SEO bij een nieuwe website | 7 tips van een webdeveloper

Wanneer je als fotograaf jouw eerste website lanceert, weet Google nog niets van jou af. Wat doe je? Ben je betrouwbaar? Gelukkig kun je deze vragen snel beantwoorden en Google tevreden stellen zodat jij gaat ranken.

Mijn zus Linsey is webdeveloper en weet van alles van SEO. Hieronder lees je haar 7 tips om de SEO van jouw nieuwe website een vliegende start te geven.

Samengevat? Google gaat zoeken naar signalen dat jouw website hoort bij een legitiem bedrijf. Als nieuw bedrijf moet je duidelijk maken dat jij te vertrouwen bent en tevreden klanten hebt. Daarnaast moet je ook simpelweg duidelijk maken wat jij doet en wie jij bent zodat Google weet waarop je moet ranken.

Tips

  1. Maak een Google Mijn Bedrijf profiel
  2. Verzamel reviews op een onafhankelijk online platform
  3. Maak de Wie-Wat-Waarom-Hoe duidelijk
  4. Denk na over wat jouw bezoeker wil weten
  5. Maak contact opnemen makkelijk
  6. Test jouw website op mobiel en voor snelheid
  7. Neem Google Search Console

Tip 1. Maak een Google Mijn Bedrijf profiel

Met Google Mijn Bedrijf (Engels: Google Business) kun je gratis een geverifieerd bedrijfsprofiel maken binnen Google.

Je verschijnt ermee in Google Zoeken als iemand jouw bedrijfsnaam googelt. En als je jouw bedrijfsadres ook doorgeeft aan Google, verschijn je ermee in Google Maps op lokale zoekresultaten, zoals “trouwfotograaf Zeist”.

Als je Mandy googelt, krijg je rechts haar bedrijfsprofiel te zien.

Je kunt in jouw Google Mijn Bedrijf profiel informatie over jouw bedrijf invullen, zoals contactgegevens, openingstijden, foto’s, berichten, servicegebieden, reviews en natuurlijk een link naar jouw website.

Waarom is het belangrijk om zo’n profiel te maken (en goed in te vullen)? Google raadt het zelf aan en benoemt als pluspunt: “Bedrijven met volledige en accurate informatie zijn eenvoudig te koppelen aan de juiste zoekopdrachten.”

Google verifieert jouw account door SMS code of door een brief met de code naar jouw adres te sturen. Met een geverifieerd account geef je Google ook extra bewijs dat jij een legitiem bedrijf bent met echte mensen erachter.

Tip 2. Verzamel onafhankelijke online reviews

Google wil websites van betrouwbare en goede bedrijven tonen. Het hebben van positieve reviews kan hier enorm bij helpen.

Handmatig reviews op jouw website plaatsen is onvoldoende, want Google kan dan niet checken of jij die reviews uit jouw duim gezogen hebt. Je moet reviews verzamelen op een platform waar mensen zélf de review kunnen achterlaten.

Je kunt bijvoorbeeld reviews verzamelen op Trustpilot of KlantenVertellen of zelfs op een openbare Facebook bedrijfspagina. Zelf gebruik ik mijn Google Mijn Bedrijf profiel (zie vorige tip) om reviews te verzamelen.

Binnen het Google Mijn Bedrijf dashboard kun je de link naar het review-formulier kopiëren. Die link kun je naar jouw tevreden klant sturen. Hij of zij kan dan op die pagina een review achterlaten. De review verschijnt daarna op jouw profiel. Zo weet je zeker dat Google snapt dat jij een review gekregen hebt.

Klanten kunnen makkelijk een review op jouw Google Mijn Bedrijf profiel achterlaten.

Tip 3. Maak de Wie-Wat-Waarom-Hoe van jouw bedrijf duidelijk

Google is slim, maar niet helderziend.

Ga tijdens het vullen van jouw website uit van nieuwe bezoekers: de mensen die nog nooit van jou gehoord hebben. Maak duidelijk wie jij bent, wat jij doet, hoe je dat doet, waarom en voor wie.

Zo is het voor Google makkelijker om jou te koppelen aan de juiste zoekopdrachten.

En geef weer dat stukje vertrouwen:

Vertel ook over jezelf, bijvoorbeeld over jouw achtergrond en het ontstaan en de missie van jouw bedrijf op een Over Mij pagina. Maak duidelijk dat er een persoon van vlees en bloed achter de website zit.

Tip 4. Denk na over wat jouw bezoekers willen weten. Beantwoord hun vragen

Vergeet niet het doel van Google: passende antwoorden (webpagina’s) tonen op iemands zoekopdracht. Je rankt per pagina en als geen enkele pagina op jouw website een passend antwoord bevat, ga jij niet ranken.

Je wilt dus tenminste per dienst (oftewel per type fotografie) dat jij aanbiedt – zoals bruiloft, boudoir, personal branding etc. – een losse, uitgebreide pagina hebben. Die ene pagina moet een geweldig zoekresultaat vormen. Dat is meer dan 2 zinnetjes en een lading foto’s.

Bijvoorbeeld, op een pagina over boudoir fotografie kun je vertellen over:

  • Wat is boudoir fotografie?
  • Voor wie is een boudoir fotoshoot geschikt?
  • Waarom zou iemand een boudoir fotoshoot nemen?
  • Hoe verloopt het proces? (voor-tijdens-na de fotoshoot)
  • Wat is jouw werkwijze? (veel/weinig bewerking, sturing, etc.)
  • Wat kost het en wat krijgt iemand daarvoor?
  • Locatie?

Denk na over wat relevante bezoekers op jouw website willen lezen. En waarnaar ze kunnen googelen. Dat kan uitgebreide informatie zijn, maar ook iets banaals zoals of er dichtbij parkeermogelijkheid is.

Tip 5. Maak contact opnemen makkelijk

Een simpele maar belangrijke tip: Zorg dat mensen makkelijk contact met jou kunnen opnemen. Vermeld minimaal een e-mailadres op jouw website. Maar je kunt ook denken aan een telefoonnummer, chat en/of contactformulier.

Geen enkele contact-informatie kan een rode vlag zijn voor Google.

Waarom? In hun kwaliteitsrichtlijnen schrijft Google, “Gebruikers moeten contact kunnen opnemen bij vragen of als er zich problemen voordoen.”

Tip 6. Test jouw website op mobiel en op laadsnelheid

Tegenwoordig komen veel bezoekers vanaf mobiele apparaten, zoals een smartphone. Dit betekent een kleiner scherm en soms een tragere verbinding.

Je kunt testen of jouw website goed werkt op mobiel met de Google Mobile Friendly test. En de laadsnelheid kun je testen met Google PageSpeed Insights.

PageSpeed Insights test resultaat.

Waarom is “mobielvriendelijk zijn” belangrijk? Google gebruikt nu mobile-first indexing. Dit betekent dat Google uitgaat van de mobiele weergave van jouw website tijdens het analyseren en rangschikken van jouw website.

Laadsnelheid speelt ook een rol tijdens het rangschikken, omdat een snelle website fijn is voor bezoekers en Google graag fijne websites toont. Maar je hoeft zeker geen 100/100 score te halen. Google maakt vooral onderscheid tussen normale en hele trage websites, en uiteindelijk is content belangrijker.

Tip 7. Neem Google Search Console

Nog een handige tool is Google Search Console. Het geeft je inzicht over hoe jouw website in Google weergegeven wordt. Heeft Google problemen met jouw website of een bepaalde pagina? Dan krijg je een seintje.

Daarnaast kun je onder Weergave zien op welke zoekopdrachten jouw pagina’s ranken. Dit helpt je bepalen of het voor Google duidelijk is waarover jouw pagina gaat. Bijvoorbeeld, als jij met een pagina op ’trouwfotografie Zeist’ wil ranken, maar je ziet in de console ‘koffiebonen’ staan, dan weet je dat jouw webtekst concreter moeten.

Google heeft geen problemen met het indexeren van deze website.

Account aanmaken: Ga naar Google Search Console en klik op ‘nu starten’. Deze video legt de verificatiemethodes uit.

Tot slot: Heb geduld!

SEO vereist geduld. Als jouw website net gelanceerd is, zal het echt niet gelijk hoog ranken. Dat kost maanden, soms zelfs jaren. Geef Google in ieder geval een paar weken de tijd om jouw website te indexeren (te vinden en analyseren) en blijf in de tussentijd jouw website beter en beter maken.

Meer lezen over SEO? Linsey deelt nog veel meer website & SEO tips op de Brander & Brander blog, bijvoorbeeld over zakelijk bloggen.

Home » Blog » SEO bij een nieuwe website | 7 tips van een webdeveloper