Je gebruikt Internet Explorer. Deze website ondersteunt alleen moderne browsers. Gebruik alsjeblieft Chrome, Firefox, Safari of Edge.

Een website laten maken: Hoe werkt dat nou? (8 stappen)

Je denkt eraan om het maken van jouw nieuwe website uit te besteden. Hoe gaat het nu verder in zijn werk? Hoeveel moet je zelf nog aanleveren en hoeveel wordt door de websitebouwer uit handen genomen?

Het verschilt per websitebouwer hoeveel ondersteuning je krijgt

Hoewel iedereen tegenwoordig zelf een website in elkaar kan klikken via handige software zoals WordPress en Wix, heb je daar misschien helemaal geen tijd voor of zin in. Een website bestaat immers uit veel verschillende onderdelen waar jij niet per se verstand van hebt:

  • Snelle en veilige techniek
  • Een aantrekkelijk en overzichtelijk webdesign
  • Een fijne gebruikerservaring (UX) voor bezoekers
  • Goede vindbaarheid in Google (SEO)
  • Teksten die jouw doelgroep aanspreken en voldoende informeren
  • Een helder navigatiemenu en logische pagina-indeling
  • Professionele media (fotografie & video)

Er zijn grote verschillen in hoeveel onderdelen een websitebouwer afvinkt.

Daarom kan een ‘website laten maken’ veel verschillende vormen aannemen. De ene websitebouwer doet meer dan de ander. Sommigen nemen alleen de techniek uit handen – jij levert alle content, een design en een indeling. Dit zie je vaak bij de budget websites.

Andere websitebouwers zetten hun expertise breder in en helpen je ook met SEO, het design en een goed gebruiksgemak voor bezoekers. Sommigen zullen je ook adviseren over de teksten en fotografie, anderen niet.

Wij hebben besloten om alle onderdelen af te vinken.

In 8 stappen een website op maat

De ene websitebouwer werkt dus totaal anders dan de andere. Hieronder lees je hoe Mandy en ik in 8 stappen een website op maat voor onze klanten maken.

Stap 1. Kennismaking & Offerte

Wij beginnen altijd met een vrijblijvende kennismaking. Je kunt ons direct spreken in een videogesprek waarin we in 15-30 minuten meer leren over jouw onderneming en wensen. Daarnaast kun jij gelijk jouw vragen stellen. Met al deze informatie maken we een offerte op maat.

Liever geen gesprek? We bieden ook de mogelijkheid om een intake-formulier in te vullen. Dit formulier bevat in grote lijnen de vragen die we tijdens een gesprek zouden stellen. Door deze vragen te beantwoorden geef je ons genoeg informatie om een offerte op te maken.

Is de offerte akkoord? Dan rekenen we een aanbetaling van minimaal €500 en gaan we verder met de volgende stap.

Stap 2. Sparren over jouw droomwebsite

We zullen eerst verder sparren over de grote lijnen van de website. Wie wil je aanspreken? Welke stijl past daarbij? Wat is jouw precieze aanbod? Welke informatie moet de website bevatten en hoe gaan we dat overzichtelijk verdelen onder de verschillende pagina’s?

Als je hier nog geen scherp beeld van hebt (misschien ben je net begonnen of wil je een nieuwe richting op), kun je ook een uurtje vrij met Mandy sparren in een videogesprek. Als doorgewinterde ondernemer weet ze de juiste vragen te stellen en kan ze met jou meedenken.

Optioneel: Fotoshoot

Heb je ook een fotoshoot erbij geboekt? Dan zoek je samen met Mandy een geschikte datum uit. Ze adviseert je o.a. over kleding, poses en locaties, voor een geslaagde fotoshoot die bij jouw merk past.

Stap 3. Input verzamelen

Nu we de grote lijnen helder hebben, kunnen de teksten geschreven gaan worden. Jezelf actief verkopen online vereist meer dan plat vertellen wat jij doet. Het moet helder zijn waarom iemand jouw service of product überhaupt nodig heeft en waarom ze daarvoor juist bij jou moeten wezen.

De meeste mensen vinden teksten daarom maar een lastig onderdeel.

Om dit te vergemakkelijken, hebben we specifieke vragenlijsten per type pagina (home, contact, over-mij, dienst of product) opgesteld. Deze vragenlijsten hebben we zo opgesteld dat de antwoorden samen alle benodigde informatie voor dat type pagina vormen.

De vragen zijn uitgebreid en bevatten extra uitleg en voorbeelden. Daarnaast ontvang je twee ingevulde vragenlijsten ter inspiratie, eentje van een fotograaf en eentje van een coach.

Voorbeeld: Vragen voor de gemiddelde over-mij-pagina

  • Vraag #1. Missie & Passie: Waarom en wanneer ben je dit bedrijf begonnen? Wat wil je bereiken en wat maakt je zo enthousiast?
  • Vraag #2. Achtergrond: Waarom moeten mensen juist bij jou wezen? Wat bewijst jouw expertise?
    • Bijvoorbeeld: Opleidingen, veel werkervaring, keurmerken, in de leer geweest, bekende opdrachtgevers, ervaringsdeskundige zijn, boek geschreven, unieke combinatie van skills, etc.
  • Vraag #3. Werkwijze & Visie: Heb je een overkoepelende manier van werken, en waarom doe je het zo?
    • Bijvoorbeeld: De ene fotograaf houdt van natuurlijk licht en zich stilletjes rond bewegen om dichtbij de realiteit te blijven, terwijl de ander juist veel in scène zet/bewerkt om een droomwereld te creëren. En de ene coach heeft een recht-door-zee aanpak om snel tot de kern te komen, terwijl de andere alle tijd en ruimte biedt om een veilige omgeving te creëren.
  • Vraag #4. Social proof: Heb je al een testimonial/review om te tonen? Eentje die focust op jou als persoon?
    • Bv. “Mandy maakt niet alleen fantastische foto’s, ze is zelf ook een warm persoon, oprecht prettig in de omgang met iedereen die aanwezig is op de bruiloft.”
  • Vraag #5. Persoonlijke feitjes: Zijn er verder nog feitjes over jezelf die je wilt delen op de website?
    • Probeer dit te linken aan jouw expertise. Dus vertel niet alleen dat je van reizen houdt, maar dat je daardoor ook flexibel in de omgang bent. Vertel niet alleen dat je marsepeinen figuurtjes bakt, maar benoem ook jouw creativiteit en oog voor detail.

Lees verder: Wat hoort er op een goede over mij-pagina?

Optioneel: Niet zelf schrijven

Wanneer teksten schrijven echt niet jouw ding is – ook niet met de vragenlijsten ter ondersteuning – kun je dit gedeelte natuurlijk ook uitbesteden.

Omdat we zien dat veel klanten worstelen met schrijven, zijn we aan het experimenteren met een nieuw format: Mandy gaat in een middagje met jou door de vragenlijsten heen als een soort van interview. Daarna werken wij de teksten voor je uit. Zo houden we het tempo erin en ben jij er met slechts één middagje vanaf.

Stap 4. De eerste opzet & feedback

Zodra alle input (teksten en foto’s) binnen is, ga ik aan de slag met de eerste opzet. Ik installeer WordPress en stel alle globale instellingen in, zoals de kleuren, lettertypes, header en footer. Daarna begin ik met met één pagina – vaak de over-mij of een dienstpagina. Deze pagina vul ik volledig in.

Deze eerste pagina gebruiken we als springplank voor de rest van de website. Ben je tevreden met het ontwerp? Straalt de pagina uit wat jij wilt uitstralen? Je kunt feedback geven via de mail of we videobellen nog een keertje.

Als je al een website hebt die tijdens de bouw draaiende moet blijven, maken we de nieuwe website eerst op een demo-omgeving. Had je nog geen website? Dan bouwen we de website gelijk op jouw server en verbergen we alles tijdelijk achter een ‘coming soon’ pagina voor niet-ingelogde bezoekers.

Heb je de huisstijl (logo, kleuren, etc.) uitbesteed aan een ontwerper? Ik begin pas met de opzet wanneer die input binnen is om zo dubbel werk te voorkomen.

Stap 5. De rest van de website vullen

Zodra de eerste opzet akkoord is, ga ik verder met het vullen van de rest van de website. Dit proces kan snel gaan dankzij al het voorwerk dat we gedaan hebben. Je krijgt per pagina weer minimaal één feedbackronde. Ook hier kunnen we tussendoor nog eventje videobellen.

Stap 6. De puntjes op de i zetten

Zijn alle pagina’s akkoord? Dan kan de website in principe gelanceerd worden. Als je het fijn vindt, maken we voor jou alvast een gebruiker met alle rechten zodat zelf nog kleine tekstuele wijzigingen kan doorvoeren. Dit kunnen wij natuurlijk ook doen, maar sommige klanten vinden het fijn om dit zelf te doen.

Stap 7. Livegang 🥳

Jouw nieuwe website is helemaal af! We lanceren de website op jouw server voor de hele wereld om te bewonderen. Daarnaast stel ik Google Search Console in zodat Google ook een seintje krijgt.

Stap 8. Ondersteuning & Onderhoud

We werken met een abonnement zodat jij ook na livegang bij ons terecht kan. Je krijgt een aantal gratis vragenuren per jaar. Daarnaast regelen wij alle technische updates, stellen we automatische backups in en ontvang je altijd de laatste versie van ons WordPress thema zodat jouw website modern blijft.

Een website die met je meegroeit

Jouw onderneming staat niet stil. Dankzij de uitleg in onze kennisbank kun je jouw WordPress website zelf eenvoudig aanpassen. Maar je kunt nieuwe pagina’s natuurlijk ook aan ons uitbesteden.

En de vindbaarheid van jouw website in Google? Wij zetten een sterke SEO basis voor je neer, maar een goede website is slechts het halve werk. Google kijkt namelijk ook voorbij jouw website – bijvoorbeeld naar hoeveel positieve reviews je hebt en of je positief vermeld wordt op andere websites. Wij kunnen jouw online reputatie niet voor je opkrikken, maar we kunnen wel tips geven.

Daarom ontvang je van ons ook een PDF met SEO tips en hebben we een video (± 15 min) opgenomen. Een soort van “Oké, de website is online, now what?” video. Want we willen dat je echt gaat profiteren van je nieuwe website.

Wil jij ook een professionele website laten maken door echte experts?

website laten maken door Brander & Brander

Home » Blog » Website » Een website laten maken: Hoe werkt dat nou? (8 stappen)