Waarom jouw bedrijf nog steeds een website nodig heeft in 2024

Het is normaal voor ondernemers om een eigen website te hebben. Maar waarom eigenlijk? Wat zijn de voordelen van een eigen website? En heb je echt nog een website nodig in dit tijdperk vol met gratis social media platforms?

Lees hieronder waarom ik geloof dat elke ondernemer het hebben van een website moet omarmen.

Je bent 24/7 online

Een goedgevulde website is zo veel makkelijker dan 24/7 online moeten zijn om steeds dezelfde DMs over jouw prijzen, beschikbaarheid en werkwijze te hoeven te beantwoorden op social media. Alle informatie staat overzichtelijk en volledig op jouw website. Waardoor jouw bedrijf doorloopt zelfs als jij even een break van social media neemt.

Je biedt klanten een snellere reis

Wanneer iemand op jouw Instagram of Facebook profiel komt en klaar is voor de volgende stap, maar je hebt geen website, geef je ze de kans niet. Ze moeten je eerst een DM sturen en dan gaat er weer wat tijd overheen voordat jij antwoordt, waarna jij weer wacht op hun antwoord…

Als zo’n potentiële klant via de link in bio o.i.d. op jouw goedgevulde website kunnen komen, kunnen ze zich gelijk verder oriënteren en misschien zelfs al een afspraak plannen. Bezoekers hoeven niet te wachten (en krijgen niet de kans na kans om af te haken) en jij hoeft ook geen tijd te verspillen aan de mensen die toch niet serieus blijken te zijn.

Je geloofwaardigheid groeit

Wat doen we voordat we iets kopen van iemand? We googelen ze even. We moeten een bedrijf eerst vertrouwen voordat we een aankoop durven en willen doen. Meerdere contactpunten helpt hierbij; we neuzen even rond op hun social media én website. Zonder eigen website kom je ongeloofwaardig over. De gedachtesprong “hij of zij zal het wel niet zo serieus nemen…” is snel gemaakt. We verwachten simpelweg dat bedrijven een website hebben.

Je wordt makkelijker aangeraden

Met een eigen website maak je het makkelijk voor mensen om jou aan te raden, omdat ze mensen naar de juiste plek kunnen leiden voor meer informatie — “O, je zoekt een wedding planner? Check Jessica even, een schat van een meid! Kijk even op haar website, daar staat alles.”

Verwijzen naar een Instagram pagina werkt minder fijn, omdat de informatie daar her en der verspreid staat. En vergeet ook niet dat iemand jou alleen wil aanraden als jij representatief bent. Als ik een slecht iemand aanraadt, is dit ook slecht voor mijn reputatie.

Ter illustratie: Mijn zus fotografeert soms promoties. De aanvragen op ongelegen data wilde ze doorspelen, dus deed ze een oproepje. Ze kreeg veel reacties, maar de meeste geïnteresseerde fotografen hadden niet eens een webpagina over promotie fotografie. Dit was voor haar een dealbreaker omdat ze de waarde van deze fotografen (prijs, werkwijze) niet snel kon inschatten. En ze kon het niet riskeren om een slechte fotograaf door te geven.

Jouw verhaal wordt scherper

Tijdens het maken en vullen van een website word je gedwongen om goed na te denken over jouw onderneming en aanbod. Wat bied je precies aan? Voor wie? Welke werkwijze? Welke prijzen? Wat wil je uitstralen? Wat is jouw verhaal?

Het maken van een website is een oefening die je dwingt jouw business helder te maken. Zodat jij niet die ene ondernemer blijft die de vraag “Maar wat verkoop je nou precies? En voor wie?” niet kan helder beantwoorden.

Je hebt onbeperkt bereik

Iedereen met een internetverbinding kan jouw website bereiken. Mensen hoeven geen social media account te hebben of ingelogd te zijn. Met een website ligt het hele online publiek binnen bereik.

Je kunt bezoekers trekken vanuit Google

Wanneer we met een specifieke vraag zitten, blijven zoekmachines zoals Google de beste optie voor veel mensen. Het is veel fijner om de juiste informatie op een overzichtelijke webpagina voorgeschoteld te krijgen dan her en der verspreid in verschillende post captions.

Zeg nou zelf, wat doe je als je iets zoekt of niet weet? Even googelen.

Met een eigen website kun jij als zoekresultaat verschijnen. Naast specifiek gevonden te worden op jouw dienst of product, kun je ook op bepaalde vragen gevonden worden. Een blog-artikel kan nog jaren na publicatie bezoekers trekken vanuit zoekmachines. Zolang de content nog relevant is toont Google gerust blogs die een paar jaar oud zijn. Een stuk fijner dan die Instagram posts die na 24 uur in de vergetelheid raken.

Lees verder: Hoe maak je een blog die goed scoort?

Je hebt een bestemming voor jouw advertenties

Wanneer je betaalde advertenties wilt gaan inzetten op social media, heb je een plek nodig waarop die advertenties uitkomen. Dit kan jouw profielpagina zijn, maar dan komen mensen op een algemene plek. Liever maak je een speciale landingspagina op jouw website. Op deze pagina staat alle informatie die de mensen die op jouw advertentie klikten nodig hebben. Je kunt er ook gelijk een download of contactmogelijkheid op zetten.

En met een eigen website kun je natuurlijk ook met Google Ads advertenties aan de slag gaan.

Je wordt lokaal beter gevonden

Wanneer iemand googelt naar een dienst, neemt Google vaak iemands locatie mee als criteria. Logisch, want als ik een kapper zoek, wil ik er eentje in de buurt, niet op Ameland. Door jouw plaatsnaam of regio op de website te zetten (plus een Google Mijn Bedrijf profiel te nemen), laat je Google weten op welke locaties jij voorrang moet krijgen.

Nu denk je misschien “Ik doe alles online, dus dit geldt voor mij niet”, maar het geldt vaker dan je denkt. Wij maken websites op maat en doen alles online (mailen en videobellen), maar toch ranken we hoger op “webdesign Zeist”. Ook vinden mensen het vaak een prettig idee als je in de buurt zit.

Jij bent de eigenaar van jouw content

Je wilt niet 100% afhankelijk van Instagram of een andere social media account zijn, omdat jouw account op elk moment voor een of andere kleine reden opgeschort kan worden. Het is riskant om alle eieren in één mand te leggen.

Jouw website en alles wat erop staat is van jou. En zelfs al gaat jouw webhost provider kopje onder, met een backup zet je de website zo weer online bij een andere provider.

Daarnaast heb je de volledige controle over het design en de uitstraling van jouw website in tegenstelling tot bij social media. En ben je na een jaar niet meer tevreden? Dan neem je gewoon weer een nieuw template.

Je hebt een thuis voor jouw merk

Jouw website kan functioneren als een hub waar alles samenkomt:

  • Het is de plek waar jouw advertenties en social media naar verwijzen.
  • Het is de plek waar mensen vanuit zoekmachine jou kunnen vinden.
  • Het is de plek waar potentiële klanten alle informatie die ze nodig hebben op één plek kunnen terugvinden.
  • Het is de plek waar bezoekers de stap tot klant kunnen zetten (boeken, kopen, bestellen, etc.)
  • Het is de plek waar de huisstijl volledig in jouw controle is.
  • Het is de plek waar…

Het meeste uit jouw website halen

Een eigen website heeft dus nog steeds veel voordelen. Maar deze voordelen werken natuurlijk alleen met een goedgevulde, aantrekkelijke website. Eén zinnetje en een vakantiekiekje zijn niet genoeg.

Je hebt een website nodig die jouw bezoekers uitlegt waarom ze jou boven de competitie moeten verkiezen.

Een goede website beantwoordt ten minste deze 5 vragen:

  1. Wat doe jij?
  2. Waarom moet iemand jou kiezen?
  3. Wat kunnen klanten verwachten?
  4. Waarom ben jij te vertrouwen?
  5. Hoe kan iemand klant worden?
Linsey, auteur, webdeveloper

Geschreven door