Je gebruikt Internet Explorer. Deze website ondersteunt alleen moderne browsers. Gebruik alsjeblieft Chrome, Firefox, Safari of Edge.

Menu

4 voordelen van een eigen website versus social media

Sinds de opmars van social media hoor ik steeds vaker de vraag: “Heb ik als ondernemer nog wel een website nodig?” Ja! Een goed geoliede website heeft nog steeds veel voordelen. Ik deel mijn favorieten!

Dit is trouwens geen tirade tegen social media. Social media zijn een krachtig marketing middel. Het is slim om te zijn waar jouw doelgroep is.

Met deze voordelen wil ik alleen aantonen dat social media geen vervanging is voor een website. Ze hebben beiden hun eigen krachten. Gebruik jouw website en social media naast elkaar.  

Voordeel 1: Meer productiviteit

Een van de voordelen van social media is de laagdrempelige wijze waarmee je kunt communiceren. Maar klantcontact kan enorm tijdrovend zijn. Als je niet oplet ben je uren bezig met telkens dezelfde vragen beantwoorden en/of met mensen die eigenlijk helemaal niet in jouw doelgroep passen.

Je wilt zo min mogelijk tijd kwijt zijn aan overtollig klantcontact. 

Op een website kun je alle informatie die iemand ooit nodig gaat hebben op overzichtelijke wijze weergeven. Zo ben je minder tijd bezig met het uitleggen van jouw bedrijf, product of dienst aan (potentiële) klanten. Link ze gewoon door naar jouw website!

Als je er de tijd voor neemt om jouw informatie volledig en visueel aantrekkelijk te maken, verkoopt jouw website jou.

Structureer de informatie op een overzichtelijke en uitgedachte wijze. Sommige mensen zullen alleen een snelle blik willen werpen, terwijl anderen iets compleet willen doorlichten voordat ze tot aankoop overgaan. Door voldoende informatie op een geordende manier op jouw website te plaatsen, kom je aan beiden tegemoet.

Dat red je niet met een paar regels bio op een social media profiel.

De productiviteit voordelen in het kort:

  • Je hoeft minder vragen te beantwoorden want alles staat al op je website;
  • Je komt aan verschillende types tegemoet (de scanners en de uitpluizers);
  • Je overtuigt mensen van jouw waarde zonder een woord te reppen;
  • Jouw informatie is elke minuut van elke dag beschikbaar.

Voordeel 2: Onbeperkt publiek 

Een website kan ook nieuwe mensen aantrekken. 

Zoekmachines zijn nog steeds populair. Zeg nou zelf, wat doe je als je een product of dienst zoekt? Even googelen. Google krijgt elke séconde 70.000 zoekopdrachten binnen en we googelen gemiddeld zo’n 3-4 keer per dag.

Als beginnende ondernemer is het moeilijk om een publiek op te bouwen. Op social media voelt het soms alsof je tegen een muur aan het praten bent. Maar je hoeft geen grote naam te zijn om mensen via Google te trekken.

Ranken op zoekmachines begint met deze gouden regel: Maak content waar mensen naar zoeken. Daar begint en eindigt het mee. Er zijn een heleboel factoren die je een zetje kunnen geven en een sterke online reputatie helpt zeker, maar uiteindelijk draait het om de juiste content.

Schrijf niet over dingen die jij van je hart moet. Dat kan op social media.

Denk aan jouw ideale klant. Met welke vragen of problemen zit hij of zij? Google wil zoekvragen beantwoorden. Als een kleine website een beter antwoord geeft dan een grote website, zal die kleine toch winnen.

Neem bijvoorbeeld Jim Harmer van Income School. Hij heeft verschillende niche websites. Zijn artikel over de juiste hoogte van een crossmotor instellen krijgt zo’n 7 duizend bezoekers per maand. Duizenden bezoekers met één artikel. Oké, die gaan niet allemaal een crossmotor bij hem kopen, maar hij komt wel op de radar bij zijn doelgroep.

De bereik voordelen in het kort:

  • Iedereen met een internetverbinding kan jou vinden. Ze hebben geen apart account nodig;
  • Je hoeft niet bekend te zijn om bezoekers te trekken. 

Voordeel 3: Evergreen content

Het derde voordeel van een website is dat jouw woorden en foto’s niet na 24 uur voor eeuwig van de radar verdwijnen zoals op de meeste social media. 

Jij kunt op een website investeren in pagina’s die jarenlang bezoekers blijven trekken. Google toont immers regelmatig pagina’s die al jaren oud zijn, zolang de content nog relevant is.

Content dat op de lange termijn relevant blijft voor jouw doelgroep noemen we evergreen content. Denk aan tips, handleidingen, how-to’s en FAQs. Een goed geschreven stukje evergreen content kan jaren na publicatie bezoekers blijven trekken. 

Voorbeelden:

  • Hoe je een trouwjurk kiest die bij jouw figuur past
  • Inbound marketing: De complete startergids
  • 10 manieren om spinazie te bereiden zonder kookkennis

Hoewel je misschien van tijd tot tijd een paar feitjes moet bijwerken, heeft de informatie van evergreen content geen vervaldatum. In tegenstelling tot een hype of nieuwtje dat een maandje veel bezoekers trekt en daarna doodbloedt.

Niet dat al jouw content evergreen hoeft te zijn. Actuele onderwerpen zijn handig voor korte termijn marketing. Maar probeer ook een portie evergreen content te maken waarop je kunt blijven teren. Bijkomend voordeel is dat zulke uitgebreide artikelen jou als expert in jouw branche positioneren.

De evergreen content voordelen in het kort:

  • Evergreen content heeft geen vervaldatum en kan jarenlang bezoekers blijven trekken;
  • Evergreen content helpt je een expert status te krijgen.

Voordeel 4: Volledige controle

Het vierde voordeel is een inkoppertje, maar o zo belangrijk: Een website is van jou alleen. Je hebt 100% de controle en zeggenschap over het uiterlijk en de inhoud. In tegenstelling tot social media.

Je bent niet afhankelijk van de grillen van Mark Zuckerberg en staat niet met lege handen als hij morgen de stekker uit Facebook en Instagram zou trekken. Ook zijn er geen kleine lettertjes en algemene voorwaarden. Jij hebt de volledige zeggenschap over jouw content. 

Dankzij die controle kun jij ook vorm geven aan het imago dat jij wilt uitstralen. Is jouw doelgroep die high-end klant? Dan wil je luxe laten terugkomen. Richt je juist op de koopjesjagers? Daar hoort weer een hele andere look & feel bij.  

Ook heb je de ruimte om jouw bedrijf in het beste daglicht te zetten.

De controle voordelen in het kort:

  • Je bent niet afhankelijk van de voorwaarden en populariteit van een platform;
  • Je kunt een website in jouw eigen huisstijl vormgeven;
  • Je komt professioneler en betrouwbaarder over;
  • Je kunt e-mailmarketing inzetten. 

Website op maat

Dit waren een paar voordelen van een eigen website versus alleen een social media profiel. Heb je nog geen website en wil je er eentje laten maken?

Home » Blog » Website » 4 voordelen van een eigen website versus social media