SEO voor beginners: Hoger in Google in 7 stappen

Heb je een website? Dan heb je vast wel eens van SEO of zoekmachine-optimalisatie gehoord. Hoe werkt dat nou?

Leer hoe je in 7 stappen een vliegende start met SEO maakt.

Inhoud

  1. Wat is SEO?
  2. SEO in 7 stappen
    1. Help Google jouw website te vinden
    2. Beveilig jouw website
    3. Schrijf vindbare content
    4. Verbeter de zoekresultaatweergave
    5. Verbeter de laadsnelheid
    6. Test of de website mobielvriendelijk is
    7. Verzamel links en reviews

Wat is SEO?

Voluit Search Engine Optimization, SEO is eigenlijk alles wat je doet om vaker en hoger in de gratis zoekresultaten van zoekmachines, zoals Google, te komen. In de hoop daarmee meer bezoekers (en uiteindelijk meer klanten) te krijgen.

In Nederland heeft Google 95% van het marktaandeel in handen en dus voor ons geldt SEO = Google tevreden houden.

Zoekalgoritmes

Zoekmachines geven antwoord op iemands zoekopdracht en ze willen de beste resultaten bovenaan tonen. Relevante en betrouwbare resultaten.

Zoekalgoritmes helpen Google bepalen of jouw pagina een goede match is voor de huidige zoekopdracht. Er zijn honderden algoritmes die zoeken naar signalen om jouw pagina op waarde te kunnen schatten.

Signalen zoals…

  • Waar gaat deze pagina over?
  • Klopt de informatie op de pagina?
  • Is de pagina veilig?
  • Hoe lang geleden is de pagina bijgewerkt?
  • Hoe snel laadt de pagina?
  • Wordt deze pagina op andere websites gedeeld?
  • Heeft het bedrijf achter deze pagina goede reviews?

Het verschilt per onderwerp waarop je moet letten. Of een algoritme meeweegt en zo ja, hoe zwaar, verschilt per zoekopdracht. Een appeltaart recept kan gerust 5 jaar geleden geschreven zijn en nog kloppen, maar als we naar voetbaluitslagen googelen, gaat Google ervan uit dat we de meeste recente willen zien.

Lees meer: Hoe werkt Google?

Google blij maken is bezoekers blij maken

Google is continu bezig om hun algoritmes te verbeteren. Geloof niet in rare trucjes die Google zogenaamd te slim af zijn. Je scoort dan misschien beter op één factor, maar verpest dan weer tien andere factoren. Ga voor kwaliteit.

Google wil simpelweg goede websites retourneren zodat mensen Google blijven gebruiken. Daarom zie je niet alleen relevantie, maar ook dingen zoals veiligheid, kwaliteit en gebruikerservaring terugkomen in hun documentatie.

Je hoeft SEO dus niet te zien als iets super technisch of abstracts. Het is een proces om je website te verbeteren voor iedereen.

“Build good content for users and you’ll be fine!”

Martin Splitt, Google medewerker

Stap 1. Help Google website te vinden

Websites bestaan doorgaans uit meerdere pagina’s. Je wilt zeker weten dat Google overal bij kan en geen obstakels tegengekomen is.

Meld je aan voor Google Search Console

In Google Search Console kun je de aanwezigheid van jouw website in Google bijhouden. Je ontvangt een e-mail met uitleg als er errors gevonden zijn en je kunt zien op welke zoekopdrachten je scoort.

Maak een account voor jouw website als je dit nog niet gedaan hebt. Ahrefs heeft een gids voor beginners geschreven, in het Engels. Google heeft ook Nederlandse documentatie over hoe je een site toevoegt aan de console.

Google Search Console dekking weergave
Google heeft geen problemen met onze website.

Verstuur een sitemap naar Google

Je kunt het voor Google makkelijker maken om alle openbare pagina’s op jouw website te vinden door een sitemap te versturen.

De meeste website software genereren automatisch een sitemap voor je. Link ernaar in Search Console en dan weet je zeker dat Google hem kan vinden.

Lees meer: Sitemap beheren in Search Console

sitemap toevoegen in Search Console
Je kunt jouw sitemap naar Google Search Console verzenden.

Stap 2. Beveilig jouw website

Nu weet je zeker dat Google jouw website kan vinden, maar jouw website moet ook een veilig zoekresultaat zijn.

Test of Google jouw website veilig vindt

Je kunt met de Google Transparantierapport de veiligheidsstatus van een website in Google testen. De websites die zakken zijn meestal gehackt.

Website haalt de Google Safe Browsing test
Je kunt in het Transparantierapport van Google jouw website testen.

Activeer HTTPS

Zorg ook dat jouw website via HTTPS loopt, dit zorgt voor een beveiligde verbinding tussen jouw website en de browser van de bezoeker. Je krijgt er zo’n slotje voor je domeinnaam door.

Wel of geen https website
De bovenste heeft geen HTTPS, de onderste wel.

Stap 3. Schrijf vindbare content

Om te kunnen ranken moet jouw website wel content hebben die antwoord geeft op de zoekopdrachten van jouw doelgroep.

Focus op één onderwerp per pagina

Je rankt per webpagina, niet met je hele website, als zoekresultaat. Wil je ranken op “social branding fotoshoot” of “coaching voor overwerkte moeders” dan moet je daar een goede pagina voor hebben op jouw website.

Maak het voor Google makkelijk om te begrijpen waarover de pagina gaat. Gebruik een beschrijvende titel en gebruik bijvoorbeeld een journalistieke schrijfstijl waarmee je begint met de conclusie of clou.

Gebruik daadwerkelijk de woorden waarmee mensen naar jouw onderwerp zoeken. Maar staar je niet blind op een of ander pérfecte zoekwoord. Google snapt synoniemen gewoon.

Relevante informatie alleen is meestal niet genoeg om bovenaan te ranken. Je moet ook kwaliteit en expertise bieden. Google heeft hiervoor de Search Quality Evaluator Guidelines opgesteld. Daarin lees je alles over wat wel en niet als kwaliteit gezien wordt. Handig om te lezen!

Lees ook: Hoe maak je blogs die goed scoren in Google?

Stap 4. Verbeter jouw weergave in Google

Je hebt niets aan hoog verschijnen in de zoekresultaten als niemand doorklikt. Je wilt een goede weergave in Google tonen.

Maak een Google bedrijfsprofiel

Op Google Mijn Bedrijf kun je een geverifieerd bedrijfsprofiel aanmaken. Je kunt er o.a. contactgegevens, openingstijden, foto’s en reviews plaatsen.

Dit profiel verschijnt wanneer mensen naar jouw bedrijf zoeken. Ook verschijn je ermee in Google Maps als je jouw bedrijfsadres ingevuld hebt.

Lees meer: Google Mijn Bedrijf documentatie

Bedrijfsprofiel in Google
Je krijgt rechts ons bedrijfsprofiel te zien als je onze bedrijfsnaam googelt.

Verleid mensen om te klikken

Schrijf een pakkende titel en meta beschrijving die mensen overtuigt om verder te klikken. Breng de waarde van jouw pagina over.

Je kunt ook gestructureerde gegevens toevoegen aan pagina’s waarmee Google een rich snippet kan maken: een zoekresultaat die extra visuele informatie biedt. Dit helpt je extra op te vallen.

Een review rich snippet toont sterretjes.

Stap 5. Verbeter de laadsnelheid

Laadsnelheid is zeker niet de belangrijkste factor – liever een slome website met een goed antwoord dan een snelle met een slecht antwoord – maar Google kijkt er wel naar. En voor jouw bezoekers is een snelle website ook fijn.

Test hoe snel jouw website laadt met tools zoals Google PageSpeed Insights, Pingdom en GTMetrix. Ze geven ook suggesties voor verbeteringen.

Heb je een slechte score? Meestal zijn foto’s met een zware bestandsgrootte de boosdoeners. Hoe zwaarder een pagina is, hoe langzamer het laadt.

Lees meer: Hoe verbeter je de laadsnelheid van jouw website?

Google PageSpeed Insights uitslag met 98/100 score
PageSpeed Insights geeft aparte scores voor mobiel en desktop.

Stap 6. Test of alles goed werkt op mobiel

Google schuift steeds meer naar mobile-first indexing. Dit betekent dat Google uitgaat van de mobiele weergave van jouw website tijdens het analyseren en rangschikken van jouw website.

Het ontwerp van een website moet meegroeien met de schermbreedtes en klikbare elementen moeten groot genoeg zijn om met de vinger te tikken.

Test jouw website met de Google Mobile Friendly test.

Mobielvriendelijke test uitslag met voldoende
Onze website slaagt voor de Mobile Friendly test.

Stap 7. Verzamel links en reviews

Google kijkt ook voorbij jouw website om een onafhankelijk beeld van jouw bedrijf en website te krijgen. Ben jij populair online?

Onafhankelijke reviews verzamelen

Vraag klanten een positieve review achter te laten op platforms zoals Google Mijn Bedrijf, Trustpilot, KlantenVertellen of een openbare Facebook bedrijfspagina.

Zelf gebruik ik altijd Google Mijn Bedrijf. Daar kun je de link naar een reviewformulier kopiëren. Die link kun je naar jouw klant sturen. Hij of zij kan een review achterlaten die daarna op jouw bedrijfsprofiel verschijnt.

Reviewformulier van Google Mijn Bedrijf
Reviewformulier van Google Mijn Bedrijf

Reviews zijn vooral belangrijk als je lokaal gevonden wilt worden:

“Het aantal […] reviews en de score worden meegenomen bij de rangschikking van lokale zoekresultaten. Hoe meer reviews en positieve beoordelingen, hoe hoger de positie van een bedrijf waarschijnlijk is in de lokale zoekresultaten.”

Google Support

Online naamsbekendheid kweken

Probeer genoemd te worden op andere websites en zo naamsbekendheid te kweken online. Denk aan…

  • Geciteerd worden als expert
  • Geïnterviewd worden
  • Meedoen aan een podcast of video
  • Samenwerkingen aangaan
  • Iets maken wat mensen willen delen

Vraag of die website dan ook een link naar jouw website plaatst. Dit heet een backlink. Google ziet dit als een positieve stem, omdat een andere website het blijkbaar waard vindt om hun eigen bezoekers naar jouw website te leiden.

De ene backlink is de andere niet, trouwens. Het liefst krijg je backlinks van populaire websites over vergelijkbare onderwerpen als de jouwe. Eén backlink van een populaire nieuwssite doet meer dan 50 backlinks van obscure websites.

In Google Search Console kun je jouw backlinks inzien in het Links rapport.

Tot slot…

Houd altijd in gedachten dat Google webpagina’s die betrouwbaar en behulpzaam zijn bovenaan wil tonen. Denk na over wat jouw bezoekers willen van jouw website. Als jij hen tevreden stelt, dan zal Google volgen.

Wil jij een professionele website laten maken?

Misschien denk je erover om een nieuwe website te laten maken na het lezen van dit artikel.

Wij zijn er voor de ondernemer die zich professioneler wil presenteren aan zijn ideale klant. Voor een website die in lijn is met waar jij nu staat. Wij regelen jouw website van a tot z, omdat professionaliteit en kwaliteit uitstralen hem zit in een kloppend geheel. Je krijgt:

  • Mooi en overzichtelijk webdesign
  • Webteksten o.b.v. copywriting & marketing principes
  • High-end fotografie die je divers kunt inzetten
  • Volgens de laatste SEO/Google richtlijnen
  • Een WordPress website die technisch klopt

Je werkt met Linsey en Mandy, twee zussen. De een webdeveloper en copywriter, de ander fotograaf.

Home » Blog » SEO » SEO voor beginners: Hoger in Google in 7 stappen