Aan het laden…

Je gebruikt Internet Explorer. Deze website ondersteunt alleen moderne browsers. Gebruik alsjeblieft Chrome, Firefox, Safari of Edge.

Menu
Sluiten

Zakelijk bloggen? 7 voordelen voor ondernemers

Je bedrijfswebsite is klaar en staat vol met killer productpagina’s. En toen…. was er een doodse stilte. Niemand komt kijken. Ga bloggen zeggen ze. Maar heeft een zakelijke blog nog meerwaarde anno 2020? Jazeker!

Zakelijk bloggen is bloggen om de groei van jouw bedrijf te ondersteunen. Het is een marketing middel zoals e-mailmarketing en social media dat ook (kunnen) zijn.

Waarom zou je bloggen als ondernemer?

  1. Artikelen brengen jarenlang bezoekers binnen
  2. Je leert jouw doelgroep beter kennen
  3. Je kunt de voordelen van jouw product demonstreren
  4. Je verschijnt in meer zoekopdrachten
  5. Je krijgt meer autoriteit en geloofwaardigheid
  6. Je krijgt meer backlinks
  7. Je verbetert je eigen kennis en communicatie

Voordeel #1: Jaren profiteren per artikel

Vind je bloggen een te grote tijdsinvestering? Een evergreen artikel kan jaren na publicatie bezoekers trekken vanuit zoekmachines. Zolang de content relevant is toont Google gerust blogs die een paar jaar oud zijn. Die paar uurtjes verdien je dus ruimschoots terug.

Met evergreen bedoel ik content die op de lange termijn relevant blijft voor jouw doelgroep (het blijft groen). Zoals tips, handleidingen en FAQs. Hoewel je misschien van tijd tot tijd een paar feitjes moet bijwerken, heeft de informatie van een evergreen blog geen vervaldatum.

Voorbeelden:

  • 7 tips om een bos bloemen langer vers te houden 
  • Fotograferen: De complete startersgids
  • Moeite met slapen? Tips voor een goede nachtrust
Google SERP met resultaten van 3-4 jaar oud
Deze zoekopdracht krijgt resultaten die 3-4 jaar oud zijn.

Voordeel #2: Doelgroep beter leren kennen

Met een blog kun je testen waar veel zoekvolume zit en waar jouw doelgroep behoefte aan heeft. Analyseer welke artikelen goed scoren en welke niet. Deze informatie kun je gebruiken om jouw aanbod te verbeteren.

Niet elke blog zal goed scoren. Soms sla je de plank mis en schrijf je over iets waar jouw doelgroep blijkbaar niet op zat te wachten. En soms sla je juist een homerun en is er enorm veel interesse.

Stel, je bent bloemist en hebt geschreven over een poedertje dat bloemen langer vers houdt (ik verzin maar wat). Als dat artikel maandelijks veel lezers krijgt, weet je dat dit iets is wat bij jouw doelgroep speelt. Je kunt meer behulpzame tips geven en zelfs je assortiment uitbreiden met vershouders.

Tools om bezoekersaantallen te meten

Hoe houd je het aantal lezers bij? Je kunt Google Analytics installeren op jouw website om de bezoekers per pagina bij te houden. 

Ik raad ook aan om je website aan te melden bij Google Search Console. Daarin kun je bij Prestaties zien op welke zoekopdrachten je verschenen bent en hoeveel vertoningen die zoekopdracht krijgt. 

Aan de slag met Google Analytics en Search Console

Vertoningen en aantal klikken bekijken per zoekopdracht in Search Console
In Search Console kun je zien op welke zoekopdrachten een pagina rankt.

Voordeel #3: De voordelen van jouw product demonstreren

Zakelijk bloggen is doorgaans een vorm van pull marketing. Mensen komen vrijwillig naar jouw artikel toe. Je valt mensen niet ongevraagd lastig zoals bij push marketing. Maar dat betekent niet dat je jezelf niet mag verkopen.

Stel jezelf bij een blog de vraag: Kan ik op een natuurlijk manier een brug maken naar mijn product of dienst? Of kan ik een freebie (checklist o.i.d.) aanbieden die mensen in ruil voor hun e-mailadres downloaden? 

Laten we een voorbeeld erbij pakken. Misschien ken je Yoast al. Het verkoopt SEO plugins en cursussen. Ze hebben een artikel geschreven over het belang van kruimelpaden voor SEO. Ze leggen uit wat zulke paden zijn, welke soorten er zijn en welke voordelen ze bieden. En tot slot hoe je ze toevoegt waarvan hun plugin natuurlijk een van de manieren is. 

Het artikel is een brug naar hun product maar omdat het behulpzame informatie biedt voelt het niet als een goedkoop verkooppraatje.

Voordeel #4: In meer zoekopdrachten verschijnen

Wat doe jij als je op zoek bent naar een product, antwoord of oplossing? Precies, we googelen ons suf. Google krijgt biljoenen zoekopdrachten per dág. 

En allemaal willen we op nummer 1 staan als iemand ons product googelt.

Helaas is de competitie daar moordend. Je moet het opnemen tegen de Goliaths in jouw vakgebied. Maar het is veel makkelijker om hoog te ranken op concrete zoekvragen. En daarvoor is bloggen noodzakelijk.

Op de statische pagina’s vertel je meestal over jezelf en je producten. Maar in blogs kun je antwoord geven op de vragen die jouw doelgroep intypt op Google. Het is eigenlijk heel simpel: Maak content waar mensen naar zoeken.

Hoe meer artikelen je publiceert, hoe meer kans dat mensen jou vinden via Google. Elk artikel rankt namelijk op een andere zoekvraag die relevant is voor jouw doelgroep (als je het goed doet).

De blog van Ahrefs rankt op veel zoektermen
De blog van Ahrefs rankt op veel verschillende zoektermen.

Voordeel #5: Meer autoriteit en geloofwaardigheid

We moeten een bedrijf eerst vertrouwen voordat we een aankoop durven en willen doen. En als jij voortdurend behulpzame informatie deelt (die gerelateerd is aan jouw vakgebied) positioneer je jezelf als expert. Je schept vertrouwen en komt geloofwaardiger over.  

Stel je voor: Huur je liever een ondernemer in die een website heeft met alleen contactgegevens of eentje die met verscheidene blog artikelen laat zien dat hij of zij verstand van zaken heeft? 

Daarnaast kun je met die autoriteit een plekje op iemands radar bemachtigen. De lezer heeft misschien nu nog geen behoefte aan jouw product, maar wanneer ze over een aantal maanden dat wel hebben, denken ze aan jou.

Voordeel #6: Meer backlinks krijgen

Wist je dat Google vertrouwen ook belangrijk vindt? Het internet staat vol met slechte en zelfs gevaarlijke websites. Google zoekt constant naar manieren om het kaf van het koren te scheiden. En backlinks zijn daar eentje van.

Een backlink is een link van andere website naar de jouwe. Wanneer je backlinks krijgt van veel goede websites is dit voor Google een positief teken. Jij zal namelijk wel iets zinnigs geschreven hebben om al die links verdiend te hebben. Backlinks helpen je dus om hoger in de rankings te komen (en zo meer bezoekers te trekken).

Je zult niet snel links ontvangen voor een specifiek product tenzij je er een duur affiliatie programma aanplakt. Maar wanneer jij informatieve blogs schrijft kun je op natuurlijke wijze backlinks verkrijgen

Bedrijven die bloggen krijgen zelfs 97% meer links dan bedrijven die dat niet doen. Je kunt bijvoorbeeld unieke checklists en infographics maken of eigen onderzoek doen (statistieken krijgen veel links zoals je ziet).

Backlinks bekijken? Ahrefs heeft een gratis Backlink Checker

Backlink profiel van een Hubspot artikel
Het artikel van Hubspot over blog statistieken ontvangt backlinks van bijna 1400(!?) sites.

Voordeel #7: Eigen kennis en communicatie verbeteren

Bloggen is ook goed voor jouw eigen kennis. Het schrijven van een blog dwingt je namelijk om na te denken over je vakgebied. 

Je moet iets haarfijn begrijpen voordat je het begrijpelijk uit kan leggen aan een ander. Regelmatig blogs schrijven zorgt ervoor dat je vaker dingen opzoekt en/of onderzoekt en zo je eigen kennis vergroot.

Een klant vroeg mij een keertje ‘Wat is een goede alt-tekst?’ en ik realiseerde me dat ik eigenlijk geen perfect antwoord had. Ik wist wel wat andere kenners erover zeiden, maar ik had geen onderbouwd bewijs. Dus ik deed onderzoek en schreef er een blog over. Zo heb ik én mijn kennis vergroot én een vraag beantwoord die onder mijn doelgroep speelt.

Bovendien moet je in een blog strategisch nadenken over wat je wilt communiceren. Je denkt constant aan vragen zoals:

  • Wat wil ik zeggen?
  • Waarom moet iemand dit artikel lezen? 
  • Komt mijn boodschap over? 

Hoe vaker je schrijft, hoe beter je wordt in het beantwoorden van zulke vragen. Die vaardigheid helpt je jouw boodschap ook in andere situaties helderder over te brengen (e.g. netwerken, klantcontact).

Je kunt sneller inspelen op de verschillende vragen die klanten stellen, omdat je daar al over nagedacht hebt in een blog. En je kunt ze daarnaast verwijzen naar jouw artikel om het nog een keertje na te lezen. 

Waarom de meeste blogs falen

Bloggen heeft een heleboel voordelen. Maar je moet er wel energie in steken. Een blog loopt niet vanzelf goed. Je moet consistent goede content blijven publiceren die de juiste mensen aanspreekt. 

De praktijk leert dat de meeste blogs falen. Ik zou een heel artikel kunnen schrijven over waarom, maar de 3 grootste boosdoeners zijn doorgaans:

  1. Je content beantwoordt geen zoekvraag
  2. Je content is niet uniek genoeg
  3. Je bent te snel gestopt

Geen zoekvraag beantwoord

De eerste misstap is snel te maken. We zijn geneigd om te bloggen over de kenmerken van onze producten of diensten. Maar je moet juist vertellen over de voordelen en de oplossingen die ze bieden. Dat zijn de vraagstukken waar mensen naar zoeken.

Kenmerk: De iPhone 11 heeft een groothoeklens.

Voordeel: Krijg 4x meer van een uitgestrekt landschap op de foto.

Geen unieke content

Ten tweede moet je unieke content bieden. Als je simpelweg herkauwt of samenvat wat er al op het internet staat, heeft Google weinig reden om jouw artikel hoog in de rankings te plaatsen. Schrijf niet alleen omdat ‘het weer tijd is om te bloggen’, maar voeg waarde toe.

Toon praktijkvoorbeelden of doe eigen onderzoek. Bijvoorbeeld, in mijn blogs over Afbeeldingen SEO nam ik steekproeven om te testen welke tips wel of niet werkten in plaats van ze simpelweg aan te nemen voor waar.

Te snel gestopt   

Tot slot, bloggen is een langetermijnstrategie. Het duurt meestal enkele maanden voor je blog goed opgepikt wordt door zoekmachines. 

Ik ken de tweestrijd. Het vereist een hoop discipline en positief denken om nieuwe blogs te schrijven terwijl de vorige blogs nog geen vruchten afgeworpen hebben. Maar probeer geduld op te brengen. Want zodra een artikel wel aanslaat in Google, blijft het constant bezoekers aantrekken.

En dan wou je dat je al 30 artikelen in plaats van 3 geschreven.

Waarover moet je bloggen?

Dit artikel ging over de voordelen van zakelijk bloggen. Maar waar moet je over schrijven? Hoe doe je inspiratie op? In een ander artikel ligt ik verder uit hoe je onderwerpen bedenkt om over te schrijven.

Meer hulp nodig bij zakelijk bloggen?

En ja, hier komt mijn niet zo subtiele bruggetje.

In onze Website Sessie helpen Mandy en ik jou concrete stappen te zetten om hoger in Google te komen en meer omzet uit jouw website te halen.

Home » Blog » SEO » Zakelijk bloggen? 7 voordelen voor ondernemers