Je gebruikt Internet Explorer. Deze website ondersteunt alleen moderne browsers. Gebruik alsjeblieft Chrome, Firefox, Safari of Edge.

Menu

Zakelijk bloggen: 7 voordelen van bloggen voor ondernemers

Je bedrijfswebsite is klaar en staat vol met killer productpagina’s. En toen…. was er een doodse stilte. Niemand komt kijken. ‘Ga bloggen’, zeggen ze. Maar heeft een zakelijke blog nog meerwaarde tegenwoordig? Jazeker!

Inhoud

  1. Artikelen brengen jarenlang bezoekers binnen
  2. Je leert jouw doelgroep beter kennen
  3. Je kunt de voordelen van jouw product demonstreren
  4. Je verschijnt in meer zoekopdrachten
  5. Je krijgt meer autoriteit en geloofwaardigheid
  6. Je bespaart uiteindelijk tijd
  7. Je verbetert jouw eigen kennis en communicatie

Voordeel 1: Evergreen artikelen brengen jarenlang bezoekers binnen

Vind je bloggen een te grote tijdsinvestering? Een evergreen artikel kan jaren na publicatie bezoekers trekken vanuit zoekmachines. Zolang de content nog relevant is toont Google gerust blogs die een paar jaar oud zijn. Die paar uurtjes verdien je dus ruimschoots terug.

Met evergreen bedoel ik content die op de lange termijn relevant blijft voor jouw doelgroep. Zoals tips, handleidingen en FAQs. Hoewel je misschien van tijd tot tijd een paar feitjes moet bijwerken, heeft de informatie geen vervaldatum.

Voorbeelden:

  • 7 tips om een bos bloemen langer vers te houden 
  • Fotograferen: De complete startersgids
  • Moeite met slapen? Tips voor een goede nachtrust
Google SERP met resultaten van 3-4 jaar oud
Deze zoekopdracht krijgt resultaten die meer dan 3 jaar oud zijn.

Voordeel 2: Je leert jouw doelgroep beter kennen

Met een blog kun je testen waar veel zoekvolume zit en waar jouw doelgroep behoefte aan heeft. Analyseer welke artikelen goed scoren en welke niet. Deze informatie kun je gebruiken om jouw aanbod te verbeteren.

Niet elke blog zal goed scoren. Soms sla je de plank mis en schrijf je over iets waar jouw doelgroep blijkbaar niet op zat te wachten. En soms sla je juist een homerun en is er enorm veel interesse.

Stel, je bent bloemist en hebt geschreven over een poedertje dat bloemen langer vers houdt (ik verzin maar wat). Als dat artikel maandelijks veel lezers krijgt, weet je dat dit iets is wat bij jouw doelgroep speelt. Je kunt meer behulpzame tips geven en zelfs je assortiment uitbreiden met vershouders.

Tools om bezoekersaantallen te meten

Hoe houd je het aantal lezers bij? Je kunt Google Analytics installeren op jouw website om de bezoekers per pagina bij te houden. 

Ik raad ook aan om je website aan te melden bij Google Search Console. Daarin kun je bij Prestaties zien op welke zoekopdrachten je verschenen bent en hoeveel vertoningen die zoekopdracht krijgt. 

Aan de slag met Google Analytics en Search Console

Vertoningen en aantal klikken bekijken per zoekopdracht in Search Console
In Search Console kun je zien op welke zoekopdrachten een pagina rankt.

Voordeel 3: Je kunt de voordelen van jouw product demonstreren

Zakelijk bloggen is doorgaans een vorm van pull marketing. Mensen komen vrijwillig naar jouw artikel toe. Je valt mensen niet ongevraagd lastig zoals bij push marketing. Maar dat betekent niet dat je jezelf niet mag verkopen.

Stel jezelf bij een blog de vraag: Kan ik op een natuurlijk manier een brug maken naar mijn product of dienst? Of kan ik een freebie (checklist o.i.d.) aanbieden die mensen in ruil voor hun e-mailadres downloaden? 

Laten we een voorbeeld erbij pakken. Misschien ken je Yoast al. Het verkoopt SEO plugins en cursussen. Ze hebben een artikel geschreven over het belang van kruimelpaden voor SEO. Ze leggen uit wat zulke paden zijn, welke soorten er zijn en welke voordelen ze bieden. En tot slot hoe je ze toevoegt waarvan hun plugin natuurlijk een van de manieren is. 

Het artikel is een brug naar hun product maar omdat het behulpzame informatie biedt voelt het niet als een goedkoop verkooppraatje.

Voordeel 4: Je verschijnt in meer zoekopdrachten

Wat doe jij als je op zoek bent naar een product, antwoord of oplossing? Precies, we googelen ons suf. Google krijgt biljoenen zoekopdrachten per dág. 

En allemaal willen we op nummer 1 staan als iemand ons product googelt.

Helaas is de competitie daar moordend. Je moet het opnemen tegen de Goliaths in jouw vakgebied. Maar het is veel makkelijker om hoog te ranken op concrete zoekvragen. En daarvoor is bloggen noodzakelijk.

Op de statische pagina’s vertel je meestal over jezelf en je producten. Maar in blogs kun je antwoord geven op de vragen die jouw doelgroep intypt op Google. Het is eigenlijk heel simpel: Maak content waar mensen naar zoeken.

Als je een reeks goede artikelen je publiceert, heb je meer kans dat mensen jou vinden via Google. Elk artikel rankt namelijk op een andere zoekvraag die relevant is voor jouw doelgroep (als je het goed doet).

Voordeel 5: Je krijgt meer autoriteit en geloofwaardigheid

We moeten een bedrijf eerst vertrouwen voordat we een aankoop durven en willen doen. En als jij voortdurend behulpzame informatie deelt (die gerelateerd is aan jouw vakgebied) positioneer je jezelf als expert. Je schept vertrouwen en komt geloofwaardiger over.  

Stel je voor: Huur je liever een ondernemer in die een website heeft met alleen contactgegevens of eentje die met verscheidene blog artikelen laat zien dat hij of zij verstand van zaken heeft? 

Daarnaast kun je met die autoriteit een plekje op iemands radar bemachtigen. De lezer heeft misschien nu nog geen behoefte aan jouw product, maar wanneer ze over een aantal maanden dat wel hebben, denken ze aan jou.

Voordeel 6: Je bespaart uiteindelijk tijd

Heb je van die vragen die telkens naar boven komen bij klanten? Zitten er gaten in de kennis van jouw doelgroep die gevuld moeten worden voordat ze jouw product echt kunnen waarderen? Blog erover! Je kunt klanten dan daarheen sturen in plaats dat je weer een antwoord moet herkauwen.

Wij geven bijvoorbeeld SEO advies. Vaak komt naar boven dat iemands website traag laadt. De klant wil dan natuurlijk weten hoe hij of zij dit oplost. In plaats van dat ik telkens hetzelfde riedeltje moet afsteken, heb ik 1x de tijd genomen een uitgebreid artikel erover te schrijven waar ik elke nieuwe klanten naar kan linken.

Voordeel 7: Je verbetert jouw eigen kennis en communicatie

Bloggen is ook goed voor jouw eigen kennis. Het schrijven van een blog dwingt je namelijk om na te denken over je vakgebied. 

Je moet iets haarfijn begrijpen voordat je het begrijpelijk uit kan leggen aan een ander. Regelmatig blogs schrijven zorgt ervoor dat je vaker dingen opzoekt en/of onderzoekt en zo je eigen kennis vergroot.

Bovendien moet je in een blog strategisch nadenken over wat je wilt communiceren. Je denkt constant aan vragen zoals:

  • Wat wil ik zeggen?
  • Waarom moet iemand dit artikel lezen? 
  • Komt mijn boodschap over? 

Hoe vaker je schrijft, hoe beter je wordt in het beantwoorden van zulke vragen. Die vaardigheid helpt je jouw boodschap ook in andere situaties helderder over te brengen (e.g. netwerken, klantcontact).

Je kunt sneller inspelen op de verschillende vragen die klanten stellen, omdat je daar al over nagedacht hebt in een blog. En je kunt ze daarnaast verwijzen naar jouw artikel om het nog een keertje na te lezen zoals in de vorige tip. 

Waarom de meeste blogs falen

Bloggen heeft een heleboel voordelen. Maar je moet er wel energie in steken. Een blog loopt niet vanzelf goed. Je moet consistent goede content blijven publiceren die de juiste mensen aanspreekt. 

De praktijk leert dat de meeste blogs falen. Ik zou een heel artikel kunnen schrijven over waarom, maar de 3 grootste boosdoeners zijn doorgaans:

  1. De content beantwoordt geen zoekvraag
    We zijn geneigd om te bloggen over de kenmerken van onze producten of diensten. Maar je moet juist vertellen over de voordelen en de oplossingen die ze bieden. Dat zijn de vraagstukken waar mensen naar zoeken.
  2. De content is niet uniek genoeg
    Als je simpelweg herkauwt of samenvat wat er al op het internet staat, heeft Google weinig reden om jouw artikel hoog in de rankings te plaatsen. Schrijf niet alleen omdat ‘het weer tijd is om te bloggen’, maar voeg waarde toe.
  3. Je bent te snel gestopt
    Bloggen is een langetermijnstrategie. Het duurt meestal enkele maanden voor je blog goed opgepikt wordt door zoekmachines.

Lees verder: Hoe maak je blogs die goed scoren in Google?

Home » Blog » Website » Zakelijk bloggen: 7 voordelen van bloggen voor ondernemers