Aan het laden…

Je gebruikt Internet Explorer. Deze website ondersteunt alleen moderne browsers. Gebruik alsjeblieft Chrome, Firefox, Safari of Edge.

Menu
Sluiten

Verschillende call-to-actions op 1 pagina: Wanneer wel?

Mag een pagina verschillende call-to-actions bevatten of moeten we het toch bij eentje houden? Het is een betwiste vraag.

Aan de ene kant, kunnen te veel keuzes gebruikers overweldigen en ervoor zorgen dat ze juist geen enkele keuze maken. Aan de andere kant, kan jezelf limiteren tot één CTA ervoor zorgen dat je kansen laat liggen bij een deel van jouw gebruikers. 

De hoeveelheid unieke call-to-actions op een pagina hangt af van hoeveel soorten bezoekers het aantrekt — zijn ze nieuw, oriënterend en/of klaar om te kopen? Zo trekt een landingspagina een specifieker publiek dan een homepage. Je moet de juiste CTA aan de juiste bezoeker voorschotelen. Soms betekent dat meerdere call-to-actions en soms eentje.

Laten we kijken welke soorten bezoekers er zijn en hoeveel call-to-actions je per paginatype kunt gebruiken.

Inhoudsopgave

  1. Verschillende bezoekers aanspreken
    1. De 3 fases aan van het aankoopproces
  2. Hoeveel call-to-actions per pagina?
    1. Homepage
    2. Product- of dienstpagina
    3. Landingspagina
    4. Supportpagina
    5. Blog
  3. Conclusie
2 call-to-actions op de homepage van PandaDoc
Voor de duidelijkheid, met een call-to-action bedoel ik een link die bezoekers tot een specifieke actie aanzet, zoals “try it free” and “request a demo”.

Verschillende bezoekers aanspreken

Bezoekers belanden niet spontaan op jouw pagina. Jij hebt ze ernaartoe geleid vanuit allerlei kanalen zoals Google, Instagram, een visitekaartje, een andere CTA, ga zo maar door. Ze zijn expres gekomen.

Maar dat publiek zal bestaan uit mensen die in verschillende fases van het aankoopproces zitten. Sommigen staan al klaar in de actiemodus, terwijl anderen nog twijfelen of jij wel de beste keuze bent. 

Daarom is het in sommige gevallen voordelig om een alternatieve CTA te tonen voor bezoekers die nog niet klaar zijn om de primaire actie te vullen. 

Laten we eerst kijken welke fases er zijn en welke CTA’s daarbij passen.

De 3 fases aan van het aankoopproces

Het aankoopproces (buyer journey) is het proces dat mensen doorlopen voordat ze overgaan tot een aankoop. We spreken meestal van 3 fases:

  1. Bewustwording: Iemand wordt zich bewust van een probleem of behoefte en gaat op zoek naar antwoorden. Denk aan CTA’s die leiden naar behulpzame informatie zoals gratis checklists, tips, ebooks, how-to video’s of een educatieve webinar.
  2. Overweging: Iemand weet nu wat het probleem inhoudt en zoekt naar de beste oplossingen. Je wilt hem of haar overtuigen dat jullie een goede match zijn. Denk aan CTA’s die leiden naar een overzicht van product features en voordelen, FAQ, praktijkstudies, podcasts of interactieve webinars. 
  3. Beslissing: Iemand is klaar om te kiezen. Je moet hem of haar een laatste duwtje geven om bij jóú te kopen. Denk aan CTA’s voor een demo, gratis proefperiode, vrijblijvend gesprek, offerte of kortingsbon.

Het verschilt per pagina of het bezoekers uit één of meerdere fases aantrekt — en dus wel of niet kan profiteren van verschillende CTA’s. 

Bijvoorbeeld, een blog kan zowel trouwe volgers als nieuwe bezoekers vanuit Google aantrekken. Terwijl een productpagina doorgaans alleen bezoekers uit de overweging- of beslissingsfase aantrekt. 

Hoeveel call-to-actions per pagina?

Verschillende pagina’s hebben verschillende doelen. Laat we per paginatype kijken hoeveel (en wat voor) call-to-actions praktisch is.

Homepage call-to-actions

De homepage is geen eindbestemming, maar juist een springplank naar de rest van jouw site. Het geeft nieuwe bezoekers een introductie tot jouw bedrijf en leidt alle soorten bezoekers naar relevante content op andere pagina’s. Daarom mag een homepage zeker 3, 4 of zelfs meer CTA’s hebben.

Die homepage kan bezoekers uit alledrie de koopfases aantrekken. Geef oriënterende bezoekers een duidelijke pad naar pagina’s met meer informatie over jouw bedrijf, producten en/of diensten. En bied kopers een snelle weg naar jouw beste aanbod. 

Lees meer tips voor een goede homepagina

Homepage met 5 verschillende call to actions
VB. Zeroqode begint met de primaire actie (een account maken voor gratis templates). Daaronder staan links voor hun 3 doelgroepen, en daar weer onder staat een CTA voor nieuwe bezoekers.

Product- of dienstpagina call-to-actions

Productpagina’s hebben vaak 2 call-to-actions omdat ze bezoekers uit de overweging- en beslissingsfase aantrekken.

Aan de ene kant heb je potentiële klanten die klaar zijn om in gesprek te gaan, een account aan te maken of te bestellen. Deze bezoekers moet je een call-to-action aanbieden die ze de juiste richting op stuurt (e.g. naar een checkout, formulier of inschrijfpagina). 

Aan de andere kant zullen veel bezoekers zich nog aan het inlezen zijn. Ze willen meer over jouw product weten — wat de kenmerken en voordelen zijn. Deze gebruikers hebben meer content nodig. Geef ze dit in de vorm van een features pagina, video, webinar, etc. en maak in de call-to-action precies duidelijk wat er gebeurt als je erop klikt.   

VB. ChartMogul’s productpagina heeft 2 CTA’s.

Hierboven zie je dat ChartMogul gebruik maakt van een secundaire CTA (Watch a demo). Het biedt een alternatief pad voor bezoekers die nog niet klaar zijn om de primaire actie (een account aanmaken) te vervullen. 

Doorgaans plaats je de secundaire call-to-action rechts van of onder de primaire call-to-action — met een minder opvallend ontwerp. Maak duidelijk welke de prioriteit heeft.

Landingspagina call-to-actions

Een landingspagina is een losse pagina waar je mensen via advertenties, nieuwsbrieven, social media of print naartoe stuurt. Het is gemaakt om mensen één bepaalde actie uit te laten voeren. Zoals een brochure downloaden, zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief of een product kopen. 

Aangezien een landingspagina op die ene actie gefocust is, hoort het geen andere call-to-actions te hebben. Je wilt bezoekers op die pagina houden, niet afleiden of verwarren.

Je mag natuurlijk wel dezelfde CTA herhalen op meerdere plekken, als de pagina aan de lange kant is.

Landingspagina van Shopify's free trial
VB. De landingspagina voor Shopify’s free trial heeft 1 duidelijke CTA.

Supportpagina call-to-actions

Een supportpagina zal doorgaans veel call-to-actions bevatten omdat het een groot scala aan vragen van verschillende bezoekers beantwoordt. 

Bijvoorbeeld, DigitalOcean (hieronder) linkt naar tutorials en documentatie, maar ook naar belangrijke projecten en naar informatie over hun team.

De support pagina van DigitalOcean vol met CTA's
VB. DigitalOcean’s support pagina heeft heel veel CTA’s.

Blog call-to-actions

Blogs zijn een geweldige manier om nieuwe bezoekers aan te trekken. Mensen die nog nooit van jouw bedrijf of product gehoord hebben kunnen, kunnen vanuit Google op jouw blog belanden zolang jij een relevant artikel geschreven hebt. 

En hoewel blogs ook zeker gelezen kunnen worden door trouwe volgers, zijn ze doorgaans gefocust op mensen in de bewustwordingsfase. Artikelen horen lezers te informeren en naamsbekendheid te bevorderen.

HubSpot heeft hier een mooi concreet voorbeeld van:

Stel, jij verkoopt belastingaangifte software. Een bezoeker in de bewustwordingsfase kan op jouw blog beland zijn omdat hij informatie zocht over hoe hij zonder adviseur correct kan invullen zijn belastingaangifte. 

Hij zal niet warmlopen voor jouw software, want hij weet nog niet eens dat hij software nodig heeft om zijn probleem op te lossen. Een bezoeker in deze fase kun je beter een leerzaam ebook zoals “Belastingaangifte doen: 10 praktische tips” aanbieden dan een free trial. Daarmee kun je een brug te slaan naar de overwegingfase.    

Je mag zeker meerdere call-to-actions in een blog verwerken. Het wordt immers door een geïnteresseerd publiek bekeken. Blogs bevatten vaak CTA’s voor het inschrijven voor de nieuwsbrief of voor het downloaden van een freebie (zoals een checklist relevant aan het artikel). 

Nieuwsbrief en product CTA op de blog van Yoast
VB. Yoast eindigt hun blogs altijd met een product CTA en een nieuwsbrief CTA.

Je kan call-to-actions in de leestekst verwerken en/of onderaan het artikel tonen. Maar plaats ze niet helemaal onderaan de pagina (onder de reacties) want daar zullen de meeste mensen niet eens komen. 

Conclusie

We hebben gekeken naar de vraag of je beter meerdere call-to-actions of eentje per pagina kunt hebben. En zoals het antwoord op de meeste vragen in het leven luidt: het hangt ervan af. 

Zo trekt een homepage zowel nieuwe, oriënterende als beslissende bezoekers aan en bevat daarom vaak drie, vier of zelfs meer call-to-actions. Daarentegen zijn landingspagina’s gemaakt met een duidelijk doel voor ogen en horen er slechts eentje te hebben.

De hoeveelheid call-to-actions op een pagina hangt af van de soorten bezoekers dat het aantrekt. Probeer de juiste CTA aan de juiste bezoeker voor te schotelen. Soms betekent dat eentje en soms meerdere.

Lees meer tips voor sterke call-to-actions

Home » Blog » SEO » Verschillende call-to-actions op 1 pagina: Wanneer wel?