Tekst is een van de belangrijkste onderdelen van een website. Zonder goede webteksten kun je jouw doelgroep niet aanspreken, informeren en overtuigen van de waarde van jouw aanbod.
Maar waarover moet je allemaal schrijven op jouw website? Hoe moet je de webteksten opmaken? En moet je nog rekening houden met Google?
Inhoud
- Stap 1 Inhoud: Schrijf voor jouw doelgroep
- Stap 2 SEO: Wees concreet genoeg voor zoekmachines
- Stap 3 Opmaak: Maak de tekst uitnodigend om te lezen
Stap 1. Schrijf voor jouw doelgroep: Wat willen en moeten ze weten?
Jouw website heeft een doel; je wilt een bepaalde dienst (of product) verkopen aan een bepaald publiek. Mensen kopen niet blind. Je moet ze eerst de waarde van jouw aanbod doen inzien en hun vertrouwen winnen.
Zorg daarom dat jouw website de belangrijkste vragen beantwoordt:
- Wat doe jij en wat levert het mensen op?
- Voor wie is jouw aanbod geschikt?
- Wie ben jij en waarom ben jij te vertrouwen?
- Waarom ben jij de juiste keuze?
- Waarom moet iemand bij jou zijn en niet bij de concurrent?
- Hoe zet iemand de volgende stap?
Wees volledig. Ga bij het schrijven uit van een potentiële klant die nog niets weet over jou en jouw onderneming. Wat moet zo iemand weten? Wat wil zo iemand weten? Geef mensen de bevestiging dat ze bij jou aan het goede adres zijn.
Beantwoord daarnaast aan de vragen die vaak terugkomen. Zo kun je die laatste kleine onzekerheden (“wat als..?”) wegnemen en je bespaart jezelf een hoop tijd aan telkens dezelfde vragen beantwoorden.
Wat moet je schrijven op de homepage?
Zie de homepage als de introductie tot jouw bedrijf en als de springplank naar de specifiekere pagina’s op jouw website. Het is dé plek voor nieuwe bezoekers die jou nog niet kennen om zich te oriënteren.
- Begin concreet en vertel wat jij (overkoepelend) doet en voor wie, en welke voordelen jij biedt. Zie het als een korte elevator pitch.
- Vertel kort over jouw service(s) of product(en) en link door naar de specifieke dienst- of productpagina voor meer informatie.
- Heb jij bepaalde krachten die jou onderscheiden of die klanten waarderen? Bijvoorbeeld een unieke combinatie van skills of veel ervaring? Zet die punten in het zonnetje om jezelf te onderscheiden.
- Vertel alvast een beetje over jezelf en over waarom jij de expert bent; link daarna door naar de over mij-pagina voor meer informatie.
- Toon eventueel alvast een of meerdere reviews van tevreden klanten om extra vertrouwen te kweken bij de bezoeker.
- Benoem de belangrijkste call-to-action (zoals een call inplannen).
Ik bewaar de homepage meestal voor het laatst omdat het eigenlijk een kleine samenvatting van de rest van de website vormt.
Lees verder: Wat moet op de homepage staan?
Wat moet je schrijven op de over mij-pagina?
Mensen willen weten wie er achter een bedrijf zit. Ze willen jou kunnen vertrouwen. Vertel over jezelf op een wijze die relevant is voor potentiële klanten. Geef mensen het gevoel dat ze bij aan het juiste adres zijn.
- Vertel over jouw missie en passie. Waarom ben je dit bedrijf begonnen? Wat wil je bereiken? Wat drijft jou?
- Benoem jouw expertise om te bewijzen dat jij een professional bent. Denk aan zaken zoals opleidingen, cursussen, behaalde keurmerken, ervaring of bekende opdrachtgevers. Of misschien ben je ervaringsdeskundige of heb je een aparte combinatie van vaardigheden.
- Vertel over jouw werkwijze en visie. Waarschijnlijk ben je niet de enige die jouw type dienst of product aanbiedt, maar je doet het wel op jouw eigen wijze. Vertel over jouw manier van werken en waarom je dat zo doet.
- Probeer persoonlijke feitjes te linken aan ‘je moet bij mij zijn, omdat…’. Bijvoorbeeld, vertel niet alleen dat je van reizen houdt, maar vertel dat je daardoor flexibel in de omgang bent.
Lees verder: Wat moet op de over-mij-pagina staan?
Wat moet je schrijven per salespage?
Je wilt per dienst of product een eigen pagina hebben waarop mensen alles erover kunnen lezen. Maak niet alleen duidelijk wat het is en hoe het werkt, maar ook voor wie het geschikt is en wat de voordelen zijn.
- Begin met een sterke binnenkomer waarin je meteen concreet maakt wat je doet, voor wie en welke voordelen dit oplevert.
- Elke dienst (of product) lost een probleem op of vervult een behoefte. Benoem waarom mensen jouw aanbod nodig hebben.
- Welk succesvol resultaat gaat jouw klant behalen dankzij jouw aanbod? Benoem de voordelen en mogelijkheden.
- Vertel waarom jij de expert bent. Laat daarnaast tevreden klanten aan het woord a.d.v. reviews en/of toon eerder werk (indien relevant).
- Presenteer het aanbod: Wat is jouw werkwijze en aanpak? Wat kost het en wat krijgen mensen daarvoor? Wat is de volgende stap in het proces?
- In een FAQ sectie kun je nog de laatste praktische “wat als..?” vragen beantwoorden over zaken zoals beschikbaarheid en betalingen.
Vergeet niet bezoekers duidelijk te maken hoe ze de volgende stap kunnen zetten. Moeten ze bijvoorbeeld het contactformulier invullen, kunnen ze een call plannen of..? Maak de volgende stap duidelijk en makkelijk.
Lees verder: Wat moet op de salespage staan?
Wat moet je schrijven op de contactpagina?
Een kale pagina met alleen een formulier is nogal kil. Maak het uitnodigend; vertel hoe en waarvoor mensen contact kunnen opnemen.
Dit hoeft niet eens heel uitgebreid. Als fotograaf kun je bijvoorbeeld al zeggen: “Wil je een fotoshoot boeken of heb je vragen? Neem gerust contact op via het formulier hieronder of stuur een bericht naar […]”
De juiste toon bepalen
De tekst moet passen bij jouw doelgroep. Denk na over jouw tone of voice. Hou je het bijvoorbeeld formeel of meer casual? Wel of geen vakjargon?
Door aandacht te besteden aan jouw manier van communiceren kun je invloed uitoefenen op welke klanten je aantrekt. Bij de doelgroep “zelfverzekerde zakenvrouwen” horen totaal andere teksten dan bij “onzekere starters”.
Stap 2. SEO: Wees concreet genoeg voor zoekmachines zoals Google
Misschien ken je de term SEO al. Het staat voor Search Engine Optimization. Eigenlijk is het alles wat je doet om hoger te ranken in zoekmachines zoals Google met jouw website (om zo meer bezoekers te trekken).
Schrijf voor mensen, niet voor een machine
Vroeger kon je Google nog bedotten met trucjes zoals dertig keer een bepaald zoekwoord herhalen, maar die tijden zijn voorbij. Google is slimmer geworden en kan webteksten elk jaar steeds beter begrijpen.
Je wil dus op natuurlijk wijze blijven schrijven; schrijf voor jouw doelgroep, niet voor een machine. Google wil de beste resultaten bovenaan tonen en dat zijn de pagina’s die een correct, volledig en betrouwbaar antwoord geven op de zoekopdracht. Als jij schrijft met de wensen jouw doelgroep in gedachten (zoals in de vorige sectie beschreven), doe je dit vanzelf goed.
Dat gezegd hebbende…
Gebruik concrete termen
Google is niet helderziend. Je moet wel concreet blijven en duidelijk maken waarover een webpagina gaat. Het is effectiever om een webpagina over trouwfotografie simpelweg de titel “trouwfotografie” te geven dan iets vaags zoals “ja, ik wil” of “de mooiste dag van je leven”.
Bedenk met welke woorden jouw doelgroep naar jouw onderwerp googelt en verwerk deze woorden een paar keer op de pagina — in de pagina titel en de leestekst plus eventueel in een paar subkopjes. Ga niet eindeloos herhalen; dat helpt niet en zorgt voor een onnatuurlijke tekst.
Google snapt synoniemen, dus je kunt variëren. Dit betekent ook dat als jij alleen het woord “trouwfotografie” gebruikt, je nog steeds op “bruidsfotografie” of “trouwfotograaf” kunt ranken. Het gaat erom dat het onderwerp overkomt; er is geen perfect zoekwoord.
Website Gids: 29 tips voor een luxe & professionele website
- 29 tips rondom webdesign, fotografie en webteksten
- Praktische before/after voorbeelden
Na dit ebook snap je wat een website een luxe en professionele uitstraling geeft. Handig als je je prijzen wilt verhogen, bijvoorbeeld.
Toch niet tevreden? Binnen 7 dagen geldteruggarantie.
Stap 3. Opmaak: Maak de tekst uitnodigend om te lezen
Je hebt weinig aan prachtige teksten als niemand de moeite neemt om ze daadwerkelijk te lezen. Het is belangrijk om ook aandacht te besteden aan de opmaak van jouw webteksten om zo bezoekers aan te zetten tot lezen.
Zorg voor overzicht en bemoedig scannen
Voorkom een vervelende muur aan tekst. Vaak zijn we vluchtig aan het scannen online – we hebben niet dezelfde spanningsboog als wanneer we voor een boek gaan zitten. Dit geldt ook voor jouw bezoekers.
Hoe breng je overzicht aan? Geef lucht aan je tekst. Dus niet te lange alinea’s (3-5 regels per alinea) en voeg concrete kopjes toe zodat mensen snel naar het voor hen relevante stuk kunnen springen.
Let ook op de regellengte. Tussen de 45 en 85 karakters per regel zorgt volgens onderzoek voor een fijn leesritme.
Zorg voor een visueel leesbare tekst
Het is niet alleen belangrijk dat jouw tekst “leesbaar” is qua structuur en inhoud, maar ook letterlijk leesbaar is. Dat betekent niet te kleine letters (minstens 16 pixels voor de leestekst), een lettertype dat rustig leest (sans of sans-serif) en zorg voor voldoende kleurcontrast tussen de tekstkleur en de achtergrond.
Lichtgrijs op een witte achtergrond kan er chique uitzien, maar het is nadelig als mensen de tekst daardoor niet kunnen lezen. Hou rekening met de bezoekers die geen haarscherp beeldscherm en/of geen goede ogen hebben.
Tip: Je kunt kleurcontrast testen met tools zoals Colorable.
Bonus: Ondersteun tekst met beeld
Passend beeld geeft ondersteuning aan een tekst. Relevante foto’s kunnen helpen om jouw boodschap sneller over te brengen. En bij ingewikkelde onderwerpen kunnen grafieken of infographics de tekst verduidelijken.
Goede webteksten houden rekening met de behoeftes van jouw doelgroep
Je schrijft jouw teksten voor jouw doelgroep. Zij zijn de gebruikers van jouw website. Hou daarom hun behoeftes in gedachten: door bezoekers de juiste informatie te verschaffen, met de woorden waarmee ze googelen, opgemaakt op een wijze dat fijn is om te lezen.
Liever een professionele
website laten maken?
Stijlvol en duidelijk. Met fotografie. Zonder poespas.
Wij maken websites voor ondernemers. Je krijgt een website die bezoekers het vertrouwen geeft: ik zit hier goed.
- Mooi en overzichtelijk webdesign
- High-end fotografie die je divers kunt inzetten
- Laat nieuwe teksten schrijven of schrijf ze zelf
- Volgens de laatste SEO/Google richtlijnen
- Een WordPress website die technisch klopt
Je werkt met Linsey en Mandy, twee zussen. De een webdeveloper & webdesigner, de ander fotograaf.