Aan het laden…

Je gebruikt Internet Explorer. Deze website ondersteunt alleen moderne browsers. Gebruik alsjeblieft Chrome, Firefox, Safari of Edge.

Menu

Sterren in Google: Product Review Snippets in 4 stappen

Sterren zijn een snelle manier om jouw pagina’s te doen opvallen in de zoekresultaten. Je moet daarvoor een review snippet maken. Eén review is al genoeg! Ik heb voor je uitgezocht hoe dit werkt.

In het kort: Hoe krijg je sterren in Google?

  1. Genereer review structured data;
  2. Plak de structured data op jouw pagina;
  3. Valideer de rich results op jouw pagina;
  4. Vraag herindexering aan op Search Console.

In de volgende paragrafen leg ik eerst uit wat review snippets en structured data zijn. En welke pagina’s überhaupt sterren kunnen tonen.

Geen achtergrondinformatie nodig? Spring naar de 4 stappen.

Inhoudsopgave

  1. Wat zijn review snippets?
  2. Review snippets zijn rich results
  3. Wat heb je nodig om sterren te krijgen?
  4. Kan elke pagina sterren krijgen?
  5. De voordelen van review snippets
  6. Sterren in Google in 4 stappen
    1. Structured data genereren
    2. Data toevoegen aan de pagina
    3. Rich results testen in Google
    4. Herindexering aanvragen
  7. Hoe snel verschijnen de sterren?
  8. De snippet bijwerken met nieuwe reviews

Wat zijn review snippets?

Een zoekresultaat met sterren noemen we een review snippet.

Een review snippet is de weergave van de gemiddelde beoordelingsscore van een product in de zoekresultaten. Het toont 1 tot 5 sterren, het aantal reviews en de gemiddelde score.

Een review snippet voor sterren in Google
Voorbeeld van een review snippet.

Review snippets zijn rich results

Review snippets vallen onder een grotere groep zoekresultaten: rich results.

Rich results (ofwel uitgebreide resultaten) zijn zoekresultaten die extra informatie bieden. Ze lichten belangrijke informatie uit. Zoals de prijs en beschikbaarheid van een product of de bereidingstijd van een recept. Maar denk ook aan carrousels, afbeeldingen en kaartjes.

Traditionele snippet:

Traditionele snippet

Rich snippet:

Er zijn meer dan 20 soorten rich results. Je kunt alle soorten bekijken in Google’s rich result galerij (opent in nieuw tabblad).

SERP voor appeltaart
De zoekopdracht “appeltaart” toont recepten, reviews en een Knowledge Graph.

Wat heb je nodig om sterren te krijgen?

Oké, we weten nu dat review snippets die sterretjes in Google zijn en onder rich results vallen. Maar wat heb je nodig om ze te krijgen?

  1. Reviews van jouw product of dienst
  2. Structured data
  3. Implementatie op jouw pagina

Structured da..?

Structured data is een stukje markup dat Google uitlegt waar bepaalde content op jouw pagina voor staat. Zo kun je aangeven dat iets een review, telefoonnummer of ingrediëntenlijst is. Google gebruikt die data om te bepalen of jouw pagina een rich result kan en mag krijgen.

Voorbeeld van review structured data:

Product review structured data voorbeeld

Die code plak je dan op een pagina om een review snippet te krijgen.

Kan elke pagina sterren krijgen?

Nee, tegenwoordig worden alleen sterren voor producten, recepten en evenementen getoond (zie alle soorten). Je krijgt géén sterren voor hele bedrijven of organisaties meer.

Dit komt omdat Google sinds september 2019 geen “self-serving” reviews meer toont. Dit zijn reviews over bedrijf A op de website van bedrijf A (rechtstreeks en via widgets). Google vindt ze onbetrouwbaar.

Heb jij nog structured data voor zulke sterren op jouw website staan? Geen probleem. Google straft het niet af. De sterren verschijnen alleen niet meer.

De voordelen van review snippets

Naast het vanzelfsprekende voordeel van opvallen in de zoekresultaten, spelen reviews ook perfect in op social proof.

Social proof komt erop neer dat mensen bewijs zoeken, op basis van de acties van anderen, of ze wel de goede keuze maken. Bijvoorbeeld, zou je sneller een Instagram pagina volgen met een handjevol volgers of eentje met tienduizenden volgers?

Als jouw resultaat 5 sterren op basis van 25 reviews laat zien, kom jij kundiger over dan jouw buurman zonder enige sterren. En dat kan jou extra kliks naar jouw website opleveren.

Oké, genoeg achtergrondinformatie. 

Laten we sterren op jouw productpagina’s krijgen!

Sterren in Google in 4 stappen

Om sterren te krijgen moet je structured data op jouw pagina plaatsen.

Stap 1. Structured data genereren

Hoe kom je aan de juiste structured data? Ik heb een tool gemaakt die review data voor jouw product (of dienst) genereert.

Vul jouw gegevens in en krijg jouw code te zien:

  • Voer een getal groter dan of gelijk aan 1 in.
  • Voer een getal tussen 1 en 10 in.
  • Bijvoorbeeld: Trouwfotografie
  • Bijvoorbeeld: Als trouwfotograaf leg ik jullie bruiloft op z'n mooist vast.
  • Bijvoorbeeld: https://vb.nl/wp-content/uploads/2020/01/foto.jpg

Doe je het liever helemaal zelf? Doorlees Google’s documentatie. Daarin kun je ook extra productvelden zoals prijs en SKU vinden.

Stap 2. Data toevoegen aan de pagina

Je hebt nu de juiste data. Nu moet je die data aan jouw product- of dienstpagina toevoegen. Het maakt niet uit waar.

Voor de HTML kenners onder ons: de data mag zowel in de <head> als de <body> geplaatst worden.

Toevoegen aan de WordPress blok-editor

Gebruik je WordPress 5 of hoger met de blok-editor?

Kies bij “Blok toevoegen” het “HTML” blok. Plak daarin de code van stap 1. That’s it. Het blok mag overal staan, want het is onzichtbaar voor mensen.

Structured data plakken in een HTML blok in WordPress 5.
Structured data plakken in een HTML blok in WordPress 5.

Toevoegen aan de WordPress tekst-editor

Gebruik je nog de oude tekst-editor?

Zet de modus van Visueel naar Tekst en plak de code van stap 1. Je kunt daarna weer wisselen naar de visuele modus.

Wisselen naar de tekstmodus van de WordPress teksteditor
Wisselen naar de tekstmodus van de WordPress teksteditor.

Stap 3. Rich results testen in Google

De code staat nu op jouw pagina. Je wilt eerst testen of alles goed gegaan is.

Plak jouw URL in Google’s Rich Result Tester.

Jouw structured data moet 0 fouten bevatten. Anders werkt het niet.

Je zult ook een aantal waarschuwingen krijgen over missende velden (zoals prijs en SKU). Dit zijn optionele velden dus deze kun je negeren.

Wil je wel een prijs tonen? Bekijk Google’s documentatie hoe je een “offer” veld toevoegt aan jouw structured data.

Google rich results tester
Rich results testen: Zorg voor 0 fouten. Waarschuwingen zijn voor optionele velden.

Stap 4. Herindexering aanvragen

Jouw pagina kan nu een review snippet tonen!

Maar Google weet nog niet van de veranderingen af. Het moet eerst jouw pagina nog een keertje langsgaan. Je kunt dit proces versnellen door een nieuwe indexering aan te vragen.

Log in op jouw Search Console account (heb je er geen? lees meer). Link naar jouw pagina in de URL inspector en vraag herindexering aan.

In Search Console kun je herindexering aanvragen.
In Search Console kun je herindexering aanvragen.

Hoe snel verschijnen de sterren?

Het verschilt hoe snel Google de herindexering oppakt. Bij mij duurde het 5 minuten maar het kan ook een paar dagen duren.

Je kunt snel jouw zoekresultaten checken met de site: filter.

Stel, ik wil checken of mijn Website Review productpagina al sterren heeft. Dan googel ik “site:branderbrander.nl website review” en krijg gelijk de juiste pagina te zien.

Gebruik de "site" filter om naar pagina's op 1 website te zoeken.
Gebruik de “site” filter om naar pagina’s op 1 website te zoeken.

Dat waren de 5 stappen om sterren in Google te krijgen. Herhaal deze stappen voor elke product- of dienstpagina waarop je sterren wilt krijgen.

De snippet bijwerken met nieuwe reviews

Krijg je nieuwe reviews binnen? Update ratingCount (het aantal reviews) en ratingValue (het gemiddelde cijfer) in de structured data.

Gebruik een punt voor onafgeronde getallen. Dus 9.5 in plaats van 9,5.

ratingCount en ratingValue aanpassen
Home » Blog » SEO » Sterren in Google: Product Review Snippets in 4 stappen