb geduld! Als jouw website net gelanceerd is, zal je niet gelijk hoog ranken. Geef Google een paar weken de tijd om jouw website te indexeren en blijf in de tussentijd jouw website beter en beter maken.

Behoefte aan meer tips? Misschien is onze gratis website training iets voor jou. In een videopresentatie van 20 minuten leer je meer over SEO en leer je de top 3 website fouten van ondernemers te voorkomen.

Home » Blog » SEO » SEO bij een nieuwe website: 7 tips voor een vliegende start