Zo geef je je website een luxe en professionele uitstraling (19 tips)

Je bent hogere prijzen gaan vragen, maar je voelt dat je prijzen je website voorbij gegaan zijn. Wat mensen zien op je website, rijmt niet met wat jij waard bent. Het voelt niet luxe genoeg, niet high-end genoeg.

Wat geeft een website een luxe & professionele uitstraling? En wat verwacht een goed betalende klant op een website? Het antwoord op deze vragen ligt niet alleen in het webdesign, maar ook in de teksten, foto’s en gebruikservaring.

Ik hoop je met dit artikel bewuster te maken over hoe jouw website overkomt en over waar je kunt beginnen met verbeteren. 

De wat en waarom van luxe

“High-end” versus “premium”

High-end is een term die de laatste tijd aan terrein wint. Vaak hebben mensen het over “high-end” wanneer ze technisch gezien “premium” bedoelen. Ik gebruik de termen in dit artikel dan ook losjes.

Maar in de literatuur1 wordt premium meestal uitgelegd als: hogere prijzen voor objectief betere kwaliteit. Waarbij high-end nog veel duurder is en voorbij objectiviteit gaat. Ja, je krijgt nog steeds kwaliteit, maar je betaalt extra voor de bijkomende status, o.a. door de exclusiviteit en de sterkte van het merk.

Mijn focus in dit artikel: Je bent een ondernemer die kwaliteit levert tegen prijzen in het hogere segment. Je wilt luxe uitstralen, zodat sitebezoekers je prijzen sneller accepteren, omdat ze kunnen zien dat ze bij jou kwaliteit gaan krijgen.

Waarom is het beter om luxe uit te stralen als je hogere prijzen wilt vragen?

Je legt makkelijker meer geld neer als je 99% zeker bent van het resultaat dan als je maar 10% zeker bent, toch? Daarom wil je jouw sitebezoekers een sterk gevoel van zekerheid geven dat jij jouw beloftes gaat waarmaken. Vertrouwen op voorhand kweken. Want: zonder vertrouwen, geen aankoop.

Gelukkig kun jij invloed uitoefenen op het verhaal dat sitebezoekers zichzelf vertellen over jou en over je aanbod op basis van je website.

Hierbij komt het halo-effect om de hoek kijken. Dit is de menselijk neiging om een geheel als positief te beoordelen op basis van één positief aspect. Dus als je website er van hoge waarde uitziet, gaan bezoekers er sneller van uit dat je aanbod ook wel van hoge waarde zal zijn. Er is een reden dat een Hermès winkel (lees: tassen van €5000) er heel anders uitziet dan een McDonalds.

Het halo-effect werkt ook andersom: als je website een zooitje is, krijgen mensen sneller de indruk dat jij er ook een potje van maakt. Alsof je met een grote vlek op je blouse komt aanzetten voor een gesprek in een chic restaurant.

Wat maakt dat iets luxe oogt?

Wanneer het geheel klopt, voelt dit bevredigend voor ons brein. Geen stoorzenders. Geen rommel. Denk aan eenheid, balans, eenvoud en symmetrie. Op een website kun je o.a. denken aan: veel witruimte, een perfect grid, een consistente huisstijl en eenheid in de fotografie (hierover straks meer).

Mensen associëren eenvoud en eenheid met meer kwaliteit en authenticiteit en met minder schreeuwerig, commercieel en goedkoop.2 Uit onderzoek blijft ook dat esthetisch aantrekkelijke webpagina’s3 en websites met eenheid in hun design4 als betrouwbaarder geschat worden.

Zodra één dingetje uit balans is, wordt het een stoorzender en voelt het geheel niet meer luxueus. Daarom voelen bijvoorbeeld stockfoto’s waarin overdreven gelachen wordt zo goedkoop: het klopt niet, het voelt nep. 

Luxe heeft een bepaalde moeiteloosheid en verfijning. Een bekende uitspraak is dan ook: “goed design is onzichtbaar, slecht design is niet te missen.” Luxe ziet er niet geknutseld uit. Luxe is niet rommelig. Luxe is goed doordacht.

Mooie dingen zien (mooi landschap, mooie mensen, mooie website), geeft ons een positieve instinctieve reactie.5 We houden ervan. Dus gebruik dit in je voordeel. Máár mooi betekent niet complex.

Uit onderzoek6 blijkt dat mensen simpelere websites als mooier beschouwden dan visueel complexe websites. Waarom? Als een website teveel afwijkt van wat we verwachten van dat type website, voelt dit verkeerd en verdwijnt het luxe gevoel. Onbekend maakt onbemind in dit geval.

Kanttekening: Als jouw merk draait om pit en spanning, kan een te klassiek ontwerp clashen met de persoonlijkheid van jouw merk. Je kunt dan kiezen om meer te focussen op “expressive aesthetics” (creativiteit, originaliteit) dan op “classical aesthetics” (eenvoud, eenheid, symmetrie). Dit vereist wel meer om het luxe gevoel te behouden.

Wat verwachten goed betalende klanten?

Je kan dus luxe uitstralen met de buitenkant, maar luxe zit hem ook in de ervaring. Als een HEMA-medewerker jou een glas champagne zou aanbieden, zou je raar staan kijken, maar in een peperdure winkel hoort die beleving erbij.

Nu kun je je sitebezoeker geen glas champagne aanbieden, maar je kunt wel hun cognitieve last verminderen. Maak een bezoekje aan je website moeiteloos. Denk aan: niet door stroperige teksten hoeven worstelen, niet hoeven wachten op nutteloze animaties, geen onnodige pop-ups hoeven wegklikken, etc.

Iedereen heeft hetzelfde tijdslimiet van 24 uur per dag. En wat doen de meeste mensen die niet meer op elke cent hoeven te zitten? Hun tijd “terugkopen” door meer taken uit te besteden. Sneller en makkelijker wint het van goedkoper.

Bijvoorbeeld, mijn zus Mandy is fotograaf en ze werkt snel. Dan kan je denken “veel geld voor 2 uurtjes shooten” maar haar klanten zijn juist blij. Die willen niet 6 uur bezig moeten zijn. Zij zien het als pre: hetzelfde resultaat in minder tijd.

Als ondernemers willen we vaak veel geven, omdat dit voelt als meer waarde leveren, maar dit kan als “bleh, wat een werk” voelen voor je klant. Ze zijn zelf succesvol geworden door randzaken van hoofdzaken te kunnen scheiden. Ze zijn zelfverzekerd en zoeken dit ook in jou. Straalt je website dat nu uit?

De gemiddelde high-end klant wil ontzorgd worden. Geef ze dat gevoel op jouw website. Maar hóé doe je dat? Daarover gaan we zo het hebben.

Bonustip: Wat is “waarde”?

Ik ben fan van de definitie van Alex Hormozi in zijn boek $100M Offers: “There are 4 drives of value: increase the dream outcome and increase the perceived likelihood of achievement and decrease the time delay and decrease the effort & sacrifice.” (ingekort)

Zo kan een fotograaf de inspanning van een shoot voor klanten verminderen door een stylist erbij aan te bieden.

Bekijk je website dus met deze 2 brillen

Op basis van wat we geleerd hebben, kun je de tips voor een website die past bij een hoger geprijsd aanbod, in twee bakken onderscheiden:

  1. Luxe uiterlijk
    Zorg voor een gevoel van luxe met een passende huisstijl, esthetisch webdesign en professionele fotografie. Voorkom dat de luxe-bubbel knapt. 
  2. Fijne beleving
    Maak een websitebezoek moeiteloos met duidelijke teksten, logische indeling, gebruiksgemak, logische call to actions, etc. Voorkom dat je de sitebezoeker irriteert en daarmee de high-end beleving verstoort.

Laten we nu de theorie gaan toepassen! Je leest hieronder eerst de webdesign tips. Of spring gelijk naar de fotografie tips of de copywriting tips.

Webdesign tips
voor een luxe website

#1. Voldoende witruimte op de juiste plekken

Witruimte geeft ademruimte aan een design voor een luxe gevoel van rust en moeiteloosheid. Maar dat betekent niet dat je tussen élk element een groot gat moet zetten. Elementen die met elkaar te maken hebben, plaats je dichtbij elkaar. Elementen die weinig met elkaar te maken hebben, horen verder uit elkaar.

Laat dus genoeg witruimte tussen nieuwe secties. Dit helpt de bezoeker jouw pagina makkelijker te scannen, omdat de opbouw duidelijker is.

#2. Is alles goed leesbaar?

Luxe zit hem ook in de ervaring. Je zendt het verkeerde signaal uit als jij sitebezoekers onnodig laat werken op jouw website.

Let op deze punten:

  • Genoeg kleurcontrast tussen de tekst en de achtergrond: Check het kleurcontrast met een tool zoals Colorable. Ja, lichtgrijs op wit staat mooi, maar is ook moeilijk leesbaar. Niet iedereen heeft een perfect scherm.
  • Regellengte van de leestekst: Hou maximaal zo’n 60-80 karakters per regel aan. Dit leest het fijnst. Bij hele brede regels moet het oog harder zoeken om het begin van de volgende regel terug te vinden.
  • Geen decoratieve lettertypes voor de leestekst: Hoe langer de tekst, hoe makkelijker leesbaar het lettertype hoort te zijn. Hou het bij een simpel serif of sans-serif lettertype.
  • Hou capslock in bedwang: Kopjes in hoofdletters zetten is prima, maar doe dit bij niet langere teksten; het leest slomer. En het voelt alsof je schreeuwt.
  • Langere teksten links uitlijnen: Gecentreerde teksten lezen langzamer dan links uitgelijnde teksten (omdat het beginpunt afwijkt per regel). Prima om soms korte stukjes (1-4 regels) te centreren, maar niet een lange leestekst.
  • Heeft jouw webfont een text en display versie? De text versie is dan gemaakt voor leesteksten en de display versie voor kopjes.

#3. Gebruik je icoontjes? Hou één stijl aan

Werk je met icoontjes? Zorg dat de icoontjes een consistente stijl aanhouden: dezelfde lijndiktes, dezelfde rondingen, kleuren, etc. Het liefst kies je icoontjes uit één collectie, zo weet je zeker dat ze bij elkaar passen.

#4. Consistente huisstijl

Ben je het woord “consistent” al zat? Luxe kan niet zonder, dus nog één keertje: Je hoeft zeker niet overal dezelfde layout aan te houden, maar zorg dat de verschillende pagina’s op je website als één geheel voelen.

Wees consistent met de kleuren en lettertypes die je gebruikt. Less is more. Denk daarnaast aan: Ga ik vooral rechte lijnen of rondingen aanhouden? Ga ik voor een lichte basis of een donkere? Kleurrijk of monochroom? Gradients? Icoontjes?

  • Ik kies maximaal 3 lettertypes, meestal 2. Eentje voor de leestekst, eentje voor de kopjes en soms nog eentje extra voor quotes.
  • Naast zwart en wit, hou ik 3 tot 5 kleuren aan. Tenminste 1 opvallende kleur voor de buttons, 1 lichte achtergrondkleur (voor gebruik met zwarte leestekst) en 1 donkere achtergrondkleur (voor gebruik met witte leestekst).

#5. Welke kleuren ogen luxe?

Een ervaren grafisch ontwerper kan met alle kleuren wel overweg; het is vooral de combinatie van kleuren. Maar als snelle tip voor de doe-het-zelver: zwart, wit en ingetogen kleuren associëren we sneller met luxe. Daartegenover gebruiken low-budget merken, zoals easyJet en fastfoodketens, vaak knalkleuren.

#6. Welke lettertypes ogen luxe?

Een lettertype op een website noemen we een webfont. De twee belangrijkste categorieën zijn: serif (schreef) en sans-serif (schreefloos). Serifs hebben van die dunne ‘pootjes’ aan de uiteindes.

We associëren lettertypes met verschillende branches en gevoelens. Serifs worden meer met klassiek, verfijnd en mode geassocieerd. En sans-serifs meer met modern, clean en chic. Beide kunnen dus luxe uitstralen.

Bedenk wat past bij jouw branche. Een delicaat serif werkt bijvoorbeeld goed voor iemand in de trouwbranche, maar het is een mismatch als jij een “niet lullen maar poetsen”-achtige coach bent. Dan werkt een robuust, recht sans-serif beter.

Tips: Webfonts uitzoeken

  • FontBrief heeft een leuke tool waarin het lettertypes toont op basis van de persoonlijkheidskenmerken die jij opgeeft. Handig ter inspiratie.
  • Divers inzetbaar: Kies een webfont dat ook cursief (italics) en vetgedrukt (bold) ondersteunt. Zodat je nadruk kunt leggen in je teksten.
  • Gratis webfonts: Je kunt op Google Fonts gratis webfonts vinden. En heb je Creative Cloud? Dan kun je ook gratis Adobe Fonts gebruiken.
  • Betaalde webfonts: Creative Market heeft bijvoorbeeld webfonts voor zo’n €10-100. Maar let op: veel van hun webfonts zijn gemaakt voor logo’s, waarbij het niet altijd zo nauw genomen wordt met de leesbaarheid.

#7. Luxe is ongecompliceerd

Je website is een gebruiksvoorwerp, niet een museumstuk. Zorg dat je voldoet aan de basis van hoe een website hoort te werken. Dus niet bovenaan je menu weglaten, omdat jij “anders dan anderen” bent. Je bezoeker bestempelt jou dan niet als luxe en vernieuwend, maar als irritant. Next.

De meeste mensen zitten niet voor de lol op je website. Ze hebben een doel. En ze beslissen binnen seconden of jij hun tijd waard bent. Je kunt ze dus maar beter snel genoeg context geven: “Wat doe jij? Wie ben jij? Wat is de volgende stap?”

Een high-end klant wil dat jij hun leven makkelijker gaat maken. Als je website ze al op een speurtocht stuurt, geef je ze eerder de indruk dat jij hun leven moeilijker gaat maken. Maak een bezoekje aan je website moeiteloos.

Dit betekent niet dat je geen eigen stijl kunt tonen. Typografie, kleuren, logo, fotografie, rondingen versus rechte lijnen – al deze dingen communiceren subtiel over jou en je bedrijf. Wanneer je dit goed doet, hoef je niet te overcompenseren.

Fotografie tips
Voor een luxe website

#8. Blijf relevant: “Ja, die foto van een pauw is heel mooi. Nee, hij hoort niet op de website.”

Het bovenstaande heb ik letterlijk moeten zeggen tegen een klant. Wanneer je twijfelt of je een bepaalde foto moet gebruiken, raad ik je deze quote van Drayton Bird aan: “Communicate, don’t decorate.”

Uit onderzoek blijft het voor de hand liggende: mensen gaan ervan uit dat de fotografie op een pagina verband houdt met de boodschap.7 Met irrelevante foto’s zorg je voor een “huh?” moment. Een luxe-gevoel killer. Luxe is verfijnd en doordacht. Een verzameling bij elkaar geraapte foto’s is dat niet.

Prima om ergens halverwege de pagina een zonsondergang als sfeerbeeld te gebruiken, maar niet bovenaan de homepage (tenzij jij landschapsfotograaf bent). De gemiddelde sitebezoeker wil ten eerste jou, je bedrijf en je werk zien.

#9. Laat jezelf zien

Mensen kijken naar mensen. We zijn geconditioneerd om gezichten te herkennen. Wist je dat meer mensen een webtekst lezen wanneer er een gezicht naast staat?8 En je kunt jezelf moeilijk als dé expert verkopen als je jezelf niet laat zien.

Ik heb een klant gehad die in haar eentje werkte, maar het op haar website wilde laten lijken alsof ze een team had. Want dat zou haar werkgevers geruststellen. Maar dat betekende dat ze vaag moest blijven over wie er achter haar bedrijf zit. En dat komt juist onbetrouwbaar over. (Ik heb haar gelukkig weten overtuigen.)

Mensen willen weten met wie ze gaan werken: “Wie zit er achter het bedrijf? Krijg ik een goed gevoel bij hem of haar?” Als je dit achterhoudt, voelt het alsof je iets te verbergen hebt. Laat jezelf zien. Zonder vertrouwen geen klant.

#10. Professionele fotografie

Een high-end klant wil een expert. Het feit dat ze kwaliteit gaan krijgen, moet voelen als een gegeven. En het is moeilijk om als expert over te komen met een slecht belicht kiekje. Dus investeer alsjeblieft in een professionele fotoshoot.

Dit klinkt misschien verrassend uit de mond van een webdesigner, maar dwingt je portemonnee jou om te kiezen tussen een fotograaf of webdesigner? Kies de fotograaf en klik zelf een simpel design in elkaar. (Met nadruk op simpel, ga geen Picasso spelen.)

Een eenvoudige layout met geweldige fotografie kan luxe uitstralen, een geweldig design met prutserige fotografie niet.

#11. Niet te geposeerd op de foto

Ga liever voor oprechte gezichtsuitdrukkingen en een natuurlijke lichaamstaal dan overdreven geposeerd. Zo’n stockfoto van iemand armen wijd springend boven een stukje gras? Niemand gedraagt zich zo in het echte leven, en dus komt het nep over. Vergeet niet: nep associëren we met goedkoop, niet met luxe.

#12. Straalt jouw kleding luxe uit?

Mensen maken razendsnel associaties. Met een gekreukte blouse op de foto? Dit kan de indruk wekken dat jij slordig en gehaast te werk gaat. Dit voelt misschien oppervlakkig, maar zo zitten onze hersenen nou eenmaal in elkaar. Dus draai het om en doe er jouw voordeel mee.

Glanzende blouses werken bijvoorbeeld mooi op de foto. De glans geeft een luxe uitstraling en geeft diepte aan de foto. Mooie blousjes, een blazer, een nette broek, nette schoenen. Het mag een beetje extra, kleding is niet snel too much op de foto.

En zorg dat je kleding goed aansluit. Dit zie je terug op de foto.

Bonustip: Het is handig om kleding te kiezen dat niet extreem zomers of winters is, zodat de foto’s het hele jaar goed inzetbaar zijn.

#13. Straalt de locatie luxe uit?

Een fotograaf kan van een gymzaal geen kasteel maken. Foto’s in een TL verlicht kantoorpand gaan geen luxe gevoel neerzetten. Een klassiek grachtenpand wel.

Bedenk dus wat je wilt uitstralen. Ga je voor warm en klassiek? Dan is een witte, minimalistische locatie geen goede match. Wil jij krachtige portretten zonder poespas? Dan is zo’n locatie juist wel weer een goede optie.

Vraag je fotograaf bijvoorbeeld om advies. Hij of zij kan je adviseren of een locatie mooie lichtinval heeft en genoeg verschillende hoekjes heeft.

Wil je echt uitpakken? Er zijn de prachtigste locaties te huur. Landhuizen, kastelen, mensen die hun huizen verhuren… Er is veel mogelijk. Veel van deze unieke locaties zijn alleen te huren via locatie agencies. De prijzen van deze locaties zitten wel in het hogere segment.

#14. Foto uitsnijden? Bewaak het focuspunt

Soms moet je een foto bijsnijden op een website. Let op dat het focuspunt blijven kloppen. Dus, bijvoorbeeld, dat je niet de voeten afsnijdt terwijl boven je hoofd nog voldoende ruimte over is. Dat geeft een onprofessionele uitstraling.

De fotodimensies kunnen afwijken op mobiel, dus check daar ook altijd. Zonde als opeens de helft van je gezicht afgesneden blijkt.

Copywriting tips
voor een luxe website

#15. Prik door de ruis heen

In plaats van je hoofd te breken over woordgrapjes en slimme formuleringen, bedenk: Is mijn tekst specifiek genoeg om een indruk achter te laten?

De meeste mensen browsen vluchtig online. Vooral wanneer ze verschillende opties aan het vergelijken zijn. Wanneer mensen informatie aan het verzamelen zijn, kun jij door de ruis heenprikken door helderheid te geven.

Vergeet niet: een high-end klant wil dat jij hun leven makkelijker maakt en ze zijn bereid daarvoor extra te betalen. Als jouw website als een frisse wind voelt, zorgt het halo-effect ervoor dat ze dit gemak ook met werken met jou gaan associëren.

Maak snel duidelijk: wat je doet, waarom dit belangrijk is voor jouw klant (hoe jij hun leven verbetert) en wat de volgende stap is. Het liefst bovenaan de pagina. Dit wordt vaak de “hero sectie” van een pagina genoemd.

Denk vanuit de klant: Wat is voor hen belangrijk? Als websitebouwer kan ik uitgebreid vertellen over PHP en caching en responsive design, maar mijn klant wil daarover alleen horen: “De techniek? Dat regel ik voor je!”

#16. Luxe ontoegankelijk

Ga niet met dure of ingewikkelde woorden strooien omdat je denkt dat dat chiquer of slimmer staat. Zoals Einstein zei: “If you can’t explain it simply, you don’t understand it well enough.”

Je (high-end) klant wil voelen dat ze hun probleem bij jou over de schutting kunnen gooien en dat het allemaal opgelost gaat worden. Dat gevoel geef je door glashelder te zijn over wat je doet en hoe jij ze helpt, niet met moeilijke taal.

Schrijf alsof je in gesprek bent. Hoe zou je het formuleren als iemand tegenover je stond? Wat zouden ze moeten weten? Vermijd vakjargon die jouw klant niet hoeft te weten. Ze komen juist bij jou zodat ze die dingen zelf niet hoeven te leren.

Je maakt je bezoeker blijer door de kernboodschap simpel te maken. Er zit elegantie in eenvoud.

#17. Maak van jouw aanbod geen mysterie

De grootste merken spelen in op exclusiviteit, ze hebben een mystiek die je moeilijk kunt vangen. Maar er is een verschil tussen opzettelijk iets weglaten en belangrijke informatie achterhouden waarmee je bezoekers verward achterlaat.

Dus vertel waar en wanneer je event zich zal afspelen, vertel wat de afmetingen zijn van de tas die je verkoopt, en vertel wat er in je pakket zit en wat het kost. 

Bedenk wat jouw bezoeker moet weten om te kunnen belissen of ze jouw klant willen worden. En benoem dit. Zaken zoals: locatie, prijs, werkwijze, visie, ‘wat als..?’, etc. Een goede FAQ sectie kan hierbij helpen.

#18. Voeg social proof toe

Luxe betekent kwaliteit. Hoe meer jij de zekerheid kan geven dat jij kwaliteit kan leveren, hoe lager de drempel om klant te worden.

Naast een luxe gevoel geven met je website, kun je ook met harde feiten strooien: social proof. Denk aan testimonials, referenties en reviews (= bewijs dat jij al tevreden klanten gehad hebt) en aan awards en keurmerken (= bewijs dat jouw branche jouw kwaliteit erkent).

De homepage en de footer (= het gedeelte dat onderaan elke webpagina herhaald wordt) zijn plekken waar mensen awards en keurmerken verwachten te vinden. Je kunt een aparte pagina aan reviews wijden, maar als mensen die pagina niet bezoeken, zullen ze geen enkele review zien. Daarom kies ik er meestal voor om de testimonials her en der door de hele website te verweven.

Mensen zijn skeptisch over reviews op bedrijfswebsites. Niet gek, want als ondernemer toon jij natuurlijk alleen de mooiste reviews. Doe ik ook. Daarom zoeken bezoekers vaak of ze externe bronnen kunnen vinden.11 Ik raad dus aan om ook te linken naar de website waarop je je reviews verzamelt, zoals een Google Mijn Bedrijf account of KlantenVertellen. Bijvoorbeeld in de footer.

#19. Voorbij jouw eigen website

Kom je ook voorbij je eigen website high-end over? Voordat mensen besluiten om contact op te nemen, gaan ze vaak op onderzoek. Ze checken je social media en ze googelen je (bedrijfs)naam om te zien wat er naar boven komt. Het is dus belangrijk dat je online aanwezigheid daar ook goed is.

Check wat er naar boven drijft wanneer je je (bedrijfs)naam googelt: 

  • Verschijnt je website bovenaan als resultaat als je je bedrijfsnaam googelt? Nee? Benoem je bedrijfsnaam een paar keer op je homepage. En maak een Google Mijn Bedrijf account en link daarin naar je website.
  • Verschijnt je website bovenaan als je je naam googelt? Nee? Benoem je naam op de homepage en over-mij-pagina. Bijvoorbeeld, “Over Jan Janssen” in plaats van “Over mij” als kopje.
  • Zorg voor een actueel Google Mijn Bedrijf account. Je kunt een gratis bedrijfsprofiel binnen Google maken. Deze verschijnt wanneer mensen jouw bedrijfsnaam googelen. Plaats een mooie foto, een link naar de website en verzamel een paar reviews erop.
  • Welke foto’s zijn te zien in Google Images als je je (bedrijfs)naam googelt? Geen goede foto’s? Zet je (bedrijfs)naam in de alt-tekst of in de bestandsnaam van de foto’s op je website. Vaak pakt Google Images de foto’s die op de homepage en/of bovenaan een pagina verschijnen.
  • Social media: Verschijnt een profiel die je al 10 jaar niet meer gebruikt? Of eentje die je alleen privé gebruikt? Dan kun je hem beter afschermen.

Dus als we alle tips samenbrengen… ⤵️

Door de foto’s, de kleuren, de lettertypes, het grid, de witruimtes te verbeteren en de teksten te verduidelijken, komt de onderstaande homepage veel luxer over:

Zo zie je maar hoe een paar aanpassingen een groot verschil kunnen maken!

Bronnen

  1. J. Kapferer & G. Laurent (2015) | Where do consumers think luxury begins? A study of perceived minimum price for 21 luxury goods in 7 countries (terug)
  2. R. Mugge et al. (2014) | Designing a Premium Package: Some Guidelines for Designers and Marketers (terug)
  3. E. Michailidou & M. Marchese (2008) | Visual complexity and aesthetic perception of web pages (terug)
  4. F. Alsudani & M. Casey (2009) | The effect of Aesthetics on web credibility (terug)
  5. D. Norman (2004) | Emotional Design: Why We Love (Or Hate) Everyday Things (terug)
  6. N. Tuch et al. (2012) | The role of visual complexity and prototypicality regarding first impression of websites: Working towards understanding aesthetic judgments (terug)
  7. Drayton Bird (2013) | The missing 51 helpful marketing ideas (terug)
  8. Drayton Bird (2021) | The importance of educating your target audience (terug)
  9. R.W Bly (2020) | The Copywriter’s Handbook (terug)
  10. Andy Bounds (2018) | The easiest way to sell (terug)
  11. Baymard Institute | Direct-to-Consumer UX Benchmark: 5 Common DTC Pitfalls (terug)