Aan het laden…

Je gebruikt Internet Explorer. Deze website ondersteunt alleen moderne browsers. Gebruik alsjeblieft Chrome, Firefox, Safari of Edge.

Menu
Sluiten

Hoe zoekintentie jou helpt hoger te ranken in Google

Wil jij pagina’s maken die hoger scoren op Google? Dan moet jouw pagina aansluiten op de zoekintentie van jouw doelgroep.

Inhoudsopgave

  1. Wat is zoekintentie?
  2. De 4 soorten zoekintentie
  3. Match elke pagina aan de juiste intentie
  4. Schrijf voor verschillende zoekintenties
  5. Zoekintentie bepalen
  6. De drie C’s van zoekintentie
  7. Conclusie

Wat is zoekintentie?

Zoekintentie is de reden waarom iemand een zoekopdracht uitvoert. Wil diegene een vraag beantwoord krijgen? Wil diegene iets kopen? Zoekt hij of zij een bepaalde website? Google gebruikt het om te raden wat voor soort informatie iemand wil hebben. 

Wanneer je zoekt naar “appel” krijg je voornamelijk definities te zien. Google gaat ervan uit dat je wilt weten wat een appel is. Maar wanneer je zoekt naar “bruidsfotograaf” krijg je allemaal bedrijfspagina’s te zien. Google gaat ervan uit dat je een bruidsfotograaf wilt boeken. Dat zijn verschillende zoekintenties. 

Je hebt meer kans om in de zoekresultaten te verschijnen als jij naast de juiste woorden ook op de juiste zoekintentie inspeelt. Belangrijk voor SEO.

Lees meer: Wat is SEO?

De 4 soorten zoekintentie

We spreken van 4 verschillende zoekintenties:

1. Informatieve zoekintentie

Een informatieve zoekintentie betekent dat iemand informatie wil opdoen over een bepaald onderwerp. Bijvoorbeeld “Wat is een backup disk?” of “Waar ligt Fukushima?” Vaak bevat de zoekopdracht vraagwoorden zoals “wat, wie, waar, hoe” of woorden zoals “tutorial, tips, voorbeelden”. Meestal worden blogs en kennisbanken getoond als resultaat.

De zoekopdracht 'wat is een pokebowl' heeft een informatieve zoekintentie.
Een informatieve zoekintentie toont definities en een Knowledge Panel.

Een navigationele zoekintentie betekent dat iemand al een website in gedachten heeft. Vaak is het de naam van een bedrijf, product of dienst. Bijvoorbeeld “seagate backup plus” of “facebook”.

De zoekopdracht 'instagram' heeft een navigationele zoekintentie.
Een navigationele zoekintentie toont het bedrijf, product en een bedrijfsprofiel.

3. Commerciële zoekintentie

Een commerciële zoekintentie betekent dat iemand al weet wat voor product hij of zij wil kopen, maar nog moet kiezen uit het aanbod. Vaak wordt naar vergelijkingen en reviews gezocht. Bijvoorbeeld, “beste backup disks” of “apple versus windows”. 

De zoekopdracht 'instagram vs facebook' heeft een commerciële zoekintentie.
Een commerciële zoekintentie toont vergelijkende artikelen en een “mensen vragen ook” blok.

4. Transactionele zoekintentie

Een transactionele zoekintentie betekent dat iemand vrij precies weet wat hij of zij wil hebben en tot aankoop wil overgaan. Vaak komen de woorden “kopen, bestellen, aanbieding” of een locatie erin voor. Bijvoorbeeld “backup disk kopen” of “tweedehands iPhone 7”.

De zoekopdracht 'tweedehands iPhone 7' heeft een transactionele zoekintentie.
Een transactionele zoekintentie toont advertenties, webshops en Google Shopping.

Sale funnels

Als je bekend bent met sale funnels, zie je dat de 4 intenties matchen aan de 4 fases van het koopproces: bewustwording, interesse, verlangen en aankoop. Die fases vormen het pad dat iemand aflegt vanaf het moment ze jouw bedrijf voor het eerst tegenkomen tot het moment dat ze klant worden.

Match elke pagina aan de juiste intentie

Het is belangrijk dat je snapt welke intentie bij jouw zoekwoord hoort. Stel, ik verkoop workshops over Google Analytics en wil ranken op het zoekwoord “Google Analytics”. Wanneer iemand daarnaar googelt krijgt diegene pagina’s met een informatieve zoekintentie te zien (“Hoe werkt het?”). Mijn productpagina zal daar niet snel tussenkomen. Ik zal informatieve artikelen moeten schrijven om bezoekers te trekken op dat zoekwoord.

Stel, je verkoopt pizza’s in Utrecht. Op jouw productpagina wil je ranken voor de zoekwoorden “pizza bestellen Utrecht” (transactioneel). En een artikel over thuis pizza’s bakken wil je doen ranken op “hoe bak ik een pizza?” (informatief).

Lees meer: Alles over zoekwoorden

Schrijf voor verschillende zoekintenties

Je moet niet alleen voor een transactionele zoekintentie (kopers) schrijven. Daarmee verklein je jouw bereik. De meeste zoekopdrachten worden in de andere 3 fases gedaan. Je mist dus een heleboel kansen om te verschijnen als zoekresultaat als je alleen op kopers focust. 

Ten tweede vergroot je de kans op aankoop als iemand jouw bedrijf kent en vertrouwt. Door mensen te helpen met informatie bouw je vertrouwen en autoriteit op. Je wilt dat mensen jou al kennen tegen de tijd dat ze in de koopfase zitten. Zo heb jij een streepje voor op de concurrent.

Ten derde kun je mensen binnen jouw website subtiel aanzetten tot aankoop. Stel, ik verkoop zonneschermen. In mijn blog “5 manieren om jouw kamer koel te houden” kan ik mijn zonneschermen aanprijzen en lezers proberen om te zetten tot klanten.

Match niet voor alle zoekintenties op één pagina. Verkoop je boeketten? Maak een mooie productpagina voor kopers. Schrijf daarnáást ook elke paar weken een informatief of commercieel artikel omtrent bloemen. Bijvoorbeeld, wat zijn echte herfstbloemen, de top 10 boeketten voor Valentijnsdag of hoe geef je een verlept boeket nieuw leven.

Lees meer: Het belang van content

Zoekintentie bepalen

Hopelijk ben je inmiddels met me eens dat zoekintentie belangrijk is. Maar hoe bepaal je welke intentie bij jouw zoekwoord hoort? 

Werp ten eerste een blik op de hulpwoorden: 

  • Informatieve bevatten vraagwoorden (wat, wie, hoe) of woorden zoals “gids, tutorial, tips”. 
  • Navigationele bevatten merk-, dienst- of productnamen.
  • Commerciële bevatten superlatieven (beste, nieuwste, goedkoopste), eigenschappen (kleur, jaartal, etc) of vergelijkingen (versus). 
  • Transactionele herken je aan woorden zoals “kopen, bestellen, aanbieding, goedkoop” en advertenties in de resultaten. 

Ten tweede kun je zelf gaan googelen en de 10 topresultaten bekijken. Zijn het allemaal artikelen of juist webshops? Geven ze tips of definities? Creëer een pagina die in dat rijtje thuis kan horen. Maar wel dat tikje beter.    

De drie C’s van zoekintentie

Vind je het moeilijk om te bepalen hoe je jouw pagina beter kan matchen aan de zoekintentie? Je kunt “de 3 C’s van zoekintentie”(van Ahrefs) gebruiken:

  1. Content type
  2. Content format
  3. Content angle

Content type

Kijk welk content type het meest voorkomt in de resultaten van jouw zoekwoord. Vaak valt het in een van deze categorieën:

  • Blogartikel
  • Productpagina (een pagina over 1 product)
  • Categoriepagina (een pagina over meerdere producten)
  • Landingspagina (een pagina waarop je iets pitcht)

Content format

Kijk naar het format van de beste resultaten. Dit geldt vooral voor informatieve zoekintenties. Een aantal voorbeelden:

  • Stap-voor-stap handleidingen
  • Lijstjes (“10 tips voor meer…”)
  • Opiniestukken
  • Reviews
  • Vergelijkingen

Content angle

Kijk vanuit welke hoek de topresultaten over het onderwerp schrijven. Het onderscheidende kenmerk, zeg maar. Ze kunnen bijvoorbeeld hoofdzakelijk gericht zijn op beginners, op lage prijzen, op gemak, etcetera.

Conclusie

Een goede pagina geeft antwoord op de zoekopdracht. Hiervoor moet je niet alleen in enige mate matchen aan de gebruikte zoekwoorden, maar moet je ook aan de intentie achter de zoekopdracht voldoen.

Elke pagina hoort op een aantal zoekwoorden gefocust te zijn. Dat zijn de woorden waarop jij wilt ranken in Google. Onderzoek welke zoekintentie bij die zoekwoorden hoort en maak daar content voor. Geef mensen informatie als ze informatie willen en geef ze producten als ze willen kopen. 

Wil je meer aan SEO doen? Lees mijn SEO handleiding.

Home » Blog » SEO » Hoe zoekintentie jou helpt hoger te ranken in Google