Je gebruikt Internet Explorer. Deze website ondersteunt alleen moderne browsers. Gebruik alsjeblieft Chrome, Firefox, Safari of Edge.

Zakelijk bloggen als ondernemer: Waarom, waarover en hoe?

Je hebt een website en dan komt de vraag: Ga je ook bloggen? Een vraag die nog meer vragen oproept: Heeft bloggen nog nut en zo ja, hoe pak je zakelijk bloggen succesvol aan? Hoe vind je de juiste onderwerpen? In dit artikel beantwoord ik deze vragen en meer, met voorbeelden.

Inhoud

  1. Wat is zakelijk bloggen?
  2. Wat zijn de voordelen van zakelijk bloggen?
  3. Hoe vind je de juiste onderwerpen om over te bloggen?
  4. Opbouw: Hoe schrijf je een bericht?
  5. Opmaak: Hoe maak je een bericht dat vlot leest?
  6. SEO & Bloggen
  7. Voorbeeld: Hoe ik het schrijven van dit bericht aangepakt heb

Video versie

Bekijk de video (24 min) of lees hieronder het artikel.

Video timestamps

  • 00:26 Wat is zakelijk bloggen?
  • 02:07 Wat zijn de voordelen van zakelijk bloggen?
  • 04:28 Hoe vind je de juiste onderwerpen om over te bloggen?
  • 08:57 Opbouw: Hoe schrijf je een bericht?
  • 14:27 Opmaak: Hoe maak je een bericht dat vlot leest?
  • 16:21 SEO & Bloggen
  • 20:29 Voorbeeld: Hoe ik het schrijven van dit bericht aangepakt heb

Wat is zakelijk bloggen?

Met zakelijk bloggen bedoel ik niet ‘dit heb ik vandaag gedaan’-achtige berichten (daar heb je social media voor). Zakelijk bloggen betekent artikelen schrijven waarbij je een vraag beantwoordt of een onderwerp behandelt dat relevant is voor jouw doelgroep.

Voorbeeld: Als wedding planner zou je kunnen bloggen over:

  • De voor- en nadelen van zelf jullie bruiloft regelen versus een wedding planner inschakelen
  • Wat zijn de volgende stappen na een verloving?
  • Hoe kies je de juiste locatie voor jullie bruiloft?
  • De mooiste trouwtrends van 2022

Hiermee spreek je de doelgroep aan, help je ze verder en benadruk je nogmaals de voordelen van het nemen van een wedding planner.

Je gaat voor kwaliteit. Dit betekent ook dat je niet per se elke week hoeft te bloggen. Liever 1x per kwartaal een goed artikel dat een paar jaar goed blijft, dan elke week eentje die vervolgens in de vergetelheid raakt.

Een blog bericht kan bondig of uitgebreid zijn, afhankelijk van de breedte van het onderwerp — sommige berichten zijn 500 woorden, anderen 5000.

Zie jouw blog als een plek waar jij dieper kan ingaan op onderwerpen binnen jouw vakgebied, dienst of product. Je kunt er informatie kwijt die niet op een productpagina past. (Waarover schrijven? Daar gaan we later op in.)

Waarom zou je zakelijk bloggen?

Nieuwe (relevante) bezoekers trekken

Door te bloggen over vragen en onderwerpen waarnaar jouw doelgroep googelt, kun je meer bezoekers naar jouw website trekken. Je hoeft ook niet continu aan te staan, de mensen komen uiteindelijk zelf.

Je behandelt in een blog meestal specifiekere vragen dan dat je op een verkooppagina zou doen. Zo kun je ook de mensen trekken die zich nog aan het oriënteren zijn in plaats van alleen de mensen die gericht naar jouw product of dienst zoeken.

Bestaande bezoekers verder overtuigen

Een bezoeker die via een ander pad op jouw website gekomen is, kan nog steeds veel hebben aan jouw blog. Je kunt bijvoorbeeld verdieping bieden over een onderwerp waarover zij nog twijfelen.

Daarnaast kun je ook een reportage of case study uitlichten en zo bezoekers jouw stijl en behaalde resultaten tonen. Als trouwfotograaf kun je bijvoorbeeld bloggen over een prachtige bruiloft, waarbij je niet alleen de foto’s toont, maar ook de hele dag doorloopt en vertelt hoe het in zijn werk gaat.

Voorbeeld: Ik maak websites. Er zit veel prijsverschil tussen verschillende aanbieders en bezoekers kunnen denken, “Waarom kost zij zoveel meer dan X?” en “Kan ik niet zelf mijn website maken..?” Daarom heb ik o.a. een artikel geschreven over wat een website bouwer allemaal weet en voor je uit handen neemt en waarvoor je dus betaalt.

Veelgestelde vragen behandelen

Je kunt ook bloggen om uiteindelijk jezelf tijd te besparen. Vaak krijg je dezelfde vragen of bezwaren of missen mensen bepaalde informatie die nodig is voor goed gebruik van jouw product of dienst.

Je kunt artikelen schrijven over deze vragen, waarnaar je vervolgens mensen kunt doorverwijzen in plaats van telkens hetzelfde verhaal te moeten herhalen.

Voorbeeld: Ik heb dit artikel geschreven om onze website-klanten te helpen met bloggen. Ik krijg vaak de vraag over hoe iemand bloggen moet aanpakken en nu kan ik eerst naar dit artikel verwijzen.

Lees verder: Waarom bloggen voor jouw bedrijf?

Hoe vind je de juiste onderwerpen om over te bloggen?

Denk aan de vragen die jouw potentiële klanten hebben. Zitten er gaten in hun kennis die jij kunt opvullen? Onderschat de waarde van jouw kennis niet.

Hou dus je doelgroep in gedachten. Vraag jezelf voor het schrijven:

  • Is dit onderwerp relevant voor mijn doelgroep?
  • Heeft dit onderwerp een link met mijn aanbod?

Voorbeeld: Ik maak websites voor ondernemers. Ik kan als webdeveloper dan wel bloggen over programmeren maar dan trek ik juist de mensen aan die hun website niet uitbesteden… Ik heb juist wel geschreven over:

  • Website laten maken: Waar betaal je voor?
  • 9 fouten die ondernemers maken op hun website
  • Zelf jouw website maken of uitbesteden? (voor- en nadelen)
  • Een website laten maken: Hoe werkt dat nou?
  • Heb je als ondernemer nog een website nodig?

Geen inspiratie? Hieronder lees je 6 manieren om onderwerpen te vinden om over te bloggen:

#1. Een mind map of woordenwolk maken

Je kunt beginnen met een mind map. Schrijf jouw overkoepelende onderwerp op, zoals “bloemen” voor een bloemist of “bruiloft” voor een trouwfotograaf. Schrijf eromheen woorden die bij je opkomen. Zie dit als jouw blog categorieën. Bijvoorbeeld, “locatie”, “trouwjurk” en “seizoen” voor bruiloft.

Daarbij kun je vragen bedenken zoals:

  • Wat zijn de mooiste trouwlocaties in Utrecht en omgeving?
  • Waarop moet je letten bij het kiezen van een trouwlocatie?
  • Hoe kom je erachter welk model trouwjurk past bij jouw figuur?
  • Wat zijn onmisbare tips voor een strandbruiloft in de zomer?

Vaak helpt het om te beginnen met een vraagwoord:

  • Wat is/zijn..?
  • Waarom…?
  • Hoe…?
  • Voor wie…?
  • Wanneer…?

Later kun je dit nog omzetten naar een statement. Dus van “Welke bloemen zijn veilig voor mensen met hooikoorts?” kun je maken: “Dé 6 bloemen voor mensen met hooikoorts. Geen traanogen meer!”

#2. Social media captions uitwerken

Zit je op social media? Grote kans dat je al over van alles en nog wat geschreven hebt in jouw captions. Lees jouw oude captions (en comments) door voor inspiratie. Misschien kun je eentje verder uitwerken of meerdere captions samenvoegen tot een “5 tips voor…”-type blog.

#3. Bedenk welke informatie je vaak moet herhalen

Zijn er bepaalde klantvragen die je telkens moet beantwoorden? Of zijn er onderwerpen die je vaak moet uitleggen? Als je merkt dat je voor de tiende keer hetzelfde riedeltje aan het aflopen bent, heb je een onderwerp te pakken.

Voorbeeld: Een fotograaf die vaak de vraag krijgt of en hoe ze met figuranten werkt, kan daarover een blog schrijven.

#4. Gaten in de kennis van jouw ideale klant vullen

Jij weet alles van jouw vakgebied af, maar jouw ideale klant niet per se. Denk aan informatie die mensen doet beseffen wat jij ze kan opleveren (“6 voordelen van…” of “8 fouten die…”) Of informatie die ze nodig hebben om jouw product goed te kunnen gebruiken.

Voorbeeld: Ik maak websites. Daarvoor hebben klanten eerst webhosting nodig. Ik bied geen webhosting aan, maar krijg wel vaak de vraag hoe het werkt en wie ik aanraad. Dus heb ik er een artikel over geschreven waarnaar ik kan linken. Dit scheelt mij tijd.

#5. Dieper ingaan op jouw werkwijze

Je kunt ook een bericht schrijven om informatie te geven die je niet op jouw dienst- of productpagina kwijt kan. Je kunt zo verdieping geven.

Voorbeeld: Je bent een Talentenspel coach. Op jouw Coaching pagina noem je het spel, maar je gaat het niet helemaal uitpluizen, want op de verkooppagina focus je op: Voor wie is de coaching geschikt? Hoe verbetert dit iemands leven? Wat kost het? Et cetera.

In een blog-artikel kun je verder toelichten wat het Talentenspel inhoudt en welke successen je ermee kunt bereiken. Fijn voor de bezoekers die denken, “Waarom per se het Talentenspel? Hoe werkt het?”

#6. Ga zelf googelen

Je kunt ook googelen naar jouw onderwerp in combinatie met woorden zoals “wat”, “hoe” en “waarom”. Google Autosuggest is gebaseerd op echte zoekopdrachten en kun je dus ter inspiratie gebruiken. Daarnaast geeft Google vaak ook suggesties zoals “mensen zoeken ook naar…” onderaan de pagina.

Google Autosuggest is gebaseerd op echte zoekopdrachten.

Opbouw: Hoe schrijf je een bericht?

Schrijf voor de lezer, niet voor jezelf

Blijf altijd de lezer (= jouw ideale klant) in gedachten houden: Geef die persoon een volledig en behulpzaam antwoord.

Dit helpt je ook beter ranken in Google, want die wilt de beste antwoorden op de zoekopdracht bovenaan tonen. Als jouw bericht geen goed antwoord geeft, houdt het op. En als jij herkauwt wat er al op het internet staat, dan geef je Google geen reden om jou hoger te ranken dan al die bestaande webpagina’s.

Stap 1. Structuur & Schrijven

Nadat je bepaald hebt welk onderwerp (of welke vraag) je gaat behandelen, kun je echt beginnen met schrijven. Twee populaire aanpakken:

  • Eerst structuur, daarna schrijven:
    Ik maak eerst altijd een soort van skelet: een lijstje van de vragen die behandeld moeten worden. Voor dit bericht waren dat: “Wat is zakelijk bloggen? Waarom bloggen? Waarover bloggen? Hoe opbouwen? Hoe opmaken? En SEO dan?” Dat zijn de 6 kopjes waaronder ik dan 6x een kort stukje hoef te schrijven i.p.v. in één keer een lap tekst.
  • Eerst schrijven, daarna structuur:
    Schrijf je liever uit de losse pols? Je kunt ook eerst gaan typen; let nog niet structuur en spelfouten, schrijf gewoon wat er in je opkomt. Laat het daarna een dag liggen en herlees het en ga structuur aanbrengen. Is het een lopend verhaal? Klopt de volgorde? Mist er iets?

Beschouw dit als een ruwe eerste versie. Laat je niet teveel afleiden door spelling of het schrijven van de perfecte zin. Je wilt eerst iets op het scherm krijgen. Zie redigeren als een losse stap die later komt.

Zelf vind ik de inleiding altijd het lastig. Om te voorkomen dat ik daardoor nooit begin, bewaar ik die voor het laatste.

Stap 2. Redigeren

Heb je een tekst op het scherm staan? Nu is het tijd om kritisch te kijken naar wat je geschreven hebt. Vaak laat ik mijn tekst eerst een dagje liggen om er vervolgens met kritische ogen naar te kunnen kijken:

  • Geef je een volledig antwoord zonder af te dwalen?
  • Klopt alles wat je zegt en heb je niet overdreven?
  • Is de volgorde van jouw verhaal logisch?
  • Zijn de kopjes concreet en/of moeten er meer kopjes bij?

Het is prima als er een deel van jouw tekst sneuvelt. Of misschien kom je er juist achter dat er nog een onderdeel mist.

Vergeet niet: Je gaat niet voor een literatuur prijs, dus zet er niet te veel druk op. Je brengt informatie over. That’s it.

Stap 3. Titel (en introductie)

De titel moet beknopt en accuraat vertellen waarover jouw artikel gaat. Denk aan jouw lezer: Wat zal ze dit doen willen lezen? Wees concreet.

Stel, je hebt als trouwfotograaf iets geschreven over de strandbruiloft van Jan & Tina in Scheveningen. Dan geeft de titel “Jan & Tina zijn getrouwd” geen relevante informatie aan jouw potentiële klant (= iemand die gaat trouwen). Een betere titel is dan “Trouwreportage van strandbruiloft op Scheveningen” waarbij het type bruiloft en de locatie benoemd worden.

  • Vaag: Het groene monster
  • Beter: Hoe je jaloezie overwint in je relatie
  • Best: 7 tips om jaloezie in je relatie te herkennen en overwinnen

Geen inspiratie? Je kunt een bepaalde invalshoek benoemen. Gemak, tijd- en geldbesparing doen het altijd goed bij mensen:

  • Een lekkende kraan repareren zonder gereedschap
  • Hoe je een kerstmaal op tafel zet in 20 minuten
  • Trouwen in Parijs: 10 geldbesparende tips
  • 7 manieren om een baan te krijgen zónder sollicitatiebrief
  • Bloggen voor beginners: Een succesvolle blog in 7 stappen

Tip: Schrijf de titel (en introductie) als laatste

Ik begin altijd met een werktitel. Deze vat beknopt het doel van mijn artikel samen. Dit helpt om focus te houden wanneer ik mijn artikel aan het schrijven ben. Voor dit artikel was de werktitel: “Hoe pakt een ondernemer zakelijk bloggen succesvol aan?” 

Pas wanneer mijn artikel klaar is, ga ik de titel en de introductie schrijven zodat ze goed het hele artikel weergeven. Ik weet immers na het schrijven pas echt wat er precies in staat.

Lees verder: Tips voor een pakkende titel

Stap 4. Publiceren

Gepubliceerd? Deel jouw nieuwe bericht met de wereld. Jouw bericht zal echt niet morgen bovenaan Google staan, dus wees eerst zelf actief. Praat erover op social media, en link ernaar als het iemands vraag beantwoordt.

Probeer elk half jaar weer eventje door jouw oude berichten te lopen en informatie bij te werken waar nodig. Zolang de inhoud nog klopt, kan een oud bericht namelijk prima blijven werken en ranken.  

yoast seo
Let ook op de zoekresultaatweergave; zorg voor een goede titel, beschrijving en foto. In deze screenshot wordt de Yoast SEO plugin (WordPress) gebruikt.

Opmaak: Hoe maak je een bericht dat lekker vlot leest?

Het is zonde als jouw mooie bericht niet gelezen wordt omdat de opmaak mensen afschrikt. Vaak zijn we vluchtig aan het scannen online – we hebben niet dezelfde spanningsboog als wanneer we voor een boek gaan zitten. Dit geldt ook voor jouw bezoekers.

Voorkom een muur van tekst

Probeer 3 a 4 regels per alinea aan te houden zodat het luchtig leest. Dit is ook fijn voor mobiele lezers, want op een smal schermpje worden die 4 regels er 8.

Hier en daar een losse zin ertussen helpt ook.

Ik schrijf een artikel altijd eerst “normaal” zodat ik niet door vorm afgeleid wordt. Pas wanneer het verhaal staat en ik in de redigeer fase ben, kijk ik waar hier en daar een extra ENTER tussen kan.

Concrete titel en kopjes

Heb je een langer artikel geschreven? Verdeel de tekst op in secties met beschrijvende kopjes (zoals op deze pagina). Dit is fijn voor gehaaste lezers en maakt het voor Google ook makkelijker om de opbouw van jouw verhaal te begrijpen.

Maak de titel niet te lang (SEO tip)

Google toont meestal alleen de eerste 55-65 karakters van de titel dus voorkom dat een deel wegvalt. Of zorg i.i.g. dat het belangrijkste deel vooraan staat.

Te lang: Denk jij dat videogames mensen agressiever maken? Hier zijn 10 onderzoeken die het tegendeel bewijzen 

Goed: Onderzoek bewijst: Videogames leiden niet tot agressie (10x)

SEO & Bloggen (FAQ)

Waarom is bloggen goed voor ranken in Google?

Een blog an sich doet niets. Je rankt per webpagina en een blogbericht is gewoon een webpagina met een datum en categorie. Wat voor nut heeft bloggen dan tegenover een ‘gewone’ pagina?

Op jouw dienst/product pagina’s wil je iets verkopen. Daarom kijkt Google op zulke pagina’s extra streng of jij wel goed bekend staat als bedrijf. Als nieuw of klein bedrijf zonder sterke online reputatie is het lastig om tegen de grote namen in jouw branche op te boksen.

Maar in een blogbericht focus je vaak op uitleg (“Wat is…? X tips om…”). Omdat de focus op informeren i.p.v. verkopen ligt, weegt reputatie minder mee. Je moet vooral een volledig en behulpzaam antwoord geven.

Als jij bloggen zo aanpakt, kan je als kleine website dus makkelijker ertussen komen en extra bezoekers trekken.

Hoe vaak moet je bloggen?

Wat jij fijn vindt. Zolang de informatie nog klopt, maakt de publicatiedatum weinig uit. Berichten van een paar jaar oud kunnen gerust bovenaan ranken. Je hoeft dus niet elke week te bloggen. Liever 1x per maand of kwartaal een goed uitgedacht bericht, dan elke week een flinterdun bericht dat toch op #550 in Google blijft steken.

PS: In ons thema kunnen we de publicatiedatum verbergen. Handig als je maar 1x per half jaar blogt. Dan oogt de blog minder uitgestorven.

Hoe lang moet een bericht zijn?

Doet een bericht van 3000 woorden het beter dan eentje van 500 woorden? Nee, niet per se. Een pagina moet een bevredigend antwoord geven op iemands zoekvraag. 

Hoeveel woorden daarvoor nodig zijn, ligt aan de omvang van het onderwerp. Een appeltaart recept zal minder tekst nodig hebben dan een artikel over hoe kernfusie werkt om tot een bevredigend antwoord te komen.

Probeer een zo volledig en behulpzaam mogelijk antwoord te geven zonder af te dwalen (als je afdwaalt is het juist lastiger voor Google om te bepalen waarop je moet ranken). Een volledig antwoord is meestal meer dan twee zinnetjes, maar het hoeft ook niet altijd een heel boekwerk te zijn.

Lees verder: SEO & Paginalengte

Voorbeeld: Ik zie fotografen vaak prachtige foto’s van een bruiloft op locatie X tonen in hun blog met 3 zinnetjes over het bruidskoppel. Geeft dat de informatie die mensen zoeken wanneer ze googelen naar iets zoals “winterbruiloft op kasteel Woerden”? Waarschijnlijk niet.

Hoe snel kun je resultaat verwachten?

Het kan weken duren voordat jouw bericht naar boven geklommen is in de zoekresultaten (als die dat al doet). Heb dus geduld. Vaak duurt het een paar dagen tot weken voordat Google het bericht überhaupt oppikt, waarna het langzaamaan hoger zal gaan ranken. Dit ligt natuurlijk ook aan hoe goed jouw blog is en hoeveel er al over jouw onderwerp geschreven is. 

Meestal geldt: Hoe breder het onderwerp, hoe meer mensen ernaar googelen maar hoe moeilijker om te ranken. En andersom: Hoe specifieker, hoe makkelijker om te ranken maar hoe minder mensen ernaar googelen.

  • Breed: Wat is sluitertijd?
  • Minder breed: Sluitertijd tips voor nachtfotografie
  • Specifiek: De juiste sluitertijd om een waterval te fotograferen
  • Super specifiek: Hoe stel je de sluitertijd in op een Nikon Coolpix p1000?

Je wilt dus wel een onderwerp dat zoekvolume heeft. Als jij over paarse penguins op Flevoland schrijft, zal jij snel bovenaan ranken op “paarse penguins Flevoland”, omdat niemand anders er een webpagina over heeft. Maar er zal ook niemand naar googelen, dus aan zo’n #1 positie heb je weinig.

Hoe zit het met tools die maandelijks zoekvolume voorspellen zoals Ahrefs?

Google is de enige die precies weet hoe mensen op Google zoeken. Tools zoals Ahrefs geven slechts schattingen op basis van hun eigen incomplete data. Ik ben geen fan. Die tools kunnen je juist weerhouden te schrijven over iets wat in de praktijk wel veel verkeer oplevert. Gebruik liever je boerenverstand.

Voorbeeld: Hoe ik het schrijven van dit blog artikel aangepakt heb

We hebben in dit artikel behandelt wat zakelijk bloggen is, wat je ermee kan bereiken, waarover je kunt bloggen en hoe je jouw tekst goed opmaakt.

Voelt het als veel? Ik vertel hieronder hoe ik dit artikel aangepakt heb:

Stap 1. Het onderwerp bepalen

Ik raad onze website-klanten vaak aan om te bloggen, waarna vanzelfsprekend bepaalde vragen terugkomen. Vragen zoals, “Wat levert het me op? Waarover moet ik bloggen? Moet het elke week?”.

Ik heb al een paar losse artikelen over bloggen geschreven, maar ik mis nog een overkoepelend artikel waarnaar ik mensen kan verwijzen. Dus het onderwerp van dit artikel werd: Hoe pak je zakelijk bloggen goed aan als ondernemer?

Stap 2. Het skelet bepalen

Ik kan niet goed uit de losse pols schrijven, zo’n blanco scherm… brr. Dus ik bepaal eerst de opbouw: welke vragen moet ik beantwoorden om tot een goed antwoord op het onderwerp te komen?

Voor dit artikel was dat:

  1. Wat is zakelijk bloggen?
  2. Wat zijn de voordelen? Waar doe je het voor? Wat kun je bereiken?
  3. Waarover bloggen? Hoe kom je aan onderwerpen?
  4. Hoe schrijf je een blog bericht? Hoe bouw je een goed bericht op?
  5. Hoe maak je een bericht zo op dat het uitnodigt tot lezen?
  6. SEO: Waarom helpt bloggen bij SEO? Hoe vaak moet het?

Stap 3. Puntsgewijs uitwerken

Je zou nu kunnen gaan schrijven, maar ik geef meestal eerst puntsgewijs antwoord op de vragen van de vorige stap:

  1. Wat is zakelijk bloggen?
    • Vragen beantwoorden voor doelgroep
    • Ga voor kwaliteit, geen losse flodders, anders dan social media
  2. Wat zijn de voordelen? Waar doe je het voor? Wat kun je bereiken?
    • Nieuwe bezoekers trekken, SEO
    • Bestaande bezoekers verder overtuigen
    • Jezelf tijd besparen door veelgestelde vragen te beantwoorden
  3. Waarover bloggen? Hoe kom je aan onderwerpen?
    • Houd de doelgroep in gedachten (voorbeelden geven)
    • Woordenwolk maken
    • Social media captions uitwerken
    • Veelgestelde vragen beantwoorden
    • Gaten in de kennis van jouw klant opvullen
    • Meer vertellen over jouw werkwijze
    • Ga googelen, Google Autosuggest
  4. Hoe schrijf je een blog bericht? Hoe bouw je een goed bericht op?
    • Geef een volledig en relevant antwoord
    • 2 methodes: eerst skelet vs eerst schrijven. Daarna redigeren
    • Zorg voor een concrete, beschrijvende titel
    • Publiceren & bijhouden
  5. Hoe maak je een bericht zo op dat het uitnodigt tot lezen?
    • Geen muur aan tekst (before/after screenshot tonen)
    • Concrete kopjes, titel niet te lang
  6. SEO: Waarom helpt bloggen bij SEO? Hoe vaak moet het?
    • Uitleg hoe streng Google is op verkooppagina versus blog
    • Hoeft niet heel vaak te bloggen
    • Er is geen woord minimum, meer woorden is niet per se beter
    • Verwacht niet gelijk resultaat

Stap 4. Schrijven

Nu ik de opbouw duidelijk heb voor mezelf ga ik de secties uitschrijven. Het fijne is dat ik telkens een stukje van 100-300 woorden hoef te typen in plaats van in 1x een hele lap tekst.

In deze fase let ik nog niet teveel op de vorm. Ik schrijf wat er in me opkomt en als ik vastloop, ga ik naar het volgende punt. Meestal komt er later wel weer inspiratie voor het punt waarop ik vastliep, of merk ik dat het hele punt eigenlijk niet past in het artikel en dan schrap ik het.

Stap 5. Redigeren

In de vorige stap heb ik een ruwe eerste versie geschreven. Nu gaat het mes erdoor. Vaak laat ik de tekst een dagje liggen zodat ik er met een frisse blik kritisch naar kan kijken. Ik schrap afdwalingen, herschrijf zinnen, verbeter spelfouten en gooi de volgorde soms om.

Stap 6. Titel en introductie

De titel en inleiding hoort de lezer te vertellen waarover ze gaan lezen; je wilt concreet en beknopt vertellen waarover het artikel gaat. Dit weet ik pas goed nadat ik het artikel geschreven heb, dus ik bewaar ze voor het laatst.

Meestal schrijf ik een paar werktitels onder elkaar en kies er dan eentje uit. Soms googel ik ook even naar onderwerp ter inspiratie. In dit geval:

  • Hoe pak je zakelijk bloggen succesvol aan als ondernemer?
  • Zakelijk bloggen: Hoe werkt het?
  • Bloggen als ondernemer: Hoe pak je het aan?
  • Zakelijk bloggen als ondernemer: Waarom, waarover en hoe?

Stap 7. Afronding, SEO & publiceren

Tot slot kies ik een foto uit, kies een categorie en vul de meta beschrijving in. Daarna is het tijd om te publiceren en te delen op social media. En vervolgens geduldig afwachten terwijl het artikel langzaamaan omhoog klimt in Google.

yoast seo
De zoekresultaatweergave van een artikel aanpassen in WordPress.

Dit is slechts mijn aanpak, jij kunt natuurlijk afwijken. Maar hopelijk heb je iets aan dit artikel over bloggen gehad!

Wil jij een professionele website laten maken?

Misschien heb je na het lezen van dit artikel bepaald dat jij een website wilt láten maken.

Ik ben webdeveloper en samen met fotograaf Mandy (we zijn zussen) maak ik professionele WordPress websites voor ondernemers. Techniek, design, fotografie en zelfs teksten nemen wij voor je uit handen.

Zo krijg jij een aantrekkelijke en goedgevulde website die jouw doelgroep aanspreekt en fijn werkt voor bezoekers én Google. 

Home » Blog » Bloggen » Zakelijk bloggen als ondernemer: Waarom, waarover en hoe?